Gå til innhold

Barn med overvekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn i 3 klasse som er overvektig iso-kmi 21.9. (Normalvekt regnes fra 14-19.)

Jeg sliter med å få i frokost, matpakken komme ofte tilbake fra skolen, middag er det så som så med. Men når kvelden kommer er hun så klart sulten. Heldigvis enn så lenge er hun redd for å gå rundt i huset når det er mørkt, ellers snoker hun mye i kjøleskapet og hun ELSKER søtt. ( det gjør kanskje de fleste barn?)  

Vi må snu trenden før det tar helt feil.  Vi har godteri på lørdager. Kan ikke ha noe søtt i skapene før hun vil ha dette. Har vi sjokoladepålegg så spiser hun med skje. 

Har dere noen tips? 

Anonymkode: 3b5fe...ec8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

gi hun husarrest hvis det blir mye stjeling av søtsaker på kveldene, putt ungen på en ordentlig diett. DU som forelder har et ansvar å ta hånd om dette!, det er DITT barns helse det handler om!

Anonymkode: f25ce...ff7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett ikke ha usunn mat lett tilgjengelig; ikke godteri, chips, søte pålegg, eller hyperprosesert mat. Ha derimot sunn mat lett tilgjengelig, slik at det velges. Og jobb for å innføre matrutiner igjen. Er det virkelig ingenting (sunt) barnet vil spise til noen måltider?

Anonymkode: b93d1...8bb

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Fjern alt som er usunt. Si at hun må spise når det serveres mat, ellers må hun vente til neste måltid. På kvelden serveres vanlig sunn mat. Ha frukt og grønnsaker tilgjengelig.

Anonymkode: 2c99f...15b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du må rett og slett ikke ha usunn mat lett tilgjengelig; ikke godteri, chips, søte pålegg, eller hyperprosesert mat. Ha derimot sunn mat lett tilgjengelig, slik at det velges. Og jobb for å innføre matrutiner igjen. Er det virkelig ingenting (sunt) barnet vil spise til noen måltider?

Anonymkode: b93d1...8bb

Hun elsker agurk og brokkoli. 

Men kan hun velge så vil hun ha nudler, toast, chipen nuggets, sjokoladepålegg osv. Bare dritt uten næring. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva tilbys barnet til frokost og lunsj? Her har jeg et barn som ikke spiser noe hvis det er brødskive til frokost, men spiser frukt, havregrøt, smoothie etc. ikke tar det lengre tid på morgenen heller. Lunsj kan være middagsrester, wraps etc. poenget er ikke å lage så fancy mat, men variert og relativt sunt og ting barnet liker. 

Lager god stemning rundt måltider. Ikke følg rådet over her om husarrest 😱 Vi snakker en del om gode byggesteiner som kroppen trenger og sunn mat. Og prøver å være gode forbilder. 

Anonymkode: b15e1...116

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva tilbys barnet til frokost og lunsj? Her har jeg et barn som ikke spiser noe hvis det er brødskive til frokost, men spiser frukt, havregrøt, smoothie etc. ikke tar det lengre tid på morgenen heller. Lunsj kan være middagsrester, wraps etc. poenget er ikke å lage så fancy mat, men variert og relativt sunt og ting barnet liker. 

Lager god stemning rundt måltider. Ikke følg rådet over her om husarrest 😱 Vi snakker en del om gode byggesteiner som kroppen trenger og sunn mat. Og prøver å være gode forbilder. 

tilbyr yoghurt, knekkebrød eller brødskive og frukt. 

Til skolematen er det middagsrester ( det hun liker) omelett, brødskiver, kjøttboller, grove vafler osv. Lager ikke noe fancy mat.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

tilbyr yoghurt, knekkebrød eller brødskive og frukt. 

Til skolematen er det middagsrester ( det hun liker) omelett, brødskiver, kjøttboller, grove vafler osv. Lager ikke noe fancy mat.  

Høres jo bra ut. Har også en 10-åring, så de begynner jo å bli ganske store og tar en del valg selv. 

Han er veldig sulten når han kommer hjem fra skolen. Han kan se etter mat og velger gjerne pasta/nudler/raske karbohydrater om han kan, så prøver å begrense hva vi har i huset. Prøver å ha sunne alternativer tilgjengelig/klart. Nå har vi hjemmekontor så har ganske god kontroll og hjelper å ordne noe han liker i passe porsjoner. Han kan spise som en hest når han er sulten. Men sier han får begynne med en porsjon og så kjenne etter om han er mett. Som oftest er han mett da.

Har på ingen måte ikke fasit, men dette har hjulpet hos oss. 

• Liker 3
Skrevet

Hvordan fungerer hun på skolen dersom hun ikke spiser frokost og lunsj? Nå er det jo ikke anbefalt å si at frokost ikke er viktig for barn, men for noen fungerer det bedre å droppe denne, men kan ikke skjønne at man da også orker å droppe lunsj... Får hun tak i annet hun kan spise i lunsjen? Vi hadde perioder med ukokte nudler på barneskolen vet jeg, men tror ikke det var så tidlig som 3. klasse. Da følger lærerne mer med.

Det virker jo som du sender med ting som i utgangspunktet burde bli spist opp, men er du sikker på at det er like fristende kl 11 etter flere timer i romtemperatur? Er det noe med klassemiljøet som gjør at hun ikke får matro? Det er nok viktig å finne årsakene til at hun ikke spiser. Spesielt på skolen. 

En annen ting å se på er kanskje hva hun driver med etter skoletid, får hun gjort noen aktiviteter? Skjønner at det kan være vanskelig nå med korona og nedstengninger, men om hun ikke får gjort noe organisert, så kan dere være flinkere å aktivisere henne her. Det trenger ikke være snakk om mye bevegelse (selv om det helt klart er best), men at hun får mindre tid på seg til å tenke på mat og søtsaker. Om hun ikke spiser hele dagsbehovet (+ litt til virker det som) på ettermiddag/kveld, så vil kroppen kanskje bli mer sulten på morgenen og til lunsj. 

Barn kan være utrolig sleipe, og kan få tak i mat andre steder dersom de blir nektet hjemme. Tror ikke straff vil føre med seg noe godt her, og heller finne noe som motiverer henne til å spise jevnt og sunt gjennom dagen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men, hun blir ikke overvektig hvis hun hverken spiser frokost eller lunsj, og dere kun har godteri på lørdager? Jeg tror nok du må se på det som serveres og hva hun faktisk spiser i løpet av en dag. Og hva spiser dere voksne? Jeg har ikke noe tro på å snakke masse med et så lite barn om «ja-mat» og «nei-mat». Jeg tenker at vi som foreldre heldigvis bestemmer så lenge de er så små. Da serverer du sunn mat uten å styre så mye med det. Sier hun at hun er mett så trenger hun ikke spise opp maten sin. Det å lære å kjenne på metthetsfølelsen er veldig viktig og ikke noe vi foreldre skal overstyre. Godteri og usunt har man ikke i hus, og på lørdager handles det kun inn en liten mengde som spises etter middag. 

Anonymkode: d21ac...eac

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men, hun blir ikke overvektig hvis hun hverken spiser frokost eller lunsj, og dere kun har godteri på lørdager? Jeg tror nok du må se på det som serveres og hva hun faktisk spiser i løpet av en dag. Og hva spiser dere voksne? Jeg har ikke noe tro på å snakke masse med et så lite barn om «ja-mat» og «nei-mat». Jeg tenker at vi som foreldre heldigvis bestemmer så lenge de er så små. Da serverer du sunn mat uten å styre så mye med det. Sier hun at hun er mett så trenger hun ikke spise opp maten sin. Det å lære å kjenne på metthetsfølelsen er veldig viktig og ikke noe vi foreldre skal overstyre. Godteri og usunt har man ikke i hus, og på lørdager handles det kun inn en liten mengde som spises etter middag. 

Anonymkode: d21ac...eac

Enig i dette. En blir ikke overvektig av å ikke spise, så det kan ikke være tilfelle. Hvis hun ikke spiser frokost, ikke lunsj og såvidt middag så blir hun undervektig, ikke overvektig. 

Jeg tror deres oppfatning av å ikke spise er feil. 

Anonymkode: c1bfa...844

• Liker 6
Skrevet

Har hun egne penger? Får hun penger fra besteforeldre? 

Hun skaffer seg åpenbartusunn mat et sted fra om det ikke er hjemme. Kjøpe eller nasking i butikk er nærliggende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har et barn i 3 klasse som er overvektig iso-kmi 21.9. (Normalvekt regnes fra 14-19.)

Jeg sliter med å få i frokost, matpakken komme ofte tilbake fra skolen, middag er det så som så med. Men når kvelden kommer er hun så klart sulten. Heldigvis enn så lenge er hun redd for å gå rundt i huset når det er mørkt, ellers snoker hun mye i kjøleskapet og hun ELSKER søtt. ( det gjør kanskje de fleste barn?)  

Vi må snu trenden før det tar helt feil.  Vi har godteri på lørdager. Kan ikke ha noe søtt i skapene før hun vil ha dette. Har vi sjokoladepålegg så spiser hun med skje. 

Har dere noen tips? 

Lag sjokoladepålegg selv. Kjør nøtter til det blir kremete konsistens og tilsett kakao (bakekakao) og noe sukker hvis jeg det trengs. Bruk gjerne mandler og caswhenøtter med litt hasselnøtter. Mandler er søte så du slipper å bruke så mye sukker. Og ta i noen klyper med salt. Gir mer smak og også fører til mindre sukker. Mye fett men også mye metthetsfølelse. I tillegg er det ganske sunt. Jeg tror jeg pleiere å bruke 2-3 spiseskjeer med sukker per ca 350 g glass.

Anonymkode: 9dc22...fa8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lag sjokoladepålegg selv. Kjør nøtter til det blir kremete konsistens og tilsett kakao (bakekakao) og noe sukker hvis jeg det trengs. Bruk gjerne mandler og caswhenøtter med litt hasselnøtter. Mandler er søte så du slipper å bruke så mye sukker. Og ta i noen klyper med salt. Gir mer smak og også fører til mindre sukker. Mye fett men også mye metthetsfølelse. I tillegg er det ganske sunt. Jeg tror jeg pleiere å bruke 2-3 spiseskjeer med sukker per ca 350 g glass.

Er dette noe du vet barn spiser? Barn spiser jo ofte Nugatti fordi det er skikkelig søtt, ikke at de nødvendigvis liker nøttesmaken. For oss voksne kunne Nugatti nok vært tilsatt mye mindre sukker, og da er det jo veldig kjekt å lage selv. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser datteren på en vanlig dag? :) 

hvis hun kun spiser middag kan hun jo umulig være overvektig 😕 

Anonymkode: d8d07...54e

Skrevet
40 minutter siden, Juniper said:

Hun skaffer seg åpenbartusunn mat et sted fra om det ikke er hjemme. Kjøpe eller nasking i butikk er nærliggende. 

Et annet alernativ er at de blir med venner hjem etter skolen og spiser mye usunn mat.

Jeg har hatt samme problemet som TS med min datter og der viste det seg at etter skolen gikk de hjem til en venninne om hadde fri tilgang på potetgull og boller. For de fleste var det uproblematisk da de ikke spiste så mye, men for min datter som er veldig glad i søt og usunn mat ble det for mye. Dette er det vanskelig å kontrollere.

Jeg synes ikke det er problematisk å snakke med barna om hva som er hverdagsmat og hva som er kosemat og at de ikke kan spise kosemat hver dag. Jeg har brukt helse og trening som argument da min datter heldigvis var veldig opptatt av idrett. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Spell skrev (37 minutter siden):

Er dette noe du vet barn spiser? Barn spiser jo ofte Nugatti fordi det er skikkelig søtt, ikke at de nødvendigvis liker nøttesmaken. For oss voksne kunne Nugatti nok vært tilsatt mye mindre sukker, og da er det jo veldig kjekt å lage selv. 

Min på to år spiser... Men han har aldri smakt nugatti... Men det er jo bare å prøve seg frem. Det blir ganske søtt etter min smak. Og uansett hvor mye sukker man tilsetter blir det nok mindre enn i nugatti og mer nøtter. Jeg tenker her på innhold generelt. Nugatti er ca 10 prosent nøtter, sikkert 50 prosent sukker og resten fett... Jeg gjetter her. Har kjøpt det selv og vet smaken. 

En annen ting er vaner. Sunn mat smaker godt når man er vant til det... Spiser man mye søtt en periode blir man vant til det og annet smaker dårlig. Tar tid å omstille seg. Det samme gjelder barn. Hvis min får litt ekstra godteri, kake, ect en helg, tar det noen dager til middagen blir spist opp og han glemmer kaker 😅 til vanlig mat begynner å smake godt igjen. Det samme gjelder jo voksne også. Bare vi er fornuftige nok å si nok er nok(som oftest). 

Tenker også at barn liker ofte usunn mat pga energitetthet. Barn trenger energi og det er mye sukker og fett der. Da går det ann å prøve med energitette alternativer som er noe sunnere. Helt ærlig heller løvfiff med pommes-frites og salat til enn macdonalds burger... Så snur man litt og litt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har dere noen tips? 

Jenta er sukkeravhengig/matavhengig.

Begynn å lage mat som ikke trigger denne avhengigheten, skap gode vaner og rutiner rundt måltider.

Anonymkode: 66e32...528

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som min datter. Hun har alltid vært matglad og spist mye, vi passet derfor på å gi henne sunn mat med masse grønnsaker. Godteri i skapet fikk hun tak i så fort vi snudde ryggen til henne. Hun holdte seg normalvektig til ca midten av tredjeklasse. Hun la på seg sakte men sikkert, uten at vi helt skjønte hvorfor. Etterhvert fant vi godteripapir litt vel ofte, hun hadde begynt å snike seg på butikken etter skolen og spiste godteri i skjul uten at vi viste om det.

Vi ble strengere på å la henne ha småpenger, hun fikk seg bankkort som vi passer på. Vi la også merke til at sukker og melis forsvant, dette tok litt tid før vi så det, da dette er noe som har stått øverst i skapet og brukes skjeldent. Hun spiser store mengder sunn mat når hun er alene, f.eks. ostesmørbrød med masse ost og salami, så det er utfordrende å få henne til en normal bmi.

Anonymkode: 11025...dd8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette høres ut som min datter. Hun har alltid vært matglad og spist mye, vi passet derfor på å gi henne sunn mat med masse grønnsaker. Godteri i skapet fikk hun tak i så fort vi snudde ryggen til henne. Hun holdte seg normalvektig til ca midten av tredjeklasse. Hun la på seg sakte men sikkert, uten at vi helt skjønte hvorfor. Etterhvert fant vi godteripapir litt vel ofte, hun hadde begynt å snike seg på butikken etter skolen og spiste godteri i skjul uten at vi viste om det.

Vi ble strengere på å la henne ha småpenger, hun fikk seg bankkort som vi passer på. Vi la også merke til at sukker og melis forsvant, dette tok litt tid før vi så det, da dette er noe som har stått øverst i skapet og brukes skjeldent. Hun spiser store mengder sunn mat når hun er alene, f.eks. ostesmørbrød med masse ost og salami, så det er utfordrende å få henne til en normal bmi.

Anonymkode: 11025...dd8

Uff, så leit :( vår eldste på samme alder begynte også å ta sukker og melis fra skapet 🙈 han er liten og tynn, men spiller ingen rolle, for synes ikke det er ok uansett T han forsyner seg.. 

men synes det er et interessant tema. Lurer på , tror du hun er blitt slik fordi det har vært for strengt med mat og søtsaker? Veldig restriktivt hele livet? Eller har dere levd som «normalt» med usunne ting innimellom? 

husker jeg hadde en venninne som var helt paranoid med mat og søtsaker når hun var på besøk hos oss.. og viste seg hun aldri fikk noe søtt eller lørdagsgodt hjemme :(  

Anonymkode: d8d07...54e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...