Gå til innhold

Koronapass er usolidarisk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Veldig fornuftig med et vaksinepass.  Dette vil være til stor hjelp ved reiser både i inn og utland. 

Håper bare ikke de blir svindel med det.  Tipper på at det vil dukke opp falske pass.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de som fikk vaksinen først får reise før andre og utnytte billige priser før massene, så spørs det om koronarestriksjoner blir etterlevd av resten av befolkningen. Det er vanskelig nok fra før å få de utenfor risikogrupper å etterleve tiltak. Det blir tilnærmet umulig når de ser at risikogruppene lever fritt. 

Da vil fort tankene om at det strengt att burde det vært omvendt komme fram.  De i risikogruppene burde vært isolert, mens resten levde som normalt i året som har gått.

• Liker 16
Skrevet
pinnelinn skrev (1 minutt siden):

Når de som fikk vaksinen først får reise før andre og utnytte billige priser før massene, så spørs det om koronarestriksjoner blir etterlevd av resten av befolkningen. Det er vanskelig nok fra før å få de utenfor risikogrupper å etterleve tiltak. Det blir tilnærmet umulig når de ser at risikogruppene lever fritt. 

Da vil fort tankene om at det strengt att burde det vært omvendt komme fram.  De i risikogruppene burde vært isolert, mens resten levde som normalt i året som har gått.

Risikogruppen er svær. Går ikke an å isolere på det viset.  Enormt mange har barn som skal følges opp. Hvem skal ta seg av dem? 

• Liker 3
Skrevet

Galskap, vi kan ikke ha vaksinepass!

Snakk om å sortere og kontrollere mennesker.

Fjerner man alt hysteri rundt korona med regler og tiltak blir ting som før av seg selv, null problem. 

• Liker 12
Skrevet
Stina234 skrev (10 minutter siden):

Veldig fornuftig med et vaksinepass.  Dette vil være til stor hjelp ved reiser både i inn og utland. 

Håper bare ikke de blir svindel med det.  Tipper på at det vil dukke opp falske pass.

Svindel blir det alltid når man innfører noe nytt.

• Liker 3
Skrevet
Airman skrev (1 time siden):

Belønningen det + en bjelle i sølv som kan henges rundt halsen 🐑

Hehe...er jo ganske trist, men sant

• Liker 2
Gjest Paramount
Skrevet

Her var det mye egoisme og dårlig kamuflert skadefryd som ble luftet. Dessverre for dere blir ikke dette passet slik dere håpet. Passet skal være digitalt, og det skal inneholde info om vaksine, om du har vært smittet, evt info om du har testet negativt for korona. Det er altså ikke noe diskriminerende pass det er snakk om, hvor alle tenkende mennesker må holde seg hjemme, mens nevrotikerne, som har svak psykisk helse, kan dra på ferie med sitt koronapass. 

Gjest Airman
Skrevet
Paramount skrev (2 minutter siden):

Her var det mye egoisme og dårlig kamuflert skadefryd som ble luftet. Dessverre for dere blir ikke dette passet slik dere håpet. Passet skal være digitalt, og det skal inneholde info om vaksine, om du har vært smittet, evt info om du har testet negativt for korona. Det er altså ikke noe diskriminerende pass det er snakk om, hvor alle tenkende mennesker må holde seg hjemme, mens nevrotikerne, som har svak psykisk helse, kan dra på ferie med sitt koronapass. 

Er ikke det taushetsbelagt helseinfo? 

Gjest Paramount
Skrevet
Airman skrev (1 minutt siden):

Er ikke det taushetsbelagt helseinfo? 

Info lagres kun i nasjonalt register. 

Skrevet
Ludmilla skrev (2 timer siden):

Jeg synes ikke det er spesielt solidarisk at de som har fått vaksine eller har gjennomgått korona skal kunne reise og leve som før, mens resten av befolkningen som fremdeles står i vaksinekø må vente.

Ser for meg at den eldre befolkningen reiser og koser seg mens vi andre sitter fast i hjemmene våre. 

Hva synes dere andre?

Man skal jo være vaksinerte hele gjengen i løpet av sommeren, det vil altså være snakk om et 3-4 mnd lagg mellom de eldste og de yngre som blir vaksinert - hva er problemet? Hvis alle er vaksinert iløpet av sommeren får alle reise på ferie iløpet av høsten.

• Liker 6
Skrevet
Ludmilla skrev (3 timer siden):

Jeg synes ikke det er spesielt solidarisk at de som har fått vaksine eller har gjennomgått korona skal kunne reise og leve som før, mens resten av befolkningen som fremdeles står i vaksinekø må vente.

Jeg synes dette er en smålig tankegang, du får det vel ikke bedre av at andre har det like kjipt som deg?

• Liker 12
Skrevet

Greit for meg. Jeg er sist i vaksinekøen og elsker reise, men smører meg me tålmodighet. Forventet ingen ferietur i år uansett. 

Er bare glad for små steg mot normalitet, selv om jeg personlig må vente litt lenger. 

• Liker 6
Skrevet

1. Mange her inne lo og sa at "vaksinepass pratet var en konspirasjonsteori". Nå snakker de om det som om det er sååå selvfølgelig. Det provoserer meg.

2. Man må tenke lenger en Corona. Dette er et overgrep mot fri vilje og fri tanke. Hva kan skje med slike eventuelle fullmakter, også på andre områder, i fremtiden? Kanskje på et område som vil sette deg i en sårbar posisjon?

3. Bl.a. Hellas har sagt (pr. i dag): Man kan reise uten vaksinepass hvis man tester seg. Hvorfor ikke fortsette å ha det slik? Skal barn tvinges til vaksine for å kunne reise ut av landet? Ja, man må vaksineres mot en del sykdommer ved reise til noen eksotiske land. Men ikke mot virus med dødelighet på i gj.snitt 0,5%. 

4. De sier nå at vi kan åpne grensene når alle over 45 er vaksinert. Alle? Her tar man det for gitt at absolutt alle over 45 takker ja? Det vil jo aldri skje. Synes det budskapet er så provoserende, vet ikke helt hvorfor. Kanskje fordi det er et subtilt pressmiddel, et "selvfølgelig vil alle vaksinere seg og rette seg etter det staten sier, det tar vi helt forgitt".

5. Det finnes ikke klare tall og konklusjoner på hvor mye vaksinen hindrer smitte. Kanskje vil en corona test ved reise hindre smitte langt bedre?

6. Man indirekte tvinges til å ta en vaksine (for å leve et fritt liv) uten kjente langtidsvirkninger og som fra legemiddelindustriens side er fratatt ansvar/risiko. Vaksiner med nye stoffer (mRNA) og til dels store bivirkninger. Mange leger og forskere argumenterer mot, men blir ikke hørt. Den åpne, offentlige debatten er ikke der. Kun en side blir hørt.

Dette sier jeg uavhengig av om jeg velger vaksine eller ikke. Jeg tenker på fremtiden og det frie demokrati vi har tatt for gitt, ikke bare corona.

• Liker 18
Skrevet
Ludmilla skrev (6 timer siden):

Ser for meg at den eldre befolkningen reiser og koser seg mens vi andre sitter fast i hjemmene våre. 

Hva synes dere andre?

Nå sa de også negativ test. 

Gjest Rocka69
Skrevet

Vel Norge kan velge å ikke ha vaksinepass eller koronapass. Men Norge har ikke atomvåpen slik at vi kan tvinge andre land til å heller ikke ha dette. EU kommer til å innføre digital vaksinepass fra 1. juni som innebærer:

Ingen 14 dagers karantene for:

1) De som har hatt korona

2) De som er fullvaksinerte

Alle andre vil få 14 dager karantene. 

Så hvis Norge ikke innfører vaksinepass - så vil alle som skal inn i EU må ta en 14-dagers karantene på et hotell som du betale kanskje 1000-2000 euro for. Kan få en konsekvens av at transport fra Norge bare vil skje på utenlandske biler da, og tusenvis av norske lastebilsjåfører blir arbeidsledige.

Andre land utenfor Europa, f.eks Israel, Australia, New Zealand, USA og Canada vil kreve vaksinepass for gi innreisetillatelse.

Norge har suverenitet her hjemme, men ikke utenfor grensene - da må Norge true med atomvåpen (som vi ikke har) 

Skrevet

Jeg tipper at når folk med vaksinepass får tilbake sine rettigheter vil de som ikke får tilbudt vaksine gi beng i alle tiltak og begrensninger, særlig de unge som har meget lav risiko uansett. Å kunne bevege seg fritt er ikke en belønning men en rettighet vi alle ble fratatt for å beskytte de gamle. Kanskje da vil Sveriges strategi om flokkimmunitet fungere?

• Liker 8
Skrevet

Innfører man dette i Norge, så kan man bare glemme at barn, unge og unge voksne vil følge reglene. Både nå og i fremtiden. 

Illusjonen om dugnad vil også bli borte. Lykke til med å få med folk på noe lignende igjen. 

• Liker 7
Skrevet

Så vidt jeg forsto på nyhetene så gjaldt det også for de som har antistoffer etter gjennomgått infeksjon. Kanskje unge lar seg smitte for å få antistoffer nå. 

• Liker 5
Skrevet
Blålin skrev (1 time siden):

1. Mange her inne lo og sa at "vaksinepass pratet var en konspirasjonsteori". Nå snakker de om det som om det er sååå selvfølgelig. Det provoserer meg.

2. Man må tenke lenger en Corona. Dette er et overgrep mot fri vilje og fri tanke. Hva kan skje med slike eventuelle fullmakter, også på andre områder, i fremtiden? Kanskje på et område som vil sette deg i en sårbar posisjon?

3. Bl.a. Hellas har sagt (pr. i dag): Man kan reise uten vaksinepass hvis man tester seg. Hvorfor ikke fortsette å ha det slik? Skal barn tvinges til vaksine for å kunne reise ut av landet? Ja, man må vaksineres mot en del sykdommer ved reise til noen eksotiske land. Men ikke mot virus med dødelighet på i gj.snitt 0,5%. 

4. De sier nå at vi kan åpne grensene når alle over 45 er vaksinert. Alle? Her tar man det for gitt at absolutt alle over 45 takker ja? Det vil jo aldri skje. Synes det budskapet er så provoserende, vet ikke helt hvorfor. Kanskje fordi det er et subtilt pressmiddel, et "selvfølgelig vil alle vaksinere seg og rette seg etter det staten sier, det tar vi helt forgitt".

5. Det finnes ikke klare tall og konklusjoner på hvor mye vaksinen hindrer smitte. Kanskje vil en corona test ved reise hindre smitte langt bedre?

6. Man indirekte tvinges til å ta en vaksine (for å leve et fritt liv) uten kjente langtidsvirkninger og som fra legemiddelindustriens side er fratatt ansvar/risiko. Vaksiner med nye stoffer (mRNA) og til dels store bivirkninger. Mange leger og forskere argumenterer mot, men blir ikke hørt. Den åpne, offentlige debatten er ikke der. Kun en side blir hørt.

Dette sier jeg uavhengig av om jeg velger vaksine eller ikke. Jeg tenker på fremtiden og det frie demokrati vi har tatt for gitt, ikke bare corona.

Helt enig med deg.

Ukjent. skrev (3 minutter siden):

Så vidt jeg forsto på nyhetene så gjaldt det også for de som har antistoffer etter gjennomgått infeksjon. Kanskje unge lar seg smitte for å få antistoffer nå. 

Det skal du ikke se bort fra. Problemet er vel at ikke mange kjenner noen som er smittet.

• Liker 1
Skrevet
Stina234 skrev (7 timer siden):

Svindel innenlands? 

VI er nok forbi det stadiet at folk uten vaksinepass vil bry seg nevneverdig om det da. 

For unge mennesker etter halvannet år i karantene, er risikoen større for å gå på veggen enn å bli skikkelig dårlig av korona. For den enkelte er det som regel ikke noe problem, men for samfunnet som helhet kan det være et problem om mange nok er syke samtidig. 

Innføring av innenlands vaksinepass er det samme som å si at tiltakene er opphevet. 

• Liker 5
  • Opprett ny...