Gå til innhold

Vi har valgt alkoholfritt bryllup

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Usikker på hvordan jeg ville håndtert et alkoholfritt bryllup. Jeg syntes taler og sånt er så kjedelig at jeg føler for å dø og da har et glass vin vært redningen i alle bryllup jeg har vært i! Om jeg noensinne blir bedt i et alkoholfritt bryllup så er det mulig jeg hadde tatt et par glass før jeg kom og så dratt så tidlig det lot seg gjøre. Dog hadde jeg ikke tatt med lommelerke eller noe slikt, der får grensa gå. Hadde respektert at det ikke ble servert noe og lidd meg gjennom hehe ;)

Anonymkode: 1033e...e13

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ulike grunner til dette, men sånn er det nå :)

Det blir veldig lite og intimt, femten gjester hvor flere av dem er barn. Vi har en bryllupsnettside hvor vi oppdaterer gjestene våre og skriver litt om sted og tid og gaveønsker, og lurer nå på om jeg bør skrive at det blir alkoholfritt på nettsiden? Eller er dette noe folk bare får reagere som de vil på når de kommer?

Anonymkode: 31abd...b8a

Informere på forhånd er nok lurt :) Hva andre mener om deres valg er uinteressant egentlig. Det er deres bryllup, deres valg. Jeg ville likt å vite på forhånd selv. Gratulerer, håper dere får en strålende og minnerik dag ❤️

Anonymkode: 02fa1...b07

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nja, der finnes gode alkoholfrie viner man kan ha til maten. Så vin til maten kan man fint ha.

Anonymkode: 3730d...a47

Nei. Det gjør det virkelig ikke. Alle alkoholfrie viner smaker omtrent som dårlig solbærsaft. Jeg har prøvd masse alkoholfrie viner som gravid, og det var virkelig fæle greier. Kun egnet til å late som om man drikker, ikke noe jeg drikker for kos. Kan ikke servere noe som smaker så semmert i et bryllup 😳

Anonymkode: 90b12...edc

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Informer om det, syns jeg. Slik at folk kan planlegge bedre. Om dere har alkoholfri drikke (alk. fritt øl og vin) - si ifra om dette også så ikke folk forventer brus og vann bare. Og ikke vær kjip på brusen! 

Dere som sier at det er gørrkjedelig uten alkohol, blir dere drita i barndåp og konfiirmasjoner? De er bare 15 stk her og mange er barn. Kan ikke forstå at det skulle bli kjedelig/trøtt.

Det blir nok annerledes og ikke "party" til morrakvisten, men det kan jo bli svært gøy og fint uansett. 

Har aldri kjedet meg i alkoholfrie sammenkomster med familie.

Anonymkode: 3ef02...155

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i et bryllup en gang hvor det ikke ble oppgitt at det var alkoholfritt. Flere gjester reagerte fordi de hadde bestilt overnatting på hotell. Hadde de visst at det ble alkoholfritt så kunne de har kjørt hjem og spart den utgiften. 

Anonymkode: 51eec...446

• Liker 36
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle alkoholfrie viner smaker omtrent som dårlig solbærsaft. 

Rødvinene smaker druesaft. Hvitvinene minner mer om hvitvin. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nja, der finnes gode alkoholfrie viner man kan ha til maten. Så vin til maten kan man fint ha.

Anonymkode: 3730d...a47

Eh, nei, det gjør det faktisk ikke. Da hadde jeg mye heller drukket vann gitt. Alloholfri vin smaker stort sett halvbedervet saft, grøss.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Informer om det, syns jeg. Slik at folk kan planlegge bedre. Om dere har alkoholfri drikke (alk. fritt øl og vin) - si ifra om dette også så ikke folk forventer brus og vann bare. Og ikke vær kjip på brusen! 

Dere som sier at det er gørrkjedelig uten alkohol, blir dere drita i barndåp og konfiirmasjoner? De er bare 15 stk her og mange er barn. Kan ikke forstå at det skulle bli kjedelig/trøtt.

Det blir nok annerledes og ikke "party" til morrakvisten, men det kan jo bli svært gøy og fint uansett. 

Nei, men både barnedåp og konfirmasjon er jo en lidelse man kun tolererer fordi man er glad i familien sin, det er jo på ingen måte givende for gjestene. Et alkoholfritt bryllup blir fort i samme kategori. Man lider seg gjennom en kjip kveld for å glede brudeparet.

Anonymkode: 00c17...93c

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eh, nei, det gjør det faktisk ikke. Da hadde jeg mye heller drukket vann gitt. Alloholfri vin smaker stort sett halvbedervet saft, grøss.

Nei, men både barnedåp og konfirmasjon er jo en lidelse man kun tolererer fordi man er glad i familien sin, det er jo på ingen måte givende for gjestene. Et alkoholfritt bryllup blir fort i samme kategori. Man lider seg gjennom en kjip kveld for å glede brudeparet.

Anonymkode: 00c17...93c

Hva slags venner og familie er det dere har? 😳 Jeg elsker konfirmasjoner og bryllup. Masse god mat og drikke (ja brus også er godt syns jeg!). Gleder meg til hver konfirmasjon jeg får dra i. Barndåper er det lite av i min familie, og bryllup også. Jeg kan skjønne at familier med mye intriger ikke har samme gleden, men i slike tilfeller sier man jo bare nei. (Har takket nei til venner av familien som er litt smågærne osv) 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Altså...

Jeg er TS, forresten. Kikket innom her og ble overrasket over responsen. Så ja, takk for engasjementet, men helt seriøst... For noen svar? For det første er mange av dere ordentlig frekke:

"Det er en lidelse, folk vil bli skuffet og kjede seg og ha det fælt, lide seg gjennom den grusomme dagen!"

Veldig hyggelig å høre! Bruker sparepengene våre på denne dagen, og har anstrengt oss for å sørge for at gjestene, og dette inkluderer da barna, skal ha det bra. God mat, aktiviteter og god drikke er ikke nok - det må et rusmiddel til, ellers vil altså bryllupet vårt, denne ene dagen som helst skal handle om kjærlighet, bli fullstendig mislykket.

For det andre bekrefter dere så mange av fordommene mine når det gjelder forholdet mange har til alkohol. At dere virkelig ikke en gang kan FORESTILLE dere en hyggelig dag med den nærmeste familien uten øl eller vin er for meg ufattelig merkelig. 

Noen nevner også at det å bli ør og god er et mål, i en samling hvor jeg allerede har sagt at mange av dem er barn. Barn får med seg utrolig mye! Bare en liten personlighetsforandring er ubehagelig for dem, det viser studiene gang på gang.

Det er veldig viktig for oss at gjestene trives, nettopp derfor jeg startet denne tråden, men det er vel også viktig at vi har litt vi skulle sagt denne ene dagen. Ingen av oss ønsker å se Onkel Håkon beruset denne dagen, og det føles heller ikke naturlig å legge opp til når det er så mange barn til stede. 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Usikker på hvordan jeg ville håndtert et alkoholfritt bryllup. Jeg syntes taler og sånt er så kjedelig at jeg føler for å dø og da har et glass vin vært redningen i alle bryllup jeg har vært i! Om jeg noensinne blir bedt i et alkoholfritt bryllup så er det mulig jeg hadde tatt et par glass før jeg kom og så dratt så tidlig det lot seg gjøre. Dog hadde jeg ikke tatt med lommelerke eller noe slikt, der får grensa gå. Hadde respektert at det ikke ble servert noe og lidd meg gjennom hehe ;)

Anonymkode: 1033e...e13

Du later til å ha litt alkoholproblemer.

• Liker 13
Skrevet

Selvsagt skal du informere om det! Dermed kan en kjøre selv, og slippe å bli skuffet når en kommer, eller irritert for at en har styrt med transport eller overnatting.  Klart det kan bli koselig med alkoholfritt bryllup også,  men de varer gjerne ikke så lenge, og dansegulvet pleier ikke være tettpakket akkurat. Styr unna alkoholfi vin, de smaker som regel høgg, men snakk med dem på polet og få alternativ som eplemost, flandelbærbobler og andre alternativ enn bare brus.  Men gi for all del beskjed. Hvorfor skulle  du forresten tenke at du IKKE skulle gjøre det? Hvis du har gjester som du vet kommer til å reagere negativt, så er det mye bedre at de surmuler seg ferdig på forkant. Det er DIN store dag, og da skal det være god stemning, alkohol eller ikke. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Vil uansett informert, da planlegger for etter det. Kanskje velge de å kjøre selv og lar barna bli lengre oppe. 

Anonymkode: 32945...3ab

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dere må informere. 

Jeg respekterer alltid brudeparets valg.

Men jeg og mannen setter stor pris på god vin til god mat, og et glass til festen. Så om vi er invitert i bryllup eller andre lag (med unntak av barnedåp og konfirmasjoner) innordner vi oss med hotellovernatting og taxi. 

Er det alkoholfritt setter vi oss like så godt i bilen og kjører hjem. 

Så informasjon om dette kan raskt spare oss for 2-4000 kroner. 

Anonymkode: a9801...9e7

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Ja, informer om det selvfølgelig. Det er vanlig at det står noe om serveringen i bryllupsinvitasjoner, det har det i alle fall gjort når jeg har vært i bryllup. F.eks at det serveres vin til maten og at folk må ta med det de liker å drikke til festen, eller at det er bar med mulighet til å kjøpe drikke, eller alkoholfritt. Det har noe å si for hvordan man planlegger 😊 f.eks hvis jeg ser for meg at det blir festligheter og alkohol så planlegger jeg transport, legger ikke voldsomme planer neste dag og evt bytter vakt på jobb hvis jeg har jobbehelg, mens hvis jeg vet det blir alkoholfritt så trenger jeg ikke tenke på de tingene. 

Anonymkode: e8645...222

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, informer om det selvfølgelig. Det er vanlig at det står noe om serveringen i bryllupsinvitasjoner, det har det i alle fall gjort når jeg har vært i bryllup. F.eks at det serveres vin til maten og at folk må ta med det de liker å drikke til festen, eller at det er bar med mulighet til å kjøpe drikke, eller alkoholfritt. Det har noe å si for hvordan man planlegger 😊 f.eks hvis jeg ser for meg at det blir festligheter og alkohol så planlegger jeg transport, legger ikke voldsomme planer neste dag og evt bytter vakt på jobb hvis jeg har jobbehelg, mens hvis jeg vet det blir alkoholfritt så trenger jeg ikke tenke på de tingene. 

Anonymkode: e8645...222

Jeg skjønner ikke helt hvordan folk kan tro at det skal bli noen vill fest med dans og glass på glass når det er mange små barn til stede.

Men poenget med transport er godt!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, men jeg blir ikke drita i bryllup med alkohol heller. Har vært i over 30 bryllup, kun i ett av dem ble folk drita, og da stod det spritflasker på bordene. De fleste drikker alkohol uten å bli pæredritings. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Altså...

Jeg er TS, forresten. Kikket innom her og ble overrasket over responsen. Så ja, takk for engasjementet, men helt seriøst... For noen svar? For det første er mange av dere ordentlig frekke:

"Det er en lidelse, folk vil bli skuffet og kjede seg og ha det fælt, lide seg gjennom den grusomme dagen!"

Veldig hyggelig å høre! Bruker sparepengene våre på denne dagen, og har anstrengt oss for å sørge for at gjestene, og dette inkluderer da barna, skal ha det bra. God mat, aktiviteter og god drikke er ikke nok - det må et rusmiddel til, ellers vil altså bryllupet vårt, denne ene dagen som helst skal handle om kjærlighet, bli fullstendig mislykket.

For det andre bekrefter dere så mange av fordommene mine når det gjelder forholdet mange har til alkohol. At dere virkelig ikke en gang kan FORESTILLE dere en hyggelig dag med den nærmeste familien uten øl eller vin er for meg ufattelig merkelig. 

Noen nevner også at det å bli ør og god er et mål, i en samling hvor jeg allerede har sagt at mange av dem er barn. Barn får med seg utrolig mye! Bare en liten personlighetsforandring er ubehagelig for dem, det viser studiene gang på gang.

Det er veldig viktig for oss at gjestene trives, nettopp derfor jeg startet denne tråden, men det er vel også viktig at vi har litt vi skulle sagt denne ene dagen. Ingen av oss ønsker å se Onkel Håkon beruset denne dagen, og det føles heller ikke naturlig å legge opp til når det er så mange barn til stede. 

Har du vært gjest i mange bryllup? Ut fra det du skriver så tviler jeg på det. Det er ofte en langtekkelig affære som gjest, der f.eks et glass god vin man være noe å kose seg med mens man hører på 4. talen fra tante Liv og synger den rosa sangen med 11 vers helt uten rim og takt til musikken. Når du i tillegg nevner at det skal ha "aktiviteter" så er det bare enda en grunn til å krympe seg i brusglasset, det er den beste oppskriften på kjip fest. Det handler ikke om et rusmiddel, det handler om at god mat komplementeres av god drikke, og god drikke er vin og øl, ikke farris og cola zero. Gode alkoholfrie viner finnes ikke, men det finnes en del brukbar alkoholfri øl. Men du må selvfølgelig informere gjestene om at de trygt kan ta bilen. 

Anonymkode: 84b89...72b

• Liker 28
Skrevet

Dere må selvsagt si fra så ikke folk kaster bort penger på taxi og for at de ikke skal få forventinger om fest. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan folk kan tro at det skal bli noen vill fest med dans og glass på glass når det er mange små barn til stede.

Om det er bryllup med alkohol forutsetter jeg at foreldrene tar ansvar, og avrunder kvelden for ungene (barnevakt, eller hele familien i seng), før festen begynner etter middagen. 

Så forstår godt at barneforeldre må ha informasjonen for å innrette seg. 

Anonymkode: a9801...9e7

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

I mange bryllup er jo barna med tidlig på kvelden også blir det fest etter de har lagt seg. Ingen bryllup jeg har vært i har barna vært med til seint på kveld.

Anonymkode: e1a79...23b

• Liker 8
Gjest Reidunrev
Skrevet

Frekt å ha en liste med gaveønsker,men ikke nevner at det er alkoholfritt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...