Gå til innhold

Fjerne visdomstann hos oralkirkurg


ashera

Anbefalte innlegg

Uæææh -

jeg må fjerne visdomstennene i underkjeven i løpet av høsten, og tannlegen min kan ikke gjøre det fordi de h*****s tennene har noen aldeles krokete røtter som ligger rundt nervene i underkjeven. Derfor må jeg til kjevekirurg. Noen som har erfaring fra dette? Smerter? Evt. sykmelding? Skrekk- og solskinnshistorier mottas med takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynner med en solskinnshistorie jeg da!

Fjernet to i kjeven oppe på kjeveortopedisk på Haukeland for tre og et halvt år siden. (Jøss, så lenge siden?) Hadde lite plass i munnen slik at ene tannen ikke kom helt frem slik at tannlegen fikk "tak" på den. Grudde meg fælt på forhånd, men det gikk så bra så.

Du får tilbud og beroligende medisin på forhånd, ene venninnen min fikk det og fniste og lo og var helt ute resten av dagen. Men jeg utstrålte visst så mye selvtillit at kirurgen mente det var bortkastet. Tror egentlig bare jeg var så nervøs at jeg snakket en hel masse, men.... :ler:

Så kom jeg inn i stolen, og assisten spøkte og lo med meg. Sprøytene gikk helt greit, selve trekkingen kjente jeg ingenting til. Problemet var lyden når tannlegen saget tannen i to, huff og huff! Får fortsatt frysninger på ryggen. Men hvis du er redd for lyd, kan du jo eventuelt ta med en mp3-spiller eller noe?

Da tannen var ute, var jeg så høyt oppe at jeg ble overtalt til å ta en til. Fikk med meg to Paralgin Forte, og mamma måtte kjøre meg hjem. Tok ene, men den andre fikk jeg ikke bruk for. Syntes ikke det gjorde så vondt, var nesten litt skuffet husker jeg.

Så, der og da var det slett ikke så gale som jeg hadde trodd. Men klart man glemmer det positive, jeg er iallfall slik. Skulle egentlig fjerne de to i underkjeven også, men tre år og to tannleger senere har jeg ikke hørt noe mer. Ville sikkert grudd meg da og, selv om jeg vet at det egentlig ikke er så farlig.

Og hos kjevekirurg er jo genialt da! H*n er jo i teorien flinkere enn tannlegen din, for h*n er jo både tannlege OG legeutdannelse! Så dette går nok bra skal du se! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som jobbet hos kjevekirurg. De er utrolig flinke og det er bare en fordel å bli sendt dit da de ofte er flinkere enn vanlige tannleger.

Det er som regel en smal sak og blir fort bra igjen.

Det kommer til å gå så bra så :troest:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke noe tilbud om beroligende og ble ikke opplyst om dette før jeg lå på bordet å det var alt for sent med beroligende. Henvend deg til kirurgen og få beroligende er mitt råd.

Det bråker mye og blir en del "risting" så ta gjerne med deg musikk å høre på ørene. Det kan ta vekk oppmerksomheten litt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk fjernet en visdomstann hos kjevekirurg. Endte totalt opp med 6 sprøyter før han satte i gang. Først skar han unna tannkjøtt fordi tanna bare var delvis frambrutt og så begynte han å fjerne bein. Ikke noe er som lyden av bor mot bein..... Tanna satt svært fast så han brukte noe som jeg betegner som hammer og meisel metoden hvor han satte ett eller annet mot tanna og slo oppå med en liten hammer for å få den løs. Inn i mellom prøvde han å bryte løs tanna. Var blodig og hoven til slutt men tanna kom nå ut den.

Nå høres dette svært brutalt ut, men det gikk faktisk greit. Det verste er presset i kjeven når de holder på - var tider jeg var redd for at de skulle rive kjeven min av ledd.

Gikk faktisk svært bra egentlig. Kirurgen, den gærne fyren, begynte plutselig å synge mens han holdt på- da begynte jeg å lure på hva jeg hadde begitt meg ut på...;) Ble naturlig nok hoven, men fikk ispose med en gang. Forbausende lite smerter og. Greide meg fint med Ibux som jeg fikk før jeg dro derfra.

Det er forskjell på tannleger. Den neste visdomstanna jeg måtte fjerne ble desverre tatt hos en regelrett slakter som sto bøyd over hodet på meg og brøt på tanna mens han sa "kom ut for faen". Etter den opplevelsen hadde jeg smerter i flere mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gruet meg veldig, men det var ikke noe problem! :)

Kirurgen satte en del bedøvelsessprøyter, men det gjorde ikke vondt i det hele tatt. Så tok det vel et kvarter før tennene var ute. Mens han holdt på, tullet og fleipet kirurgen, så det føltes som om det tok fem minutter!

Jeg var hos min vanlige tannlege i går, og han kunne fortelle at det er stadig flere som har meg seg musikk som de hører på, fordi det ofte er lydene som er ubehagelige. Så gjør dette, hvis du tror det kan hjelpe. Selv har jeg alltid synes det er betryggende å høre hva tannlegen sier, så det hadde nok ikke hjulpet meg - men du vet jo hva som passer for deg.

Jeg hadde selvfølgelig litt vondt etter tennene var ute, men fikk resept på smertestillinde - paralgin forte - som jeg tok. Jeg trengte kun å ta dem første dagen, etter det gjorde det ikke så vondt lenger. Uansett var disse smertene mye mindre enn de jeg hadde da visdomstennende plaget meg før de ble fjernet! Det var hundre ganger verre.

Jeg skjønner godt at du gruer deg, men jeg tror dette vil gå veldig, veldig fint :) Og det er en stor lettelse når tennene er borte og du vet at de ikke kan plage deg lenger! :):):)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fjerne alle fire visdomtennene jeg. Men jeg skal ha full narkose, derfor slipper jeg alle former for lyder og lukter. Gruer meg jeg også, men så har jeg vannvittig sprøyteskrekk i tillegg til tannlegeskrekk.

Det jeg gruer meg mest til er evt smerter etterpå, siden jeg skal fjerne alle fire samtidig, innbiller jeg meg at det kan bli litt trøblete å spise i noen dager etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått fjernet 3 visdomstenner.

Den første hos en kjevekirurg i oslo, noe som var den værste opplevelsen. I over en uke etterpå så det ut som jeg hadde vært ut for hustruvold. Jeg var helt gul, grønn, blå og lilla på den ene siden i ansiktet. Så jeg tror nok at han har rotet godt rundt den tanna. Der gikk jeg på smertestillende i flere dager etterpå.

Den andre visdomstanna nedi fikk jeg fjernet inne på kjevekirurgisk, på Århus kommunehospital. Gjennom et prosjekt i smertestillende medisin, etter den var tatt ut. Jeg var inn og ut på under 15 min. Så det gikk som en lek, det gjorde ikke vondt i det hele tatt. Etterpå måtte jeg være på sykehuset i 12 timer, for at jeg skulle være med i prosjektet. Der fikk jeg enten 1mg, 2mg eller placebo av noe smertestillende. Og det var det eneste jeg brukte av smertestillende, etter å ha trukket den tanna.

Den 3 tanna, og den første i overmunnen fikk jeg fjernet for 3 uker siden. Hos min egen tannlege. Det gikk også lett. Jeg fikk boret et hull og trukket en tann på 30 min, og jeg trenkte ikke noe smertestillende etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som oftest verre å fjerne visdomstenner i underkjeven. Det er iallefall min erfaring. Men du skal til en kjevekirurg som tross alt har slikt som sitt spesialfelt, så det går nok sikkert bra. Litt smerte og noen blåmerker må man nesten regne med. Ofte er det usikkerheten(ventinga) som er det verste for da elsker folk å komme med alskens skrekkhistorier om visdomstennene fra helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg var også med på et sånt smertestillende forsøk. Hun var helt på tur da hun kom hjem, så jeg turte nesten ikke dra fra henne igjen :ler:

Jeg har aldri fjernet tenner, men har jobbet hos kjevekirurg. Hun var veldig kjapp og flink, tok kort tid, og så var det ut av døra med noen Ibux og en sykemelding i hånden.

Når jeg skal ta mine (de ligger dumt til alle fire) skal jeg til kirurg og jeg skal dopes ned så mye at jeg ler en uke etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal ta mine (de ligger dumt til alle fire) skal jeg til kirurg og jeg skal dopes ned så mye at jeg ler en uke etterpå

*ser for meg en flirende Frysepulver med hovne bollekjaker.* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Uæææh -

jeg må fjerne visdomstennene i underkjeven i løpet av høsten, og tannlegen min kan ikke gjøre det fordi de h*****s tennene har noen aldeles krokete røtter som ligger rundt nervene i underkjeven. Derfor må jeg til kjevekirurg. Noen som har erfaring fra dette? Smerter? Evt. sykmelding? Skrekk- og solskinnshistorier mottas med takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lenge siden jeg trakk tre tenner på en gang. Jeg klarte ikke å lukke munnen etterpå (pga bedøvelsen) så jeg gikk rundt og siklet (måtte holde et papir foran munnen)etterpå. Blødde også veldig mye, så det var mest det som rant ut. Jeg er glad noen kjørte meg hjem. Jeg fikk ikke lov til å skylle munnen, spise eller drikke før 2-3 timer etter trekkinga, og det skal jeg love deg er kjipt når det smaker blod og bedøvelse i munnen.

Jeg dro til fastlegen og fikk sykmeldingen i to dager etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Uæææh -

jeg må fjerne visdomstennene i underkjeven i løpet av høsten, og tannlegen min kan ikke gjøre det fordi de h*****s tennene har noen aldeles krokete røtter som ligger rundt nervene i underkjeven. Derfor må jeg til kjevekirurg. Noen som har erfaring fra dette? Smerter? Evt. sykmelding? Skrekk- og solskinnshistorier mottas med takk...

Hei.

Trakk en retinert visdomstann hos Oral Kirurg nederst i kjeven i går ( de er værst)

Selve trekkingen merket jeg ingen ting til, lydene gikk også greit, eneste som kan gjøre litt vondt er når de strekker huden i munnen til det ytterste for å komme til. Etter bedøvelsen går bort gjør det vondt, men 2 pinex fikser det ganske greit. Er på jobb i dag og klarer meg med paracet og ibux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...