Gå til innhold

Hvoefor ikke stenge ned oslo

Fremhevede innlegg

Skrevet
trønder skrev (8 timer siden):

Er det mye smitte på Polet?

Like mye smitte som i skobutikken, men skobutikken må stenge og polet må holde åpent. 😅

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Laffatus skrev (17 timer siden):

Hvorfor kan de i oslo og viken reise som de vill. Burde de ikke stenge ned  og holde smiten der og ikke la de reise føre det er smite frit der.Nå kommer jo smiten på steder der det ikke har vært noe smite.De  som bor i oslo har jo selv valgt det og da mår de godta og være inne  i små leiligheter. Skal de som ikke har smite få det får at folk ikke kan holde seg hjemme. Stortinget kunne gitt de straff får og smite folk på steder det ikke er smite. Er ikke ute etter og ta noen men er lei at oslo folk kan reise og kun tenke på seg selv.

De som bor i Oslo har selv valgt hva? 

Det er utrolig mange hus i Oslo også, ikke bare blokkleiligheter. Bare for å skyte inn det for det virker ikke som om du var klar over det :) 

• Liker 1
Skrevet
clyde skrev (8 timer siden):

Vi er mange som stusser over akkurat det ja :P 

Staten tjener på polet ...derfor

• Liker 2
Skrevet
Bente1234 skrev (2 minutter siden):

Staten tjener på polet ...derfor

Ja, det er jo åpenbart, men man kan likevel undre seg over regjeringens prioriteringer.

Skrevet
Sylveon skrev (2 timer siden):

Like mye smitte som i skobutikken, men skobutikken må stenge og polet må holde åpent. 😅

Exactly.
Eller hva med de store varehusene som Jula, Power, Elkjøp etc hvor det som regel er få kunder pr kvm? Hvor det virkelig er mulighet for å lage venstre-høyre"Kjøring"?
Eller blomsterbutikker hvor de lett kan holde kontroll

• Liker 2
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Jeg bor i Oslo.

Valgte ikke at en fyr i Kina skulle ete halvkokt flaggermus, eller at folk på skiferie i Alpene skulle drasse det med seg her.

Ei heller at en fyr skulle kjøre noen fra England smittebølge 2, eller at alle dere absolutt skal innom Oslo og Gardermoen på sommer/høst/jule/vinterferie og jobbreiser og behandlingsreiser. 

De med mest smitte nå drar aldri på ferier ever.

Skrevet
Prompejenta skrev (10 timer siden):

Hvorfor kan vi ikke stenge det jævla Vinmonopolet lurer jeg på.
Snart får vi ikke handle på butikken lenger en gang, men POLET må stå

1. Butikken har aldri vært stengt ila pandemien og det er ingen planer om å stenge. Du lyver på forum.

2. Hvor mange smittetilfeller står polet for? 0?

Ja da høres det ut som et kjempeforslag og stenge! 0 effekt på smitte og flere ansatte på dagpenger. 

Hva blir det neste forslag?

• Liker 3
Skrevet
Jeffe skrev (Akkurat nå):

1. Butikken har aldri vært stengt ila pandemien og det er ingen planer om å stenge. Du lyver på forum.

2. Hvor mange smittetilfeller står polet for? 0?

Ja da høres det ut som et kjempeforslag og stenge! 0 effekt på smitte og flere ansatte på dagpenger. 

Hva blir det neste forslag?

Nå er du  bare ute etter å kverulere. Du skjønner jo selvfølgelig at det er en overdrivelse at vi snart ikke kan handle mat også.
Men hvorfor er det livsfarlig å handle på blomsterbinderier, skobutikk eller en enorm butikk som Power; men ikke på Polet hvor det som oftest er flere kunder iløpet av en dag?

• Liker 2
Skrevet
Sylveon skrev (2 timer siden):

Så ditt forslag er at skobutikkene skal holde åpent i pandemien?

Skrevet
Prompejenta skrev (3 minutter siden):

Nå er du  bare ute etter å kverulere. Du skjønner jo selvfølgelig at det er en overdrivelse at vi snart ikke kan handle mat også.
Men hvorfor er det livsfarlig å handle på blomsterbinderier, skobutikk eller en enorm butikk som Power; men ikke på Polet hvor det som oftest er flere kunder iløpet av en dag?

Dette er jo allerede forsøkt i praksis, stenge polet i Oslo så har du enorme køer i nabokommunene. 

Effekten av å stenge blomsterbinderier er ikke på langt nær sammenlignbar.

Isolert sett er smitterisiko tilnærmet lik i de to lokalene men smitterisiko totalt sett i landet øker med stengte pol. I tillegg skaper det mobilitet i befolkningen som bringer smitten ut over de lokale grensene.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Jeffe skrev (31 minutter siden):

Ja? Unger som vokser trenger nye sko ofte. Kjøpte nye vintersko i februar, nå må ungene snart ha nye støvler og overgangssko. Og nei, slike ting kjøper jeg ikke på nett. Barn trenger riktige sko og da går vi til de som kan dette med sko. 

Endret av clyde
  • Liker 1
Skrevet
clyde skrev (1 time siden):

Ja? Unger som vokser trenger nye sko ofte. Kjøpte nye vintersko i februar, nå må ungene snart ha nye støvler og overgangssko. Og nei, slike ting kjøper jeg ikke på nett. Barn trenger riktige sko og da går vi til de som kan dette med sko. 

Forøvrig et greit poeng det. Jeg noterer det ned. Polvarer er standardiserte noe som tilsier at disse kunne bli bestilt og levert hjem. 

• Liker 1
Skrevet
clyde skrev (1 time siden):

Det er klikk og hent i butikk. Da bestiller du mange par og prøver utenfor butikken. Enkelt og greit 

Skrevet

Nedstengning av butikker burde gå på areal og om det kan være mulig og holde 2 meter avstand. Store butikker som Power, Ikea , Biltema osv, kunne sikkert hatt åpent med munnbindpåbud. Sikkert mange andre butikker som kunne hatt åpnet også. Det smitter ikke mer i store butikker enn på Rema. Men problemet er at mange bruker butikker og sentre som tidsfordriv og oppholdssted. Så det burde være mer kontroll på sentre. Begrense antall kunder osv. Så lenge de ikke stenger ned alt samtidig total lock down , så ser jeg ikke hensikten med stengte butikker. De burde stengt skoler, barnehager , absolutt alt som ikke er kritisk i noen uker. Deretter åpne gradvis og med forsterket smittevern. Så lenge skoler er åpne får vi neppe ned smitten med stengte butikker. Symbol politikk !

• Liker 1
Skrevet
SagaP skrev (1 time siden):

Det er klikk og hent i butikk. Da bestiller du mange par og prøver utenfor butikken. Enkelt og greit 

Skobutikkene er åpne her jeg er nå, men takk for tipset. 

• Liker 2
Skrevet

Du tuller sant? Absolutt alt er nedstengt her. 

• Liker 1
Skrevet
20 hours ago, Laffatus said:

Fordi jeg synes oslo folk  gjør som de vill de reiser rundt og smiter by som ikke har hatt virus  og smite folk får holde seg hjemme der de bor kun jobb og hjemm. Og holde seg der

Synes du ikke det bør gjelde alle andre som bor utenfor Oslo og? At de bør bli I sin kommune og ikke reise ut av kommunen de tilhører? Oslo folk som du kaller dem har vel like mye behov som alle andre som bor utenfor oslo?

• Liker 1
Skrevet
CorvusCorax skrev (40 minutter siden):

Du tuller sant? Absolutt alt er nedstengt her. 

Hvor bor du? Feks på storosenteret er 40 av 140 butikker fremdeles åpne i dag. Mye skriverier at feks blomsterbutikker er stengt i denne tråden, men disse holder altså åpent her.

• Liker 1
Skrevet
Jeffe skrev (Akkurat nå):

Hvor bor du? Feks på storosenteret er 40 av 140 butikker fremdeles åpne i dag. Mye skriverier at feks blomsterbutikker er stengt i denne tråden, men disse holder altså åpent her.

For ikke lokalkjente. Dette er altså midt i Oslo. 

• Liker 1
Skrevet
Jeffe skrev (4 timer siden):

Nei. Jeg syns bare prioriteringen er rar. Vinmonopolet kan også ha klikk og hent, og hjemlevering, men de skal få holde åpent  fordi det er så viktig å holde det spontane kjøpet av alkohol åpent. Det argumenteres at Vinmonopolet er nødvendig, men er det virkelig mer nødvendig enn varme sko og klær på vinteren? 😅 Jeg syns argumentasjonen er merkelig. Man sier at man stenger ned for å begrense smitte, men samtidig så skal du stenge ned alt og likevel mene at man ikke kan levere alkohol hjem? Vinmonopolet tilbyr jo det. 

Nå bor jeg et sted i Oslo der skobutikkene ikke har klikk og hent, så vi er uansett nødt til å bevege oss ut av bydelen. 

• Liker 1
  • Opprett ny...