Nora02 Skrevet 17. mars 2021 #1 Skrevet 17. mars 2021 (endret) . Endret 22. mars 2021 av Nora02 Jeg spurte om råd, har fått svar på det jeg lurte på.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #2 Skrevet 17. mars 2021 Du burde anmelde legen. Anonymkode: ef1f7...a7a 7
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #3 Skrevet 17. mars 2021 Absolutt anmelde!! Anonymkode: 2dc12...544 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #4 Skrevet 17. mars 2021 Anmelder selvfølgelig. Gjorde han det med deg så gjør han det med andre kvinner også. Anonymkode: aae87...75e 6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #5 Skrevet 17. mars 2021 Kan virke som om du bør revurdere denne nye fastlegen også. Anonymkode: 3f901...644 19
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #6 Skrevet 17. mars 2021 Han høres sleazy ut, men både å gjøre undersøkelse uten hansker og å spørre om seksualmønster er helt vanlige deler av en gynekologisk undersøkelse (selv om flertallet bruker hansker, det er ikke noe krav). Å stryke på låret og kommentere at man ser varm ut er ikke det, men det er tvilsomt om det har noe for seg å anmelde det. Anonymkode: c993e...d4f 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #7 Skrevet 17. mars 2021 Bytte fastlege igjen, anmelde den ene og klage på den andre. Nummer 2 har ingen som helst rett til å prøve manipulere deg for å beskytte en kollega. Anonymkode: dda38...fb8 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #8 Skrevet 17. mars 2021 Du kan rapportere han til kommunelegen, og du kan skrive om opplevelsen din på legelisten.no til skrekk og advarsel. Du har ikke blitt møtt på en god måte av den nye legen, men han har rett i at det kan bli en belastning for deg dersom du velger å anmelde. Så du gjør lurt i å undersøke godt før du evt gjør det. Anonymkode: e4c3a...92d 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #9 Skrevet 17. mars 2021 Send klage til fylkeslegen, og bytt fastlege igjen. Anonymkode: 1cbbd...01a 1
Nora02 Skrevet 17. mars 2021 Forfatter #10 Skrevet 17. mars 2021 Det er sant, hadde aldri løyet om noe sånt. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #11 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han høres sleazy ut, men både å gjøre undersøkelse uten hansker og å spørre om seksualmønster er helt vanlige deler av en gynekologisk undersøkelse (selv om flertallet bruker hansker, det er ikke noe krav). Å stryke på låret og kommentere at man ser varm ut er ikke det, men det er tvilsomt om det har noe for seg å anmelde det. Anonymkode: c993e...d4f Hvorfor skriver du ting du åpenbart ikke har peiling på? NEI, det er ikke vanlig å være i kontakt med en pasients kroppsvæsker (med unntak av svette) uten å bruke hansker og det er et ganske alvorlig brudd på smittevernreglene vi har i helsevesenet! Det er én ting når man står i fullstendig akutte situasjoner der noen holder på å blø ihjel eller kveles at man kanskje ikke rekker å dra på seg en hanske, men det finnes ikke en eneste unnskyldning i hele verden for å ikke ha på seg hansker under en gynekologisk undersøkelse, og han utsetter naturlig nok både seg selv og pasienten for smittefare. Siden du er bastant på ting du ikke har peiling på, har du nå sjansen til å lese deg opp så du heller kan være bastant på ting du faktisk kan så du ikke sprer feilinformasjon: https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/temakapitler/09.-basale-smittevernrutiner-i-hels/ Anonymkode: 1cbbd...01a 8
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #12 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan virke som om du bør revurdere denne nye fastlegen også. Anonymkode: 3f901...644 Ville bytta legekontor egentlig. Jeg pleier også alltid å velge en kvinnelig fastlege. Anonymkode: 350f9...f87 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #13 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Send klage til fylkeslegen, og bytt fastlege igjen. Anonymkode: 1cbbd...01a Helt riktig! Anonymkode: df708...985 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #14 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Send klage til fylkeslegen, og bytt fastlege igjen. Anonymkode: 1cbbd...01a Det her! Send klage. Det er kjempe viktig. Anonymkode: 0c33b...f76 1
Gjest Løpegærn Skrevet 17. mars 2021 #15 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han høres sleazy ut, men både å gjøre undersøkelse uten hansker og å spørre om seksualmønster er helt vanlige deler av en gynekologisk undersøkelse (selv om flertallet bruker hansker, det er ikke noe krav). Å stryke på låret og kommentere at man ser varm ut er ikke det, men det er tvilsomt om det har noe for seg å anmelde det. Anonymkode: c993e...d4f Unnskyld meg, men selvfølgelig er det et grunnleggende hygienisk krav. Underlivet, både inni og utenpå, kan være en kilde til bakterier og virus legen virkelig ikke bør ønske å ha på hendene sine. Det kan dessuten være viktig som en psykologisk barriere mellom legen og pasienten.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #16 Skrevet 17. mars 2021 Det er kanskje vanlig å spørre om en pasient er seksuelt aktiv, men legen har ikke noe med om du har sex med menn eller kvinner. Videre skal self ikke en lege stryke på låret og en lege SKAL bruke hansker ved en underlivsundersøkelse, det sier seg selv! Anonymkode: 40eb4...bce 1
Gjest Skrevet 18. mars 2021 #17 Skrevet 18. mars 2021 Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Anki, mod
Maleficenta Skrevet 18. mars 2021 #18 Skrevet 18. mars 2021 Nora02 skrev (16 timer siden): For 3 år siden dro jeg til min første time hos fastlegen min på det tidspunktet. Jeg hadde underlivssmerter og måtte få det sjekket ut. Fastlegen min var utrolig ubehagelig, han spurte meg om jeg hadde sex med gutter eller jenter og han strøyk meg på låret han sa også til meg at jeg kunne ta av meg toppen siden han så jeg var varm. Men det værste var at han tok gynekologisk undersøkelse på meg uten hansker. Idag turte jeg for første gang og åpne meg til min nye fastlege om hva som skjedde den gangen. Jeg spurte om råd hva jeg burde gjøre osv, han sa til meg han ikke kunne anbefale meg og gjøre noe som helst fordi han kjenner legen som gjorde dette mot meg! Og når jeg spurte er det normalt og ikke bruke hansker så sier han, jeg kan ikke vite hva andre leger velger og gjøre. Så sa han til meg at jeg burde tenke meg godt om viss jeg tar dette videre fordi det kan bli stor sak. Og at det bare blir ord mot ord, føltes som han ville skremme meg til og ikke ta det videre. Lurer på hva jeg bør gjøre?? du burde anmeldt. Og han nye fastlegen var og en dustsom valgte å beskytte den andre fastlegen fordi han kjente han. Du burde gå videre med dette slik at han ikke antaster andre pasienter og så ville jeg byttet fastlege nok en gang om jeg var deg
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #19 Skrevet 18. mars 2021 Tenker at du bør gå videre med saken. Ikke for å "vinne", eller å få rett, for det kan blir vanskelig å få gjennomslag når det er snakk om ord mot ord. Det er likevel viktig for at klagen skal havne i et arkiv slik at det finnes dokumentasjon dersom dette skjer igjen! Dersom flere rapporterer om atferden er det også lettere å få gjort noe med det. Anonymkode: 3a360...016 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå