velociraptor Skrevet 17. mars 2021 #21 Skrevet 17. mars 2021 Vera skrev (4 timer siden): Det du kaller tortur og krenkelse av menneskerettigheter, er egentlig det stikk motsatte - man prøver å beskytte befolkningen ved å la være å komme i en posisjon hvor vi ikke lenger kan få hjelp av helsevesenet ved alvorlig sykdom - som skjer om sykehusene blir overbelastet. Men det tror jeg du allerede vet Det er da fortsatt krenkelse av menneskerettighetene. Det er trygghet på bekostning av frihet. Uten at folk selv får velge hvilken av de to de synes er viktigest. 2
Gjest Margo Skrevet 18. mars 2021 #22 Skrevet 18. mars 2021 velociraptor skrev (17 timer siden): Det er da fortsatt krenkelse av menneskerettighetene. Det er trygghet på bekostning av frihet. Uten at folk selv får velge hvilken av de to de synes er viktigest. Hvordan ville et samfunn sett ut om alle skulle gjort som dem lystet?
TantePose Skrevet 18. mars 2021 #23 Skrevet 18. mars 2021 Det er satt 132.324 doser med AstraZeneca i Norge. Det har dødd 2 personer og 4-5 har blitt innlagt. Det gir dødsrate på 0,0015% og innleggelsesrate på ca 0,004%. Covid-19 har dødsrate på 0,12% og 1,5% av de smittede trenger sykehushjelp ifølge FHI. Dermed gir AZ's vaksine 80 ganger lavere sjanse for å dø enn hvis man blir smittet uten AZ's vaksine. AZ gir også 375 ganger mindre sannsynlighet for behov for innleggelse. I Skottland har de sjekket 1,14 millioner vaksinerte og fant at risikoen for innleggelse sank med 94%. Omregnet til Norge gir det 350 ganger lavere risiko for innleggelse med AZ's vaksine. Norge bør derfor fortsette å bruke AZ fordi det vil gi færre døde og innlagte sammenlignet med å stoppe bruken. https://www.ed.ac.uk/files/atoms/files/scotland_firstvaccinedata_preprint.pdf 2
Gjest Margo Skrevet 18. mars 2021 #24 Skrevet 18. mars 2021 (endret) Mezinchaleft skrev (18 timer siden): Uansett alvorlighetsgrad, så er det ikke bevist en årsakssammenheng. Uskyldig inntil det motsatte er bevist vet du. Folk får manne og kvinne seg opp til å ta koronavaksinen sin. Det er veldig få mennesker som har en legitim medisinsk grunn for å ikke ta den. Alle andre bør være sitt ansvar bevisst. Ubegrunnet frykt er ingen gyldig grunn. Vi må få i gang samfunnet igjen så raskt som mulig etter regjeringens misbruk og herjinger. Samfunnsøkonomien er det viktigste oppi dette her og den har blitt totalt neglisjert på grunn av noen hundre døde. Så kommer du sikkert til å svare at det er så få døde på grunn av tiltakene. Til det har jeg å si: Det spiller ingen rolle. Man ofrer ikke Individets frihet uansett årsak. Det kunne ligget lik strødd rundt i gatene, og myndighetenes overgrep kunne fortsatt ikke forsvares rasjonelt. Det er normalt å dø. Det er ikke normalt at myndighetene ødelegger sine egne samfunn med viten og vilje. Samtidig som man ikke risker med helsen sin. Det er katastrofalt om det nå skulle vise seg å ha en årsakssammenheng - fordi dette dreier seg om arbeidsføre, friske mennesker. Vi trenger arbeidsføre mennesker. Norge er i manko på arbeidsføre mennesker. Spesielt mennesker i risikoutsatte yrker (feks helsesektoren). Så jeg skjønner godt at man pauser vaksineringen, og gjør grundige undersøkelser. Dette bidrar til større tillit og vilje til å ta vaksinen etterpå. Som du vet lever vi i et tillitsbasert samfunn. Samfunnsøkonomien i Norge tåler en trøkk, og alt som kommer ut av dette er ikke bare negativt. Hvor mange milliarder har staten feks tjent på stengt grensehandel det siste året? Hvor mange nye satsinger og ideer har kommet ut av hjemmekontor? Selvsagt er det optimale et samfunn som er åpent og fritt - men dette viruset krever tiltak, for at samfunnet (og økonomien) ikke skal gå ad undas. Hva tror du en sykehusinnleggelse egentlig koster? Jeg kan love deg at om det siste avsnittet ditt faktisk var en realitet - ville du ha sett opprør og opptøyer i gatene fordi folk KREVDE tiltak. Se på spanskesyken - der nektet foreldregenerasjonen barna sine å gå på skolen. Det samme ville ha skjedd nå. Endret 18. mars 2021 av Vera
velociraptor Skrevet 18. mars 2021 #25 Skrevet 18. mars 2021 TantePose skrev (20 minutter siden): Det er satt 132.324 doser med AstraZeneca i Norge. Det har dødd 2 personer og 4-5 har blitt innlagt. Det gir dødsrate på 0,0015% og innleggelsesrate på ca 0,004%. Covid-19 har dødsrate på 0,12% og 1,5% av de smittede trenger sykehushjelp ifølge FHI. Dermed gir AZ's vaksine 80 ganger lavere sjanse for å dø enn hvis man blir smittet uten AZ's vaksine. AZ gir også 375 ganger mindre sannsynlighet for behov for innleggelse. I Skottland har de sjekket 1,14 millioner vaksinerte og fant at risikoen for innleggelse sank med 94%. Omregnet til Norge gir det 350 ganger lavere risiko for innleggelse med AZ's vaksine. Norge bør derfor fortsette å bruke AZ fordi det vil gi færre døde og innlagte sammenlignet med å stoppe bruken. https://www.ed.ac.uk/files/atoms/files/scotland_firstvaccinedata_preprint.pdf Men dødsrate på 0,12 er for alle aldersgrupper sammenlagt. For unge friske mennesker er den betydelig lavere. Og det er ikke sikkert man blir smittet i det hele tatt. Det må jo egentlig også inn i eegnestykket. Jeg har nå vært nærkontakt til tre smittede uten å selv bli smittet. Jeg tror ikke jeg kan få vaksinen tre ganger uten å bli vaksinert. Jeg tenker at for eldre og folk i risikogruppa er AZ verdt sjangsen. For friske mennsker under 45 tenker jeg man kan enten få en annen eller takke nei, med mindre man kun gjør det av hensyn til fellesskapet. Men å utsette seg for den (knøttlille) risikoen kun av solidaritet er heller ikke en del av regnestykket ditt. 5
TantePose Skrevet 18. mars 2021 #26 Skrevet 18. mars 2021 velociraptor skrev (3 minutter siden): Men dødsrate på 0,12 er for alle aldersgrupper sammenlagt. For unge friske mennesker er den betydelig lavere. Og det er ikke sikkert man blir smittet i det hele tatt. Det må jo egentlig også inn i eegnestykket. Jeg har nå vært nærkontakt til tre smittede uten å selv bli smittet. Jeg tror ikke jeg kan få vaksinen tre ganger uten å bli vaksinert. Jeg tenker at for eldre og folk i risikogruppa er AZ verdt sjangsen. For friske mennsker under 45 tenker jeg man kan enten få en annen eller takke nei, med mindre man kun gjør det av hensyn til fellesskapet. Men å utsette seg for den (knøttlille) risikoen kun av solidaritet er heller ikke en del av regnestykket ditt. Ja, er kanskje best å vaksinere de eldste og sykeste med AZ så fort som mulig, og så kan yngre og friske få andre typer vaksiner senere.
Sportydame Skrevet 18. mars 2021 #27 Skrevet 18. mars 2021 velociraptor skrev (53 minutter siden): Men dødsrate på 0,12 er for alle aldersgrupper sammenlagt. For unge friske mennesker er den betydelig lavere. Og det er ikke sikkert man blir smittet i det hele tatt. Det må jo egentlig også inn i eegnestykket. Jeg har nå vært nærkontakt til tre smittede uten å selv bli smittet. Jeg tror ikke jeg kan få vaksinen tre ganger uten å bli vaksinert. Jeg tenker at for eldre og folk i risikogruppa er AZ verdt sjangsen. For friske mennsker under 45 tenker jeg man kan enten få en annen eller takke nei, med mindre man kun gjør det av hensyn til fellesskapet. Men å utsette seg for den (knøttlille) risikoen kun av solidaritet er heller ikke en del av regnestykket ditt. Dette: Unge eller de som ikke er i risikogruppene har helt klart større risiko for egen helse ved å takke ja til vaksinen. Så Ja til å vaksinere de over 60 år og risikogruppene, som har høyere risiko for å dø av sykdommen, men la de unge slippe. Og til dere som tror at man kan utrydde viruset ved å stenge grensene i Norge pga muteringer, tror dere seriøst at et virus ikke kan mutere i Norge også, og lede til noe som heter "Den norske varianten"? 😉 Eller er det kun i Sør Afrika og UK at et virus kan mutere? 😉 2
Sportydame Skrevet 18. mars 2021 #28 Skrevet 18. mars 2021 TantePose skrev (1 time siden): Det er satt 132.324 doser med AstraZeneca i Norge. Det har dødd 2 personer og 4-5 har blitt innlagt. Det gir dødsrate på 0,0015% og innleggelsesrate på ca 0,004%. Covid-19 har dødsrate på 0,12% og 1,5% av de smittede trenger sykehushjelp ifølge FHI. Dermed gir AZ's vaksine 80 ganger lavere sjanse for å dø enn hvis man blir smittet uten AZ's vaksine. AZ gir også 375 ganger mindre sannsynlighet for behov for innleggelse. I Skottland har de sjekket 1,14 millioner vaksinerte og fant at risikoen for innleggelse sank med 94%. Omregnet til Norge gir det 350 ganger lavere risiko for innleggelse med AZ's vaksine. Norge bør derfor fortsette å bruke AZ fordi det vil gi færre døde og innlagte sammenlignet med å stoppe bruken. https://www.ed.ac.uk/files/atoms/files/scotland_firstvaccinedata_preprint.pdf Du glemte å korrigere tallene ift alder. For unge mennesker er risikoen for å dø av sykdommen lik null, ihvertfall om man ikke har underliggende risiko. 1
Gjest Margo Skrevet 18. mars 2021 #29 Skrevet 18. mars 2021 Mezinchaleft skrev (20 timer siden): Uansett alvorlighetsgrad, så er det ikke bevist en årsakssammenheng. Uskyldig inntil det motsatte er bevist vet du. Folk får manne og kvinne seg opp til å ta koronavaksinen sin. Det er veldig få mennesker som har en legitim medisinsk grunn for å ikke ta den. Alle andre bør være sitt ansvar bevisst. Ubegrunnet frykt er ingen gyldig grunn. Vi må få i gang samfunnet igjen så raskt som mulig etter regjeringens misbruk og herjinger. Samfunnsøkonomien er det viktigste oppi dette her og den har blitt totalt neglisjert på grunn av noen hundre døde. Så kommer du sikkert til å svare at det er så få døde på grunn av tiltakene. Til det har jeg å si: Det spiller ingen rolle. Man ofrer ikke Individets frihet uansett årsak. Det kunne ligget lik strødd rundt i gatene, og myndighetenes overgrep kunne fortsatt ikke forsvares rasjonelt. Det er normalt å dø. Det er ikke normalt at myndighetene ødelegger sine egne samfunn med viten og vilje. Forresten; https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QmwR1V/professor-om-mistenkte-vaksinebivirkninger-aarsaken-er-funnet
velociraptor Skrevet 18. mars 2021 #30 Skrevet 18. mars 2021 Vera skrev (1 time siden): Forresten; https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QmwR1V/professor-om-mistenkte-vaksinebivirkninger-aarsaken-er-funnet Det har vel vært hypotesen hele tiden, men fint det et bekreftet. Men jeg lurer mer på hva som er årsaken til at det skjedde med akkurat disse menneskene - om de har en fellesnevner som kan indikere økt risiko, eller om det er helt tilfeldig hvem det skjer med?
Gjest Tutte Skrevet 18. mars 2021 #31 Skrevet 18. mars 2021 velociraptor skrev (1 minutt siden): Det har vel vært hypotesen hele tiden, men fint det et bekreftet. Men jeg lurer mer på hva som er årsaken til at det skjedde med akkurat disse menneskene - om de har en fellesnevner som kan indikere økt risiko, eller om det er helt tilfeldig hvem det skjer med? Akkurat det jeg lurer på også. Den årsaken de har kommet fram til har jo ligget i kortene en stund.
Gjest Margo Skrevet 18. mars 2021 #32 Skrevet 18. mars 2021 velociraptor skrev (7 minutter siden): Det har vel vært hypotesen hele tiden, men fint det et bekreftet. Men jeg lurer mer på hva som er årsaken til at det skjedde med akkurat disse menneskene - om de har en fellesnevner som kan indikere økt risiko, eller om det er helt tilfeldig hvem det skjer med? Det håper jeg de kommer til å forske nærmere på. Jeg håper at andre land er like grundig i rapporteringen sin som Norge - slik at vi får et bredere og bedre sammenligningsgrunnlag av pasientene. Spent på EMA sier.
Pterinochilus Skrevet 18. mars 2021 #33 Skrevet 18. mars 2021 Vera skrev (Akkurat nå): Spent på EMA sier. EMA har allerede gått hardt ut og sagt "fortsett å vaksinere mens undersøkelsene pågår", "det er ingenting som tyder på at tilfellene med blodpropp skyldes vaksinen" etc, så jeg tviler sterkt på at de snur nå.
Gjest Margo Skrevet 18. mars 2021 #34 Skrevet 18. mars 2021 Pterinochilus skrev (1 minutt siden): EMA har allerede gått hardt ut og sagt "fortsett å vaksinere mens undersøkelsene pågår", "det er ingenting som tyder på at tilfellene med blodpropp skyldes vaksinen" etc, så jeg tviler sterkt på at de snur nå. Det er derfor jeg er spent. For nå har de fått en uttalelse som allerede brer seg over hele verden, hvor det blir fastslått av dette har en direkte sammenheng med vaksinen. Dette har de ikke fått før. Dersom de vil opprettholde tillit og vaksinevilje lurer de ikke dette under teppet..
Gjest Trynefaktor Skrevet 18. mars 2021 #35 Skrevet 18. mars 2021 TantePose skrev (4 timer siden): Det er satt 132.324 doser med AstraZeneca i Norge. Det har dødd 2 personer og 4-5 har blitt innlagt. Det gir dødsrate på 0,0015% og innleggelsesrate på ca 0,004%. Covid-19 har dødsrate på 0,12% og 1,5% av de smittede trenger sykehushjelp ifølge FHI. Dermed gir AZ's vaksine 80 ganger lavere sjanse for å dø enn hvis man blir smittet uten AZ's vaksine. AZ gir også 375 ganger mindre sannsynlighet for behov for innleggelse. I Skottland har de sjekket 1,14 millioner vaksinerte og fant at risikoen for innleggelse sank med 94%. Omregnet til Norge gir det 350 ganger lavere risiko for innleggelse med AZ's vaksine. Norge bør derfor fortsette å bruke AZ fordi det vil gi færre døde og innlagte sammenlignet med å stoppe bruken. https://www.ed.ac.uk/files/atoms/files/scotland_firstvaccinedata_preprint.pdf Nå uttalte vel overlegen på Rikshospitalet akkurat at dette var uventede bivirkninger (pga vaksine) hos pasienter som ville fått et antatt lett covid-forløp. Jeg tror den blir stoppet.
Mezinchaleft Skrevet 18. mars 2021 #36 Skrevet 18. mars 2021 Vera skrev (3 timer siden): Forresten; https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QmwR1V/professor-om-mistenkte-vaksinebivirkninger-aarsaken-er-funnet Det forandrer uansett ingenting. Alvorlige bivirkninger er såpass sjeldne at det er noe vi bare må risikere.
Gjest Margo Skrevet 18. mars 2021 #37 Skrevet 18. mars 2021 Mezinchaleft skrev (13 minutter siden): Det forandrer uansett ingenting. Alvorlige bivirkninger er såpass sjeldne at det er noe vi bare må risikere. Hvorfor i all verden skal vi det, når tilsvarende vaksiner ikke har samme bivirkninger?
Pterinochilus Skrevet 18. mars 2021 #38 Skrevet 18. mars 2021 Vera skrev (2 minutter siden): Hvorfor i all verden skal vi det, når tilsvarende vaksiner ikke har samme bivirkninger? Spesielt når du tar med i betraktningen at det å kutte ut denne vaksinen ikke kommer til å forsinke vaksinasjonstempoet nevneverdig.
Capt. Obvious Skrevet 18. mars 2021 #39 Skrevet 18. mars 2021 Pterinochilus skrev (Akkurat nå): Spesielt når du tar med i betraktningen at det å kutte ut denne vaksinen ikke kommer til å forsinke vaksinasjonstempoet nevneverdig. Må si at myndighetene har gode kommunikajonsfolk når de greier å vri det at en vaksine stanses til at det skulle være en fordel. Det er tull, fordi det forutsetter at prosessen med de andre vaksinene forløper helt perfekt uten noen vanskeligheter, noe som i praksis er svært usannsynlig. Ja, når er det vi skulle få Jansen vaksinene igjen? Det er jo ennå ikke noen bekreftet dato der....
Pillarguri Skrevet 18. mars 2021 #40 Skrevet 18. mars 2021 Mezinchaleft skrev (På 17.3.2021 den 12.30): Jeg forstuet stortåen etter å ha spist brødskive med leverpostei for noen år siden. Finnes det en årsakssammenheng der? Økonomi og frihet er mye viktigere enn helse. Det er egentlig ikke noe å diskutere. Men det tror jeg nok du allerede vet. Og hvem har oppnevnt deg til Gud her? Har du ikke helse (er i live) så trenger du heller ikke økonomi og frihet. Er du alvorlig syk av Covid 19 så er ikke frihet til å gå på restaurant eller reise utenlands viktig. Å kalle norsk håndtering av pandemien for tortur er så bortreist at det går ikke an å ta deg alvorlig. Mennesker dør av Covid19 smitte men det frister ikke å ta en vaksine som du kanskje eller kanskje ikke dør av. Da synes jeg at det er bedre å vente noen uker til og så få en vaksine som ikke er å spille russisk rulett med livet. 1
Fremhevede innlegg