AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #1 Skrevet 14. mars 2021 En bekjent skaffet seg en mix for en stund siden. En litt krevende rase av staff, labrador og et par andre raser. Fått hjelp av hundetrener (SAHD). Et par ting jeg reagerte på der var Hunden skal kun få tisse når den får lov på tur, altså ingen markering av tissing. Ingen hilsing av andre hunder eller mennesker, dette skal KUN SKJE på trening, og da med vest på hunden slik at man markerer at man er på trening og kan velge selv hvem skal vil og ikke vil hilse på Ingen hunder MÅ ha 3 turer hver dag, de kan klare seg med en tur om dagen om de må. Det er viktig at hunden tilpasser seg eier, så tren på at hunden venner seg til både og. (Og eieren da følgelig sier dette og følger dette, hunden får ofte bare en halvtimes "tissetur" fordi det er de rekker den dagen) Hunden er stresset, piper, faller ikke til ro og bruker vektvest av og til for å roe ned. Når noen ymter frempå at hunden trenger mental stimuli blir dette totalt avfeid av eier fordi hundetrener mener hunden blir ytterligere stresset av stimuli. Folk rundt mener hunden er understimulert. Vi som har sett dette har ingen kompetanse på hund, har bare hatt hund i omgangskrets og nær familie med hund og sett hvordan disse hundene har blitt oppdratt og derfor reagerer. Er vi på jordet? Det skal nevnes at hunden skal omplasseres pga sykdom hos eier, så det er jo lov å håpe at ny eier har andre meninger. Anonymkode: cd866...479
Troyamin Skrevet 14. mars 2021 #2 Skrevet 14. mars 2021 At den ikke får lov å markere på tur, er helt greit. Alt det andre får jeg ikke til å høres logisk ut. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #3 Skrevet 14. mars 2021 Ja, dette er også en måte å trene hund på. Hunden lider ingen nød. (Mine tisser på kommando, får ikke lov å hilse på verken folk eller dyr, med noen få unntak). Og får sjeldent tur, da jeg har stor tomt de løper løs på. Anonymkode: 13ad1...fa4 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #4 Skrevet 14. mars 2021 At hunden ikke får hilse på andre hunder og folk på tur er innenfor. Dette er vanlig, og det er for å unngå at hunden får forventninger hver gang den ser andre hunder på tur og trekker og bjeffer mot den andre hunden. Det er vanskelig å gå fint forbi andre hunder om hunden din er vant til å hilse på alt og alle. Når man hilser på fremmede hunder i bånd, så vet man heller ikke hvordan den mentale tilstanden til den fremmede hunden er, og spesielt om man har en valp, så vil man unngå konflikter. Mine hunder får aldri hilse på andre hunder når vi går tur. Mine hunder har noen få hundevenner de får løpe og leke med noen ganger i uken. Kvalitet foran kvantitet. At hunder blir vant til late dager er også innenfor, så lenge det ikke blir flere late dager på rad. Vanligvis får mine hunder 3 turer om dagen. På en lat dag blir det bare 2 turer (også får de tisseturer på plenen selvfølgelig). Det er bedre for hunder å være vant med- og ok med en lat dag her og der. Men, det er forskjell på hvor mye aktivitet en rase trenger. En mix av staff, labrador etc er nok en høyenergisk hund, og trenger da mye aktivitet. En lat dag for en høyenergisk hund, er noe helt annet enn en lat dag for en middel eller lav energisk hund. Man bør også tenke litt på hvor mye aktivitet en hund får sagen før og etter en lat dag. Om jeg vet at hundene mine vil få en lat dag på onsdag, så passer jeg må at de får ekstra gode turer og mental stimuli dagen/dagene før og etter. Om en hund er understimulert gjennom hele uka + lat dag, så vil den bli stressa, nervøs etc. At mental aktivitet er stressende for hunder er dog ikke sant. Ballkasting og den type leking kan føre til mer stress, men godbitsøk, tygging/slikking av kong, problemløsing etc, er stressreduserende. Anonymkode: 6d0c5...a18 3
Arx Skrevet 14. mars 2021 #5 Skrevet 14. mars 2021 Jeg trener selv for Sahd, og kjenner igjen det du skriver over. Jeg er dog ikke enig i det med at de fleste hunder er overstimulerte og må ned på mengde mosjon og mental trening. Han som driver det mener at "vanskelige" hunder blir roligere når man kutter ut stimuli, selv om enkelte ting som eks å kaste ball kan øke stress mener jeg at den tankegangen kan skape understimulerte hunder igjen. Resten av det du skriver er jeg enig i, og har også samme regler for min hund. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #6 Skrevet 14. mars 2021 Okei, svarene deres er informative og trygge. Det er bra. Det er som sagt bare en bekjent og jeg kjenner ikke personen godt til å ha hele bildet heller, bare disse utsagnene fikk meg til å reagere. Mulig jeg hadde forstått det bedre om jeg hadde kjent både eier og hund. Men det dere sier høres jo fornuftig ut, og noe har vi jo da reagert med grunn på (stimulien?) Det blir nok bra etterhvert tenker jeg. Det er nok ikke lett å være hundeeier uansett type hund. P.s. jeg mente på Ingen måte å være nesevis eller blande meg. Jeg er uviten og måtte spørre. Hvis noen lurte. Anonymkode: cd866...479 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #7 Skrevet 15. mars 2021 Jeg synes hunder må få markere litt. Det er jo også deres måte å legge fra seg "her har jeg vært". Bør få markere litt i starten av turen og heller lære et tegn eller noe som kan brukes etter feks 10 minutter. Hunder må ikke ha 3 turer hver dag, men de bør få gått på do 3 ganger. Min er trøtt om morgenen og vil helst ikke ut da. Så da slipper jeg henne i hagen mens jeg tar en dusj og fikser meg. Når jeg kommer hjem blir det tur med en gang eller en kveldstur. Hvis det ble tur etter jobb, så blir det en kortere tissetur på kvelden. Ellers leker vi inne, gidbitsøk, altiviseringsleker, trener på kontakt og andre kommandoer inne. At den ikke hilser på andre utenom trening synes jeg er ok. Ting kan forverres av å hilse på hunder og folk før treningen er på plass. Er også greit å lære hunden at ikke alt og alle skal hilse på hele tiden, det kan fort bli et slit også. Anonymkode: f1a6c...f09
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #8 Skrevet 15. mars 2021 Det høres ut som kadaverdisiplin der hundene ikke får lov til å ha instinkter. Jeg tror ikke det gir lykkelige hunder. Anonymkode: 8a182...97e
Tabris Skrevet 15. mars 2021 #9 Skrevet 15. mars 2021 Jeg er enig med dette i at hunden ikke bør få hilse på masse fremmede folk og hunder på tur. Utover det er de andre rådene ikke noe jeg har noe til overs for. Spesielt det med tissing, jeg synes det er trist når menneskers ønske om makt og kontroll over hunden overstyrer hundens livskvalitet. Ang. stress og stimuli/aktivisering så vet vi ingenting om denne hunden. Vi vet dermed ikke hvorfor den er stresset og hvordan den vil reagere på mer aktivisering/stimuli (og hvilke type stimuli) så det blir vanskelig å uttale seg om basert på så lite informasjon. Men generelt sett bør en hund ha minst tre lufteturer om dagen og både fysisk og mental aktivisering (hvor mye og i hvilken grad avhenger av rase og individ). 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #10 Skrevet 15. mars 2021 HVA!? Mishandling å ikke la hunder sniffe og markere på tur. Skjønner godt at du reagerer TS. Dette er ikke bra. Anonymkode: 2f55d...e70
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #11 Skrevet 15. mars 2021 Enig i at hunder ikke trenger å markere mer enn nødvendig på tur. Det værste jeg ser er hunder som tisser på benker, bossdunker, biler, sykkelstativ osv uten at eier gjør noen værdens ting for å kontrollere hunden sin. Det er også bra for hunden’s del å lære seg at den ikke skal hilse på fremmede folk og hunder på tur. Det skaper bare stress og forventning. Når det gjelder antall turer/aktivisering, så synes jeg det er viktig å lære hunden sin at det går fint med noen rolige dager innimellom. De skal kunne takle en dag med små snuse/tisseturer, og litt lek og aktivisering i stua/hagen. Det som er viktigst av alt er at eier og hund må passe sammen. Hvis eieren vil gå maks 3 turer hver dag på 15-30 minutter, så må han finne seg en gammel rolig hund som liker seg best inne i sofaen. Samme person kunne ikke skaffet seg en aktiv, krevende rase for da hadde det klikket for dem begge to. Anonymkode: 719f9...979
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå