AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #1 Del Skrevet 13. mars 2021 Hjelp.. Sønnen på 11 år ønsker seg et lite akvarium til bursdagen sin om noen måneder. Et sånt lite ett som han kan ha i hylla på rommet sitt og enkelt stelle med selv. Vi vil helst begynne med noe veldig lite og enkelt slik at gutten selv kan velge om han ønsker noe større senere. Og ferskvannsfisker. Siden han er helt fersk og ønsket er ganske nytt så ønsker vi ikke å bruke altformye penger på noe han kanskje synes er gøy i max noen måneder før vi voksne må overta hele greia. Hvor begynner vi? Hvor små kan slike være? Bolle eller tank? Hvor mange slike oransje og hvite fisker er max? Finnes det andre sorter fisker som klarer seg uten stor tank? Hva annet må vi tenke på og hvor kjøper vi dette? Kan noe kjøpes brukt? Takker på forhånd for alle tips og råd. Vi voksne skal hjelpe så godt vi kan. Anonymkode: d1175...653 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 13. mars 2021 #2 Del Skrevet 13. mars 2021 Jo større akvarium, jo bedre. Hvis ikke blir akvariedrømmen bare kveld fra begynnelsen av. Små kar er vanskelige å få til. Anbefaler deg å ginn på Akvaforum.no og få hjelp der. Da får du hjelp til valg av akvarie, utstyr og "oransje og hvite" fisker😊😉 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guppy88 Skrevet 13. mars 2021 #3 Del Skrevet 13. mars 2021 Ville ikke som nybegynner gått for et lite kar. Ville i så fall ha gått for minimum 60 liter, og kjøpt akvarium som oppstartspakke, altså med pumpe og varmekolbe inkludert. Jo mindre kar, jo oftere må man rense. Det betyr også stor sjanse for ubalanse i vannverdier. Start med å finne ut hva slags Ph dere har i springen. Velg fisk ut fra det, slik at dere slipper å bruke tilsetninger for å endre ph. Et akvarium må kjøres inn før fisk settes inn. Beste metode er å få såkalt filterguffe fra et godt innkjørt kar. Om dere ikke kjenner noen, spør i dyrebutikken. La da deres filter gå en stund med planter, og putt gjerne oppi litt mat i innkjøringsperioden. Dette for å starte opp den biologiske prosessen. La det stå minst en uke, gjerne lenger. Ta med vannprøver før innkjøp av fisk, så butikken kan måle nitritt og nitrat. Styr unna gullfisk. De færreste har stort nok kar til disse. De kan bli over en meter lange. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #4 Del Skrevet 13. mars 2021 Guppy88 skrev (21 minutter siden): Ville ikke som nybegynner gått for et lite kar. Ville i så fall ha gått for minimum 60 liter, og kjøpt akvarium som oppstartspakke, altså med pumpe og varmekolbe inkludert. Jo mindre kar, jo oftere må man rense. Det betyr også stor sjanse for ubalanse i vannverdier. Start med å finne ut hva slags Ph dere har i springen. Velg fisk ut fra det, slik at dere slipper å bruke tilsetninger for å endre ph. Et akvarium må kjøres inn før fisk settes inn. Beste metode er å få såkalt filterguffe fra et godt innkjørt kar. Om dere ikke kjenner noen, spør i dyrebutikken. La da deres filter gå en stund med planter, og putt gjerne oppi litt mat i innkjøringsperioden. Dette for å starte opp den biologiske prosessen. La det stå minst en uke, gjerne lenger. Ta med vannprøver før innkjøp av fisk, så butikken kan måle nitritt og nitrat. Styr unna gullfisk. De færreste har stort nok kar til disse. De kan bli over en meter lange. Du menr de hvite og oransje? Oii.. Greit å vite! Takk for mange tips og råd! Troyamin skrev (33 minutter siden): Jo større akvarium, jo bedre. Hvis ikke blir akvariedrømmen bare kveld fra begynnelsen av. Små kar er vanskelige å få til. Anbefaler deg å ginn på Akvaforum.no og få hjelp der. Da får du hjelp til valg av akvarie, utstyr og "oransje og hvite" fisker😊😉 Vi må jo ta hensyn til hva det er plass til også. Takk for link! Anonymkode: d1175...653 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 13. mars 2021 #5 Del Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du menr de hvite og oransje? Oii.. Greit å vite! Takk for mange tips og råd! Vi må jo ta hensyn til hva det er plass til også. Takk for link! Anonymkode: d1175...653 Er du seriøs?! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #6 Del Skrevet 13. mars 2021 Troyamin skrev (5 minutter siden): Er du seriøs?! Hva mener du? Anonymkode: d1175...653 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 13. mars 2021 #7 Del Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hva mener du? Anonymkode: d1175...653 Dyrevelferd først. Har du ikke plass til et kar av en viss størrelse (minimum 65-70l) så må du droppe idéen om et akvarium. "Vi må jo ta hensyn til hva det er plass til også." 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guppy88 Skrevet 13. mars 2021 #8 Del Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du menr de hvite og oransje? Oii.. Greit å vite! Takk for mange tips og råd! Vi må jo ta hensyn til hva det er plass til også. Takk for link! Anonymkode: d1175...653 Du er nødt til å innhente mer kunnskap før du handler. Hvit og oransje ferskvannsfisk kan være utrolig mange ulike typer. Det kan være karpe (gullfisk), ciklide (eggleggende, ofte munnrugende), levendefødende, retta (stimfisk) osv. Skal du unngå fiskedød og frustrasjon, MÅ du lese deg opp. Fisken du velger, må få kopiert sitt naturlige miljø så mye som mulig for å trives og overleve. Det er ikke bare å fylle et kar med vann og ha fisk oppi. Kunnskap vil føre til fisk som trives og lever lenge, som yngler og der dere kan oppleve å bli "besteforeldre". 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #9 Del Skrevet 13. mars 2021 Eg har null erfaring med akvariefisk, men slenger meg med. Rår deg til å lese på Akvaforum. Der står det mykje! Eg hadde inga aning om at det er såpass krevjande med akvarium. Eg trudde også at det "bare" er å kjøpe eit lite akvarium og putte oppi nokre fisk 🤭 Det er begrensningar på kva type fisk du kan velje i eit lite akvarium. Sjekk uansett ut kvar fiskeart på nett før du kjøper, for det hender visst at dyrebutikkane feilinformerer om størrelse på fisken, og så veks dei seg ut av akvariet. Det er lettare å halde vassverdiane stabile i eit større akvarium, så dei minste størrelsane er vel ikkje tilrådd for nybyrjarar. Gullfiskbolle a la Donald er ikke lov. (Gullfisk blir større enn man skulle tro.) Og akvariet må ha filter og pumpe. 🙂 Det er ein del styr med innkjøring av akvariet for at fisken ikkje skal bli nitritt-forgifta. I det heile tatt virker det å vere meir arbeid enn eg såg for meg. Sjekking av vannverdiar (må kjøpe fisk som passar pH-veriden), luking av planter, utskifting av vatn... De bør ikkje kjøpe akvarium om de foreldre ikkje er interessert sjølve! Eg har lagt akvarieplanane på is for øyeblikket, men det kan bli aktuelt seinare når eg har betre tid. Anonymkode: b0df6...695 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #10 Del Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva annet må vi tenke på og hvor kjøper vi dette? Kan noe kjøpes brukt? Anonymkode: d1175...653 Eg ville ha kjøpt alt i dyrebutikk. Tenker da at eg har garanti i tilfelle lekkasje, og så kan eg spørje om råd, og få testa vatnet. Har lese at det er ok å kjøpe brukt, men kjøp da helst akvarium som har vore i drift til kjøpstidspunktet, slik at du veit at vannverdiane er bra (fisken lever). Det er ein risiko for lekkasje ved kjøp av akvarium som har stått tørt (silikon mellom veggane kan slå sprekker?) Det finst facebook-grupper der ein kan spørje om råd. Vi med akvarium? Anonymkode: b0df6...695 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #11 Del Skrevet 14. mars 2021 Å begynne med akvarier er langt ifra like enkelt som mange tror. Det er mye kunnskap som skal på plass før du kan ta vare på disse fiskene. Kan anbefale å bli litt i Akvarieboka fra Akvaportalen, det er en gratis e-bok for nybegynnere som skal ha sitt første akvarium. Der er det mye nyttig, men som sagt mye å sette seg inn i. Anonymkode: c0de8...1e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #12 Del Skrevet 14. mars 2021 Ville kjøpt reker til et lite akvarium. Jeg har en på 30 liter som jeg har reker i, den blir altfor liten til å ha fisk i. Anonymkode: 2ac66...d97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #13 Del Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville kjøpt reker til et lite akvarium. Jeg har en på 30 liter som jeg har reker i, den blir altfor liten til å ha fisk i. Anonymkode: 2ac66...d97 Reker er generelt vanskeligere og/eller mer sårbare enn fisk om man ikke har kunnskaper om dem, så vil absolutt ikke anbefale det til et barn som aldri har hatt akvarium å begynne med dem. Amanoreker er de letteste, men de trenger langt mer enn 30L for å ha et godt liv. Til TS: Kjøp minimum et akvarium på 60-70L om dere må ha akvarium. Les dere opp godt om vannparametere og arter som passer størrelsen på akvariet. Ikke kjøp gullfisk. Anonymkode: bee78...0e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #14 Del Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Reker er generelt vanskeligere og/eller mer sårbare enn fisk om man ikke har kunnskaper om dem, så vil absolutt ikke anbefale det til et barn som aldri har hatt akvarium å begynne med dem. Amanoreker er de letteste, men de trenger langt mer enn 30L for å ha et godt liv. Til TS: Kjøp minimum et akvarium på 60-70L om dere må ha akvarium. Les dere opp godt om vannparametere og arter som passer størrelsen på akvariet. Ikke kjøp gullfisk. Anonymkode: bee78...0e5 Neocardina-reker er fine reker for nybegynnere, dessuten finnes de i mange forskjellige farger. Det er mye enklere å få til et akvarium med reker enn det er med selskapsakvarium. Anbefaler ikke kjøp av akvarium hvis ikke en av foreldrene har interesse av det. Det er mye arbeid og en liten unge blir fort lei av det. Anonymkode: 2ac66...d97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå