Gå til innhold

Vondt etter rotbehandling

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fjernet en gammel rotfylling og klargjort for å rotfylle på nytt. Vet at det ikke er uvanlig å skulle få litt ubehag/ømhet etter en slik behandling, men er det vanlig at det gjør ekstremt vondt? Og at tanna er blitt ekstremt ille vond å tygge på? Smerten går gjennom marg og bein. 
tanna var i utgangspunktet ikke veldig betent/infisert, men litt/begynnende og jeg hadde ikke vondt før nå etter at det er påbegynt behandling. Skal selvsagt kontakte tannlegen om det ikke gir seg, men noen med erfaring?

Anonymkode: 0cf3c...06e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tannlegen har pirket i bakterier, så at det blomstrer opp igjen med smerte er ikke uvanlig. 

Men kontakt tannlegen i helgen eller til mandag ved feber eller sykdomsfølelse.

Anonymkode: d9390...72c

AnonymBruker
Skrevet

Men hvor vondt er det «vanlig» at det skal kunne gjøre?

selve tanna er ekstremt øm og jeg kan ikke tygge eller komme borti den, men smerten er også Veldig sentrert under «haka» i bløtvevet/kjevebenet/muskelen på et punkt under der. Hva kan det vær?

AnonymBruker
Skrevet

Her var det også vondt akkurat slik du beskriver. 
Men jeg fikk også beskjed fra tannlegen om at det var en sjanse for at det ville skje, de har eksponert nervene ved å klargjøre, og det kan føre til betennelse. Hadde veldig vondt når jeg våknet dagen etter, så ble det verre etter frokosten, og jeg fikk feberfølelse (men hadde ikke feber)
Ringte tannlegen og fikk antibiotika. 

Anonymkode: 4463e...e66

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2021 den 3.12):

Men hvor vondt er det «vanlig» at det skal kunne gjøre?

selve tanna er ekstremt øm og jeg kan ikke tygge eller komme borti den, men smerten er også Veldig sentrert under «haka» i bløtvevet/kjevebenet/muskelen på et punkt under der. Hva kan det vær?

Kan være akutt apikal abscess. Mulig det må dreneres hvis du har pussansamling. Ring tannlegen på mandag. Legevakt for antibiotika ved feber/nedsatt allmenntilstand eller hvis det er en hevelse som sprer seg andre steder. 

Anonymkode: 94493...e72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.3.2021 den 14.40):

Kan være akutt apikal abscess. Mulig det må dreneres hvis du har pussansamling. Ring tannlegen på mandag. Legevakt for antibiotika ved feber/nedsatt allmenntilstand eller hvis det er en hevelse som sprer seg andre steder. 

Anonymkode: 94493...e72

Kan en sånn byll med puss være på «innsiden», altså at man ikke ser eller kjenner noen byll i tannkjøttet? Har liksom fått en hevelse i kjeven. Og ja skal til tannlegen igjen. Bare lurer og forbereder meg på hva som må gjøres..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...