AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #1 Skrevet 12. mars 2021 Leste for ikke så lenge siden til min store forskrekkelse at diabetes er arvelig. Jeg trodde det kun handlet om kosthold og livsstil. Min ene oldefar hadde diabetes, men han er den eneste i familien min på begge sider som har hatt sykdommen. Hvor stor sannsynlighet er det for at jeg kan ha arvet sykdommen? Prøver å trene og spise sundt, men jeg kan jo likevel være uheldig med genene mine og få sykdommen før eller siden. :( Anonymkode: aaf08...0f8
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #2 Skrevet 12. mars 2021 Jeg har gått en del på do i det siste, og hyppige dobesøk er visst ett av de tidlige symptomene. Anonymkode: aaf08...0f8
Honey Dew Skrevet 12. mars 2021 #3 Skrevet 12. mars 2021 Diabetes type 1 er arvelig ja. Hvis det er denne varianten du er redd for, hjelper det ikke å trene og spise sunt. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #4 Skrevet 12. mars 2021 Man kan få type 1 og 2 uavhengig. Men type 2 er som regel kosthold og livsstil som sørger for. Spiser du normalt og har normal fysisk aktivitet er risikoen lav. Anonymkode: 48c87...230
Honey Dew Skrevet 12. mars 2021 #5 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har gått en del på do i det siste, og hyppige dobesøk er visst ett av de tidlige symptomene. Anonymkode: aaf08...0f8 Å gå på toalettet ofte kan være mange forskjellige ting. Hvis du er redd for diabetes, skal du kontakte legen din.
temolitus Skrevet 12. mars 2021 #6 Skrevet 12. mars 2021 Begge typer er arvelig, type 1 kan du ikke gjøre noe med, type 2 kan du i stor grad forebygge ved å spise sunt og holde deg slank 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #7 Skrevet 12. mars 2021 Vet du om bestefaren din hadde type 1 eller 2? Anonymkode: 04f6a...856 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #8 Skrevet 12. mars 2021 Begge deler er arvelig, dia2 er veldig arvelig om du har flere i nær familie som har det. Det har ikke alltid med livstil og kosthold heller, 20-30% av de som får det et slanke. Arv, kosthold, inaktivitet, medisiner, stress, annen sykdom som gir betennelse/innflammasjon og dårlig søvn hygiene spiller også inn. Sliter du mye med søvnen, har mye stress og kanskje tar medisiner som kan gi økt blodsukker og kolesterol kan det også gi høyt langtidsblodsukker. Velg bort mat med mye karbohydrater, da de med korte karbohydrater. Reduser sukker inntaket. Drikk godt med vann og hold seg aktiv. Skal lite til for å redusere blodsukkeret. Anonymkode: 18cd6...452 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #9 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg har gått en del på do i det siste, og hyppige dobesøk er visst ett av de tidlige symptomene. Anonymkode: aaf08...0f8 Ja, men det kan være stress og andre årsaker Anonymkode: 5bb00...f0d
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #10 Skrevet 12. mars 2021 Det er veldig mange ting man er mer eller mindre arvelig disponert for å få, ut i fra den kombinasjonen gener du har arvet fra alle dine forfedre. Å gå og bekymre seg fordi en oldefar hadde en sykdom, blir helt meningsløst. Høyst sannsynlig rammes du av noe helt annet, når du en gang blir syk (som alle blir, når de blir gamle nok). Du får ingen større kontroll over dette ved å velge hvor du vil putte din bekymring hen. Anonymkode: c3ee7...710 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #11 Skrevet 12. mars 2021 Vet ikke hvilke sykdommer mine oldeforeldre hadde engang... Anonymkode: 39683...10f 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #12 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg trodde det kun handlet om kosthold og livsstil. Så du trodde de som får diabetes som ettåringer fikk det pga kosthold og livsstil? Ikke en gang alle tilfeller av type 2 skyldes kosthold og livsstil, og ingen av type 1. Anonymkode: e087d...2ed 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå