Gå til innhold

Slutte på p-piller - erfaringer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Jeg har gått på p-piller i snart 10 år. Selv om det har fungert greit  i alle disse årene, kjenner jeg på lysten til å slutte slik at kroppen kan finne tilbake til sin naturlige rytme og ikke basere seg på kunstige hormoner. Tenker også det er utrolig deilig å slippe å huske på pillen til enhver tid.

Jeg er også veldig nysgjerrig på om det kanskje kan gjenopprette sexlyst og gjøre at jeg ikke blir så flat humørmessig (selv om dette var svært positivt for meg i tenårene da jeg var en berg- og dalbane emosjonelt). Jeg ønsker også å bli gravid om et par år når mannen og jeg flytter ut av vår lille leilighet og kjøper hus. Det jeg er mest bekymret for er å få tilbake menssmerter, å måtte bruke kondom (noe jeg virkelig ikke kan fordra) og graviditetsangst.

Har noen erfaringer med å slutte? Hva opplevde du i kroppen?

Anonymkode: de3c0...84f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble lettere til sinns bare 1,5 uke etter siste pille. Jeg er mye gladere, og blir ikke så lett irritert som på p-piller.

Har fått mer kviser enn når jeg brukte p-piller, men ikke nevneverdig mye. Kanskje 5 stykk fordelt utover en syklus.

På p-piller fikk jeg stort sett alltid 72-timers migreneanfall en gang hver syklus, men etter slutt har det kun vært milde symptomer.

Jeg fikk mye høyere sexlyst. På p-piller så hadde jeg egentlig ingen lyst igjen. 1,5 uke etter slutt ble lysten HØY. Den er selvfølgelig høyest rundt eggløsning, men den er også noe forhøyet ellers i syklus.

Har merket mer til menssmerter. Før jeg begynte på p-piller så kunne det være så vondt at jeg ikke klarte gå. Så ille har det ikke vært etter slutt, men det kan jo skje. På p-piller var det bare litt smerter. Jeg vil heller ha kraftig menssmerter enn ett råttent humør da.

Vi kjører ingen prevensjon, er heller forsiktig med når vi har sex, og hvor utløsningen går. Det finnes sæddrepende glidemiddel, eller du kan bruke pessar feks. Ingen av de tingene er 100% sikkert, så er barn ikke tenkelig i det hele tatt før om et par år ville jeg brukt kondom. Men er det ikke helt krise om det skulle skje så hadde jeg prøvd sæddrepende glidemiddel og pessar.

Håper slutten på p-piller vil være positivt for deg!

Anonymkode: 58042...bab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...