Gå til innhold

Asperger. Best å være alene?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er en kvinne som først nå i voksen alder har fått diagnosen. Jeg har alltid følt meg annerledes og at noe ikke helt «stemmer», så det var veldig greit å få et svar på hvorfor jeg er som jeg er. 

Jeg er frivillig sterilisert, så skal ikke ha barn. Fra jeg var i tenårene har jeg hatt flere forhold og det som går igjen er at jeg velger helt feil menn, jeg eier rett og slett ikke bedømningskraft og jeg er forferdelig naiv. Jeg har blitt mye utnyttet både for sex og penger. 

Nå har jeg vel kommet til det punktet at jeg innser jeg kanskje ikke burde ha kjæreste i det hele tatt? Jeg er også veldig glad i å være alene og er veldig opptatt av rutinene mine. Det blir fort «krøll» hvis planene mine endrer seg og jeg blir også sliten av å ha noen mye rundt meg.

Anonymkode: a4c2c...693

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne 30,og fikk diagnosen i godt voksen alder. Jeg har ikke sterilisert meg, men jeg skal aldri ha barn. 

Jeg har også planer om å bo alene resten av livet. Det er kjempefint å bo alene! 😊 Jeg har dyra mine, og et par gode venner jeg møter. Jeg har rutinene mine og hobbier, og har det kjempefint!

Det er en følelse av at samfunnet forventer at man finner mann og får barn: at man ikke er suksessfull men mislykket når man bor alene og ikke har barn. For kvinner med aspergers, som ofte er 'flinke piker' som prøver å gjøre det som blir forventet av de, er det vanskelig å legge vekk forventningene fra samfunnet. Det er dog ikke umulig. Om du liker deg best alene, hvorfor forandre på det? 🙂 Godta hvem du er og hvilken hverdag du trives best med. 

Anonymkode: 1b293...205

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er kvinne 30,og fikk diagnosen i godt voksen alder. Jeg har ikke sterilisert meg, men jeg skal aldri ha barn. 

Jeg har også planer om å bo alene resten av livet. Det er kjempefint å bo alene! 😊 Jeg har dyra mine, og et par gode venner jeg møter. Jeg har rutinene mine og hobbier, og har det kjempefint!

Det er en følelse av at samfunnet forventer at man finner mann og får barn: at man ikke er suksessfull men mislykket når man bor alene og ikke har barn. For kvinner med aspergers, som ofte er 'flinke piker' som prøver å gjøre det som blir forventet av de, er det vanskelig å legge vekk forventningene fra samfunnet. Det er dog ikke umulig. Om du liker deg best alene, hvorfor forandre på det? 🙂 Godta hvem du er og hvilken hverdag du trives best med. 

Ja, dette med å få mann og barn er liksom så forventet. En del av meg vil ha kjæreste, men aldri bo med noen igjen. Jeg må isåfall være særboer. Men samtidig velger jeg jo bare feil menn, så det beste er egentlig å unngå menn som pesten. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er best å være barnløs ogsærboer ihvertfall.

Anonymkode: 6332b...f80

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri klart å ha kjæreste ihvertfall. Er for sær for det 😛

Anonymkode: cce98...4f5

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, dette med å få mann og barn er liksom så forventet. En del av meg vil ha kjæreste, men aldri bo med noen igjen. Jeg må isåfall være særboer. Men samtidig velger jeg jo bare feil menn, så det beste er egentlig å unngå menn som pesten. 

Ts

Løsningen her er å få litt selvinnsikt slik at du ikke velger feil menn igjen.

Dere med aspergers har en tendens til å tenke veldig svart/hvitt, men det er IKKE enten/eller her i livet. Det finnes alltid løsninger på alt.

Endret av bestelvenn
AnonymBruker
Skrevet

Gode venninner er din beste ressurs. Når du ahr dårlig dømmekraft hjelper det å ha en kvinne eller to som er sosialt engasjert og som kan fortelle deg hvordan hun oppfatter andre mennesker

Anonymkode: 237ea...faa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ikke bare treg sosialt men motorikk og koordinasjon går også tregt ?

Det er forskjell på menn og kvinner. Menn kan ofte ha merkbart koordinasjon- og motorikk problemer. Med kvinner er ikke dette nødvendigvis et problem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Asperger gjør meg til alt jeg ikke vil

Anonymkode: 1630f...cf4

AnonymBruker
Skrevet

Men Asperger må da være en hjerneskade? Jeg føler det isåfall slik da, for jeg føler noe i hjernen min er stengt av. Helsikkes irriterende

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler også autismen (asperger) er en hjerneskade fordi det føles som man ikke får helt "kontakt" med verden på en måte. Hvis dere skjønner? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg føler også autismen (asperger) er en hjerneskade fordi det føles som man ikke får helt "kontakt" med verden på en måte. Hvis dere skjønner? 

Jeg skjønner og broren min skjønner. Han har ikke fått diagnosen men det er fordi han ikke gidder å begynne prosessen og han har jobb og liksom bare godtatt at han er slik. Veldig usosial og jobber natt for å unngå mennesker. Ingen venner. 
Vi begge følger det samme kjipe sporet. Vi er sist ute og sent ute. Og på en eller annen måte på nivå lavere enn de fleste andre. Jeg har generell studiekompetanse, men ingen fagbrev. Han har fagbrev, men ikke sts. Vi har begge bare hatt jobber som krever enten kurs eller flaks (fått butikk/kafe). Er liksom ingen av oss som gjør det lille ekstra som å ta høyere utdannelse. Og samme sosioøkonomiske status. 
Jeg har reist en del, har skiftet miljø ofte. Jeg fullførte videregående langt fra der jeg var fra, jeg har gått på folkehøgskole og jeg har vært mye utenlads. Likevel har jeg like lite venner som da jeg gikk på grunnskolen. Mens de som var slemme bare har fått større nettverk og i tillegg beholder de fra barndommen. Jeg lurer på hvordan det er å ha barndomsvenner jeg.. de som alltid er der og aldri ble borte. De andre jeg har blitt kjent med i voksenlivet som studerer enda sier at de gleder seg til å flytte tilbake til hjembyen sine med de gamle vennene siden det liksom ikke er det samme med slike du blir kjent mer sent i livet. 

Ja jeg føler noe i hjernen ikke fungerer. Det er liksom et spor jeg ikke kommer inn på og jeg ser ikke veier. Blir jeg kastet ut i ting så tar folk det bare mens jeg blir gående og være forvirret og ikke se noen mening med det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har asperger og synes ihvertfall at det er best å være alene. Sosial trening får jeg av å f.eks gå på et kjøpesenter i et par timer. Har blitt mindre av det under korona da. Men særlig mer kontakt enn det blir jeg sliten av. Besøk i mer enn to timer så er jeg utslitt etterpå. 

Anonymkode: 1a3d2...ab4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har asperger og synes ihvertfall at det er best å være alene. Sosial trening får jeg av å f.eks gå på et kjøpesenter i et par timer. Har blitt mindre av det under korona da. Men særlig mer kontakt enn det blir jeg sliten av. Besøk i mer enn to timer så er jeg utslitt etterpå. 

Ja hva er det i den jævla hjernen som ikke vil fungere siden vi blir så sliten av å være sosiale? Ubrukelig utvikling siden den ikke klarte å utvikle seg normalt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja hva er det i den jævla hjernen som ikke vil fungere siden vi blir så sliten av å være sosiale? Ubrukelig utvikling siden den ikke klarte å utvikle seg normalt. 

Aner ikke. Husker fra skolen at jeg lærte ingenting som ikke var interessant. Men det som var interessant satte seg på hjernen med en gang og det husker jeg fremdeles. Men det sosiale var det vanskeligste. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor må autister gjøre ting de aldri vil få til?

Skrevet

Jeg har også svært dårlig dømmekraft og er naiv. Blitt utnyttet myyye og blitt mishandlet i forholdene jeg har vært i. Samtidig er jeg en uselvstendig person så jeg tåler dårlig å bo alene. Men å være sosial med andre det har jeg lav utholdenhet på. Det svir nærmest i hjernen etter hvert. Blir så overstimulert av det. 

AnonymBruker
Skrevet

Men hva gjør man når man blir dårlig av å være mye alene? Og dårlig av å være sosial? Alt dette gjør at jeg blir dårlig av meg selv også for jeg føler meg feil uansett hva. Så er det enda en sorg når det viser seg at du er født med noe som ikke kan medisineres og som kommer til å være der. 
Og så at man blir så sint og irritert ofte, særlig folk som tar mye plass. Enda mer sint blir jeg når folk stadig glemmer ting og kommer tilbake for å hente det. De gangene jeg har hatt besøk feks, og tenker at jeg endelig kan være alene men så har vi denne ene personen som stadig vekk kommer tilbake pga la igjen jakka si, hårstrikken, mobilen eller hva som helst. Så jeg er liksom aldri sikker på om jeg egentlig er alene eller om jeg bør manne meg opp til at de kommer tilbake 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er sånn det føles litt for min del. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja er mange som er feildiagnostiserte (som ved alle lidelser). De som har ekte asperger har så store sosiale vansker at sånt blir alt for vanskelig. I tillegg til at man blir så sliten av sosial kontakt. 

Både enig og uenig. mange bruker så mye energi på å fungere funksjonelt og normalt og å passe inn ( og lykkes med dette) at en sliter en fullstendig ut,  og blir usikker og ulykkelig av dette spillet. Jeg er enig i at det er vanskelig,  men uenig i at det umulig.  Det koster bare enormt med krefter for oss på spekteret 

Anonymkode: a4cce...659

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...