Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Basi skrev (1 minutt siden):

Men jeg tar jo ikke feil? Jeg vet de lovmessig er autorisert som helsepersonell i Norge - beklageligvis og stikk i strid med resten av verden med noen få få unntak, men vitenskapelig holder de på med BS som er motbevist / svada og som kan være svært svært svært skadelig - og hvert fall for små barn. Hva har jeg tatt feil på? Ser ikke at du har servert mer noe vitenskapelig fakta i det hele tatt her. Finnes for øvrig ikke noe utdannelse for kiropraktorer i Norge så de tar svadautdannelsen sin annet steds ...

Har du kilder på at det er motbevist? 

Anonymkode: c1d09...d71

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mnjah skrev (Akkurat nå):

Du sa det anses som alternativ medisin. Noe en person kunne vise deg at det Ikke gjør. Men da skylder du på at det er NORGE det er noe feil med 😂

https://forskning.no/fysioterapi-kronikk-bedriftsmedisin/kronikk-ikke-kiropraktikk-takk/1174616

Svadamedisin = alternativ behandling. Å være juridisk autorisert som helsepersonell betyr ikke at du holder på med medisin når du faktisk benytter deg av alternative behandlingsmetoder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Noen som har erfaring med urolig spedbarn (kolikk, luftplager etc) hos kiropraktor? Var det effektivt?

Anonymkode: bdb1b...e0c

Jeg var inne og utelukket om det hadde med låsninger og gjøre. Viste seg at mitt barn hadde kolikk, luftplager pga melkeallergi og ikke låsninger men det var greit å få utelukka det uansett fordi for noen er det jo låsninger. Er forresten lettere med noen låsninger som man kan rette opp enn en allergi man må tilpasse kosten etter.

Anonymkode: b73bd...706

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du kilder på at det er motbevist? 

Mengder med studier som viser null effekt og basic vitenskap viser at de fleste grunnelementer i kiropraktikk er bullshit. Dette med løsninger og knekking er bare sprøyt. Ikke tid til å legge ved all slags mulig av studier, men dette er en populærvitenskapelig fremstilling som tar for seg noen artige hovedpunkter.

https://illvit.no/mennesket/helse/kiropraktikk-kan-en-dytt-i-ryggen-fjerne-smerter

• Liker 2
Skrevet
Mnjah skrev (Akkurat nå):

Men kjære vene, det der er en kronikk. 

Kjære vene, det er en god kronikk som tar for seg fakta. Hva slags bakgrunn har du som tar dette så voldsomt personlig? Kiropraktor eller naprapat mon tro? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke erfaring med kiropraktor, men med urolig baby/kolikk. På helsestasjonen ble det ikke gjort noe før babyen var 3 mnd, siden 3 mnd kolikk er ganske vanlig. Ved 3 mnd fikk jeg beskjed om å prøve å kutte melkeprodukter, og etter noen dager hadde vi fått en helt ny baby. Allergi mot kumelkeprotein er visst ganske utbredt blant babyer (de fleste vokser det av seg.) Hvis du har en urolig baby ville jeg testet melkefri diett i et par uker for å se om det har noe for seg.

Anonymkode: cc185...530

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tar opptil 5 uker før man kan se bedring hos enkelte og man må også kutte ut soytaprotein da disse proteinene er like melk.

Dette skal man gjøre i samråd med lege og ikke på egenhånd. 

Til TS:
Melkefri kost er en ganske stor omveltning og hvis du ender med å gi melkefri morsmelkerstatning så koster disse alt fra 300-600kr for 400gram. En boks NAN er sånn ca 150kr og 800gram for å sette prisen i perspektiv. Når man tester melkefritt i samråd med legen (f.eks. fastlege) så gir de det ut på hvit resept. Dvs du betaler men beholder kvitteringene, dersom man da får påvist at ungen har melkeallergi (stor endring ved kostendring) så får man refundert pengene pluss at den melkefrie morsmelkerstatningen blir gratis da staten dekker rett næring for små barn med allergi. ❤️  De sier også at man ikke skal gå over til allergi kost uten at det er bestemt sammen med lege så jeg ville ikke tullet med dette. Mitt barn har forresten melkeallergi og kolikk.
Mvh 3barns mamma.

Skrevet
Basi skrev (2 minutter siden):

Mengder med studier som viser null effekt og basic vitenskap viser at de fleste grunnelementer i kiropraktikk er bullshit. Dette med løsninger og knekking er bare sprøyt. Ikke tid til å legge ved all slags mulig av studier, men dette er en populærvitenskapelig fremstilling som tar for seg noen artige hovedpunkter.

https://illvit.no/mennesket/helse/kiropraktikk-kan-en-dytt-i-ryggen-fjerne-smerter

Har du kilder som ikke ligger bak en betalingsmur, så man ikke får kommet til poenget med artikkelen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Basi skrev (3 minutter siden):

Kiropraktor behandling har jeg selv hatt og det var FANTASTISK ❤️  Løste opp låsningene og jeg følte meg som et nytt menneske etterpå. Hadde 5besøk.

• Liker 2
Skrevet

Kjære vene, det er en god kronikk som tar for seg fakta. Hva slags bakgrunn har du som tar dette så voldsomt personlig? Kiropraktor eller naprapat mon tro? 

Haha, hva er dette for diskusjonsteknikk? Tåler du ikke å bli utfordret? Jeg bare synes det er interessant at du er så bastant uten å ha et ordentlig belegg annet enn kronikker 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Til TS:
Melkefri kost er en ganske stor omveltning og hvis du ender med å gi melkefri morsmelkerstatning så koster disse alt fra 300-600kr for 400gram. En boks NAN er sånn ca 150kr og 800gram for å sette prisen i perspektiv. Når man tester melkefritt i samråd med legen (f.eks. fastlege) så gir de det ut på hvit resept. Dvs du betaler men beholder kvitteringene, dersom man da får påvist at ungen har melkeallergi (stor endring ved kostendring) så får man refundert pengene pluss at den melkefrie morsmelkerstatningen blir gratis da staten dekker rett næring for små barn med allergi. ❤️  De sier også at man ikke skal gå over til allergi kost uten at det er bestemt sammen med lege så jeg ville ikke tullet med dette. Mitt barn har forresten melkeallergi og kolikk.
Mvh 3barns mamma.

Man kan FINT gjøre dette på egenhånd. Melk er ikke død og liv, dersom barnet hylskriker og har vondt trenger man ikke legen som sier «OK kutt ut melk» for at barnet skal få det bedre. 

Det du sier stemmer ikke. Melkefri morsmelk er på blå resept, det er tiltak fra HELFO (som varer i 10 år 😂). Ammer du trenger man uansett ikke MME. Men mange får dette på blå resept slik at barnet kan drikke MME etter 1 års alder som erstatning for melk om legen mener det er nødvendig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Til TS:
Mvh 3barns mamma.

Nå var jo ikke dette tema i tråden i det hele tatt. Men veganere klarer seg fint uten å måtte snakke med lege før de kutter ut melk i kosten....

Skrevet
Mnjah skrev (1 minutt siden):

Haha, hva er dette for diskusjonsteknikk? Tåler du ikke å bli utfordret? Jeg bare synes det er interessant at du er så bastant uten å ha et ordentlig belegg annet enn kronikker 😂

Sitter på mobilen og er et knot uten like å få linket til div vitenskapelige studier som underbygger at kiropraktikk ikke er noe man bør bruke tid, penger eller utsette egen helse for. Og dette med diskusjonsteknikk - hva har du vist til? Du kommer ikke med noe selv, men trives vel med å trolle ...

Skrevet (endret)

Sitter på mobilen og er et knot uten like å få linket til div vitenskapelige studier som underbygger at kiropraktikk ikke er noe man bør bruke tid, penger eller utsette egen helse for. Og dette med diskusjonsteknikk - hva har du vist til? Du kommer ikke med noe selv, men trives vel med å trolle ...

Det er jo ikke jeg som er opptatt med å skulle motbevise noen her i tråden, så hva er det jeg skal vise til?

Ah, så du skal være påståelig under underlag for påstandene. OK carry on.. Trodde det var definisjonen på trolling, men fine.

Endret av Mnjah
Skrevet
Mnjah skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke jeg som er opptatt med å skulle motbevise noen her i tråden, så hva er det jeg skal vise til?

Ah, så du skal være påståelig under underlag for påstandene. OK carry on.. Trodde det var definisjonen på trolling, men fine.

Du påstår det funker, du er like oppfordret til å dokumentere dine påstander som det jeg er. Du har kun kommet med bastante påstander når det er en kjent sak i det medisinske miljøet at kiropraktikk er mer enn tvilsomt. Tjomlid har en fin artikkel publisert hvor jeg tror det ligger mange linker til gode artikler. Ligger vel fortsatt åpent tilgjengelig og gir et godt oversiktsbilde og viser vel vei til en del viktige studier mv..

Skrevet
Basi skrev (9 minutter siden):

Du påstår det funker, du er like oppfordret til å dokumentere dine påstander som det jeg er. Du har kun kommet med bastante påstander når det er en kjent sak i det medisinske miljøet at kiropraktikk er mer enn tvilsomt. Tjomlid har en fin artikkel publisert hvor jeg tror det ligger mange linker til gode artikler. Ligger vel fortsatt åpent tilgjengelig og gir et godt oversiktsbilde og viser vel vei til en del viktige studier mv..

Jeg har ikke kommet med en eneste påstand i tråden faktisk. Har bare etterspurt belegg på dine. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...