Gå til innhold

Hvor lenge mistet du smak og luktesans?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter isolert med Covid-19, og har slippet unna de verste symptomene heldigvis, men er på 4. dagen uten smak og lukt. Synes det er utrolig kjedelig å ikke smake noe av det jeg spiser, og savner å kunne smake en god sjokolade, eller nyte middagen litt. Akkurat nå er det helt det samme hva jeg spiser, spiser bare for å bli mett.

Noen andre som mistet lukt og smak, og når kom det tilbake på dere?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen personlig erfaring å bidra med, men denne artikkelen er kanskje interessant? Noen opplever smaksforstyrrelser, selv om smaks- og luktesansen er tilbake.

https://forskning.no/epidemier/mange-mister-luktesansen-etter-covid-19-noen-har-gatt-nesten-et-ar-uten-a-fa-den-tilbake/1815728

»Olfactory recovery within 40 days of respiratory symptom onset was reported for ~50% of participants and was best predicted by time since respiratory symptom onset»

https://academic.oup.com/chemse/article/doi/10.1093/chemse/bjaa081/6048917

Skrevet (endret)

Jeg mistet ikke lukt og smak, men har lest om folk som har fått det igjen etter et par dager/uker.

Det er også noen som ikke har fått den igjen etter flere måneder.

Endret av Tough cookie
Skrevet

Jeg mistet luktesansen totalt på dag 4. Alt smakte lite. Er usikker på om smakssansen var påvirket, eller om det skyldes at jeg ikke hadde lukt. Etter en ukes tid kom luktesansen gradvis tilbake. Nå 2 mnd etter er luktesansen mye tilbake, men opplever at en  del ting smaker mindre. Jeg kjenner ikke lukten av surt overhode, som svette eller sure kluter. Tenker jo på at jeg trolig ikke vil lukte om maten jeg skal tilberede er dårlig. 

Gjest Linny111
Skrevet

Den var borte i rundt ti dager. Da var den helt fin igjen, heldigvis! Har hørt mye forskjellig av andre.

Skrevet

Jeg mistet  smak og luktesans et år i flere måneder pga kraftig forkjølelse og bihulebetennelse.    Det er veldig individuelt og ingenting man kan gjøre for å få den tilbake fortere.

• Liker 1
  • Opprett ny...