Gå til innhold

Slik blir coronapåsken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er anbefalingene for påskeferien:

Generelt

Hold deg hjemme hvis du ikke er frisk, og test deg så snart som mulig hvis du tror du er smittet med covid-19.
Reiser

Reiser utenlands frarådes, med mindre de er strengt nødvendige. Unngå unødvendige reiser i Norge.
Reise til (egen/lånt/leid) fritidseiendom kan likevel gjennomføres dersom du er særlig påpasselig med smittevern underveis og på feriestedet. Reis da med de du bor med eller tilsvarende nære, gjør helst innkjøpene før avreise og hold avstand til andre.
Det er viktig å undersøke hvilke tiltak som gjelder i kommunen man oppholder seg i, for eksempel via kommunenes nettsider eller helsenorge.no.
Hvis du reiser til en kommune med mindre strenge tiltak enn hjemkommunen din, bør du som hovedregel følge anbefalingene som gjelder hjemme.
Hvis du er i karantene, eller venter på testsvar, bør du ikke dra på påskeferie, heller ikke til egen hytte.
Er du på hytta og blir syk, bør du reise hjem. Hvis du blir ringt opp og satt i karantene, bør du dra hjem.
Du kan reise på hotell innenlands, men hold avstand til andre gjester, og begrens opphold i fellesarealene. Hvis du kommer fra et område med høyt smittenivå og strenge lokale tiltak, bør du ikke reise på hotell eller liknende overnattingssted der mange samles.
Det anbefales ikke å gå fra hytte til hytte, siden dette innebærer betydelig økt risiko for smittespredning.
Dersom ubetjente hytter skal benyttes, bør det være mulig å reservere på forhånd, slik at ikke flere husstander/reisefølger er der samtidig.
Dersom hytter ligger vanskelig tilgjengelig, og behov for helsehjelp og mulighet for karantene/testing kan medføre utfordringer for lokale helsemyndigheter, bør det lokalt vurderes om slike hytter bør anbefales stengt.
Ved strengt nødvendige utenlandsreiser (for eksempel barn som skal besøke foreldre i annet land), er det svært viktig å være forsiktig på reisen og å overholde karantenebestemmelsene og krav om testing når man kommer tilbake. 
Reiselivsaktører bør vurdere å begrense tilgang til fellesarealer, for å redusere smitterisikoen og gjøre det lettere å overholde smittevernanbefalingene.
Sosialt

Du bør unngå flere enn 10 sosiale kontakter i uken.
Du bør unngå besøk av mer enn 5 personer i eget hjem. Dersom hjemkommunen din anbefaler å unngå besøk, bør du følge dette rådet, enten du er hjemme, på hytta eller annet sted.
Hvis du kommer fra et område med høyt smittenivå og strenge lokale tiltak frarådes overnattingsbesøk i påsken. Barn og unge under 20 år og aleneboende kan likevel ha overnattingsbesøk av 1-2 faste venner.
Velg helst utendørsaktiviteter. Unngå å oppsøke steder der mange er samlet, og der det ikke er lett å holde avstand, som serveringssteder, skistuer, varmestuer, lekeland, badeland og liknende. Du kan besøke alpinanlegg, men unngå trengsel.
Gudstjenester og andre markeringer

Ved gudstjenester og andre religiøse markeringer og livssynssamlinger i påsken gjelder regler, retningslinjer og anbefalinger for arrangement. Du bør ikke delta på slike samlinger utenfor din egen kommune.

https://www.vg.no/nyheter/i/jBmy9A/slik-blir-coronapaasken

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pressekonferansen var så full av dersomatte-hvisomatte og løselige anbefalinger om ditt og datt, at selv helseministeren slet med å svare da han ene journalisten spurte et enkelt spørsmål😅 Og hvis det er vanskelig for herr Høie selv å navigere seg i dette farvannet av løse anbefalinger, kan man jo bare forestille seg hvordan etterlevelsen av alt dette vil bli hos den vanlige mannen i gata. Hei smittefest..

• Liker 9
Skrevet (endret)

Herregud for ei smørbrød liste og forholde seg til. Takker meg til å jobbe hele påska slipper jeg d peset der

ut fra d jeg leser vil folk stort sett gjøre som i juleferien så blir det ny nedstegning etter påske d var det jeg skjønte. 

Endret av Bente1234
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Du bør , du bør , du bør, vi anbefaler, vi anbefaler,,,,Det går i samme regla hele tiden..

Endret av NorthernLight
  • Liker 8
Skrevet

Herregud... Jeg skal besøke kjæresten i utlandet (ja, jeg anser det som nødvendig, men det gjør ikke regjeringen). Jeg tester meg før avreise, ved ankomst, går i karantene der, tester meg på dag 4, tester meg før avreise på flyplassen, ved ankomst på Gardermoen. Disse testene antar jeg er negative, hvis ikke er det et annet utgangspunkt. Men hvorfor i huleste kan jeg ikke da reise rett hjem og holde meg der istedenfor å måtte være på hotell fram til jeg kan teste meg etter 3 dager? På et hotell sammen med drøssevis med andre med potensiell smitte? Ja, vet man skal holde seg unna folk, men man kan gå ut å lufte seg og smittemuligheten er større der. Hjemme bor jeg øde til, møter ikke en sjel. 

• Liker 3
Skrevet

Akkurat som folk hører på dette. Så hvordan det fikk i vinterferien 😅 Ny nedstenging etter påskeferien ja 🙈

• Liker 3
Skrevet
Christie skrev (1 minutt siden):

Herregud... Jeg skal besøke kjæresten i utlandet (ja, jeg anser det som nødvendig, men det gjør ikke regjeringen). Jeg tester meg før avreise, ved ankomst, går i karantene der, tester meg på dag 4, tester meg før avreise på flyplassen, ved ankomst på Gardermoen. Disse testene antar jeg er negative, hvis ikke er det et annet utgangspunkt. Men hvorfor i huleste kan jeg ikke da reise rett hjem og holde meg der istedenfor å måtte være på hotell fram til jeg kan teste meg etter 3 dager? På et hotell sammen med drøssevis med andre med potensiell smitte? Ja, vet man skal holde seg unna folk, men man kan gå ut å lufte seg og smittemuligheten er større der. Hjemme bor jeg øde til, møter ikke en sjel. 

Det er mange som driter i karantene. Så det er helt på sin plass at man må på karantenehotell etter en unødvendig reise. 

• Liker 11
Skrevet
NorthernLight skrev (2 minutter siden):

Det er mange som driter i karantene. Så det er helt på sin plass at man må på karantenehotell etter en unødvendig reise. 

Man trenger ikke hotell hvis man har fast bolig i Norge. 

• Liker 1
Skrevet
Capt. Obvious skrev (21 minutter siden):

Jo, det må man nå i påsken. 

Regjeringen har innført krav om at alle som kommer hjem fra unødvendige fritidsreiser fra utlandet, settes i karantene ved karantenehotell frem til de har fremvist negativ test.

– Dette er tidligst på dag tre. Det er strengt og noen vil reagere på at de ikke kan være i karantene hjemme, sier hun.

• Liker 6
Skrevet
Blekkulfina skrev (8 minutter siden):

Regjeringen har innført krav om at alle som kommer hjem fra unødvendige fritidsreiser fra utlandet, settes i karantene ved karantenehotell frem til de har fremvist negativ test.

– Dette er tidligst på dag tre. Det er strengt og noen vil reagere på at de ikke kan være i karantene hjemme, sier hun.

Det var nytt for meg, men antar regjeringen oppdaterer sine sider med denne nye informasjonen snart. Uansett er det ganske drøyt. 

• Liker 2
Skrevet
Christie skrev (37 minutter siden):

Fra flyplassen og til hjemstedet ditt vil du reise med egen bil eller med kollektiv trafikk ? Jeg støtter fullt ut at reisende bør være på karantenehotell til testen er negativ.Det er jo unødvendig reising som har ført til den her pandemien.

• Liker 5
Skrevet
Blekkulfina skrev (10 minutter siden):

På tide vil nå jeg si. Strenge innreiseregler skulle det vært fra dag 1, og bruk av karantenehotell selvfølgelig. Dette er ikke strengt, men fornuftig for å begrense smitten.

• Liker 6
Skrevet
Capt. Obvious skrev (34 minutter siden):

Jo det trenger en så absolutt. Så reisende skal bruke kollektiv trafikk gjennom landet til sin bolig før de eventuelt gidder å teste seg ? Det er jo oppskriften på mye mer smitte over hele landet.

• Liker 5
Skrevet
sommermor skrev (3 minutter siden):

Jo det trenger en så absolutt. Så reisende skal bruke kollektiv trafikk gjennom landet til sin bolig før de eventuelt gidder å teste seg ? Det er jo oppskriften på mye mer smitte over hele landet.

Vanligvis kan man ta kollektivt til karantenested, som for mange er hjemme. Men jeg ser nå at de har innført ennå strengere restriksjoner for påsken. 

Skrevet
49 minutter siden, Christie said:

Ja, tre dager av livet ditt. Det er vel ikke til å holde ut.

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, Capt. Obvious said:

Det var nytt for meg, men antar regjeringen oppdaterer sine sider med denne nye informasjonen snart. Uansett er det ganske drøyt. 

Det er på grunn av at folk snek seg unna karantenen før. Det sa de jo. Folk gidder ikke bry seg, da blir det strengere. Latterlig av folk å sutre over TRE dager! Og det etter unødvendig reise. 

• Liker 3
Skrevet
Muskath skrev (1 minutt siden):

Det er på grunn av at folk snek seg unna karantenen før. Det sa de jo. Folk gidder ikke bry seg, da blir det strengere. Latterlig av folk å sutre over TRE dager! Og det etter unødvendig reise. 

Det er likevel det å innføre kollektiv avstraffelse for det enkeltpersjoner gjør. Det er faktisk ganske drøyt å nekte privatpersoner tilgang til sitt eget hjem. 

• Liker 1
Skrevet

Snedig at samme uken som de advarte om strenge nasjonale tiltak igjen åpner for hytteferie. And so it goes..!  

• Liker 2
Skrevet (endret)

Bare masse rotete råd. Bør ikke ditt , bør ikke datt. For mange folk eksisterer ikke ordet bør. Man bør ikke , men man kan... ja da gjør vi det likevel. Vi har nesten 1000 smittede om dagen. Antall smittebærer begynner og bli høyt for vi må ta med mørketallene i tillegg. Etter påske    forundrer det meg lite om det blir lock down , for kapasitets problemene i hvert fall på sykehusene i  Oslo, Kalnes , Drammen, Bærum osv kommer nok til og bli rimelig sprengt innen det. Så da må de nok stenge ned helt. Skjønner ikke med at vitsen  folk må reise nå og spre viruset rundt mer enn det som er allerede. Egen hytte er greit nok , men hotell nå fører til mer smitte. Holde 1 meter avstand hjelper jo lite med mutasjonene. 

Endret av J.E
  • Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Capt. Obvious said:

Det er likevel det å innføre kollektiv avstraffelse for det enkeltpersjoner gjør. Det er faktisk ganske drøyt å nekte privatpersoner tilgang til sitt eget hjem. 

Men det har vist seg at disse enkeltpersonene driter i regler, sier de skal reise rett hjem og gå i karantene. Så gjør de det ikke. På den måten har det kommet mutert virus inn i landet. Hva mener du de skal gjøre da? 

• Liker 3
  • Opprett ny...