Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

I en annens tråd ble det rådet:

Hvis du ønsker deg barn nå, får du barn nå. Ikke tenk på arbeidsgiver!

Hva er egentlig forskjellen på å få barn uten fast jobb og med fast jobb?

Synes jeg har hørt at en må jobbe 6 av de siste 10 måneder før fødselen for og få en viss type stønad. (hvilken?). Antar da at det menes 6 måneder med fast jobb?

Jeg er nyutdannet og har i grunn lyst på baby nå og ikke vente, men samtidig greit å få startet i en jobb, slik at det blir noe å komme tilbake til etter fødselspermisjonen. Blir kanskje vanskeligere å begynne på et nytt arbeidssted etterpå. Veldig kjekt å ha begynt å jobbe der før fødselen.

Men det kan jo ta årevis å bli fast ansatt, eller? Vet ikke om jeg har lyst til å vente til fast ansettelse.... Men betyr dette at en ikke får økonomisk hjelp, whatsoever? Er nå uten jobb, så jeg starter jo igrunn på null.

Endret av Jotunjenta
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha jobbet i 6 av de siste 10 månedene for å få fødselspenger av trygdekontoret. Det er ikke bare fast jobb som teller, men også alt av vikariater...

Skrevet

Det som er greit med å ha en jobb å komme tilbake til, er at du slipper å stresse med jobbsøking mens du går hjemme i permisjonstiden.

Jeg hadde selv et 6 mnd vikariat etter studiene, og anbefaler ikke det å få barn så raskt etter. Det var slitsomt å vite at det var nødvendig for oss økonomisk at jeg hadde en jobb når permisjonstiden var over. Jeg brukte derfor mye energi på å bekymre meg, søke jobber osv. Heldigvis løste det seg, da jeg fikk tilbud om fast stilling hos min "gamle" arbeidsgiver underveis.

En annen ting er at man må ha jobbet i 6 av de 10 siste månedene før fødsel. Min sønn kom 16 dager før termin. Og hadde jeg ikke vært registrert arbeidsledig dagen etter eksamen, og hadde dagpenger i 21 dager, så hadde jeg ikke fått fødselspenger til tross for at jeg jobbet 6 mnd.

Hvorfor haste med å få barna? Det er jo godt å slippe de økonomiske bekymringene ved å ikke ha en jobb. Men har man hatt arbeid (vikariater e.l.) så har man jo rett på dagpenger etter permisjonen. Og det kan jo være bedre enn ingenting (kun kontantstøtte).

Skrevet

Du trenger ikke å ha fast jobb, men du må ha tjent minimum 60.000kr for å få noen støtte.Men da er det ikke så mye en får , men det hjelper litt på. Lykke til :)

Skrevet
Og det kan jo være bedre enn ingenting (kun kontantstøtte).

Kontantstøtte har da virkelig ikke noe med saken å gjøre :roll:

Skrevet

Selvfølgelig har det noe med saken å gjøre. :roll: Dersom man ikke har en jobb etter permisjonstiden, så har man ikke annet å leve av enn de dagpengene man kan få som registrert arbeidsledig + kontantstøtte, eller bare kontantstøtte om man ikke har rett på dagpenger.

Dette er jo noe man må tenke over før man blir gravid. Når permisjonen er over så er det litt sent å skulle finne ut at økonomien er avhengig av at en har arbeidsinntekter. Og da står en jo der med et lite barn i tillegg.

Men dersom man ikke har rett på fødselpenger så får man engangsstønaden etter fødselen. Den er imidlertid ikke så høy.

Jeg er av den klare oppfatning at man bør vente litt om man ha mulighet til det. Heller komme seg i jobb og slippe dette stresset vedrørende økonomien. Da kan man også kose seg og slappe av i permisjontiden.

Skrevet

Hvor mye får en i fødselspenger? Engangsstønaden er kanskje på 30 000 kr...? Og kontantstøtten på 3000 kr/mnd (?) får en vel uansett om en har jobb eller ikke.

Det jeg i bunn og grunn lurer på er hva det betyr i kroner og øre i forskjell på om en har fast jobb mot når en ikke har jobb.

Jeg har ikke hatt vikariater eller noe som helst. Er nyutdannet.

Vi har rikelig med penger, så vi har ikke trøbbel økonomisk. Det er kun for interessens skyld at jeg lurer på den økonomiske forskjellen.

Skrevet

Fast jobb eller ikke har ingen ting med saken å gjøre. Det er det samme om du har vært i fast stilling eller i vikariat. Du må imidlertid vært i arbeid i 6 av de 10 siste månedene før fødselen.

Hvor mye fødselpengene utgjør er avhengig av inntekten din i denne perioden. Det avhenger også av om du ønsker 100% eller 80%.

Les om dette på Trygdeetatens nettsider: http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...adopsjonspenger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...