Gå til innhold

Sosial angst og jobb?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sosial angst og går i behandling, og er for tiden på AAP. Det nærmer seg datoen som Nav satte på at jeg skal prøve meg ut i jobb igjen, men jeg blir dårlig bare ved tanken. Ser ikke for meg at jeg engang klarer å møte opp på jobb når jeg er inne i en så dårlig periode som jeg er nå.

Angsten har bl.a blitt værre pga mobbing på arbeidsplassen. 

Hva skjer om man ikke klarer å møte på jobb når man er for dårlig? 

Anonymkode: 2015c...610

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har sosial angst og går i behandling, og er for tiden på AAP. Det nærmer seg datoen som Nav satte på at jeg skal prøve meg ut i jobb igjen, men jeg blir dårlig bare ved tanken. Ser ikke for meg at jeg engang klarer å møte opp på jobb når jeg er inne i en så dårlig periode som jeg er nå.

Angsten har bl.a blitt værre pga mobbing på arbeidsplassen. 

Hva skjer om man ikke klarer å møte på jobb når man er for dårlig? 

Du burde skiftet jobb. Hatt en jobb som ikke trigger angsten din. For meg fungerer nattevaktsjobbing bra. Møter færre folk og jeg kan i større grad styre den sosiale biten selv. Har jeg ikke helt dagen (evt natten), kan jeg bare skylde på at jeg er trøtt. Det er jo tross alt natt! Nattevakter er jo derimot ikke for alle. Vet jo det. Men poenget er at du burde finne deg en jobb som gjør det sosiale enklest mulig for deg. Så slipper du unødvendig sykefravær pga angst.

Anonymkode: 4a8b0...f01

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du burde skiftet jobb. Hatt en jobb som ikke trigger angsten din. For meg fungerer nattevaktsjobbing bra. Møter færre folk og jeg kan i større grad styre den sosiale biten selv. Har jeg ikke helt dagen (evt natten), kan jeg bare skylde på at jeg er trøtt. Det er jo tross alt natt! Nattevakter er jo derimot ikke for alle. Vet jo det. Men poenget er at du burde finne deg en jobb som gjør det sosiale enklest mulig for deg. Så slipper du unødvendig sykefravær pga angst.

Anonymkode: 4a8b0...f01

Er ikke så enkelt å bytte jobb. Nærmer meg 60, og i den tilstnden jeg er i for tiden så er jeg ikke istand til å "selge" meg inn til ny arbeidsgiver da jeg har null selvtillit. Det er også vanskelig på arbeidsmarkedet, så jeg vil nok slite i konkurranse med de som er unge og friske. Har en fast stilling nå, men blir som sagt veldig dårlig bare jeg tenker på å gå tilbake. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt sosial angst hele livet? 

Anonymkode: b3391...0be

AnonymBruker
Skrevet

Jo lengre det går før du kommer deg på beina igjen, jo mer forsterkes angsten, og jo vanskeligere vil det bli å komme tilbake. 

Det mest effektive mot angst er eksponeringsterapi. Det er vondt, og knallhard jobbing. Men på sikt vil du bli bedre, og bedre. 

Har du teknikker som fungerer godt for deg? Bruk tiden på å øve på disse, ikke på å grue deg og tenke på selve dagen, da forsterkes bare angsten. 

Anonymkode: 1ca8a...bd6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det mest effektive mot angst er eksponeringsterapi. Det er vondt, og knallhard jobbing. Men på sikt vil du bli bedre, og bedre. 

Dette pleier å stemme, men husk at det er mer til eksponeringsterapi enn eksponeringen!

Hva som skjer om du ikke kan møte på jobb? Du må snakke med lege, egenmelding og sykemelding er da på sin plass, siden det er helsen som gjør at du ikke får det til. Det tar tid å bygge opp rettigheter til sykepenger, men du kan likevel benytte sykemelding når du er for syk til å jobbe.

Denne dialogen burde du ha med både NAV og lege.

Anonymkode: 2e19e...baa

Gjest Nala79
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er ikke så enkelt å bytte jobb. Nærmer meg 60, og i den tilstnden jeg er i for tiden så er jeg ikke istand til å "selge" meg inn til ny arbeidsgiver da jeg har null selvtillit. Det er også vanskelig på arbeidsmarkedet, så jeg vil nok slite i konkurranse med de som er unge og friske. Har en fast stilling nå, men blir som sagt veldig dårlig bare jeg tenker på å gå tilbake. 

Dersom du går på aap kan man ha denne i 3 ( eller fire før 2018) år. Etter dette skal du være avklart. 

Så jeg vil tro det neste er avklaring? At de må sjekke hvor mye arbeidsevne du har. Klarer man ikke dette, så er det en avklaring i seg selv. Du må nok ha behandlingen ved siden av. Alt skal prøves, så finner de ut om du kan gå tilbake. Mye av dette er ditt valg, og sånn er det jo også med behandling. Ingen kan tvangsbehandle noen friske , man må gjøre endel selv. 

Dersom de ser du ikke kan, så søker man uføretrygd. 

Dersom de ser du kan jobbe med litt hjelp fra dem, får du et annet tiltak som kan hjelpe deg. Da er det riltakspenger. 

Dersom det er vilja det står på, er der sosialen. Eller ut i jobb igjen. 

Håper det var litt oppklarende. ( Er der selv) 

Ha en fin dag!

Gjest Wanda1984
Skrevet

Hos meg ble tilrettelagt 40% stilling og resten ufør kontra 100% ordinært arbeid løsningen...det å slippe å ha angst hver dag og mindre forventninger fra kollegaer hjalp mye for meg😊

AnonymBruker
Skrevet

Du er jo snart 60 år, så da vil jeg tro det er enkelt i din situasjon å få innvilget uføretrygd!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette pleier å stemme, men husk at det er mer til eksponeringsterapi enn eksponeringen!

Hva som skjer om du ikke kan møte på jobb? Du må snakke med lege, egenmelding og sykemelding er da på sin plass, siden det er helsen som gjør at du ikke får det til. Det tar tid å bygge opp rettigheter til sykepenger, men du kan likevel benytte sykemelding når du er for syk til å jobbe.

Antar psykologen til TS også har vurdert at h*n er på et sted på eksponeringsskalaen som er riktig. Fullt enig i at hvis du eksponerer på feil nivå kan det forsterke angsten. Men her er det ofte vanskelig å se seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt sosial angst hele livet? 

Nei, kun de siste årene. Men psykologen sier at det nok har ligget latent siden jeg opplevde en del traumer i barndommen som jeg har fortrengt. 

Jo lengre det går før du kommer deg på beina igjen, jo mer forsterkes angsten, og jo vanskeligere vil det bli å komme tilbake. 

Har du teknikker som fungerer godt for deg? Bruk tiden på å øve på disse, ikke på å grue deg og tenke på selve dagen, da forsterkes bare angsten. 

Har ikke funnet annen teknikk som fungerer for meg enn isolasjon. Ved å isolere meg har jeg det trygt og godt. 

Jeg regner med at jeg må til utprøving når jeg har AAP, og ikke mister den og brått må opptjene meg rettigheter til sykepenger før jeg er ferdig avklart. 

Tenkte mer på hva som skjer om jeg ikke klarer å møte på ev jobb under utprøving.

Nala79 skrev (6 timer siden):

Dersom du går på aap kan man ha denne i 3 ( eller fire før 2018) år. Etter dette skal du være avklart. 

Så jeg vil tro det neste er avklaring? At de må sjekke hvor mye arbeidsevne du har. Klarer man ikke dette, så er det en avklaring i seg selv. Du må nok ha behandlingen ved siden av. Alt skal prøves, så finner de ut om du kan gå tilbake. Mye av dette er ditt valg, og sånn er det jo også med behandling. Ingen kan tvangsbehandle noen friske , man må gjøre endel selv. 

Dersom de ser du ikke kan, så søker man uføretrygd. 

Dersom de ser du kan jobbe med litt hjelp fra dem, får du et annet tiltak som kan hjelpe deg. Da er det riltakspenger. 

Dersom det er vilja det står på, er der sosialen. Eller ut i jobb igjen. 

Håper det var litt oppklarende. ( Er der selv) 

Ha en fin dag!

Er første året mitt på AAP, og jeg har bare fått innvilget AAP i 1 år. Søker man om forlengelse etter det hvis man enda ikke er klar?

Lykke til med din vei :) 

Wanda1984 skrev (6 timer siden):

Hos meg ble tilrettelagt 40% stilling og resten ufør kontra 100% ordinært arbeid løsningen...det å slippe å ha angst hver dag og mindre forventninger fra kollegaer hjalp mye for meg😊

Så flott at du fant en vei som fungerer for deg :) 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du er jo snart 60 år, så da vil jeg tro det er enkelt i din situasjon å få innvilget uføretrygd!

Idag så skal man jo stå lenger i jobb, men det sier seg selv at alder og helse ikke er på min side. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Antar psykologen til TS også har vurdert at h*n er på et sted på eksponeringsskalaen som er riktig. Fullt enig i at hvis du eksponerer på feil nivå kan det forsterke angsten. Men her er det ofte vanskelig å se seg selv. 

Det er riktig at psykologen vurderer når jeg er klar for eksponering, og jeg er ikke der enda. Psykologen er enig der. Men den dagen kommer, og det er det jeg gruer for. 

• Liker 1
Gjest Nala79
Skrevet

Aap pleier bli automatisk forlenget dersom du ikke er ferdig utredet. Du trenger ikke gjøre noe. Men veldig bra å ha god kontakt med nav da. Sånn at ting skjer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...