Gå til innhold

Menstruasjonssmerter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en som sliter generelt med kraftige menstruasjonssmerter spesielt den første dagen det begynner å blø, men ved bruk av mye smertestillende så kommer jeg gjennom det. To-tre ganger i året derimot, får jeg det som jeg opplever som helt ekstreme smerter. Magen vrenger seg og det føles ut som at noen har sparket meg kraftig. Jeg blir så svimmel og ør og får så vondt at jeg spyr. Jeg blir så redd da smerten oppleves som helt uholdbar. Det rareste av alt, disse smertene kommer plutselig, uten noe forvarsel, og varer bare i en time. Og etter det har jeg fortsatt vondt, men opplever da smerten som ved en vanlig menstruasjon. Jeg skriver ikke her på KG for å finne ut hva som feiler meg eller om det unormalt ved det jeg opplever. Jeg har selv tatt kontakt med legen og er henvist til gynekolog (lang ventetid forresten). Men lurer på om det er noen som kjenner seg igjen i beskrivelsene mine, og som eventuelt har noen råd for hva som depper smerten i disse tilfellene?

Anonymkode: b76a1...b07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når det skjer meg så er det en cyste som har sprukket.

Anonymkode: b3011...de3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tar ikke noe for smerten. Den er som regel over før smertestillende har begynt å virke uansett. Bruker varmeflaske og biter det i meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oj, virkelig? Har man cyster som kan sprekke når man får mensen? Og opplever du at den intense smerten bare varer i en time eller kortere periode sånn som meg?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endometriose, og de ekstreme smertene er gjenkjennelig. Selv liker jeg å si at det kjennes ut som on noen har stukket en hånd inn i magen, tatt tak i organer, klemmer så hard de klarer, vrir om, og drar ut 😅

Hva som hjelper? *husker ikke helt mg doseringen. Pralagin forte (4 ganger om dagen. 2 tabletter på tilsammen 800mg tror jeg) og naproxen (2 ganger om dagen, 500mg tror jeg) i kombo.

Må sykemelde meg eller bruke egenemelding for å komme meg gjennom. Går nå på p-piller kontinuerlig.

Anonymkode: 45f3a...79c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har endometriose, og de ekstreme smertene er gjenkjennelig. Selv liker jeg å si at det kjennes ut som on noen har stukket en hånd inn i magen, tatt tak i organer, klemmer så hard de klarer, vrir om, og drar ut 😅

Hva som hjelper? *husker ikke helt mg doseringen. Pralagin forte (4 ganger om dagen. 2 tabletter på tilsammen 800mg tror jeg) og naproxen (2 ganger om dagen, 500mg tror jeg) i kombo.

Må sykemelde meg eller bruke egenemelding for å komme meg gjennom. Går nå på p-piller kontinuerlig.

Jeg har tenkt litt på endometriose, men siden disse ekstreme smertene kun forekommer et par ganger i året uten noe tilsynelatende fast mellomrom, så er jeg usikker på om endometriose er noe jeg kunne hatt. Med endometriose, opplever du da ekstreme smerter hver gang du har mensen eller kjenner du deg igjen at det kan forekomme sånn som for meg? Uff, synd å høre at du blir så dårlig at du må bruke egenmelding. Heldigvis klarer jeg å komme meg ut og være i aktivitet når jeg har mine vanlige menstruasjoner.

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Hormonprevensjon er absolutt det beste for menstruasjonssmerter. Nest best er NADAIDs som Naproxen, Ibux og Voltaren. Regner med at du bruker en av disse? Varme er også smertedempende. I tillegg så kan man få mer av legen ved behov. Jeg tar Naproxen sammen med Nobligan. Jeg har fått påvist endometriose gjennom laparoskopi. Det ble mye bedre for min del etter jeg fikk barn, men ca 10 år etterpå så kom det tilbake for fullt. Mine smerter sitter også i lårene og korsryggen. I livmoren så kjennes det nesten ut som om det er et stort åpent sår, det er helt grusomt. Så når min gamle (mannlige) fastlege mente at menstruasjonssmerter ikke er så ille, så ble jeg skikkelig sint. Byttet med en gang. 

Jeg har også hatt cyster på eggstokkene som har sprukket, men for min del så kjentes det helt annerledes ut enn menstruasjonssmerter. Det kjentes ut som ekstreme eggløsningssmerter. Veldig stikkende i starten så ble alle bevegelser enormt vondt, så jeg måtte ligge helt i ro. Varte i noen timer. 

Anonymkode: a0ee3...84e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har tenkt litt på endometriose, men siden disse ekstreme smertene kun forekommer et par ganger i året uten noe tilsynelatende fast mellomrom, så er jeg usikker på om endometriose er noe jeg kunne hatt. Med endometriose, opplever du da ekstreme smerter hver gang du har mensen eller kjenner du deg igjen at det kan forekomme sånn som for meg? Uff, synd å høre at du blir så dårlig at du må bruke egenmelding. Heldigvis klarer jeg å komme meg ut og være i aktivitet når jeg har mine vanlige menstruasjoner.

-TS

Det er hver eneste gang, med moderate kramper nesten hver dag mellom blødning.

Så det er kanskje mer tenkelig at det du opplever er cyster som sprekker. Men jeg skal ikke prøve å sette en diagnose. Men ville anbefalt deg å tatt det opp med en lege, kanskje du kan få noe hjelp der til smertelindring ol :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hormonprevensjon er absolutt det beste for menstruasjonssmerter. Nest best er NADAIDs som Naproxen, Ibux og Voltaren. Regner med at du bruker en av disse? Varme er også smertedempende. I tillegg så kan man få mer av legen ved behov. Jeg tar Naproxen sammen med Nobligan. Jeg har fått påvist endometriose gjennom laparoskopi. Det ble mye bedre for min del etter jeg fikk barn, men ca 10 år etterpå så kom det tilbake for fullt. Mine smerter sitter også i lårene og korsryggen. I livmoren så kjennes det nesten ut som om det er et stort åpent sår, det er helt grusomt. Så når min gamle (mannlige) fastlege mente at menstruasjonssmerter ikke er så ille, så ble jeg skikkelig sint. Byttet med en gang. 

Jeg har også hatt cyster på eggstokkene som har sprukket, men for min del så kjentes det helt annerledes ut enn menstruasjonssmerter. Det kjentes ut som ekstreme eggløsningssmerter. Veldig stikkende i starten så ble alle bevegelser enormt vondt, så jeg måtte ligge helt i ro. Varte i noen timer. 

Anonymkode: a0ee3...84e

Blir så frustrert når jeg hører om leger som ikke tror på hvor vondt det er. Heldigvis er min lege ganske så grei og sendte henvisning til gynekolog for å være sikker på at det ikke er noe alvorlig. Men siden det ikke er en hastesak, må jeg vente 7 måneder før jeg kommer meg til gynekologen og det synes jeg er litt kjedelig, men jaja. Jeg brukte Naproxen før forresten, men har blitt anbefalt av to forskjellig leger å bruke en kombinasjon av Paracet og Ibux på inntil 1000 mg til sammen 4 ganger for dagen, og det hjelper litt.

-TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er hver eneste gang, med moderate kramper nesten hver dag mellom blødning.

Så det er kanskje mer tenkelig at det du opplever er cyster som sprekker. Men jeg skal ikke prøve å sette en diagnose. Men ville anbefalt deg å tatt det opp med en lege, kanskje du kan få noe hjelp der til smertelindring ol :) 

Uff, synd å høre at du også har moderate kramper mellom blødninger. Takk for svar forresten. Setter på at folk ønsker å dele litt erfaringer og råd rundt dette 🥰

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...