Gå til innhold

Dere med elbil...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vurderer å kjøpe elbil, men har litt rekkeviddeangst 😅

De aktuelle modellene har rundt en WLTP på 330km. I hverdagen er det mer enn nok, men jeg er bekymret for helgeturer/ferier... kjedelig å måtte planlegge mange ladestopp med en bil full i unger. 

Både modell, fart, høydemeter og temperatur spiller selvsagt inn, men...

Hva er deres erfaring i forhold til reel rekkevidde vs WLTP? Mye mindre? Litt mindre? Omtrent likt? Mer?

Og hvor mye dårligere er rekkevidden på vinteren? 20%? 30%? 50%?

 

Anonymkode: da25a...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om kaldeste vinteren er den myyye lavere enn oppgitt! Min har 250km, nå når det var 15-20 minusgrader fikk jeg den knapt på 110km. Om sommeren kan den godt stå på 300km fulladet på en varm dag. Og dette er en relativt ny bil, vil tro det er større variasjoner jo eldre bilene blir.

Anonymkode: 09f12...273

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hva med hybrid? da slipper du alvorlig angst😅synes det høres best ut, men jeg har lite greie på bil!

Anonymkode: 5a69d...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eldgammel Leaf her, 80-90 km går sommerstid, ca 60 km midt på kaldeste vinteren. De fleste har ganske standard ruter de kjører, mtp. pendling, handlemønster, ungers aktiviteter og plassering av hytter og familie rundt om i Norges landt. Ta en titt på et hurtigladekart. Stort sett skal det gå veldig fint å lade bilen på langtur.

Husk at 2-300 km på elendige norske veier fort er bolker a 3-5t med kjøring, og du trenger pauser lel. De nye 800V bilene fra Kia og Hyundai er ikke på markedet ennå, men å lade de blir nærmest som å fylle bensin. Et helt annet alternativ er å leie bil for de lengste turene; noen forhandlere har gode tilbud for det, ellers koster det ikke all verdens å gjøre dette 1-2 ganger i året.

Anonymkode: 27998...ec6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer helt an på hvor fort du kjører på langturer. Jeg merker at forbruket øker betraktelig når jeg passerer 110 km/t på vinteren.

 

Har også 330km på papiret, men aner ikke hva det blir med langturer på vinteren. Grunnen til det er at jeg stander for pause / lading omtrent hver 15 mil, da er det fortsatt endel igjen. Men om jeg skal tippe tipper jeg at bilen har 26 mil på vinteren på langturer. Litt mindre med daglig småkjøring pga flere kaldstarter på rad, men lader jo hver kveld så merker ikke noe til dette. 

25 ish mil holder lenge for de fleste dersom langturene har nok ladestasjoner. Sånn sett anbefales tesla 🙂

Anonymkode: 26ebf...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkevidde er egentlig ikke så plagsomt. Ja, man må lade litt i ny og ned, men stort sett er bilen full når man forlater garasjen. Har en bil med 450km WLTP, og den klarer vel rundt 300-320km vinterstid. Etter endel timer kjøring bør man ha en pause uansett, så å lade på en 150kw lader tar ikke så lang tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
newman01 skrev (1 minutt siden):

Rekkevidde er egentlig ikke så plagsomt. Ja, man må lade litt i ny og ned, men stort sett er bilen full når man forlater garasjen. Har en bil med 450km WLTP, og den klarer vel rundt 300-320km vinterstid. Etter endel timer kjøring bør man ha en pause uansett, så å lade på en 150kw lader tar ikke så lang tid

Tror du skal studere litt hvor lang tid du egentlig får 150kw. Det er utrolig kort tid, kun en slak kurve mot(nesten) 150kw, for deretter å avta mot 80% oppladet batteri. Har lest flere tester, og ingen av de utnytter de tilgjengelige 150kw som man skulle tro.

Anonymkode: 9310f...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri finn på å kjøp en elbil nei unnskyld, jeg mente lekebil. 

De er totalt ubrukelige til normal bruk, styr unna! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knulleGuden666 skrev (11 timer siden):

Aldri finn på å kjøp en elbil nei unnskyld, jeg mente lekebil. 

De er totalt ubrukelige til normal bruk, styr unna! 

Pussig hvordan folk som ikke kjører elbil (og har sagt de hater elbil) er eksperter på hvordan bilene fungerer i daglig bruk. I det daglige fungerer elbiler bedre enn fossil, for man slipper å forholde seg til bensin og bensinpriser. De er stillegående, tryggere, oppdaterte, rimeligere i drift. 

For 10 år siden var elbilsalget på 0,1%. I dag er det på 70%. Å høre folk si de misliker elbiler uten å ha prøvd er som å lese sitater fra hesteeiere som mislikte bilen da den kom. 

Men for all del, bor man innerst i ytterbygda hvor temperaturen er svært lav og det er 15 mil til nærmeste lader, bør man velge fossil. 

Anonymkode: 26ebf...fa3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knulleGuden666 skrev (11 timer siden):

Aldri finn på å kjøp en elbil nei unnskyld, jeg mente lekebil. 

De er totalt ubrukelige til normal bruk, styr unna! 

Ikke ubrukelig for oss i alle fall. Vi har hatt vår i fire år og bruker den daglig samt på ferier. Kjører ofte strekninger på 60 mil og har ikke noe problem underveis. Kanskje blir stoppen 10 minutter lengre enn om vi hadde kjørt fossil. Vi har også en SUV bensin men den står stort sett hjemme under ferier

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tror du skal studere litt hvor lang tid du egentlig får 150kw. Det er utrolig kort tid, kun en slak kurve mot(nesten) 150kw, for deretter å avta mot 80% oppladet batteri. Har lest flere tester, og ingen av de utnytter de tilgjengelige 150kw som man skulle tro.

Anonymkode: 9310f...837

Om man ikke får 150kw over hele linja er irrelevant. Poenget er at det går fortere enn man ønsker selv av og til. Tar man en spisepause er bilen full før magen er det. 

Der jeg pleier å superlade på langtur etter ca 20 mil, plugger jeg i. Går ned til bensinstasjonen og kjøper en brus og mat. spiser mens jeg får litt luft, og går tilbake til bilen. Da har jeg ladet mer enn nok til å komme meg frem. 

Nå som V3 laderne til Tesla gir 250kw og ionity 350kw er 150kw nærmest avleggs uansett. 

 

Anonymkode: 26ebf...fa3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har Kia e-niro, vært ca 180 km da det var -15, rundt 330 nå som det er +- 0 og 450 ved +15.

Forøvrig en fantastisk bil, ser den har blitt veldig populær i byen vi bor i. 

 

Anonymkode: e56e6...ba2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2021 den 7.30):

hva med hybrid? da slipper du alvorlig angst😅synes det høres best ut, men jeg har lite greie på bil!

Anonymkode: 5a69d...540

Hybrid hadde vært helt ideelt, men utvalget av hybride er heller dårlig ut fra andre krav vi har...

Minst 7 faste seter (ikke klappsete i bagasjerom) og greit bagasjerom. Tidligere har ikke el-bil vært aktuelt heller, men nå har det jo komt noen greie alternativ som må vurderes.

TS

Anonymkode: da25a...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I hverdagen vil ikke rekkevidd være et problem. Da er det mest små kjøring.

Ser vi bør regne minst 40% mindre kapasitet på vintertid...

Ikke så mange lange turer på vinteren, så tror egentlig det er innenfor... blir gjerne en liten ekstra stopp.

Skulle gjerne hatt 500km i rekkevidde, men det finnes ikke i vårt utvalg av biler ennå (7-9 setere).

Har noen faste ruter vi pleier å kjøre i løpet av året så vi får se litt hvor mange ekstra stopp vi må beregne før vi bestemmer oss. Er ca 200 000 å spare på å kjøpe el-variant fremfor diesel-variant, så vi må vurdere hva vi kan leve med av ulemper.

Hører og med at vi har ledd mye av svigers som var tidlig ute med elbil og brukte 10 timer på å kjøre til oss, vs 6 1/2t til vanlig... og som endte opp med å sitte på med oss når vi var på ferie sammen i Danmark fordi de måtte lade etter 7 mil på motorveiene der. Så skal vi først ha elbil så må den ha rekkevidde som ikke hemmer oss veldig.

TS

Anonymkode: da25a...16c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I hverdagen vil ikke rekkevidd være et problem. Da er det mest små kjøring.

Ser vi bør regne minst 40% mindre kapasitet på vintertid...

Ikke så mange lange turer på vinteren, så tror egentlig det er innenfor... blir gjerne en liten ekstra stopp.

Skulle gjerne hatt 500km i rekkevidde, men det finnes ikke i vårt utvalg av biler ennå (7-9 setere).

Har noen faste ruter vi pleier å kjøre i løpet av året så vi får se litt hvor mange ekstra stopp vi må beregne før vi bestemmer oss. Er ca 200 000 å spare på å kjøpe el-variant fremfor diesel-variant, så vi må vurdere hva vi kan leve med av ulemper.

Hører og med at vi har ledd mye av svigers som var tidlig ute med elbil og brukte 10 timer på å kjøre til oss, vs 6 1/2t til vanlig... og som endte opp med å sitte på med oss når vi var på ferie sammen i Danmark fordi de måtte lade etter 7 mil på motorveiene der. Så skal vi først ha elbil så må den ha rekkevidde som ikke hemmer oss veldig.

TS

Anonymkode: da25a...16c

Samme skjedde med naboen her. Prøvde seg på bilferie i Danmark med en ipace. Det gjør han ikke igjen. Til sammenligning kjørte vi Danmark rundt med tesla uten å tenke på lading, vi passerte flere ladere uten å stoppe siden det var så tett mellom de. Mange mener mye om tesla, men ladenettverket er terningkast 6. 

Man har jo tesla X som har 7 seter, men da er det noe begrenset med bagasjeplass igjen. Får inn endel bagger, men ikke mye mer. 

Tror 40% reduksjon er kalkulert utifra daglig småkjøring i kulda - ikke langkjøring i kulda. På vinteren har jeg et forbruk på 250-260 på langturer. Litt over 400 på småkjøring som er utregnet fra levering / henting i barnehage på kalde dager. Dvs, batteriet rekker ikke å bli varmt og mer effektivt.

På sommeren har jeg ca 220 i snitt. 

Anonymkode: 26ebf...fa3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror 40% reduksjon er kalkulert utifra daglig småkjøring i kulda - ikke langkjøring i kulda.

Anonymkode: 26ebf...fa3

Dét er helt riktig. En stor del av forklaringen med redusert rekkevidde er jo nettopp det ekstra oppvarmingsbehovet. Det vil være vedvarende for kupéen, men om batteriet har oppnådd driftstemperatur etter ca 2 mil, vil tapet derfra gå kraftig ned.

Anonymkode: 27998...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 15.3.2021 den 23.47):

Vurderer å kjøpe elbil, men har litt rekkeviddeangst 😅

De aktuelle modellene har rundt en WLTP på 330km. I hverdagen er det mer enn nok, men jeg er bekymret for helgeturer/ferier... kjedelig å måtte planlegge mange ladestopp med en bil full i unger. 

Både modell, fart, høydemeter og temperatur spiller selvsagt inn, men...

Hva er deres erfaring i forhold til reel rekkevidde vs WLTP? Mye mindre? Litt mindre? Omtrent likt? Mer?

Og hvor mye dårligere er rekkevidden på vinteren? 20%? 30%? 50%?

 

Anonymkode: da25a...16c

Hvilke modeller er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...