Gå til innhold

Hvor viktig er middag egentlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jada, vi har middag hver dag. Men 4-åringen er utrolig kresen når det kommer til middager, og personlig så kunne jeg fint klart meg uten middag de fleste dager. Spiser heller andre ting. Men dag og ut dag inn så lager jeg den forbanna middagen, hvor 4-åringen "tvinger i seg" noe, og lar resten ligge. For min del blir det bare vomfyll da jeg ikke er spesielt glad i verken fiskepinner eller kjøttboller. Må vi ha denne middagen hver dag? Bare styr, og egentlig ingen som koser seg... 

Anonymkode: 3bd73...404

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag noe dere liker da, så får ungen spise den den klarer av den middagen, Så spise noe ekstra ved neste måltid. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Om du tenker middag som i varmt måltid, ikke så viktig. Måltidet kan du jo kalle middag selv om det ikke er det man tradisjoner forbinder med middag. Måltid er måltid. 

Det er ikke så nøye hva man kaller det, men næringen er jo det viktige. Om dere heller vil ha noe annet, hvorfor ikke? Så lenge det ikke erstattes med sjokolade eller Big Mac, ser jeg ikke problemet 😄

Anonymkode: 982a6...091

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo prøve å engasjere 4 åringen i maten. Lage morsom, god, næringsrik mat. Middag er viktig for å få i seg mer enn bare skive med pålegg. Få i seg grønnsaker, fett, proteiner, vitaminer etc...

Fiskepinner og kjøttboller blir kjedelig i lengden ja. Men hva med å prøve ut andre spennende oppskrifter.

https://www.tine.no/oppskrifter/tips/middag-som-barna-digger

Anonymkode: a2428...977

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg har lest en gang at hjernen vil ha varm mat ila dagen, derfor middagen oftest er varm. Det viktigste er jo bare å spise når man er sulten

Anonymkode: 5d4c8...47a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (6 minutter siden):

Lag noe dere liker da, så får ungen spise den den klarer av den middagen, Så spise noe ekstra ved neste måltid. 

Da spiser ikke ungen noe som helst, og han kan ikke hoppe over et helt måltid hver dag.. Det er SVÆRT begrenset hva han liker. Ikke grønnsaker, sauser, det meste av kjøtt osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om du tenker middag som i varmt måltid, ikke så viktig. Måltidet kan du jo kalle middag selv om det ikke er det man tradisjoner forbinder med middag. Måltid er måltid. 

Det er ikke så nøye hva man kaller det, men næringen er jo det viktige. Om dere heller vil ha noe annet, hvorfor ikke? Så lenge det ikke erstattes med sjokolade eller Big Mac, ser jeg ikke problemet 😄

Anonymkode: 982a6...091

Er jo egentlig enig, men tenker at da venner han seg vel ihvertfall ikke til å like noe?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste med middagen synes jeg egentlig er samlingen rundt bordet og det felles måltidet. Om maten er kald eller varm er vel ikke så viktig. 

Anonymkode: 37099...953

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spise senere? Når man er skikkelig sulten, må man jo spise. 

Anonymkode: 33946...ca8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke lage noe som både kan serveres på en måte som barnet liker, og som lett kan gjøres mer spennende for deg som voksen. F.eks pitabrød som dere kan fylle med det dere vil? Sett fram skåler med mais, tomat, agurk, kjøtt og en saus, så kan han velge det han vil og du kan ta det du har lyst på. Veldig populært her iallefall (og vi har også kresne barn). Eller fiskeburger bor du dere kan komponere litt selv? 

Anonymkode: 15cfd...ff2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her spiser barnet når han er sulten, så har funnet tidspunkter og lagd en rutine utifra de tidene han pleier å være sulten! Funker veldig bra her ☺️ Men handler ikke om å være kresen her da, men virker selvfølgelig som han er kresen når vi spiser et tidspunkt han ikke vil ha mat. Han elsker brokkoli, gulrøtter, fisk og egentlig alt.. Men spiser det ikke til hvilken tid som helst. 

Anonymkode: 3689a...dc7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jada, vi har middag hver dag. Men 4-åringen er utrolig kresen når det kommer til middager, og personlig så kunne jeg fint klart meg uten middag de fleste dager. Spiser heller andre ting. Men dag og ut dag inn så lager jeg den forbanna middagen, hvor 4-åringen "tvinger i seg" noe, og lar resten ligge. For min del blir det bare vomfyll da jeg ikke er spesielt glad i verken fiskepinner eller kjøttboller. Må vi ha denne middagen hver dag? Bare styr, og egentlig ingen som koser seg... 

Lag kyllingsalat til middag, det er ikke varmt. 

Anonymkode: 401b0...eec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lag noe mat dere liker og spis den? 

Anonymkode: 31dae...278

• Liker 3
Gjest Chroma
Skrevet

Nei, du må faktisk ikke lage varm middag hver dag. Lag noe dere har lyst på istedenfor. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis alternativet er nok et brødmåltid er jo ikke det så bra, høres lite variert ut.

Hvorfor forventer du at barnet skal like kjøttboller og fiskepinner når du ikke gjør det? 

Bare lag det du liker å spise, og slutt å press barnet til å spise/smake. Fokuser på hyggelig stemning rundt bordet. Noen dager kun ser og lukter barnet mitt på maten. Jeg tenker på det som et tidlig steg i tilvenning, og ikke bortkastet. De henter seg inn igjen til kvelds. 

Anonymkode: 0237c...e27

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må også legge til at barnet spiser hva vi selv liker. Lager jo ikke fiskepinner når vi ikke vil ha selv! Er fredsgstaco og vanlig middag ellers som vi spiser. Hvorfor tvinge på barnet kjip mat? Lag ordentlig deilig middag som dere selv spiser. 

• Liker 2
Skrevet

Dersom barna ikke liker middagen her, så neivel, men jeg lager ikke noe annet. Da får de heller kveldsmaten litt tidligere, eller tar seg en brødskive. Hadde ikke bekymra meg for en 4åring, de gir beskjed når de er sultne. Har en selv som ikke skal ha noooe!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Behøver middag bestå av fiskepinner og kjøttboller da? Her ser problemet ut til at du ikke lager mat noen av dere liker. 
Middag er viktig synes jeg, ikke bare på grunn av næringsinnhold, men det er noe samlende over det. 
Har venner som ofte fikk corn flaces og brødskive istedet for middag, de sier nå som voksne at det var veldig stusselig.
Synes du skal begynne og lage middag med litt mer smak, kanskje en matkasse?

Anonymkode: b4fdc...226

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lag kyllingsalat til middag, det er ikke varmt. 

Anonymkode: 401b0...eec

Barnet likere ikke kylling eller grønnsaker (bortsett fra rå gulrot). 

Så lag noe mat dere liker og spis den? 

Anonymkode: 31dae...278

Ja, men da spiser jo ikke barnet.

Chroma skrev (1 time siden):

Nei, du må faktisk ikke lage varm middag hver dag. Lag noe dere har lyst på istedenfor. 

Takk! Trengte å høre det. 

Hvis alternativet er nok et brødmåltid er jo ikke det så bra, høres lite variert ut.

Hvorfor forventer du at barnet skal like kjøttboller og fiskepinner når du ikke gjør det? 

Bare lag det du liker å spise, og slutt å press barnet til å spise/smake. Fokuser på hyggelig stemning rundt bordet. Noen dager kun ser og lukter barnet mitt på maten. Jeg tenker på det som et tidlig steg i tilvenning, og ikke bortkastet. De henter seg inn igjen til kvelds. 

Anonymkode: 0237c...e27

Barnet vil gjerne ha brød (eller knekkebrød). Barnet liker fiskepinner og kjøttboller, jeg som ikke gjør det. 

Må også legge til at barnet spiser hva vi selv liker. Lager jo ikke fiskepinner når vi ikke vil ha selv! Er fredsgstaco og vanlig middag ellers som vi spiser. Hvorfor tvinge på barnet kjip mat? Lag ordentlig deilig middag som dere selv spiser. 

Fiskepinner er en av få ting barnet spiser. Derfor jeg lager det. Om jeg skulle velge det JEG liker, så ville ikke barnet spist noe av den middagen i det hele tatt. Når vi har taco spiser han bare chips eller lefse med ost. 

Knots skrev (57 minutter siden):

Dersom barna ikke liker middagen her, så neivel, men jeg lager ikke noe annet. Da får de heller kveldsmaten litt tidligere, eller tar seg en brødskive. Hadde ikke bekymra meg for en 4åring, de gir beskjed når de er sultne. Har en selv som ikke skal ha noooe!

Barnet velger gjerne brødskive over de aller fleste middager. 

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Behøver middag bestå av fiskepinner og kjøttboller da? Her ser problemet ut til at du ikke lager mat noen av dere liker. 
Middag er viktig synes jeg, ikke bare på grunn av næringsinnhold, men det er noe samlende over det. 
Har venner som ofte fikk corn flaces og brødskive istedet for middag, de sier nå som voksne at det var veldig stusselig.
Synes du skal begynne og lage middag med litt mer smak, kanskje en matkasse?

Anonymkode: b4fdc...226

Som sagt, barnet vil mye heller ha brødskive enn det meste annet. Når det er sagt, er han ikke kresen på pålegg. Han får i seg mer næring av brødmåltidene. Havregrøt spiser han, næringsrikt og godt. Matkasse er bare bortkastet. 

Tror ikke dere skjønner hvor kresen han egentlig er. 

Taco: kun chips/lefte og ost

Pitabrød med fyll: kun pitabrød med smør

"Husmannskost": en potet med smør på. Kanskje noen biter blomkål.

Alt av sauser, dressinger, grønnsaker osv utgår. Han spiser pasta, potet og ris. Vil ikke ha hva annet vi måtte ha til. Liker typisk barnemat som pølser, pizza, pannekaker. 

• Liker 1
Skrevet

Problemet med å droppe middag er at man da går glipp av nye nyttig næring som man ofte ille får i seg nok av gjennom frokost og lunsj. Tenker da på ting som grønnsaker, hvit fisk O.l.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...