Gå til innhold

Erfaring med nyresteinanfall?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei
I går hadde jeg mitt første nyrestein anfall. Det er det jævligste jeg har opplevd (har selv fått noen barn), og jeg lå på sykehuset halve dagen før man fikk smertende mer under kontroll.
Jeg kastet mye opp, kaldsvettet, var blek og hadde det veldig vondt.
Siden jeg kom hjem, har jeg vært små kvalm og små uggen, men ikke intense smerter som jeg hadde på sykehuset. Det som nå bekymrer meg er at jeg begynnner å kjenne noe på den andre siden (?) - er det mulig? Drikker masse vann, og ingen matlyst.

Tanker/erfaringer? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde steiner i begge nyrene ja. Men hadde heldigvis lite anfall. Symptomene var uvi og blodig urin.

Anonymkode: 70f65...c2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde steiner i begge nyrene ja. Men hadde heldigvis lite anfall. Symptomene var uvi og blodig urin.

Anonymkode: 70f65...c2b

Takk for svar. Hadde du begge samtidig eller først på den ene siden og så på den andre en stund etterpå? 

Ts :)

AnonymBruker
Skrevet

Ble det ikke tatt MR av nyrene dine? Fant de stein i begge? Kan være litt grus som skylles ut av seg selv. Hadde nyrestein én gang, og det er så sykt vondt, eneste som var verre var gallestein🙄😱 Føler med deg, god bedring💐

Anonymkode: 86d70...721

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ble det ikke tatt MR av nyrene dine? Fant de stein i begge? Kan være litt grus som skylles ut av seg selv. Hadde nyrestein én gang, og det er så sykt vondt, eneste som var verre var gallestein🙄😱 Føler med deg, god bedring💐

Anonymkode: 86d70...721

Ts her
Nei, skal ta CT om ett par uker - de tok kun "vanlig" undersøkelser (uvi strips) og basert på symtomer var det ganske sikkert at det var nyresten. 
Jeg får bare ta det som det kommer - og inser at jeg får bruke helgen til å slappe av. Skjønner ikke at noe sånt "lite" kan gi så store smerter 😪
Tusen takk

AnonymBruker
Skrevet
Mamma31 skrev (36 minutter siden):

Hei
I går hadde jeg mitt første nyrestein anfall. Det er det jævligste jeg har opplevd (har selv fått noen barn), og jeg lå på sykehuset halve dagen før man fikk smertende mer under kontroll.
Jeg kastet mye opp, kaldsvettet, var blek og hadde det veldig vondt.
Siden jeg kom hjem, har jeg vært små kvalm og små uggen, men ikke intense smerter som jeg hadde på sykehuset. Det som nå bekymrer meg er at jeg begynnner å kjenne noe på den andre siden (?) - er det mulig? Drikker masse vann, og ingen matlyst.

Tanker/erfaringer? 

Fortell me, ble det ikke tatt MR eller ultralyd av nyrene dine? Dette er jo viktig. Hvordan vet de at du ble kvitt alt? Fikk du medisin som hjelper til å få ut steinene? Har selv kronisk nyrestein og har vært gjennom både små og store steiner. Du sier bare at du har nyrestein og var på sykehuset. Hvis de ikke tok bilder så er det jo godt mulig det er noe i den andre nyren også. 
Hadde anbefalt deg å ta lime shot hver dag og en skje med olivenolje. Dette fikk jeg anbefalt etter å ha operert ut en stein som satt fast. 

Anonymkode: f790c...df5

AnonymBruker
Skrevet
Mamma31 skrev (11 minutter siden):

Ts her
Nei, skal ta CT om ett par uker - de tok kun "vanlig" undersøkelser (uvi strips) og basert på symtomer var det ganske sikkert at det var nyresten. 
Jeg får bare ta det som det kommer - og inser at jeg får bruke helgen til å slappe av. Skjønner ikke at noe sånt "lite" kan gi så store smerter 😪
Tusen takk

Vær mer obs på hva du spiser. Drikk masse vann. Ta en lime kur hvor du drikker ren lime juice på tom mage. Dette forebygger nyrestein og vil minske risken for at den vokser. En teskje med olivenolje er også verdt å prøve. 
Hvis det er nyrestein så finnes det medisin som vil hjelpe å få den ut. En medisin som gjør urinveier mer "avslappet" så den kan skli lettere gjennom. 

masse lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg produserer steiner og har hatt flere nyresteinsanfall, kommer i perioder. Det beste tipset er å generelt være flink til å drikke. Også burde steinen bli analysert for å finne ut hva slags stein det er og hva du da skal holde deg unna. Voltaren bør du ha hjemme, for et nytt anfall vil mest sannsynlig komme og Voltaren er det beste alternativet da det får den glatte muskulaturen til å slappe av.

Anonymkode: c7a3f...f32

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fortell me, ble det ikke tatt MR eller ultralyd av nyrene dine? Dette er jo viktig. Hvordan vet de at du ble kvitt alt? Fikk du medisin som hjelper til å få ut steinene? Har selv kronisk nyrestein og har vært gjennom både små og store steiner. Du sier bare at du har nyrestein og var på sykehuset. Hvis de ikke tok bilder så er det jo godt mulig det er noe i den andre nyren også. 
Hadde anbefalt deg å ta lime shot hver dag og en skje med olivenolje. Dette fikk jeg anbefalt etter å ha operert ut en stein som satt fast. 

MR tar for lang tid, nyrestein sees ikke på ultralyd. Kun om det er hydronefrose. CT er det kjappeste og enkleste å gjennomføre ved nyrestein. Men man skal ikke løpe til CT ved første anfall. Som regel går det over, derfor får man time til CT etter et par uker

Anonymkode: 0d76a...6e0

Skrevet

TS her
Takk for mange gode innspill og tips.
Føler meg kjørt i dag, selv om jeg ikke har så mye smerter.
Jeg får være forbredt på at det kan komme noen mer anfall, men pleier dere som opplever dette flere ganger  å dra til legevakt/fastlege ved disse anfallene, selv om dere da vet hva det er?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...