Gå til innhold

Alt for mye press fra psykologen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har nylig begynt i intensiv dynamisk korttidsterapi (også kaldt istdp) og en del av denne behandlingen er at psykologen skal legge press mot forsvaret (så vidt jeg har skjønt det). Problemet mitt er at jeg takler alt for mye press. Psykologen kan egentlig presse meg så langt hun vil uten at jeg reagerer. 

Hvordan kan man bli mer sensitiv??? 

Anonymkode: dac40...928

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å snakke med behandleren om det

Anonymkode: ab20f...374

AnonymBruker
Skrevet

si dette til behandlere din, det kan hende dere skal jobbe på en annen måte, eller at forsvaret ditt ser annerledes ut enn først antatt. 

Anonymkode: 8fefe...991

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

-

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

-

Snakk med psykologen din!

Anonymkode: 00f67...4f8

AnonymBruker
Skrevet
On 3/12/2021 at 2:56 PM, AnonymBruker said:

Hei!

Jeg har nylig begynt i intensiv dynamisk korttidsterapi (også kaldt istdp) og en del av denne behandlingen er at psykologen skal legge press mot forsvaret (så vidt jeg har skjønt det). Problemet mitt er at jeg takler alt for mye press. Psykologen kan egentlig presse meg så langt hun vil uten at jeg reagerer. 

Hvordan kan man bli mer sensitiv??? 

Jeg hadde det veldig likt som du beskriver her da jeg gikk til ISTDP-behandling. Det gikk såpass langt at psykologen forsøkte å virkelig provosere meg på ulike måter, som kunne grense til å gjøre narr av meg, skyve på meg og andre rare ting. 

Det ble egentlig bare komisk for min del. Jeg skjønner at det peker på noe veldig alvorlig, for vi pratet om emner som har hatt enorme konsekvenser for meg (mye mishandling og omsorgssvikt i barndom), men jeg klarte ikke reagere med følelser som sinne, tristhet eller andre normale følelser i den situasjonen.

Jeg ble dessverre en av de som ikke ble bedre av den tidsbegrensede behandlingen, men jeg lærte veldig klart hva jeg må jobbe med, og i ettertid har jeg gått i en andre terapiformer med den innsikten, og det har hjulpet mye (etter lang tid). Så det var på ingen måte bortkastet!

Kunne jeg hatt ISTDP-behandling lenger, den gangen var det begrenset til åtte uker innleggelse, så tror jeg at jeg hadde fått mye mer ut av det. Det hjalp, det bare var ikke tid nok.

Anonymkode: c02c7...0bc

AnonymBruker
Skrevet
On 3/12/2021 at 5:43 PM, AnonymBruker said:

si dette til behandlere din, det kan hende dere skal jobbe på en annen måte, eller at forsvaret ditt ser annerledes ut enn først antatt. 

Anonymkode: 8fefe...991

Det er rett og slett en del av behandlingsformen ISTDP. Direkte, nesten konfronterende tilnærming, som å gå i strupen på problemet, traumene osv. Det fungerer godt for mange, ISTDP har en god suksessrate sammenlignet med mange former for psykiatrisk behandling av alvorlige lidelser.

Leste flere bøker i ettertid om det, for de som er interessert anbefaler jeg Patricia C. Della Selvas bøker med titler "Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy: Theory and Technique" og "Lives Transformed: A Revolutionary Method of Dynamic Psychotherapy".

Anonymkode: c02c7...0bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...