Gå til innhold

Ett av seks barn utsatt for vold og overgrep!?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dette stemme?

Da er det noe VIRKELIG galt med samfunnet vårt 😳

Screenshot_20210317_144845_no.db.app~2.jpg

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg nekter å tro annet enn at dette må gjelde utvalgte grupper og ikke er reprasentativt for alle barn. Ellers bør Norge virkelig invistere mer i foreldrekurs og annet forebyggende arbeid.

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, Sermina said:

Jeg nekter å tro annet enn at dette må gjelde utvalgte grupper og ikke er reprasentativt for alle barn. Ellers bør Norge virkelig invistere mer i foreldrekurs og annet forebyggende arbeid.

https://www.fhi.no/nyheter/2019/vold-barn/
"Færre barn enn tidligere opplever fysisk vold i oppveksten, men fortsatt blir ett av fem lugget, kløpet, ristet eller slått med flat hånd. Om lag ett av tyve barn opplever alvorlig vold. Blant jenter rapporterer 10-20 prosent om seksuelle overgrep. Dette går det fram av en artikkel i Folkehelserapporten."

Dette var i 2019. Ting blir ikke bedre av å være mye hjemme. 

• Liker 4
Skrevet

Ut fra ting jeg har lest tidligere er dette en del oppdragervold. Dette er vanlig i store deler av verden. Det er ikke så lenge siden dette ble ulovlig i Norge heller. Det er bra det blir slutt på og er uakseptabelt.

• Liker 2
Skrevet (endret)

At hvert sjette barn opplever overgrep er jo kjente tall fra før av også og ikke noe nytt fenomen nå under korona. Faktisk er vel tallet nærmere hver fjerde jente, og litt mindre enn hver sjette gutt, i undersøkelser i normalår, og jeg ser ingen grunn til å tro at overgripere har holdt seg mer i skinnet det siste året enn de har gjort før. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dette blir forsøkt gjort til et pandemiproblem, all den tid det er et fast problem skremmende mange ikke er så veldig opptatt av å gjøre all verdens med. 

Endret av Marihønepøne
skriveleif
  • Liker 6
Skrevet
Sermina skrev (1 time siden):

Og der er problemet - folk nekter å tro at sånne ting skjer og derfor blir det heller aldri gjort noe med det. 

• Liker 5
Skrevet
Marihønepøne skrev (1 time siden):

Faktisk er vel tallet nærmere hver fjerde jente, og litt mindre enn hver sjette gutt, i undersøkelser i normalå

I hjemmet?! 

• Liker 1
Skrevet
Alivamale skrev (8 minutter siden):

I hjemmet?! 

Totalt. Tallet som siteres i hovedinnlegget er også totalt, ikke bare i hjemmet. I tillegg inkluderer tallet i hovedinnlegget ren vold, noe tallene jeg siterer ikke gjør. Der er det bare snakk om overgrep. Alt i alt kan man vel trygt si at situasjonen før pandemien ikke var spesielt mye bedre enn den er nå, det var bare færre som brydde seg. 

• Liker 3
Skrevet

Mange foreldre som ikke burde vært foreldre. Klarer ikke helsestasjoner å fange opp? Barnehager? Hvem er disse skadelige voksne som er stygge med barna sine? Og hva med 8 uker sommerferie? Tar overgripere ferie da? 

Hva med pålagt foreldrekurs? Eller flere må angi til barnevernet om de hører/ser noe mistenksomt? Disse barna burde jo aldri bodd med disse voksne i utgangspunktet. 

• Liker 1
Skrevet
Marihønepøne skrev (6 minutter siden):

Totalt. Tallet som siteres i hovedinnlegget er også totalt, ikke bare i hjemmet. I tillegg inkluderer tallet i hovedinnlegget ren vold, noe tallene jeg siterer ikke gjør. Der er det bare snakk om overgrep. Alt i alt kan man vel trygt si at situasjonen før pandemien ikke var spesielt mye bedre enn den er nå, det var bare færre som brydde seg. 

Ja, det var det jeg trodde, men når det som i artikkelen over brukes som argumentasjon mot stengte skoler/barnehager, forstår jeg ikke riktig hvor disse overgrepene foregår, om ikke hjemme? 

• Liker 1
Skrevet

Altså, da bør jo noen gjøre noe. Ingen snakket om de sårbare barna når skolene er åpne eller i 2019. Først når skolene stenger så bryr alle seg, men glemmer det igjen når skolene er åpne. Er det så gale så hjelper det ikke med 20 timer skole i uka.

• Liker 3
Skrevet
Xstrella skrev (35 minutter siden):

Mange foreldre som ikke burde vært foreldre. Klarer ikke helsestasjoner å fange opp? Barnehager? Hvem er disse skadelige voksne som er stygge med barna sine? Og hva med 8 uker sommerferie? Tar overgripere ferie da? 

Hva med pålagt foreldrekurs? Eller flere må angi til barnevernet om de hører/ser noe mistenksomt? Disse barna burde jo aldri bodd med disse voksne i utgangspunktet. 

Man kan ikke alltids fange opp vold og overgrep. Om barna ikke har synlige merker eller atferd som gir mistanke og de sier at alt er bra hjemme og at de ikke blir utsatt for vold når de blir direkte spurt om det (noe de blir spurt om i skolehelsetjenesten) så er man ikke synsk. 

Mange blir også fanget opp, men det er ikke alltid det er tilstrekkelig bevis for å ta barna ut fra hjemmet. Selv om man som helsesykepleier eller lærer er aldri så bekymret for et barn og sender bekymringsmeldinger, er det til sist barnevernets avgjørelse. 

Skrevet

Og for mange er fristedet og redningen skolen og andre arenaer. Når man lukker disse stedene, så er det ekstra ille for disse barna. 

Noen klarer skolene å fange opp, men langt i fra alle. Da ville en stengt skoleklasse likevel fort hatt 8-10 elever på skolen uansett om man tar med elever som har vedtak om spesialundervisning. 

• Liker 1
  • Opprett ny...