Gå til innhold

Datteren min har ingen venner.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke lag et problem der det ikke er et. Det er ikke noe bra at du tillegger datteren din skam for å ikke være sammen med venner på fritiden. Så lenge hun er fornøyd vil det være det viktigste. Jeg var akkurat lik da jeg gikk på videregående. Vi var en gjeng som var sammen på videregående, men vi var fra forskjellige plasser og vi pleide ikke å være sammen utenom skoletid. Vi holder fortsatt kontakten flere år senere og anser meg ikke som ensom eller venneløs på videregående. 

Anonymkode: af411...5e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei igjen! Jeg tror ikke jeg lager noe problem overfor henne ut av dette. Men jeg spør av og til om hvordan den gjengen hun er sammen med på skolen har det på fritiden. Jeg maser ikke om at hun må ut eller gjøre ting anderledes enn hun gjør nå. Det er litt derfor jeg skriver herinne, for å få tilbakemeldinger og tips. Jeg synes det er trist at hun er så mye alene, men jeg vet jo at hun kan være fornøyd med det slik det bare er. 

HI

Anonymkode: d25e1...266

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kompliser dette....nære venner er ikke så vanlig i dag som før.

Anonymkode: 38206...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 92-68

Her er også litt av feilen, at man har et bestemt bilde av hvordan en tenåring skal være. Hun er ikke helt asosial når hun er med venner på skolen.

Ja, er helt greit å være bekymret. Men hva skal du gjøre med det? Konstant masing og bekymring for at hun ikke har venner er ikke den beste løsningen. Prøv å få henne til å starte på en fritidsaktivitet. Resten må hun nesten finne ut av selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send henne på folkehøyskole! Der får hun mulighet til å bo på internat og komme ut av skallet sitt sosialt. 

Jeg husker vgs som den mest sosiale perioden av livet mitt, venner var min familie der og da. Men dette var før korona,mulig det har noe med saken å gjøre?

Ellers ville jeg oppfordret /lagt til rette for at hun kan ta initiativ. Man kan ikke alltid gå rundt og vente på å bli invitert. Hvis hun drar i gang noe, kan det hende at flere gjør det samme

Anonymkode: 46c99...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også som noen andre her foreslår, at folkehøgskole må være perfekt etter videregående. Men jeg synes det bagatelliseres litt. Det er synd at en så stor tenåring ikke har noen å være sammen med i helger og i ferier ja. Det er trist. Kan hende hun tilsynelatende synes det er helt greit, men det må jo være sårt å se snaper og sosiale medier florere med bilder av jevnaldrende som er sammen. Hva til neste år da, når de blir russ? Ikke at det er sikkert at hun vil være det, men det er kanskje ikke så kult å være russ om man ikke har noen å være sammen med. 

Kjekt å ha skolevenner, men det er jo litt rart at ingen finner på noe i helger og ferier. HI, her tror jeg ikke hun er helt ærlig med deg. Jeg ville ikke mast noe på henne. Hun må finne ut av dette selv, og evnt hvordan hun vil gjøre det. Kan godt hende hun bare har innfunnet seg med ting som de er nå, og at det er greit inntil videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke kompliser dette....nære venner er ikke så vanlig i dag som før.

Anonymkode: 38206...bd3

Selvfølgelig er det det. Alle trenger noen. Vi trenger nære relasjoner til andre. 

Anonymkode: b4c44...30e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke kompliser dette....nære venner er ikke så vanlig i dag som før.

Anonymkode: 38206...bd3

Ok? Hvor har du det fra?

Anonymkode: 7803a...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2021 den 16.50):

Men er det vanlig at ungdom i den alderen henger så mye sammen på fritiden da? Jeg gikk ut av videregående for rundt 13 år siden, og det var overhode ikke vanlig å henge sammen etter skolen med mindre det skulle drikkes på fest. Folk var slitne etter lange skoledager, og de fleste hadde deltidsjobb eller fritidsaktiviterer etter skoletid og var avhengig av å få hvilt seg når de kunne.

Så lenge hun trives så ser jeg ikke problemet, bare pass på at du ikke blir for trist på hennes vegne hvis hun faktisk har det bra. Det er utrolig slitsomt ( og ofte både vondt og flaut) når man trives sånn som man er mens mor sitter og sammenligner sitt eget liv hun hadde på 70-80 tallet og ser på ungen med store triste øyne og forteller hvor trist det er at ungen hennes er viggo venneløs. Jeg snakker av erfaring som lærer, og som ett tidligere barn som hadde mer enn nok med å være sosial på skolen.

Anonymkode: f78ad...28f

Jeg tenker folk er forskjellige og barnet til TS har det komfortabelt. Men jeg synes nå dette var veldig ulikt fra da jg selv var vgs - elev for 12 år siden. Føler at jeg og gjengen hang etter skolen og leste sammen/spiste alle dager vi kunne utenom hvis noen trente eller dro på jobben. Henger ikke ungdommer så mye sammen i dag? Jeg sluttet å sosialisere så mye  etter studier pga mye lesing nen var ofte med en medstudent på lesesalen og nå er det for mye jobb og småbarn i bilde til å være sosial. Ingen krefter til overs.... 
 

synes det har blitt litt merkelig for tiden..min mor er bestevenniner med folk fra barndommen og vgs fortsatt i en alder av 60+ ringes om ikke hver dag minst 1 gang i uken. 
 Min fetter på 18 er heller ikke så mye ute. Er med venner et par ganger i året....lurer på om det er for mye digitalisering...hadde blitt bekymret hvis min datter var hjemme hver helg selv tror jeg. 

Anonymkode: d5192...4e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...