AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #1 Skrevet 16. mars 2021 Finnes det noen foreldre som tror at de konkurrerer over hvem som har flinkest barn i klassen? Kjenner dere noen mammaer som tror at deres barn er smartere og flinkere enn de andre barna? Men samtidig viser disse mødrene gode sosiale ferdigheter, type fremstår hyggelige og er pratsome med andre foreldre. Kjenner et par stykker mødre i klassen til gutten min. Er nysgjerrig på om dere har sett lignende tilfeller? Anonymkode: afc18...d8f 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #2 Skrevet 16. mars 2021 Jeg jobber på skole, og svaret er JA! Det finnes en del av dem, akkurat som det finnes en del mammaer som tror deres barns behov er viktigere enn de andre barnas behov. Desverre Anonymkode: 124b7...cb9 9
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #3 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg jobber på skole, og svaret er JA! Det finnes en del av dem, akkurat som det finnes en del mammaer som tror deres barns behov er viktigere enn de andre barnas behov. Desverre Anonymkode: 124b7...cb9 Hvilken type profil har disse foreldre? Ressurssterke, høyt utdannede eller foreldre med god økonomi? A4 familie der mor er godt gift med far, med flere barn? Altså den ideale familien? Anonymkode: afc18...d8f
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #4 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvilken type profil har disse foreldre? Ressurssterke, høyt utdannede eller foreldre med god økonomi? A4 familie der mor er godt gift med far, med flere barn? Altså den ideale familien? Anonymkode: afc18...d8f De er sikkert ikke som meg, fraskilt sykepleier som jobber ræva av seg i perioder 😅 Har mine to sønner 50% og er innforstått med at skolegutten er helt midt på treet faglig 😀 Anonymkode: f63bd...182
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #5 Skrevet 16. mars 2021 Men noen barn ER jo nødvendigvis flinkere? Anonymkode: 6a298...9da 22
GammelKaktus Skrevet 16. mars 2021 #6 Skrevet 16. mars 2021 Haha, de finnes det mange av både her og der. 😄 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #7 Skrevet 16. mars 2021 Fasade, fasade, fasade... sånn har det blitt. «SE PÅ MEG OG MITT FANTASTISKE LIV MED FANTASTISKE BARN».... 🤮🤮🤮 Anonymkode: 17db6...6eb 5
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #8 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvilken type profil har disse foreldre? Ressurssterke, høyt utdannede eller foreldre med god økonomi? A4 familie der mor er godt gift med far, med flere barn? Altså den ideale familien? Anonymkode: afc18...d8f De kommer i alle former. Både som høyt utdannede, og ufør, alene mødre med 5 barn eller som gift med enebarn. Det er mange ganger jeg har blitt overrasket over det å tenkt "at det var du som var den mammaen i denne gruppa hadde jeg ikke trodd" Anonymkode: 124b7...cb9 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #9 Skrevet 16. mars 2021 14 minutter siden, AnonymBruker said: Men noen barn ER jo nødvendigvis flinkere? Anonymkode: 6a298...9da Jada, men man trenger ikke som forelder å fremheve det hele tiden av den grunn. Jeg kjenner tilfeldigvis foreldrene til det barnet som er smartest og flinkest i det meste i klassen til barnet mitt, og de nevner det aldri. Faktisk synes jeg de er litt strenge og har litt høye forventninger til barnet sitt, men det henger kanskje sammen. Anonymkode: 78c01...8ba 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #10 Skrevet 16. mars 2021 Vi har skoleflinke barn. Og ja vi er strenge og setter krav. Men vi har 3 barn og syns ikke noen av dem er så spesielle at vi gidder å fremheve det hele tiden. De har jo alle hver sine ting de jobber med på andre områder. Det har jo alle mennesker. Syns gjerne det er foreldre med kun et barn som ikke gjør noe annet enn å snakke om de fantastiske barna sine. Med tre barn selv blir det litt kjedelig i lengden å høre om andres barn. Vil helst snakke om andre ting. Anonymkode: ad856...c16 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #11 Skrevet 16. mars 2021 Jeg tror barnet mitt er en av de faglig sterkeste i klassen. Trolig topp tre i allefall. Men i samtale med andre foreldre, så snakker jeg aldri om at barnet mitt gjør lekser med entusiasme, får lekser fra høyere klassetrinn bla bla. Snakker vi om barna så har jeg ofte bedt om råd til ting som ikke alltid funker så godt, for eksempel kresen i matveien, litt problemer med å bli inkludert i friminuttet. Eller at barnet er en vimsete skravlekopp. Sammen med andre foreldre er det bedre å fokusere på barnas personlighet, hva de liker av filmer, tipse om en god aktivitet eller tur vi har vært på med vårt eget barn. For ungen min konkurrerer ikke med noen andre enn seg selv. Målet mitt er at barnet fortsetter å være glad i skolen, uten å være overlegen eller føle seg spesiell. At de trives, har gode venner og legge tilrette for at skolekamerater er like komfortable med å overnatte hos oss og gjøre sine lekser her, som hos andre. Jeg håper virkelig jeg ikke er den mammaen. 😄 Anonymkode: aa7b2...381 5
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #12 Skrevet 16. mars 2021 Vi har et barn som faktisk er smartere enn de andre (ligger flere klasser over) og vi nevner det kun dersom det kommer opp. Til og med ved skolestart var det læreren som tok det opp først. Og jeg tenker at det er helt naturlig. Mitt inntrykk er at de som må fremheve det har et ekstremt behov for å fremheve seg selv - og normalt sett er ikke barnet noe spesielt mye smartere enn gjennomsnittet. Anonymkode: 054e2...878 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #13 Skrevet 16. mars 2021 Jeg har ei venninne som hele tiden skryter av hva barnet hennes får til (noe som gjerne er litt over aldersgruppen hennes og som de har øvd mye på) og hun legger ut små videosnutter med rent skryt på facebook. Jeg merker det irriterer meg kraftig. Så prøver hun å få barnet sitt til å vise frem til barnet mitt hva hun kan, noe som igjen bare blir rart. Anonymkode: 1bea0...e51
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 16. mars 2021 #14 Skrevet 16. mars 2021 Det er helt klart mange som liker å skryte av ungene sine. Det er naturlig, men det er en tid og et sted for alt. Å skryte til barnas besteforeldre er obligatorisk, å skryte til alle på foreldremøtet eller facebookgruppa er ikke like sjarmerende. Selv pleier jeg bare å smile litt sånn overbærende av de sistnevnte tilfellene.
Gjest O.G. Skrevet 17. mars 2021 #15 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg jobber på skole, og svaret er JA! Det finnes en del av dem, akkurat som det finnes en del mammaer som tror deres barns behov er viktigere enn de andre barnas behov. Desverre Anonymkode: 124b7...cb9 Men hva gjør skolen og lærere aktivt for å duppere disse foreldrene?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #16 Skrevet 17. mars 2021 Ja, en venninne med høyere utdanning, stabil jobb og langvarig samboerskap. To barn. Det er ingen grenser for hvilke evner barna hennes har. De ligger langt foran og alle skryter av dem, ifølge henne. Barna er helt normale, ingen imponerende evner. Akkurat som de aller fleste andre barn. Anonymkode: aa93d...c95
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #17 Skrevet 17. mars 2021 Ja , mor som ville opp i øverste hylle når det gjelder inntekt og status . Veldig hyggelig men når det kom til barna var de feilfri og det ble konflikt da hun ikke kunne se at englebarna også drev med psykisk mobbing og hun også gjorde det mot voksene hun ikke likte. Anonymkode: 452b9...23f
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #18 Skrevet 17. mars 2021 Det finnes absolutt begavede barn, og jeg synes det er synd om man skal ha «kjappe seg å se ned på dem, før de rekker å se ned på meg»-mentalitet. Det er ingenting galt med å ha middels eller faglig svake barn, de er like mye verdt selvom ❤️ Anonymkode: 32273...e9f 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #19 Skrevet 17. mars 2021 To av mine barn følger pensum og undervisning 2 år over sitt klassetrinn i hvert sitt fag. De kjedet rett og slett vettet av seg i timene, så da fikk de kartleggingsprøver og fordi de scora fullt på sitt trinn fikk de bøkene for trinnet over, og gjeste undervisningen der. Det ble også i enkleste laget, så begge fikk ny kartleggingsprøve etter ca 8 uker. Ny full pott, og rykket opp enda et årstrinn. For den ene innebærer det ungdomsskole pensum og bøker på barneskolen, men skolen tilrettelegger så langt det lar seg gjøre, og så ligger det litt ekstra på oss som foreldre å følge opp. Men dette er det få som vet, de tas ut av klassen på samme måte som de som ligger litt bak, så jeg tror ikke det snakkes så mye om... Anonymkode: 23080...b83 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #20 Skrevet 17. mars 2021 Jeg er den mammaen som forventer at de gjør litt ekstra for mitt barn, eller det vil være lærerens vinkling. Mens helsesøster og rektor var enig med meg. Men sånn fra lærerens ståsted så er jeg den vanskelige moren som forventer ekstra. Anonymkode: 5e75e...bc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå