Gå til innhold

Jobbe innen helse som asperger?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan en med Asperger bli en flink sykepleier? 

Anonymkode: 0bb10...5df

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å bli sykepleier men jeg sliter jo selvfølgelig med sosial samhandling. 

AnonymBruker
Skrevet

Som asperger...? Du er ikke en diagnose. 

Anonymkode: 5846a...e3b

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kan en med Asperger bli en flink sykepleier? 

Ja. En med Asberger kan selvfølgelig bli en flink sykepleier😊

ingen mennesker med Asberger/på autismespekteret er like. 

mange sosiale ferdigheter som kan være  til nytte som sykepleier, og i livet generelt kan læres og trenes på.

anbefaler at du prøver å avtale et møte med rådgiver ved høgskolen du vil gå på, og avklarer det du lurer på 😊

Endret av sicario
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange er det egentlig som har Asperger i Norge?

Anonymkode: cb8b1...a96

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av at sykepleierjobben innebærer en del småprat, for å distrahere en kanskje redd og utrygg pasient så den slapper mer av. Man snakker om været, spør spørsmål om reisen til sykehuset, gir komplimenter. Når man slapper av så gjør også ting mindre vondt. Jeg kjenner jo ikke deg, men hvis den typen småprat og å connecte med alle slags folk ikke kommer 100% naturlig for deg så kan det kanskje læres?

Jeg hadde en lege en gang som jeg er ganske sikker på at hadde Asberger. Personen var veldig direkte og delte mindre hyggelige tanker om meg som jeg absolutt ikke hadde noe behov for å vite. Jeg ble både redd og fornærmet. Da var jeg veldig glad for at det var en sykepleier i rommet som "hjalp til" litt.

Anonymkode: 33f8e...959

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du det. Du MÅ ikke være totalt blottet for sosiale antenner fordi om du har Asperger. Er egentlig bare glad for å se noen med Asperger ville bli sykepleier, så kan folk se at man kan klare det med den diagnosen og. Har diagnosen selv og alt innen omsorg og pleie står sist på lista mi, og derfor har jeg blitt bekymret for folk i fremtiden om flere og flere får Asperger og er som meg. Da hadde det ikke blitt igjen helsearbeidere til slutt

Anonymkode: 678e9...03b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier.  Trives veldig godt. Så ja det går an 🙂

Anonymkode: 1d2e1...5bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er sykepleier.  Trives veldig godt. Så ja det går an 🙂

Men er du en god sykepleier når du ikke forstår sosiale koder, blir utslitt av å være sosial og har kommunkasjonsvsnsker da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mennesker flest er faktisk ganske dårlig på empati. En med asperger som har bevisst utviklet sosial forståelse vil gjøre det i snitt bedre enn et menneske som aldri forsøker forstå andre mennesker

Anonymkode: ae29b...a15

AnonymBruker
Skrevet

Sosiale koder og sånt er ikke noe en med Asperger kan lære seg på samme måte som oss andre. Sosiale interaksjoner går for fort for til at de kan lære seg dette slik at det flyter naturlig. 

Anonymkode: e88e4...a4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men er du en god sykepleier når du ikke forstår sosiale koder, blir utslitt av å være sosial og har kommunkasjonsvsnsker da? 

Ja går bra. Jeg forstår sosiale koder. At alle med asperger ikke gjør det er tull.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja går bra. Jeg forstår sosiale koder. At alle med asperger ikke gjør det er tull.

Er bare oppriktig interessert: Hva er dine utfordringer som gjorde at du fikk diagnosen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Som asperger...? Du er ikke en diagnose. 

Anonymkode: 5846a...e3b

Jo aspergers er noe man ER. Jeg ER autist

Anonymkode: 89308...b55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er bare oppriktig interessert: Hva er dine utfordringer som gjorde at du fikk diagnosen?

Jeg fikk den som ungdom. Likte å være mest for meg selv og hadde noen spesielle interesser. Men dette har blitt bedre i voksen alder. Men er vist mange som har fått feildiagnose har jeg hørt,  så derfor er jeg ikke sikker på om jeg virkelig har det selv om jeg fikk diagnosen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Forstår tydeligvis mer av sosiale koder enn deg etter denne kommentaren å dømme.

Anonymkode: 66486...cd7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...