Gjest Madeline Skrevet 24. august 2005 #1 Skrevet 24. august 2005 Nå har jeg i mange år konstant vært litt snørrete og ofte tett i nesa. Noe stort problem er det ikke men det er irriterende. Spesielt at jeg er så ofte tett. Det har resultert i at jeg nok i perioder har brukt for mye nesedråper. Men selv om jeg kutter de ut i 2-3 mnd så er jeg tett. Nå har jeg begynt å lure på om jeg rett og slett er allergisk mot noe. Siden jeg nå har fått frikort har jeg tenkt at det kunne være en ide å få testet det. Men jeg har ikke lyst til å gå til legen "for ingenting" (har legeskrekk og går igrunnen bare hvis jeg må). Er det noen her inne som er allergiske? I tilfelle mot hva og hvordan arter allergien seg? Hvordan tester legen at du er allergisk? Dere som har fått medisiner, hvor mye koster det sånn ca i mnd?
Malama Skrevet 24. august 2005 #2 Skrevet 24. august 2005 Jeg ba legen om en allergitest, og ble sndt på haukeland for sånn "prikktest" (det re slett ikke vondt i det hele tatt) Sambo gikk til legn og spurte om han kunne få ennallergitest (han har en annne lege) og legen tok en blodprøve. Jeg var ikke allergisk mot noe lenger (jeg har vært allergiskk i min barndom, og ville ha denne testen fordi legen anbefalte det da hun lurte på hva jeg reagerte på og jeg ikke egentlig visste, syntes ikke jeg hadde så mye plager mere) Sambo kom hjem med resept på medisiner, han er allergisk mot gresspollen. Hvordan det arter seg er ulikt. Noen reagerer med tett nese, eller med rennende nese, noen reagerer i halsen, andre i øynene (og noen på huden, dersom det er "kontaktallergi" f.eks) Det er slett ikke farlig å få legen til å undersøke dette i alle fall, og det re jo greit å ha undersøkt, sant? Du kan evt kjøpe allergimedisiner i små doser på apoteket reseptfritt og se om det hjelper, men det er dyrere enn å få dem på resept, selvsagt (om med frikort får du dem jo gratis på resept)
Gjest Madeline Skrevet 24. august 2005 #3 Skrevet 24. august 2005 Jeg har prøvd reseptfri allergimedisin nå i sommer. Det hjalp en del men ikke 100 %. Siden den medisinen hadde en viss effekt så kan det jo hende at det finnes en annen medisin som hjelper bedre for mine plager. Men så tenker jeg at det kan jo være at legen ikke finner noe som helst og da er det dumt å ha gått til legen for ingenting (det er nok bare en unnskyldning overfor meg selv så jeg slipper å gå til legen).
Malama Skrevet 24. august 2005 #4 Skrevet 24. august 2005 Men det re enda dummere å IKKE gå, dersom det ER noe, enn å ha gått og fått vite at det ikke er noe. Det er ikke bortkastet uansett, da vet du i alle fall at det ikke er det, og kan gå videre med andre alternativer. Men, dersom du fikk noe hjelp av allergimedisin i sommer, så er det jo meget mulig at andre, evt sterkere, preparater kan være til enda bedre hjelp. Synes du skal ta en tur til legen jeg. Kan ikke fordra det selv, å gå til legen, men av og til er det lurt.
Grooo Skrevet 24. august 2005 #5 Skrevet 24. august 2005 Det er ikke lett å finne allergier på slike tester, i alle fall ikke alltid. Men det er absolutt verdt et forsøk. Hvilken allergimedisin prøvde du i sommer? Det finnes flere typer på markedet, moren min og mannen min har funnet to forskjellige som passer best for dem
Gjest Madeline Skrevet 24. august 2005 #6 Skrevet 24. august 2005 Hvilken allergimedisin prøvde du i sommer? Jeg prøvde Cetirizin. Det var det jeg ble anbefalt på apoteket.
Gjest Madeline Skrevet 24. august 2005 #7 Skrevet 24. august 2005 Men det re enda dummere å IKKE gå, dersom det ER noe, enn å ha gått og fått vite at det ikke er noe. Det er ikke bortkastet uansett, da vet du i alle fall at det ikke er det, og kan gå videre med andre alternativer. Jeg er i grunnen helt enig med deg. Jeg er flink til å komme med råd til andre, men jeg er ikke noe flink til å følge de rådene på meg selv, dessverre.
Nella Skrevet 24. august 2005 #8 Skrevet 24. august 2005 Du kan jo lese litt på www.naaf.no der er det brosjyrer du kan laste ned (den med pollenallergi i pdf tror jeg det står hvordan de tester, prikktest skal være greit). Har gressallergi og for meg funker Zyrtec. Skulle vel kommet meg til samme testen selv, men Til våren igjen....
Hilde Skrevet 24. august 2005 #9 Skrevet 24. august 2005 Jeg var snørrete og tett i et halvt år, og trodde som deg at jeg hadde blitt (mer) allergisk. (Jeg var allergisk for endel fra før, så jeg trodde allergien hadde forverret seg.) Etter et par runder hos legen viste det seg at jeg hadde fått en kraftig bihulebetennelse, som ikke ville slippe taket. Jeg fikk antibiotika og kortisonnesespray, og etter langt om lenge ble jeg endelig bra.
*Lene* Skrevet 25. august 2005 #10 Skrevet 25. august 2005 Jeg gikk og var konstant snørrete, og nøs i ett sett. Gikk til legen, tok alle slags tester, men allt var negativt. De klarte ikke finne ut av det. Jeg fikk allergi og astma medisiner, siden jeg hadde alle symptomer, og er frisk som en fisk nå. Medisinene er ganske dyre, bruker Singulair mot astmasymptomer, aerius for allergisymptomer, og nasonx nesespray. Gå til legen Hannen, det er ikke for ingenting når du har slike symptomer Lykke til!
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2005 #11 Skrevet 25. august 2005 Man kan også bruke for mye nesespray, og få problemer med slimhinnene av den grunn. Jeg var avhengig av nesespray: Når jeg ble forkjølet brukte jeg nesespray i 10 dager, men var like tett. Brukte så saltvannspray i noen dager, for så å begynne med nesespray igjen. Jeg følte jeg var konstant tett i nesa. En gang jeg var hos legen, nevnte jeg dette. Legen min gav meg da resept på en allerginesespray som heter Fluitid Nasal (eller noe sånt, det er noen år siden), jeg brukte denne hver morgen, og etter noen måneder var jeg helt fin. I dag bruker jeg ikke denne sprayen, men bruker vanlig nesespray når jeg er forkjølet. Nå er jeg i utgangspungtet litt allergisk mot bla nøtter osv, og tar Zyrtec innimellom, men legen mente at mine neseplager kom av for hyppig bruk av nesespray
Gjest Madeline Skrevet 25. august 2005 #12 Skrevet 25. august 2005 Jeg er veldig klar over at det ikke er bra å bruke for mye nesespray og jeg skal innrømme at jeg har brukt det for mye i perioder. Men jeg burde merket forskjell når jeg går 2-3 mnd uten å bruke nesedråper og det gjør jeg ikke. I tillegg skyller jeg med saltvann, men jeg er fremdeles snørrete og litt tett. Jeg skal høre på rådene deres og bestille time hos legen i løpet av høsten. Tusen takk for at dere svarte på spørsmålene mine.
lillesky Skrevet 25. august 2005 #13 Skrevet 25. august 2005 Jeg fikk henvisning av legen min til øre-nese-hals spesialist fordi jeg er konstant tett i nesa, og av og til renner det også. Jeg var på undersøkelse, og han tittet inn i nesa mi og i ørene. Jeg synes han legen hadde litt vel hastverk, og det var ikke noe særlig godt med metalldings oppi nesa. Men det gikk kjempefort! Fingeren er liksom litt mer behagelig, enn en kald hard pinne! Han sa at jeg hadde typisk allergi-nese. Det er et eller annet inni nesa som skal være rosa/rødt, men hos meg var det grått. Tok sånn prikketest, og det gjorde ikke vondt. Jeg trodde hun skulle rispe eller stikke inn i huden, men det var jo såvidt hun var nær! Så ventet jeg et kvarter på prøvene. Men ingen utslag. Så jeg har fått Nasonex-nesespray som jeg skal bruke i 3 mnd. Deretter skal jeg tilbake til spesialisten. Han sa at allergier ofte kan være vanskelige å finne årsaken til, ofte kan man bare reagere på været. Så sånn er det med meg. Ble kanskje litt knotete fortalt, men jeg vil anbefale deg å få henvisning så fort som mulig. Bedre å bli ferdig med det! Jeg skal tilbake nå i september, så da får vi se! Nesesprayen har gjort det mye bedre, men jeg synes det er litt ubehagelig å spraye meg 2 ganger hver kveld.... Bagatell.
*Lene* Skrevet 26. august 2005 #14 Skrevet 26. august 2005 Man blir vant til det Jeg er også bruker av nasonex, bl. annet!
^me^ Skrevet 26. august 2005 #15 Skrevet 26. august 2005 her er det en link, som du får all informasjon du trenger ang. allergi. http://www.lommelegen.no/allergi/ god bedring!
Gjest Madeline Skrevet 26. august 2005 #16 Skrevet 26. august 2005 I følge den linken har jeg mange av symptomene på allergi. Jeg får bare bite i det sure eple og konstatere at det nok trengs et legebesøk. Får bestille time i løpet av neste uke. Det hadde vært kjekt å få noe som hjelper mot tett og rennende nese og ikke minst hadde det vært kjekt å få skikkelig luktesans igjen. Tusen takk for alle svar. Kjekt å høre om andres erfaringer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå