sørlands-jenta Skrevet 12. mars 2021 #1 Skrevet 12. mars 2021 Jeg er ganske deprimert nå. Jeg var hos psykologen i går og vi snakket om min søvn vansker. Jeg føler meg ikke trøtt i løpet av natten. Vist jeg ikke har sovet på ei natt så kan jeg bli bittelitt trøtt på dagen , men ikke mye er så vidt jeg merker noe , men når natten kommer igjen er jeg lysvåken selvom jeg har døgnet natta før. Så jeg bruker å se på youtube til jeg sovner. Uten den så ligger jeg våken ei stund noe som er deprimerende. Så eneste rådet jeg får fra psykologen er at jeg bør ta vekk tven og ligge våken helt til jeg sovner noe som er deprimerende. Får høre fra psykologen hele tiden " hva er det verste som kan skje om du ligger våken ei god stund" jo jeg blir mer deprimert som sagt. En søvn spesialist mente jeg trengte traumebehandling . Jeg tok det opp i dag hva søvn spesialisten har sagt. men fikk som svar i går at det ikke er vits i å ha traume behandling siden jeg ikke tenker p å traumene om natten.Har blitt utsatt for incest i min egen seng i 2 år. Så nå må jeg bare leve med dette problemet noe jeg ikke klare har hatt dette problemet i snart 7 år.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #2 Skrevet 12. mars 2021 Klarer du å legge deg kl.22 og lese en bok? Anonymkode: 77280...84b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #3 Skrevet 12. mars 2021 sørlands-jenta skrev (4 timer siden): Jeg er ganske deprimert nå. Jeg var hos psykologen i går og vi snakket om min søvn vansker. Jeg føler meg ikke trøtt i løpet av natten. Vist jeg ikke har sovet på ei natt så kan jeg bli bittelitt trøtt på dagen , men ikke mye er så vidt jeg merker noe , men når natten kommer igjen er jeg lysvåken selvom jeg har døgnet natta før. Så jeg bruker å se på youtube til jeg sovner. Uten den så ligger jeg våken ei stund noe som er deprimerende. Så eneste rådet jeg får fra psykologen er at jeg bør ta vekk tven og ligge våken helt til jeg sovner noe som er deprimerende. Får høre fra psykologen hele tiden " hva er det verste som kan skje om du ligger våken ei god stund" jo jeg blir mer deprimert som sagt. En søvn spesialist mente jeg trengte traumebehandling . Jeg tok det opp i dag hva søvn spesialisten har sagt. men fikk som svar i går at det ikke er vits i å ha traume behandling siden jeg ikke tenker p å traumene om natten.Har blitt utsatt for incest i min egen seng i 2 år. Så nå må jeg bare leve med dette problemet noe jeg ikke klare har hatt dette problemet i snart 7 år. Om du ikke opplever det nyttig å gå til denne psykologen, så må du vel ikke gjøre det? Anonymkode: fae5c...d30 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #4 Skrevet 12. mars 2021 sørlands-jenta skrev (6 timer siden): Jeg er ganske deprimert nå. Jeg var hos psykologen i går og vi snakket om min søvn vansker. Jeg føler meg ikke trøtt i løpet av natten. Vist jeg ikke har sovet på ei natt så kan jeg bli bittelitt trøtt på dagen , men ikke mye er så vidt jeg merker noe , men når natten kommer igjen er jeg lysvåken selvom jeg har døgnet natta før. Så jeg bruker å se på youtube til jeg sovner. Uten den så ligger jeg våken ei stund noe som er deprimerende. Så eneste rådet jeg får fra psykologen er at jeg bør ta vekk tven og ligge våken helt til jeg sovner noe som er deprimerende. Får høre fra psykologen hele tiden " hva er det verste som kan skje om du ligger våken ei god stund" jo jeg blir mer deprimert som sagt. En søvn spesialist mente jeg trengte traumebehandling . Jeg tok det opp i dag hva søvn spesialisten har sagt. men fikk som svar i går at det ikke er vits i å ha traume behandling siden jeg ikke tenker p å traumene om natten.Har blitt utsatt for incest i min egen seng i 2 år. Så nå må jeg bare leve med dette problemet noe jeg ikke klare har hatt dette problemet i snart 7 år. Han har rett. Å se på mobil eller nettbrett er ikke bra for søvnutviklingen. Om du ligger våken en lang stund så er ikke det skadelig. Det er også helt normalt å bli deprimert/nedfor/tung til sinns når du har underskudd på søvn og er tom for energi. Det eneste som hjelper mot søvnvansker er faste rutiner/leggetider, roe ned med et bad og en bok. Jeg har lagt merke til for egen del at legger jeg meg for sent så blir det vanskelig å sove. Det virker til å være aldersbetinget for som yngre sovnet jeg raskere å dypere ved å legge meg sent. Ser jeg på mobil så er oddsen mye høyere for å ligge våken i timevis. Kroppen finner ro, men ikke dyp søvn. Det er lett å bli stresset når man ikke får sove; "nå MÅ jeg sove for om ikke blir morgendagen helt grusom. 4 timer igjen bare. Ånei, bare 3 timer igjen, må skynde meg, gruer meg til i morgen. " nå er det mer " jeg vet jeg kan klare hele dagen, selv om det ikke blir moro, og sover sikkert bedre til natten." Anonymkode: d86d3...9a2 1
Gjest Fnuggolina Skrevet 12. mars 2021 #5 Skrevet 12. mars 2021 (endret) Jeg ville tenkt at begge har «rett»? Det er ganske vanlig å slite med søvnutfordringer, og løsningen for deg kan absolutt være traumebehandling - samtidig som du også praktiserer god søvnhygiene. Jeg får forøvrig raskere innsovning av flytende melantonin - har kjøpt på Tights. Ikke vidunderkur, men sovner faktisk raskere som regel. Men er denne psykologen erfaren med overgrep/incest? Eller er det en «tilfeldig» psykolog? Synes det virker rart å avvise ideen om å jobbe med traumer når jo sengen er stedet du har opplevd traumene, men 🤷♀️ Endret 12. mars 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #6 Skrevet 12. mars 2021 Sier at at du ønsker å snakke om incesten du opplevde så blir det noe annet. Du kan gjøre det. Få det i perspektiv. Men det er en påkjenning å gjenoppleve. Tror du det vil føre til noe bra? Anonymkode: d86d3...9a2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #7 Skrevet 12. mars 2021 Forøvrig er det du som er kunden og du som burde bestemme tema. Anonymkode: d86d3...9a2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #8 Skrevet 12. mars 2021 8 hours ago, sørlands-jenta said: Så nå må jeg bare leve med dette problemet noe jeg ikke klare har hatt dette problemet i snart 7 år. Er det ikke bedre å bruke litt tid på å prøve det psykologen sier enn å bare gi opp? Du har et alternativ til å leve med problemet og det er å prøve rådene du får. Det er tøff jobbing å gå til psykolog. Det er ikke lett å endre et problem man har hatt lenge. Men hvis du ikke vil prøve så skjer det hvertfall ingen endring. Anonymkode: 9dd38...dcc
sørlands-jenta Skrevet 13. mars 2021 Forfatter #9 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Klarer du å legge deg kl.22 og lese en bok? Anonymkode: 77280...84b før overgrepene så leste jeg blader og ble trøtt av det , men nå kan jeg lese flere bøker uten å bli trøtt
sørlands-jenta Skrevet 13. mars 2021 Forfatter #10 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Han har rett. Å se på mobil eller nettbrett er ikke bra for søvnutviklingen. Om du ligger våken en lang stund så er ikke det skadelig. Det er også helt normalt å bli deprimert/nedfor/tung til sinns når du har underskudd på søvn og er tom for energi. Det eneste som hjelper mot søvnvansker er faste rutiner/leggetider, roe ned med et bad og en bok. Jeg har lagt merke til for egen del at legger jeg meg for sent så blir det vanskelig å sove. Det virker til å være aldersbetinget for som yngre sovnet jeg raskere å dypere ved å legge meg sent. Ser jeg på mobil så er oddsen mye høyere for å ligge våken i timevis. Kroppen finner ro, men ikke dyp søvn. Det er lett å bli stresset når man ikke får sove; "nå MÅ jeg sove for om ikke blir morgendagen helt grusom. 4 timer igjen bare. Ånei, bare 3 timer igjen, må skynde meg, gruer meg til i morgen. " nå er det mer " jeg vet jeg kan klare hele dagen, selv om det ikke blir moro, og sover sikkert bedre til natten." Anonymkode: d86d3...9a2 har vært hos en søvn spesialist som sa at det ikke var vits for meg å ha faste legge rutiner , men at jeg trenger traume behandling
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #11 Skrevet 13. mars 2021 57 minutter siden, sørlands-jenta said: har vært hos en søvn spesialist som sa at det ikke var vits for meg å ha faste legge rutiner , men at jeg trenger traume behandling Jeg sier ikke at det er umulig at du trenger traumebehandling, men det er mest logisk å tro at psykologen har, la oss si, mer rett enn søvnspesialisten i dette tilfellet fordi: 1. Psykologen kjenner deg og problemene dine mye bedre enn søvnspesialisten. 2. Psykologen kan mer om traumer og traumebehandling enn søvnspesialisten. Anonymkode: 9dd38...dcc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå