Gå til innhold

At behandler speiler pasienten i terapi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hørte noen nevne at det er vanlig at behandler speiler pasienten i terapi, men hva betyr det egentlig og hvordan gjøres det? Har prøvd å google men fant ikke noe relevant. Og om noen kunne kommet med ett konkret eksempel hadde det vært supert.

Anonymkode: 23cd0...622

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Speiler vil si å gjøre noe av det pasienten gjør. For eksempel bruke de samme ordene og beskrivelsene. Begynne å le om pasienten ler. Bruke noe av det samme kroppsspråket. Det brukes i varierende grad, dvs at behandler kan speile i ulik grad avhengig av situasjon, pasient og personlig tilnærming.

Anonymkode: 8d068...b52

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror min behandler gjør dette. Fremstår ganske myk og rolig. Jeg er veldig tilbaketrukket. Men jeg håper jo på en måte behandler bare er sånn av natur. Tenkte kanskje jeg fikk tildelt nettopp denne behandleren fordi det kanskje kunne virke som om jeg hadde problemer knyttet til en tilbaketrukket og innesluttet person utifra henvisningen, og at hen har kjennskap til denne typen personlighet og vet hva som skal til for å være en god behandler i dette tilfellet. 

Anonymkode: cd893...584

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du f eks sier at du er lei deg.. så sier psykologen: du er lei deg? For å få deg til å fortelle mer.. 

Anonymkode: ddb70...053

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...