Gå til innhold

Er boderline en formalisering av begrepet dramaqueen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å forstå boderline diagnosen. Men jeg lurer på om det er slik at de som er skikkelig dramaqueen har boderline? Er boderline bare en formalisering av dette?

Anonymkode: c7db0...163

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja sikkert mange. Jeg hadde aldri orket å vært venn med en sånn person. 

Anonymkode: 4854f...04f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 354bc...36f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Hadde de bare vært dramaqueens, så hadde de fått netioo dette stempelet, ikke en diagnose. 

Det er litt som å si at en som er manisk depressiv er humørsyk. Hadde man bare vært humørsyk, så hadde man ikke fått en diagnose. 

Det er flere kriterier som skal til for å få diagnosen enn at man liker drama. 

Anonymkode: 0d0c7...462

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Borderline kan være greit, så lenge man takler de forskjellige tilstandene. Altså at man er sterk både på det lave og på det høye.

Det er vanskelig å være sterk på de punktene fordi det er såpass attraktivt å la følelsene flyte uten å føle at de er farlige. Er så mange som ønsker å bli kjent med seg selv og trenger noen som takler følelsene uten å lage noe problem eller drama. Men jeg har ikke egentlig opplevd at det har skjedd så mye andre veien, da mange begynner å skrike og å snakke om hva de observerer, i stedet for å bare sitte i ro og bare la andre få føle de jævla følelsene sine og bli ferdig med dem.

Anonymkode: 9e0cd...812

AnonymBruker
Skrevet

Ikke tenk for mye på dette du,farlig å stemple folk du mener her en diagnose,også er det kanskje du som har et problem.

Anonymkode: b692a...f51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du presterer å skriver boRderline feil hele tre ganger....

Anonymkode: db3a9...841

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ekstrem versjon av dramaqueen kan heller nærme seg dramatiserende pf? Moren til Angelica fikk vel det. Men enig med resten her, farlig å spekulere i. 

Anonymkode: 816bb...482

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Noen er sånn, men langt fra alle. Mennesker med borderline-diagnose er like forskjellig som folk flest. 

Anonymkode: c7471...344

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du presterer å skriver boRderline feil hele tre ganger....

Anonymkode: db3a9...841

Oi, skjønner ikke hvordan det skjedde, vet jo at det skal være en r der.

AnonymBruker
Skrevet
Wilma89 skrev (7 minutter siden):

https://vm.tiktok.com/ZMekJoAgR/
Syns denne gir en svært veldig enkel og forståelig forklaring av hvordan borderline kan være

Synes den var veldig enkel. Så poenget er at de takler stress dårligere enn andre?

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Borderline er veldig mye mer enn det. Noen med borderline er dramaqueens, andre er ikke det. Noen uten borderline trekk er dramaqueens, andre er ikke. Heldigvis skal det mer til enn et symptom/personlighetstrekk før man kan diagnostisere noen med en alvorlig lidelse.

Anonymkode: 83e28...6a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lurer du så på dette?

Anonymkode: b692a...f51

AnonymBruker
Skrevet

Til syvende og sist er alle fysiske og psykiske diagnoser menneskeskapte og er bare fellesbegreper som betegner en tilstand. Som regel i forbindelse med en del negative konsekvenser av å ha trekkene. Som for eksempel sukkersyke. Det beskriver de med dårlig insulinproduksjon (sikkert mer innvikla enn det, men det er ikke egentlig poenget med innlegget mitt). 

Når det kommer til psykiske/personlighets-diagnoser er disse ofte diffuse, overlappende og lite håndfaste. Mennesker er tilpasningsdyktige og endrer seg stadig i løpet av livet. Poenget med disse diagnosene er å identifisere problemet slik at man kan jobbe imot utfordringene og kanskje til og med fjerne dem. Kurere om det lar seg gjøre er så klart målet, hvis ikke er målet å lindre eller minimere uønsket atferd og tankemønster.

Vi kunne diagnotisert absolutt alt ved et menneske. De som er glade når de våkner kan få diagnosen «Ostropøs nevongela» og de som er veldig glad i å synge kunne fått diagnosen «Sangaria defulsa». Grunnen til at vi ikke gir diagnoser på denne måten er fordi disse tingene ikke medfører en utfordring i hverdagen til de som er rammet av disse tilstandene. 

I psykologiverden er det noe som heter «the nominal fallacy». Ikke tro du har forklart noe bare fordi du har gitt noe et navn. Begrepet borderline er en samlebetegnelse på en rekke trekk som gjør at du til slutt kvalifiseres for diagnosen. Men det å ha diagnosen i seg selv er ikke enden på visa. Dette er bare et verktøy man bruker for å finne ut hvilke behandlingsformer man skal bruke på dette mennesket og tilhørende atferd. Det er derimot ikke nødvendigvis så store forskjeller mellom en person med en diagnose og en uten noen diagnose. Begrepet «syk» i psykisk forstand er komplisert og omstridt. En diagnose er et verktøy for å finne behandlinger. Intet annet.

Anonymkode: a5115...849

• Liker 1
Gjest Wilma89
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes den var veldig enkel. Så poenget er at de takler stress dårligere enn andre?

Det er jo svært enkelt forklart, men de følelsesmessige reaksjonene kan bli svært mye sterkere. Jeg er ikke supergod på borderline, men følger opp noen pasienter med denne diagnosen. Og ser at selv mange ansatte kan tenke at de overdriver er dramaqueens osv, men sannheten er jo at de takler stress, opplever følelser osv mye sterkere. Som ofte gjør at bare en liten ting gjør at alt blir veldig vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet
Wilma89 skrev (10 minutter siden):

Det er jo svært enkelt forklart, men de følelsesmessige reaksjonene kan bli svært mye sterkere. Jeg er ikke supergod på borderline, men følger opp noen pasienter med denne diagnosen. Og ser at selv mange ansatte kan tenke at de overdriver er dramaqueens osv, men sannheten er jo at de takler stress, opplever følelser osv mye sterkere. Som ofte gjør at bare en liten ting gjør at alt blir veldig vanskelig. 

Skjønner, interessant at selv profesjonelle mener de er dramaqueens.

Gjest Wilma89
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjønner, interessant at selv profesjonelle mener de er dramaqueens.

Det er jo ikke fordi de er dramaqueens, men fordi man mangler forståelse 

Skrevet

Borderline diagnosen er ganske nysgjerrig på meg. Jeg ble diagnostisert for 1 år siden, og jeg tror hvor mye små endringer i livet mitt hjalp meg med å redusere egenskapene til BPD.
Sov bedre, spis godt og bruk avslapningsøvelser.

BPD har symptomer som ligner på PTSD. Men disse små endringene kan være ubrukelige for noen med PTSD.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...