Gå til innhold

Unghund som hakker tenner

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en unghund på 9 mnd, som har begynt å hakke mye tenner på tur. Dette er gjerne i forbindelse med at han lukter på og innimellom slikker på tiss ute. Fra tid til annen kan han også skumme litt av munnen kombinert med hakkingen, men er ellers rolig og normal i atferden. Har også sett han gjøre dette etter å ha fått tak i en brukt truse fra skittentøyet 🤦🏼‍♀️

noen som kan fortelle meg hvorfor han gjør dette og hva det er for noe? Og burde man nekte hannhunder å slikke på andre hunders tiss fordi det er «ekkelt»? Det er vel for å lukte enda mer, så jeg har ikke tenkt noe videre over det og lar han bare holde på, men venninner har kommentert det som om det er noe jeg burde nekte han..

håper noen kloke hoder kan bidra med litt innsikt ☺️

Anonymkode: 67c72...6fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt normal hannhundoppførsel om det er tispe med løpetid i nabolaget! Hakkingen av tenner er rett og slett for å sende mer av godluktene oppover i luktesansen, så den kommer bølgende opp i hjernen. 

rett og slett onani for bikkja, rent kognitivt 🤣 Aldri hørt om dette med brukte mennesketruser da, men 🤣 

visste du at hundene kan trekke luft inn i nesa samtidig som de blåser den gamle lufta ut? Derfor er neseborene deres splittet nederst. Da blokkerer ikke utblåsingen for godluktene inn. Det er et UTROLIG fascinerende system, anbefaler å lese "da han møtte hund"! 

Anonymkode: 30d6a...4b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som brukeren over her sier: bikkja di er kåt.

Dog har jeg aldri opplevd det med hund og  mennesketruser jeg heller.. 

Anonymkode: 58837...b50

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Helt normal hannhundoppførsel om det er tispe med løpetid i nabolaget! Hakkingen av tenner er rett og slett for å sende mer av godluktene oppover i luktesansen, så den kommer bølgende opp i hjernen. 

rett og slett onani for bikkja, rent kognitivt 🤣 Aldri hørt om dette med brukte mennesketruser da, men 🤣 

visste du at hundene kan trekke luft inn i nesa samtidig som de blåser den gamle lufta ut? Derfor er neseborene deres splittet nederst. Da blokkerer ikke utblåsingen for godluktene inn. Det er et UTROLIG fascinerende system, anbefaler å lese "da han møtte hund"! 

Takk for svar! Så spennende (og litt creepy😭😂) har tenkt på det med løpetid, men han gjør det så ofte at jeg har tenkt at sjansen for at absolutt alle hundene som bor her har løpetid er litt liten.. 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Han er ung, så det er jo mulig at han har en bølge av hormoner nå og er veldig opptatt av tiss uansett om det er fra ei løpsk tispe eller ikke. Men ja, veldig vanlig for hannhunder å hakke tenner. Han vil gjøre det mer i løpetidsesongen enn utenfor løpetidsesongen. Vær litt obs på stresstegn fra nå av. Noen hannhunder blir fryktelig fra seg i løpetidsesongen, mister vekt og tar hver mulighet til å rømme ut en åpen dør for å finne seg dame 😉

Anonymkode: 6d3e7...ef9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han er ung, så det er jo mulig at han har en bølge av hormoner nå og er veldig opptatt av tiss uansett om det er fra ei løpsk tispe eller ikke. Men ja, veldig vanlig for hannhunder å hakke tenner. Han vil gjøre det mer i løpetidsesongen enn utenfor løpetidsesongen. Vær litt obs på stresstegn fra nå av. Noen hannhunder blir fryktelig fra seg i løpetidsesongen, mister vekt og tar hver mulighet til å rømme ut en åpen dør for å finne seg dame 😉

Takk for svar! Han har respondert fint på løpetisper hittil, men har ikke møtt noen siden klappingen i tennene startet. 
Skal definitivt følge med fremover👌🏻

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2021 den 16.30):

Takk for svar! Så spennende (og litt creepy😭😂) har tenkt på det med løpetid, men han gjør det så ofte at jeg har tenkt at sjansen for at absolutt alle hundene som bor her har løpetid er litt liten.. 🤔

Tisper har jo løpetid på forskjellig tidspunkt, og godlukten varer jo en stund. Så er du riktig uheldig er det "alltid" en i nabolaget med løpetid, og da har du det gående. 🤣 eller så kan det bare være en periode hvor han er eeekstremt var på urinlukt (litt sånn overkåt når hormonene løper løpsk), så da resgerer han sterkere nå enn han kommer til å gjøre senere. 

så lenge han ikke stresser seg mer opp eller blir helt gæren så er dette ikke noe problem, bare et tegn på at han begynner å bli voksen! Men hvis det begynner å bli problematisk ville jeg søkt hjelp. For noen blir det bedre med trening, for andre ikke. Noen kan kjemisk kastrere, andre har det ikke effekt på. Hvis det blir et så stort problem at HAN blir skadelidende så ta kontakt med dyrlegen og søk råd. 

går seg til det her, er en artig tid du skal inn i 🤪 Lykke til! 😄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2021 den 17.48):

Litt usikker på hva du mener med løpetidssesongen, for det er et vagt uttrykk. Hunder er ikke som elg, som har en brunsttid på samme tid i året. Tisper har løpetid helt individuelt, slik kvinner har menstruasjon individuelt (dog ikke like ofte som kvinner :fnise: ) 

mulig jeg tolker deg feil, men syns innlegget bør nyanseres. Det er fullt mulig med tre-fire tisper i nabolaget at det kronisk kan være løpetid nesten hele året. 

AnonymBruker
Skrevet

Siden den bare er 9 måneder er det omtrent nå han blir kjønnsmoden, til å begynne med går hormonene litt løpsk , så klappring med tennene er helt normalt. Som regel lander de litt etter hvert som de blir eldre, men jeg er helt enig med ab over her som skriver at du burde være litt obs på stress, det er også nå de kan begynne å reagere på andre hannhunder. 

Anonymkode: 8fbb8...8c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...