AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #1 Skrevet 18. mars 2021 Hvis jeg søker lån med en venn som medsøker, vil hun da ha mulighet til å se evt. gjeld? Anonymkode: a73b8...0a0
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #3 Skrevet 18. mars 2021 Leonora99 skrev (Akkurat nå): Ja 👍🏻 Anonymkode: a73b8...0a0
DrueSmoothie Skrevet 18. mars 2021 #4 Skrevet 18. mars 2021 (endret) Gjeld etc må gjerne oppgis i lånesøknad så da vil det være en sjans for at h*n kan se det ja Men, jeg tenker at dersom du skal ta opp lån sammen med en venn, så bør du også være ærlig nok og legge alle kortene på bordet, så vennen din vet hva h*n går inn på. Og, tenk dere godt om før dere gjør noe sånt, det er MANGE fallgruver ifm å ta opp lån sammen. Nå skriver du ikke noe om lånets størrelse, type og varighet, men fallgruvene er der uansett. Jeg hadde aldri stilt som medlånetaker for noen av mine venner. Man vet aldri hva som skjer i fremtiden hverken ift betjeningsevne, vilje eller med vennskapet. For ikke å snakke om evt behov for å komme seg ut av gjelden ifm behov for andre lån el lign. Endret 18. mars 2021 av DrueSmoothie
Summeer Skrevet 18. mars 2021 #5 Skrevet 18. mars 2021 Spørs på oppsettet. Den du søker lån hos skal sjekke begges økonomi, men i utgangspunktet skal medsøker selv fylle ut, og behandles selvstendig uten å fylle ut og se den andres økonomi
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #6 Skrevet 18. mars 2021 Summeer skrev (1 time siden): Spørs på oppsettet. Den du søker lån hos skal sjekke begges økonomi, men i utgangspunktet skal medsøker selv fylle ut, og behandles selvstendig uten å fylle ut og se den andres økonomi Hæ? Tror du at en medsøker sitter og signerer i blinde på et ukjent lånebeløp eller? Medsøker har da krav på å se hva hun eller han skriver under på å skulle stille som medsøker på! Anonymkode: 9dc88...f48
Summeer Skrevet 18. mars 2021 #7 Skrevet 18. mars 2021 Jeg jobber med dette. Som medlåntager får du ikke se kredittsjekken til den andre! Som medlåntager ser du kun den lånerammen som blir omsøkt, og hvorvidt den blir innvilget. Finansinstitusjonen har frarådningsplikt pr nå dersom de mener at lånetagerene i fellesskap ikke kan betjene gjelden det søkes om. Det kommer mest sannsynlig en justering på finansavtaleloven i juni der finansinstitusjonen får avslagsplikt, samt plikt til å vurdere hver av lånetagerne separat utifra fordelingen av gjeldsbelastningen som oppgis søkerne imellom. Medlåntager er skumle greier, nettopp derfor kommer det en justering i avtaleverket for å hindre denne gjeldsfellen. I tillegg er det verdt å merke seg at det kun er usikret gjeld som dukker opp i gjeldsregisteret pt, så bolig/studielån som løper over flere år dukker opp i kredittsjekk av tidligere års skattemeldinger, og forbruks/kredittlån ved oppslag i gjeldsregisteret. Men feks salgspantlån som billån man har tatt siden forrige skattemelding ikke synes noe sted.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå