Gå til innhold

Pensjon for utlendinger med kort botid i Norge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg satt og tenkte i stad hvor mange utlendinger i nesten pensjonistalder eller kanskje allerede i pensjonistalder som er her i Norge gjennom familiegjenforening. Hvilke rettigheter har de når det gjelder pensjon?

Altså det er snakk om personer med kort botid i Norge. Jeg prøve å lese meg opp på temaet på NAV sine nettsider, men ble ikke spesielt klokkere. Jeg så at de må ha bodd her i minst 5 år og ha fylt 67 år, men hvilken pensjon mottar de da? De har i praksis ikke jobbet og betalt skatt her, men noe må de leve av?

Anonymkode: e491d...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om det er noen som blir fattig pensjonister, så er det hvert fall de.

Anonymkode: aa620...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kan søke supplerende i tillegg til alderspensjon fra folketrygden. Beløpet utgjør tilsammen minstepensjon.

Anonymkode: 2bc90...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på grunnlaget de fikk oppholdstillatelse for. Flyktninger/asylanter får fulle pensjonsrettigheter, altså rett til minstepensjon (opptjeningstid blir godskrevet) i det øyeblikket de får passet sitt. Arbeidsinnvandrere og andre innvandrere må sørge for sin egen opptjeningstid (for pensjon, andre rettigheter som barnetrygd kommer på plass etter få timers i landet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...