AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #1 Skrevet 16. mars 2021 synest dere 50.000 kr er alt for mye penger til å bruke på en stor skinnsofa. Selv om mannen min og jeg har veldig god økonomi og tjener millionlønner begge to, synest an dette er alt for mye på en sofa. Forstår selvfølgelig at det er mye penger, men siden vi har økonomi til det, føler jeg det går bra. Hva tenker dere? Hvordan kan jeg overtale han? Anonymkode: a737f...6df
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #2 Skrevet 16. mars 2021 Ja, det var en djevelsk pris for en sofa! Du finner nok noe lignende til halvparten av prisen! Anonymkode: 8e51b...b81 5
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #4 Skrevet 16. mars 2021 Hadde selv aldri brukt så mye penger på en sofa, men nå har jeg flere små barn da 😅 Vel, det viktigste er jo at dere er enige om kjøpet, tenker jeg. Og om dere blir enige, er det vel helt opp til dere om dere velger å legge mye eller lite penger i en sofa 😊 Tror ikke jeg hadde klart å overtale min mann til et slikt kjøp, selv om vi ikke hadde hatt små barn. Og jeg har et behov for at han er «med på laget» ved store kjøp, dvs tror jeg ikke hadde hatt den samme gode følelsen dersom han motvillig gikk med på det - om det gav mening 😅 Anonymkode: cc540...75f 1
draug 75 Skrevet 16. mars 2021 #5 Skrevet 16. mars 2021 Jeg veit om folk som har handlet sofa for 6000,-. Den varte ett års tid, så ble den så raklete at den ikke var til å sitte i og de måtte ha ny. Sjøl kjøpte jeg en sofa for en mannsalder siden, 20000 spenn, men det var en utstillingsmøbel som egentlig kosta over 40000. Den hadde jeg i 15 år. For å få sånne 6000,- sofaer til å vare i 15 år, må man kjøpe ny hvert år, og de koster da til sammen 90000 bols, men det er ikke regnet med utgifter til innbæring av ny og avhendig av gammel. (Du kan sikkert regne på hvis du hadde kjøpt en sofa til 6000,- hvert år og investert de 44000 monetene du sparer nå og sett på hva du kan ha av finansinntekter. En sofa er jo død kapital) Så hvis det var det om å gjøre, så ville jeg sett på hvor lenge jeg hadde tenkt å ha sofaen, før jeg begynte å forsvare å blåse 50000 gryn på den. 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #6 Skrevet 16. mars 2021 draug 75 skrev (4 minutter siden): Jeg veit om folk som har handlet sofa for 6000,-. Den varte ett års tid, så ble den så raklete at den ikke var til å sitte i og de måtte ha ny. Sjøl kjøpte jeg en sofa for en mannsalder siden, 20000 spenn, men det var eT utstillingsmøbel som egentlig kosta over 40000. Den hadde jeg i 15 år. For å få sånne 6000,- sofaer til å vare i 15 år, må man kjøpe ny hvert år, og de koster da til sammen 90000 bols, men det er ikke regnet med utgifter til innbæring av ny og avhendig av gammel. (Du kan sikkert regne på hvis du hadde kjøpt en sofa til 6000,- hvert år og investert de 44000 monetene du sparer nå og sett på hva du kan ha av finansinntekter. En sofa er jo død kapital) Så hvis det var det om å gjøre, så ville jeg sett på hvor lenge jeg hadde tenkt å ha sofaen, før jeg begynte å forsvare å blåse 50000 gryn på den. Hvordan i all verden er det vennene dine bruker sofaer? De kan da umulig bruke de på en normal måte? Anonymkode: 2bc02...1b3 5
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #7 Skrevet 16. mars 2021 draug 75 skrev (9 minutter siden): Jeg veit om folk som har handlet sofa for 6000,-. Den varte ett års tid, så ble den så raklete at den ikke var til å sitte i og de måtte ha ny. Sjøl kjøpte jeg en sofa for en mannsalder siden, 20000 spenn, men det var en utstillingsmøbel som egentlig kosta over 40000. Den hadde jeg i 15 år. For å få sånne 6000,- sofaer til å vare i 15 år, må man kjøpe ny hvert år, og de koster da til sammen 90000 bols, men det er ikke regnet med utgifter til innbæring av ny og avhendig av gammel. (Du kan sikkert regne på hvis du hadde kjøpt en sofa til 6000,- hvert år og investert de 44000 monetene du sparer nå og sett på hva du kan ha av finansinntekter. En sofa er jo død kapital) Så hvis det var det om å gjøre, så ville jeg sett på hvor lenge jeg hadde tenkt å ha sofaen, før jeg begynte å forsvare å blåse 50000 gryn på den. Dersom du kjøpte en sofa som egentlig kostet 40000 for over 15 år siden burde du fortsatt hatt den. Vi arvet en sofa av foreldrene mine da vi giftet oss for 20 år siden og har den fortsatt. De hadde brukt den i årevis før det. Og den kostet langt under 40000 i hvert fall. Anonymkode: f99fd...886
Brunello Skrevet 16. mars 2021 #8 Skrevet 16. mars 2021 50 000,- er en ganske dyr sofa, men man får langt dyrere om man ønsker det. Det er ikke horribelt dyrt. 11
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #9 Skrevet 16. mars 2021 50 000,- på en «stor skinnsofa» høres «billig» ut for meg. 🤔 Her kostet vår slufsete stoffsofa 32 000,- (vi fikk dog noe rabatt) og jeg gidder aldri å kjøpe så billig sofa igjen for kvaliteten er elendig. De skinnsofaene jeg var sett på har kostet rundt 150 000,- så jeg syntes ikke 50 000,- var en ublu pris. 🤔 Når det er sagt så blir man gjerne lei av møblementet sitt og ønsker å bytte det ut etter noen år, så da er det jo en fordel at det ikke koster så mye. Anonymkode: e1500...d6f 5
veronicalake Skrevet 16. mars 2021 #10 Skrevet 16. mars 2021 Jøss, blir overrasket over svarene her! Jeg kjøpte sofa for 4000 kroner for 8 år siden, og den ser ikke slitt ut i det hele tatt. Tviler på at jeg noen gang kommer til å bruke over 10 000 på en sofa. Det er jo bare et møbel. Nå er ikke jeg en person som sitter mye i sofaen heller da, så det kommer vel an på bruken. Om man sitter/ligger på sofaen hver kveld, så blir den vel fortere slitt. Foreslår at man heller bruker de pengene man sparere på å kjøpe billig sofa på hobbyer/opplevelser i stedet jeg! 3
Gjest Fnuggolina Skrevet 16. mars 2021 #11 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): troll Anonymkode: 92114...569 Troll? Neppe. For en skinnsofa i kvalitet av godt merke er ikke det veldig høy pris. Har du link? Med veldig romslig økonomi hadde jeg nok lett kjøpt det ja. Jeg synes dog mye av det jeg liker er i en MYE høyere prisklasse når det er skinn, og det i lavere pris er ikke helt innertier for min del personlig.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #12 Skrevet 16. mars 2021 veronicalake skrev (1 minutt siden): Jøss, blir overrasket over svarene her! Jeg kjøpte sofa for 4000 kroner for 8 år siden, og den ser ikke slitt ut i det hele tatt. Tviler på at jeg noen gang kommer til å bruke over 10 000 på en sofa. Det er jo bare et møbel. Nå er ikke jeg en person som sitter mye i sofaen heller da, så det kommer vel an på bruken. Om man sitter/ligger på sofaen hver kveld, så blir den vel fortere slitt. Foreslår at man heller bruker de pengene man sparere på å kjøpe billig sofa på hobbyer/opplevelser i stedet jeg! Det kan vel hende at vi som ikke gidder bruke en formue på sofa er av typen som heller prioriterer aktiviteter og derfor ikke bruker sofaen så mye at den slites så fort...😂 Anonymkode: f99fd...886
Gjest Fnuggolina Skrevet 16. mars 2021 #13 Skrevet 16. mars 2021 veronicalake skrev (3 minutter siden): Jøss, blir overrasket over svarene her! Jeg kjøpte sofa for 4000 kroner for 8 år siden, og den ser ikke slitt ut i det hele tatt. Tviler på at jeg noen gang kommer til å bruke over 10 000 på en sofa. Det er jo bare et møbel. Nå er ikke jeg en person som sitter mye i sofaen heller da, så det kommer vel an på bruken. Om man sitter/ligger på sofaen hver kveld, så blir den vel fortere slitt. Foreslår at man heller bruker de pengene man sparere på å kjøpe billig sofa på hobbyer/opplevelser i stedet jeg! Joda, men noen av oss får jo glede av inventaret hjemme også. Jeg kjøper sjeldent møbler/belysning osv - men når jeg først skal ha noe blir det den lampa jeg virkelig liker. Kjøper jo ikke ting jeg ikke har råd til med litt sparing/venting. Men for meg er stuelampa til 7tusen noe jeg aldri kommer til å bytte ut - selv om Ikealampa gjorde susen den og i studietiden. Jeg får seriøst glede av ting jeg liker i mitt hjem, det være seg billig bruktkjøp eller noe dyrt. Ventet i 2 år før jeg fant den perfekte teakskjenken brukt, og elsker den enda. Blir jo ikke hindret av å oppleve noe utendørs av den grunn 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #14 Skrevet 16. mars 2021 Det er jo en ganske vill sum, det ser du jo også selv Har man råd så hvorfor ikke tenker jeg, hvis man elsker den sofaen og skal ha den lenge. Vi har også god råd, og fant en sofa til 14.000 til vår nye stue. Den var finere enn en til godt over 30.000 som var ganske lik, men målene passet bedre på den rimelige. Vi bruker sofaen mye siden jeg er kronisk syk, så den kommer til å få litt juling, men en sofa er til for å brukes uansett prisklasse. Anonymkode: 9d30c...9c1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #15 Skrevet 16. mars 2021 Vi så på sofaer da jeg ønsket en spesiell type til finstuen. De jeg kunne tenke meg kostet 50 000+. Ble ikke noe av men så har vi ikke akkurat millionlønninger heller da. Fant en noenlunde tilsvarende rimelig på ellos. Dette er en type sofa som jeg antar fort vil bli umoderne og derfor ønsket jeg ikke å gi for mye for den. Men poenget mitt var at ja, mange sofaer koster 50 000 merket vi da vi gikk og kikket. Går jo an å prøve å få en sofa på salg men er kanskje ikke akkurat tiden for det nå. Anonymkode: 5521d...6f7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #16 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): 50 000,- på en «stor skinnsofa» høres «billig» ut for meg. 🤔 Her kostet vår slufsete stoffsofa 32 000,- (vi fikk dog noe rabatt) og jeg gidder aldri å kjøpe så billig sofa igjen for kvaliteten er elendig. De skinnsofaene jeg var sett på har kostet rundt 150 000,- så jeg syntes ikke 50 000,- var en ublu pris. 🤔 Når det er sagt så blir man gjerne lei av møblementet sitt og ønsker å bytte det ut etter noen år, så da er det jo en fordel at det ikke koster så mye. Anonymkode: e1500...d6f Ts her Den sofaen det er snakk om er den populære «tiki» sofaen av designeren Andreas Engevik. Anonymkode: a737f...6df
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #17 Skrevet 16. mars 2021 Det er ikke for mye for en sofa hvis det er den dere ønsker dere 😊 De fleste sofaer fra designmerker (bolia, hay, muuto osv) koster jo vel så mye og mer. Anonymkode: 8c264...61d 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #18 Skrevet 16. mars 2021 Dette virker mer som en skrytetråd. Anonymkode: 06462...646 2
draug 75 Skrevet 16. mars 2021 #19 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan i all verden er det vennene dine bruker sofaer? De kan da umulig bruke de på en normal måte? Anonymkode: 2bc02...1b3 Den var bare dårlig. Kjkøpt med ett formål: billig. så var det bonus at den var stor (sånn sjuseter med "sjeiselong") AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dersom du kjøpte en sofa som egentlig kostet 40000 for over 15 år siden burde du fortsatt hatt den. Vi arvet en sofa av foreldrene mine da vi giftet oss for 20 år siden og har den fortsatt. De hadde brukt den i årevis før det. Og den kostet langt under 40000 i hvert fall. Anonymkode: f99fd...886 Da jeg gav den bort, så var det fordi "noen" ble lei den. Sånn er det når han tar med seg møbler eller bestikk inn i et forhold. Men dere begge anonyme bruker er bare to kranglefanter som diskuterer alt mulig annet enn det som var poenget i innlegget mitt, så jeg forstår ikke helt at jeg svarer dere. Dere bare krangler for å krangle. Hvorfor står dere ikke fram under fullt nic? Står dere ikke inne for idiotforklaringene av meg? Troll. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #20 Skrevet 16. mars 2021 Jeg derimot (som forresten elsker dyre varer!) kjøpte drømmesofaen min - BRUKT - til 4000 kr for 5 år siden. Sofaen er fortsatt like fin. Lys beige modulsofa i en slags linblanding. Den kostet rundt 15 000 kr ny, men tenk at den har vært brukt i minst 10 år nå og ser fortsatt ny ut. Utrolig artig! Anonymkode: 77fc6...ff2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå