AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #1 Skrevet 18. mars 2021 Jeg har problemer med angst og depresjon, men får ikke lenger gå til dps. Psykologen sa sist jeg var der at jeg var for frisk siden jeg fungerte så godt i dagliglivet og at det var andre som ikke fungerte like godt som trenger plassen mer. Jeg studerer bachelor, har venner og kjæreste så kan jo forsåvidt si meg enig i at jeg ikke er blant de sykeste. Er det bare å gi opp? Visste ikke helt ossen jeg skulle reagere når hun sa det.. Anonymkode: 74cd5...cb6
Blackbird Skrevet 18. mars 2021 #2 Skrevet 18. mars 2021 Det går an å trappe ned over tid, så føles det ikke så utrygt som å avslutte så brått. Hør med psykologen om dette er mulig? Hvis ikke, og du fortsatt føler behov for hjelp, så finner du en i byen med refusjon. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #3 Skrevet 18. mars 2021 Kan være du kan søke deg inn til privatpraktiserende med refusjonsordning. Jeg har inntrykk av at DPS ikke er ett sted man får gå til over tid uansett. Anonymkode: cd66f...715 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #4 Skrevet 18. mars 2021 jeg har blitt fortalt det samme enda jeg føler jeg er mer psykisk syk en de fleste Anonymkode: c8f7d...081
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #5 Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan være du kan søke deg inn til privatpraktiserende med refusjonsordning. Jeg har inntrykk av at DPS ikke er ett sted man får gå til over tid uansett. Anonymkode: cd66f...715 Jo, hvis man er syk så. Er på mitt 8. året, 4. året med samme behandler, ikke noe snakk om å avslutte enda. Men TS, du kan jo spørre om henvendelse til en psykiatrisk sykepleier i kommunnen. Det er fult mulig og like så nyttig som DPS. Anonymkode: 02000...672 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #6 Skrevet 18. mars 2021 Ta det privat. Hjelpen du får er også mye bedre, man jobber mer målrettet, og blir bedre raskere. Anonymkode: 40b90...91e 2
gohege Skrevet 18. mars 2021 #7 Skrevet 18. mars 2021 Hvis du studerer har du kanskje mulighet til psykologtimer via studentskipnaden din? 1
Poldark Skrevet 18. mars 2021 #8 Skrevet 18. mars 2021 Mulig de har et annet kommunalt tilbud der du bor? Jeg har flyttet en del, og det har de hatt alle steder jeg har bodd - er i større grad et lavterskeltilbud enn det DPS er.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #9 Skrevet 19. mars 2021 Støtter dette om kommunalt lavterskel tilbud. Fastlegen kan henvise deg dit. Anonymkode: 140cb...581 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #10 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Kan være du kan søke deg inn til privatpraktiserende med refusjonsordning. Jeg har inntrykk av at DPS ikke er ett sted man får gå til over tid uansett. Anonymkode: cd66f...715 Jeg har vært på DPS i over ti år, samme behandler i åtte, samt gruppeterapi i over to år. Så det er ikke nødvendigvis sant. Mener terapeuten at TS er for frisk, så er det en vurdering som tilsier at DPS ikke kan tilby det TS trenger. Kanskje viser det en terapeut som rett og slett ikke forstår henne, ikke evner å hjelpe. Jeg synes det er greit de gir beskjed om at folk ikke har noe mer å hente hos dem, så de kan finne andre alternativer som kan fungere bedre for dem. DPS er for de mest trengende, tenker jeg, mange steder er det venteliste på å få komme til DPS. Da er de åpenbart selektive for hvem de tar inn. Jeg har også inntrykk av at man må være medisinert for å bli på DPS over tid (alle jeg kjenner som har vært innom DPS sier at de er raskt ute med å skrive resepter, og jeg er selv medisinert, men da gjennom fastlege). Det sier kanskje litt om hvor alvorlig sykdom man skal ha, før man får langvarig hjelp fra DPS? De fleste (alle?) kommuner har lavterskel tilbud innen psykisk helse, og jeg har vært innom det også (i tillegg til DPS samtidig), og det er i hvert fall et veldig godt opplegg her jeg bor. Det er mye mer fleksibelt enn DPS, og rommer flere muligheter/behandlingsmetoder. Anonymkode: 41cd2...e65 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #11 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): jeg har blitt fortalt det samme enda jeg føler jeg er mer psykisk syk en de fleste Anonymkode: c8f7d...081 Dette kan handle om mangel på selvinnsikt. Om du som pasient er flink til å kommunisere dine problemer og behov til en psykolog så kan psykologen ta en faglig vurdering på om du har behov for den hjelpen de kan tilby eller ikke. De fleste som sliter bør så klart få hjelp, men det er jo klart at de som ikke fungerer i samfunnet bør bli prioritert. På en annen side skal alle prioriteres, og der bør være et tilbud for alle. Der burde finnes et lavterskel tilbud for de som ikke er syke nok til psykologhjelp, men syke nok til at det er ødeleggende for dem i hverdagen. I min kommune har man noe som heter ressurstjenesten, regner med det finnes i alle kommuner. Der kan man gå til samtaler med sosionomer, psykiatriske sykepleier og lignende. I mine øyne er det naturlig at en psykolog behandler de som er sykest, mens de som har milde symptomer får hjelp fra andre med god kompetanse på området. Det er forskjell på en personlighetsforstyrrelse og litt angst, og forskjell på schizofreni og mild depresjon. Alt skal tas alvorlig og det er ikke en konkurranse om å ha det verst, men noen ganger kan det være lurt å sette ting litt i perspektiv. Anonymkode: 7136f...c8e
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #12 Skrevet 19. mars 2021 Mild angst og litt deppa.. kvalifiserer ikke for dps! Anonymkode: 1aa35...20c
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #13 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mild angst og litt deppa.. kvalifiserer ikke for dps! Anonymkode: 1aa35...20c Ok, ja jeg studerer jo og har venner og kjæreste så jeg har nok ikke så alvorlige problemer som mange andre. Men syns det er veldig dyrt med privat da. Anonymkode: 74cd5...cb6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #14 Skrevet 19. mars 2021 DPS er ikke noe magisk som fikser problemene desverre. Det kreves hard jobbing og ansvarstaking uansett hva slags opplegg man har. Anbefaler boka "Det er ikke mer synd på deg enn andre" av prof. Wilhelmsen. Den kan spare mange for mange bortkastete år. Anonymkode: 000c1...15f
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #15 Skrevet 19. mars 2021 Ville ikke vektlagt det hun sa så mye. Disse tingene handler om økonomi og køer til DPS og ikke om dine problemer. Det hun sier er det totale crap ettersom psykologtilbud på DPS er tilpasset nettopp velfungerende pasienter som deg som klarer gå til psykolog én gang per uke el. da det i seg selv krever ganske mye av en pasient. Ville ikke tatt det personlig, og bare prøvd finne andre tilbud om du føler du trenger mer hjelp. De fleste kommuner har oversikter over lavterskeltilbud på Kommunens hjemmesider f.eks. Anonymkode: 3a939...799
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #16 Skrevet 19. mars 2021 23 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har problemer med angst og depresjon, men får ikke lenger gå til dps. Psykologen sa sist jeg var der at jeg var for frisk siden jeg fungerte så godt i dagliglivet og at det var andre som ikke fungerte like godt som trenger plassen mer. Jeg studerer bachelor, har venner og kjæreste så kan jo forsåvidt si meg enig i at jeg ikke er blant de sykeste. Er det bare å gi opp? Visste ikke helt ossen jeg skulle reagere når hun sa det.. Anonymkode: 74cd5...cb6 Mange kommuner har også gode tilbud når det kommer til psykisk helse. De har ofte lange ventelister om dagen som en direkte følge av korona, men hør med fastlegen eller DPS om du kan få en henvisning dit. Det vil ofte være en psykiatrisk sykepleier du da får å prate med, men det kan være vel så bra som en psykolog på DPS. Anbefales fra min side i hvert fall. Anonymkode: 731e3...e7e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå