Gå til innhold

Slutt å leke munnbindpoliti!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Følgende er for laryngdektomerte, men det samme gjelder for tracheostomerte personer:

The current COVID-19 pandemic presents a unique challenge for laryngectomees. This commentary outlines the precautions that laryngectomees should exercise to protect themselves from COVID-19 infection.

All respiratory viruses, including COVID-19, can access the body through the nose, mouth, conjunctiva and stoma. It is, therefore, prudent for laryngectomees to be extra vigilant in protecting themselves. 1

Wearing a surgical mask (preferably an N95 respirator) over the stoma ( Figure 1 ), an additional surgical mask or respirator over the nose and mouth, and protective glasses or a face guard.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7394613/

Anonymkode: 5eff8...968

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så hvordan forklarer du at kirurgene har bedt han om å dekke til halsen? 

Det er der oksygen, basiller og alle mulige andre fysiske luftbårne vederstyggeligheter kommer inn.

Anonymkode: 3ff5a...b0f

Selvsagt må han dekke til halsen! Men han må også dekke til nese og munn. Jeg har ingen mulighet til å vite at det stemmer at disse legene du snakker om har uttalt at man ikke blir smittet gjennom nese og munn når man har tracheostomi, og jeg tviler ekstremt sterkt på at de har sagt det for å være ærlig, da ingen ØNH-lege har så lite kunnskap. Da tror jeg vennen din har misforstått og bør ta kontakt med legene for en oppklaring. Det er veldig synd for vennen din om han går uten munnbind, da han mest sannsynlig er mer utsatt for et alvorlig forløp med covid-19.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Følgende er for laryngdektomerte, men det samme gjelder for tracheostomerte personer:

The current COVID-19 pandemic presents a unique challenge for laryngectomees. This commentary outlines the precautions that laryngectomees should exercise to protect themselves from COVID-19 infection.

All respiratory viruses, including COVID-19, can access the body through the nose, mouth, conjunctiva and stoma. It is, therefore, prudent for laryngectomees to be extra vigilant in protecting themselves. 1

Wearing a surgical mask (preferably an N95 respirator) over the stoma ( Figure 1 ), an additional surgical mask or respirator over the nose and mouth, and protective glasses or a face guard.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7394613/

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvsagt må han dekke til halsen! Men han må også dekke til nese og munn. Jeg har ingen mulighet til å vite at det stemmer at disse legene du snakker om har uttalt at man ikke blir smittet gjennom nese og munn når man har tracheostomi, og jeg tviler ekstremt sterkt på at de har sagt det for å være ærlig, da ingen ØNH-lege har så lite kunnskap. Da tror jeg vennen din har misforstått og bør ta kontakt med legene for en oppklaring. Det er veldig synd for vennen din om han går uten munnbind, da han mest sannsynlig er mer utsatt for et alvorlig forløp med covid-19.  

Hva med øyne? Hvorfor hopper du glatt over det? Hvorfor er du så opphengt i munn og nese? 

Hvordan smitter laryngektomerte personer andre via sin nese? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo sagt tydelig at noen grupper ikke kan bruke munnbind pga helse, så de burde jo vite bedre enn å shame folk.

Anonymkode: 847ec...e2e

eh. så alle burde bare gi faen å si ifra da? Fordi hvem som helst kan være sjuk på en eller annen måte? Eller ser du bare ikkke synspunktet jeg prøver å fremme? Det er nok av megger som har glodd på meg når jeg ikke brukte munnbind for ... 4 mnd siden. Hvordan skulle de vite at jeg ikke var sjuk ??? 

Anonymkode: 983bf...9fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

eh. så alle burde bare gi faen å si ifra da? Fordi hvem som helst kan være sjuk på en eller annen måte? Eller ser du bare ikkke synspunktet jeg prøver å fremme? Det er nok av megger som har glodd på meg når jeg ikke brukte munnbind for ... 4 mnd siden. Hvordan skulle de vite at jeg ikke var sjuk ??? 

Ja, "alle burde gi faen i å si i fra fordi hvem som helst kan være sjuk på en eller annen måte." 

Ingen kan vite om du er syk eller ikke, det er hele poenget. 

Du kan ikke si fra med mindre du er sikker på at det er et brudd på smittevernregler. Fyr står oppå deg i kassekø? Fins ingen god grunn til det. Kjeft i vei. Person går uten munnbind? Kan finnes veldig god grunn, det har vi alle lært at de som ikke kan bruke munnbind pga sykdom får lov til å gå uten. Da kan du ikke kjefte.

Du VET det finnes unntak til munnbindregelen. Hvis du allikevel konsekvent angriper alle som går uten munnbind, så er det du som gjør noe galt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, "alle burde gi faen i å si i fra fordi hvem som helst kan være sjuk på en eller annen måte." 

Ingen kan vite om du er syk eller ikke, det er hele poenget. 

Du kan ikke si fra med mindre du er sikker på at det er et brudd på smittevernregler. Fyr står oppå deg i kassekø? Fins ingen god grunn til det. Kjeft i vei. Person går uten munnbind? Kan finnes veldig god grunn, det har vi alle lært at de som ikke kan bruke munnbind pga sykdom får lov til å gå uten. Da kan du ikke kjefte.

Du VET det finnes unntak til munnbindregelen. Hvis du allikevel konsekvent angriper alle som går uten munnbind, så er det du som gjør noe galt. 

Jeg regner med du snakker om "folk" når du sier "du", for jeg gjør ingen av disse tingene. Jeg holder avstand og unngår folk som ikke bruker munnbind. 

Natta.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva med øyne? Hvorfor hopper du glatt over det? Hvorfor er du så opphengt i munn og nese? 

Hvordan smitter laryngektomerte personer andre via sin nese? 

Virker ikke som du har lest det jeg siterte? Sjekk siste setning. 

Det er forøvrig noe mindre sjanse for å bli smittet gjennom øyne enn gjennom nese og hals. 

Selv om man ikke puster gjennom nese og munn, sitter viruset der, og man har snørr og spytt, til og med de få som er laryngdektomerte i dette landet. De fleste er jo ikke det, men tracheostomert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

de få som er laryngdektomerte i dette landet. De fleste er jo ikke det, men tracheostomert.

Skjønner ikke hva du gjør her annet enn å avspore noe voldsomt. Denne setningen her er jo totalt irrelevant for meg. Jeg lurer ikke på hvor mange i Norge som er laryngdektomerte. 

Du har siden første side bare gått utifra hva som feiler min kamerat, og du har bommet.

Orker ikke diskutere mer med deg. 

Du kan lese noen utdrag av hans ord. "DET OMVENDTE MUNNBINDET!

Når jeg da kommer tilbake til det pandemiske samfunnet har kirurgene og jeg rett og slett flyttet munnbindet mitt til halsen.

Her kommer mitt oksygen, mine basiller og alle mulige andre fysiske luftbårne vederstyggeligheter, og deilig pust inn. 

Via et hull i halsen! 

Dette er det derimot ikke alle som forstår i sitt pandemiske sinn. Blikkene hagler! "Du går uten munnbind!"

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg møter på munnbindpoliti så kommer jeg til å forvandles til en feit amerikaner på butikken som klikker i vinkel og havne på YouTube. 

Anonymkode: 3a0ef...39f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner ikke hva du gjør her annet enn å avspore noe voldsomt. Denne setningen her er jo totalt irrelevant for meg. Jeg lurer ikke på hvor mange i Norge som er laryngdektomerte. 

Du har siden første side bare gått utifra hva som feiler min kamerat, og du har bommet.

Orker ikke diskutere mer med deg. 

Du kan lese noen utdrag av hans ord. "DET OMVENDTE MUNNBINDET!

Når jeg da kommer tilbake til det pandemiske samfunnet har kirurgene og jeg rett og slett flyttet munnbindet mitt til halsen.

Her kommer mitt oksygen, mine basiller og alle mulige andre fysiske luftbårne vederstyggeligheter, og deilig pust inn. 

Via et hull i halsen! 

Dette er det derimot ikke alle som forstår i sitt pandemiske sinn. Blikkene hagler! "Du går uten munnbind!"

Hvorfor tar du noen ord ut av innlegget mitt og så hevde at jeg avsporer tråden? 

Det er ikke meg det går ut over at din venn har misforstått hva legene har sagt til han. Det er ikke jeg som får et alvorlig covid-forløp, så det er uforståelig hvorfor du blir så sint fordi du blir forklart at man også blir smittet gjennom munn og nese i tillegg til stoma på halsen, selv for de få som er laryngdektomert og ikke tracheostomert. Du burde jo heller ta med deg denne infoen til din venn om du bryr deg om hans ve og vel.

Jeg har ikke gått ut i fra hva som feiler din kamerat, for det kan selvfølgelig være flere ting, men det jeg vet er at man ikke anlegger stoma på halsen til friske mennesker, og derfor kan det gi et alvorlig forløp av covid-19. 

Håper din kamerat på en eller annen måte får riktig info slik at han kan beskytte seg selv. Lykke til :) 

• Liker 3
Skrevet

Litt off topic, men i slike tråder dukker det gjerne opp folk som sier ting som, "JEG er ikke redd for å få korona, så JEG driter i munnbind". Men man bruker munnbindet for å beskytte andre, som kanskje ikke klarer dette viruset like fint. Mange som smitter andre vet jo ikke selv at de er smittsomme på det tidspunktet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor tar du noen ord ut av innlegget mitt og så hevde at jeg avsporer tråden? 

Det er ikke meg det går ut over at din venn har misforstått hva legene har sagt til han. Det er ikke jeg som får et alvorlig covid-forløp, så det er uforståelig hvorfor du blir så sint fordi du blir forklart at man også blir smittet gjennom munn og nese i tillegg til stoma på halsen, selv for de få som er laryngdektomert og ikke tracheostomert. Du burde jo heller ta med deg denne infoen til din venn om du bryr deg om hans ve og vel.

Jeg har ikke gått ut i fra hva som feiler din kamerat, for det kan selvfølgelig være flere ting, men det jeg vet er at man ikke anlegger stoma på halsen til friske mennesker, og derfor kan det gi et alvorlig forløp av covid-19. 

Håper din kamerat på en eller annen måte får riktig info slik at han kan beskytte seg selv. Lykke til :) 

Han er i de beste hender på sykehuset etter operasjonen, så han har nok den infoen han trenger 😉 

Skrevet

Synes folk kan passe sine egne saker, samt ikke henge seg opp i hvorfor noen ikke har på munnbind.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Han er i de beste hender på sykehuset etter operasjonen, så han har nok den infoen han trenger 😉 

Så bra, da får vi håpe personellet får oppklart det 🤗

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg regner med du snakker om "folk" når du sier "du", for jeg gjør ingen av disse tingene. Jeg holder avstand og unngår folk som ikke bruker munnbind. 

Natta.

Men du svarte ikke på det jeg skrev? Alle bør la være å si i fra hvis de ser noen uten munnbind, fordi alle vet at det finnes unntak for munnbindregelen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor kan ikke folk passe på seg selv og sitt? Og hva i alle dager oppnår man med stygge blikk og slengbemerkninger? 

Folk er Corona politi. 

Anonymkode: d92de...215

AnonymBruker
Skrevet
Callisto83 skrev (6 timer siden):

Litt off topic, men i slike tråder dukker det gjerne opp folk som sier ting som, "JEG er ikke redd for å få korona, så JEG driter i munnbind". Men man bruker munnbindet for å beskytte andre, som kanskje ikke klarer dette viruset like fint. Mange som smitter andre vet jo ikke selv at de er smittsomme på det tidspunktet.

Hvis personene som er utsatt overholder reglene, så blir de ikke smittet. De skal som alle andre holde avstand. 

Anonymkode: 1f41f...f6c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis personene som er utsatt overholder reglene, så blir de ikke smittet. De skal som alle andre holde avstand. 

Så du mener alle som har blitt smittet ikke har overholdt reglene?

Kan man gå med munnbind, i tillegg til å holde avstand, sprite hender etc, så bør man gjøre det. Det handler ikke om korona politi, det handler om å forhindre spredning.

Anonymkode: 50e73...379

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Munnbindpolitiet bør virkelig lese seg opp på smittevern og påbudene før de ser stygt på andre.

DET ER KUN PÅBUDT MED MUNNBIND NÅR MAN IKKE KAN HOLDE EN METER AVSTAND!

KORONA SMITTER VED DRÅPESMITTE, IKKE LUFTSMITTE!

Før du skriver så mye med caps, bør du kanskje selv følge ditt eget råd.

Her jeg bor har vi munnbindpåbud uansett på visse steder, som i kollektivtrafikken.

Anonymkode: ceed3...eaf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, Jolene said:

Synes folk kan passe sine egne saker, samt ikke henge seg opp i hvorfor noen ikke har på munnbind.

Om noen sprer smitte til meg og mine pga. de ikke gidder å bruke munnbind (for eks. barna som ikke går med munnbind, og ikke skal det), så er det jo også min sak.

Anonymkode: ceed3...eaf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...