marsvin Skrevet 18. mars 2021 #1 Skrevet 18. mars 2021 Jeg er på randen til å få meg ny jobb, inn til tredjegangs-intervju neste uke. Så langt har jeg ikke spurt om lønn, men de spurte meg hva jeg får på den avdelingen jeg er i dag. ( samme firma, ny avdeling og ny arbeidsplass/sted). Det er en ganske lav lønn, han sa bare "mmh.. " og så ned på en alvorlig måte. Denne nye jobben innebærer mye mer ansvar , og jeg forventer nesten å få høyere lønn. Men kan en arbeidsgiver gi meg lavere lønn fordi jeg sa hva jeg tjener i dag? Kan han tenke at jeg er jo vant til den lønnen jeg har hatt, så da får jeg det, og lure meg ? Jeg aner jo ikke hva lønnen er. Vanskelig å finne ut hva jeg har krav på ift. tariff, iom at det er backoffice type jobb, ingen yrkestittel sådan. Takker for svar.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #2 Skrevet 18. mars 2021 Usikker på hva du mener med lure - du burde jo oppgitt at du har høyere lønn enn du har for å "lure" lønnen opp som du kaller det. De kan tilby deg en lønn og så må du forhandle. Da var det kanskje dumt å ha oppgitt en så lav lønn så tidlig. Anonymkode: 39209...90d
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #3 Skrevet 18. mars 2021 Din nåværende arbeidsgiver kan ikke uten videre gi deg lavere lønn i den stillingen du har. Men du kan risikere å få tilbud om lavere lønn i en annen stilling, hvis du søker på det. Og det må du jo se på selv hva som er verdt. Mer ansvar burde kvalifisere til høyere lønn, så du må aldri godta å gå ned i lønn og samtidig få mer ansvar. Anonymkode: 7eb52...219 1
Gjest Smeltemann Skrevet 18. mars 2021 #4 Skrevet 18. mars 2021 Ikke så smart og prute ned sin egen lønn. Men lure deg gjør de ikke da,det virker som om du lurer deg selv. Er det i samme firma kan de sikkert sjekke hva du får i den andre avdelingen.
marsvin Skrevet 18. mars 2021 Forfatter #5 Skrevet 18. mars 2021 Smeltemann skrev (Akkurat nå): Ikke så smart og prute ned sin egen lønn. Men lure deg gjør de ikke da,det virker som om du lurer deg selv. Er det i samme firma kan de sikkert sjekke hva du får i den andre avdelingen. Jeg ville ikke funnet på lyve på meg høyere lønn. Ikke prute den ned heller. Jeg sa akkurat hva jeg tjente da de spurte, det kan de også lett finne ut. Men hvis jeg går ned eller har den samme i denne stillingen, så kan jeg jo si hva jeg mener om det på en grei måte. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #6 Skrevet 18. mars 2021 De kan tilby deg det de tror du takker ja til. Er ikke noe fast lønnsnivå utover minstelønn. Ved å oppgi en veldig dårlig lønn - så vet de jo at du takker ja til jobber på det nivået. Anonymkode: 2ca46...127
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #7 Skrevet 18. mars 2021 Jukse? Jeg forstår ikke hvor jukse-delen kommer inn i bildet. De kan tilby deg den lønnen de vil, med noen unntak. Men generelt, mer ansvar gir bedre betalt. Anonymkode: 3fe53...cd1
Illuminatum Skrevet 18. mars 2021 #8 Skrevet 18. mars 2021 De kommer nok med et tilbud så kan du si ditt krav 2
marsvin Skrevet 18. mars 2021 Forfatter #9 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De kan tilby deg det de tror du takker ja til. Er ikke noe fast lønnsnivå utover minstelønn. Ved å oppgi en veldig dårlig lønn - så vet de jo at du takker ja til jobber på det nivået. Anonymkode: 2ca46...127 jeg kunne jo ikke løyet på meg hva jeg tjener i dag heller, i.om at det er i samme selskap : P Hadde ikke falt i god jord når de fant det ut. 1
Gjest Smeltemann Skrevet 18. mars 2021 #10 Skrevet 18. mars 2021 marsvin skrev (12 minutter siden): Jeg ville ikke funnet på lyve på meg høyere lønn. Ikke prute den ned heller. Jeg sa akkurat hva jeg tjente da de spurte, det kan de også lett finne ut. Men hvis jeg går ned eller har den samme i denne stillingen, så kan jeg jo si hva jeg mener om det på en grei måte. Med mere ansvar så betinger det jo høyere lønn. Synes absolutt du skal kreve mere når en trer inn i ny stilling. Om du får jobben så mener jo firmaet at du er mest egnet til stillingen.
kisskissbangbang Skrevet 18. mars 2021 #11 Skrevet 18. mars 2021 De kan ikke jukse, men de kan såklart prøve seg og tilby deg lavere lønn enn de i utgangspunktet tenkte. Men du må jo forhandle lønn. Godtar du dårlig lønn så har du deg sjøl å takke, ikke arbeidsgiver. 1
marsvin Skrevet 18. mars 2021 Forfatter #12 Skrevet 18. mars 2021 kisskissbangbang skrev (51 minutter siden): De kan ikke jukse, men de kan såklart prøve seg og tilby deg lavere lønn enn de i utgangspunktet tenkte. Men du må jo forhandle lønn. Godtar du dårlig lønn så har du deg sjøl å takke, ikke arbeidsgiver. Jeg brukte vel ordet "jukse" fordi alle i den avdelingen jeg har jobbet i har samme lønn i samme stilling i kontrakten. Stillingen har en fastsatt lønn. Jeg vil tro det er det samme i den nye stillingen, men vet ikke. Men ble bekymret for at de kan være sleipe, etter min mening, å snike seg til å gi en lavere lønn enn det den forrige i stillingen hadde. Men jeg får vite mer om lønn på neste intervju, og kan da si hva jeg mener om den dersom den er lavere enn jeg hadde tenkt.: )
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #13 Skrevet 18. mars 2021 Jeg har alltid jugd på meg 60-100k mer hver gang de har spurt i jobbintervjuer. Har gått opp fra 500k til 820k på 3,5 år på denne måten. Anonymkode: 62762...169 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #14 Skrevet 19. mars 2021 marsvin skrev (22 timer siden): Jeg brukte vel ordet "jukse" fordi alle i den avdelingen jeg har jobbet i har samme lønn i samme stilling i kontrakten. Stillingen har en fastsatt lønn. Jeg vil tro det er det samme i den nye stillingen, men vet ikke. Men ble bekymret for at de kan være sleipe, etter min mening, å snike seg til å gi en lavere lønn enn det den forrige i stillingen hadde. Men jeg får vite mer om lønn på neste intervju, og kan da si hva jeg mener om den dersom den er lavere enn jeg hadde tenkt.: ) Ja, akkurat dette kan de gjøre. Og de har all rett til å gjøre det for å spare penger i selskapet. Du bør forhandle hvis du er verdt det. Anonymkode: 39209...90d
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #15 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har alltid jugd på meg 60-100k mer hver gang de har spurt i jobbintervjuer. Har gått opp fra 500k til 820k på 3,5 år på denne måten. Anonymkode: 62762...169 Dette er ikke uvanlig. Jeg var på et seminar en gang hvor en arbeidsgiver sa at han regner med at folk lyver så han slår av noen titusen når en kandidat forteller han hva han har i lønn. TS, neste gang sier du hva du forventer i lønn i stedet for hva du har. Les om ankereffekten i forhandlinger hvis du ikke tror meg. Anonymkode: 0d051...3a6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #16 Skrevet 19. mars 2021 marsvin skrev (På 18.3.2021 den 20.35): Jeg er på randen til å få meg ny jobb, inn til tredjegangs-intervju neste uke. Så langt har jeg ikke spurt om lønn, men de spurte meg hva jeg får på den avdelingen jeg er i dag. ( samme firma, ny avdeling og ny arbeidsplass/sted). Det er en ganske lav lønn, han sa bare "mmh.. " og så ned på en alvorlig måte. Denne nye jobben innebærer mye mer ansvar , og jeg forventer nesten å få høyere lønn. Men kan en arbeidsgiver gi meg lavere lønn fordi jeg sa hva jeg tjener i dag? Kan han tenke at jeg er jo vant til den lønnen jeg har hatt, så da får jeg det, og lure meg ? Jeg aner jo ikke hva lønnen er. Vanskelig å finne ut hva jeg har krav på ift. tariff, iom at det er backoffice type jobb, ingen yrkestittel sådan. Takker for svar. Hvis det er samme firma ser HR lønnen din når jeg byttet internt så visste jeg ca. hva maksøkning kunne bli og det fikk jeg siden leder var enig i at jeg fortjente mer. så aldri prøv å lure ny leder om lønnen din i samme firma. Hadde du gått eksternt ville jeg lyvet på meg 50K og bedt om 50K til så for å så møtes i midten. Anonymkode: 2517e...dee 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #17 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har alltid jugd på meg 60-100k mer hver gang de har spurt i jobbintervjuer. Har gått opp fra 500k til 820k på 3,5 år på denne måten. Anonymkode: 62762...169 Bare lurer, hvordan type stilling har du? Jeg må si jeg sliter litt der. Har hatt sinnsyk dårlig lønnsvekst. Med master og 6 år i jobb tjener jeg 620K. De fleste jeg kjenner med tilsvarende utdanning ligger på minimum 700K og mange rundt 800/900 med bonuser overtid noe jeg ikke har. Anonymkode: 2517e...dee
marsvin Skrevet 19. mars 2021 Forfatter #18 Skrevet 19. mars 2021 (endret) TS her. takk for alle svar! Huff. Jeg har lært at jeg ikke skal si hva jeg tjener ihvertfall.er litt sint på meg selv, Men gjort er gjort og spist er spist. Det er en stilling i et stort statlig konsern som har ordnede forhold, så jeg tror jeg skal få greie nok betingelser uansett. Men skal si min mening dersom den nye stillingen ikke er bedre betalt ! Endret 19. mars 2021 av marsvin
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #19 Skrevet 19. mars 2021 marsvin skrev (1 minutt siden): Huff. Jeg har lært at jeg ikke skal si hva jeg tjener ihvertfall.er litt sint på meg selv, Men gjort er gjort og spist er spist. Det er en stilling i et stort statlig konsern som har ordnede forhold, så jeg tror jeg skal få greie nok betingelser uansett. Men skal si min mening dersom den nye stillingen ikke er bedre betalt ! Internbytter i store konsern uavhengig av statlig eller ikke er krevende mtp lønn. Er der selv...... byttet nå 2 ganger.... Anonymkode: 2517e...dee
marsvin Skrevet 19. mars 2021 Forfatter #20 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Internbytter i store konsern uavhengig av statlig eller ikke er krevende mtp lønn. Er der selv...... byttet nå 2 ganger.... Anonymkode: 2517e...dee krevende på hvilken måte tenker du ? Håper du blir fornøyd til slutt! Jeg har lært nå, men hvis jeg får den, så er dette første jobben jeg har som ikke har fastsatt timelønn etter tariff. Har bachelor, men jobbet i butikk og i fortolling der alle har samme timelønn og det er ikke vanlig eller rom for «å forhandle» lønn. Så jeg er så nybegynner 😅! dum som et brød da... burde jo holdt munn da de spurte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå