AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #1 Skrevet 10. mars 2021 Jeg drømmer om hund. Og har tenkt at vi har relativt korte arbeidsdager slik at det er uproblematisk for en hund (etterhvert) å være hjemme alene. Men. I dag slo det meg at ungene slutter jo på sfo når de er ca 9 år gamle. Da kommer de hjem fra skolen et par timer før jeg kommer hjem fra jobb. Og det går jo ikke at et barn og en hund er hjemme alene. Så. Spørsmålet mitt er, hva gjør dere som jobber og har hund og barn? Hvor gamle må barna være før jeg kan få meg hund? (Skolen slutter 11 én dag i uka, så ungene vil uunngåelig komme hjem noen timer før meg) Anonymkode: aced0...bfd
Gjest Smeltemann Skrevet 10. mars 2021 #2 Skrevet 10. mars 2021 Kan ikke barn å hunder være alene når barnet er 9 år gamle? Hvorfor ikke?
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 10. mars 2021 #3 Skrevet 10. mars 2021 Man skal aldri la barn og hund være alene, uansett hvor snill hunden måtte være.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #4 Skrevet 10. mars 2021 Catalina Culès skrev (26 minutter siden): Man skal aldri la barn og hund være alene, uansett hvor snill hunden måtte være. Nei, det vet jeg jo. Det er jo derfor jeg lurer på hva andre med skolebarn og vanlige arbeidstider gjør. 😊 Anonymkode: aced0...bfd
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #5 Skrevet 10. mars 2021 Vi hadde en hund da jeg var liten. Da fantes ikke sfo så fra jeg var iallefall 8 var jeg alene 1 time eller 2 om ettermiddagen. Jeg hadde ikke noe ansvar for hunden men det var ikke noe problem, var jo heller koselig å slippe å komme hjem til tomt hus. En 9 åring vet vel hvordan de skal behandle dyr fint? Anonymkode: 0cdc3...f74 6
Gjest Dævendøtte Skrevet 10. mars 2021 #6 Skrevet 10. mars 2021 Herlighet, her har vi hatt hund i alle år. Da barna var yngre og kom hjem fra skolen, luftet de hunden etter de kom hjem. Har man en "vanlig" hund og "vanlige" barn er da dette null problem!
Gjest Smeltemann Skrevet 10. mars 2021 #7 Skrevet 10. mars 2021 Dævendøtte skrev (Akkurat nå): Herlighet, her har vi hatt hund i alle år. Da barna var yngre og kom hjem fra skolen, luftet de hunden etter de kom hjem. Har man en "vanlig" hund og "vanlige" barn er da dette null problem! Helt enig. Her jar det vært sånn i alle år også. Det er bra for barn og lære seg ansvar på den måten. Er en 9 åring normal så klarer den godt og passe hunden noen timer 👍🏼
Gjest Smeltemann Skrevet 10. mars 2021 #8 Skrevet 10. mars 2021 Catalina Culès skrev (35 minutter siden): Man skal aldri la barn og hund være alene, uansett hvor snill hunden måtte være. På 9 år,klarer ikke den ungen å gå en tur med den så den kan drive å pisse etter skolen så vet ikke jeg. Da kan 9 åringen ikke være hjemme alene heller da.
Chiubi Skrevet 10. mars 2021 #9 Skrevet 10. mars 2021 En niåring bør ikke være alene med en valp. Hvis hunden er voksen og veloppdragen, og barnet er rolig, kan det gå bra. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #10 Skrevet 10. mars 2021 Hvis både hunden og barna er godt oppdratt og ikke har ekstra utfordringer går dette helt fint. Det er ganske vanlig å ha en regel om at de ikke får lov til å ha med andre barn hjem, siden ikke alle barn er like hundevante. Anonymkode: ca4f8...627
Millimani Skrevet 10. mars 2021 #11 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg drømmer om hund. Og har tenkt at vi har relativt korte arbeidsdager slik at det er uproblematisk for en hund (etterhvert) å være hjemme alene. Men. I dag slo det meg at ungene slutter jo på sfo når de er ca 9 år gamle. Da kommer de hjem fra skolen et par timer før jeg kommer hjem fra jobb. Og det går jo ikke at et barn og en hund er hjemme alene. Så. Spørsmålet mitt er, hva gjør dere som jobber og har hund og barn? Hvor gamle må barna være før jeg kan få meg hund? (Skolen slutter 11 én dag i uka, så ungene vil uunngåelig komme hjem noen timer før meg) Anonymkode: aced0...bfd Hva er galt med at et 9 år gammelt barn kommer hjem til en hund? Kjenner selv flere såkalte "nøkkelbarn som låste seg inn med egen nøkkel fra de var 7-8 år gamle, og som gjerne tok hunden med på luftetur før eller etter at leksene var unnagjort. Er det krise for deg får du ta hunden med i bilen, og la den være der mens du er på jobb. Eller finne en form for hundepark hvor hunden kan kose seg sammen med andre hunder mens du er på jobb... Spørsmålet da blir om hunden koser seg der og kommer overens med de andre hundene. Er hunden hjemme får den litt alenetid mens dere er borte, og blir henrykt når dere kommer hjem igjen. 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #12 Skrevet 10. mars 2021 En 9-åring burde nok ikke være alene hjemme med en valp, men burde ikke være noe problem med en voksen hund. Men det varierer selvsagt fra barn til barn og hund til hund Anonymkode: 11d28...c33 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #13 Skrevet 10. mars 2021 Millimani skrev (Akkurat nå): Hva er galt med at et 9 år gammelt barn kommer hjem til en hund? Kjenner selv flere såkalte "nøkkelbarn som låste seg inn med egen nøkkel fra de var 7-8 år gamle, og som gjerne tok hunden med på luftetur før eller etter at leksene var unnagjort. Er det krise for deg får du ta hunden med i bilen, og la den være der mens du er på jobb. Eller finne en form for hundepark hvor hunden kan kose seg sammen med andre hunder mens du er på jobb... Spørsmålet da blir om hunden koser seg der og kommer overens med de andre hundene. Er hunden hjemme får den litt alenetid mens dere er borte, og blir henrykt når dere kommer hjem igjen. Nei, jeg vet jo ikke om det er noe i veien for en niåring å være alene med en hund. (Det er jo det jeg spør om, hvordan andre gjør den logistikken). Anonymkode: aced0...bfd
NewInTown Skrevet 10. mars 2021 #14 Skrevet 10. mars 2021 Catalina Culès skrev (46 minutter siden): Man skal aldri la barn og hund være alene, uansett hvor snill hunden måtte være. Det høres helt urimelig at man ALDRI skal kunne ha barn og hunder sammen alene, når barna er over en viss alder. De fleste barn som vokser opp med hunder, lærer seg riktig måte å håndtere hundene sine på. Og hundene blir vant til barna. Med mindre man har en aggressiv, svært uforutsigbar hund, så bør man fint kunne la et barn på si f.eks. 10 år være alene hjemme et par timer med hunden. Det er veldig vanlig praksis. Det er også vanlig at mange av de større barna går en luftetur med hunden også når de kommer hjem fra skolen. 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #15 Skrevet 10. mars 2021 Jeg ville tenkt at det var helt uproblematisk. Barnog hund er jo familiemedlemmer og vant til hverandre. Hadde det vært et nytt barn eller ny hund hver dag så er det noe annet. Om ikke hund og 9åring er kompatible nok til å 9åringen kan ta en tisserunde rundt huset med hunden når h*n kommer hjem kan kanskje hunden være i en del av huset barnet ikke får være i frem til det kommer voksne . Anonymkode: 69f6f...5c7 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #16 Skrevet 10. mars 2021 Mine har alltid kommet hjem til tomt hus og hund. Fra ca 8-9 år luftet de hunden etter skolen. Null problem. skaff deg en hund som ikke er for sterk så går det fint. Uavhengig av barn så avgrenser jeg uansett huset slik at hunden kun har tilgang til kjøkken og gang mens jeg er borte. Anonymkode: 6d8ac...b95
Millimani Skrevet 10. mars 2021 #17 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, jeg vet jo ikke om det er noe i veien for en niåring å være alene med en hund. (Det er jo det jeg spør om, hvordan andre gjør den logistikken). Anonymkode: aced0...bfd Da har ikke du peiling, eller erfaring? Mange 9 år gamle barn opplever dette. Er det snakk om en valp, derimot, er det greit at du har kontroll på hunden til du ser at hunden er trygg og mer voksen. Da kan du ta den med i bilen, og la den vente i bilen mens du er på jobb. Har du matpause eller en annen anledning kan du gå ut å gi litt selskap. Eller som nevnt, du kan finne en hundegård. Når hunden er over valpestadiet er den klar for å være alene sammen med barna i noen timer
tirben Skrevet 10. mars 2021 #18 Skrevet 10. mars 2021 Mine barn kom alltid hjem før meg. Da var det hyggelig for dem å bli møtt av en glad hund. Hunden var deres aller beste venn, som de gikk tur med, lekte med og sov med. 1
mellomtomater67 Skrevet 10. mars 2021 #19 Skrevet 10. mars 2021 nå vet ikke vi om barnet/barna til ts har en diagnose, eller om barnet er friskt. dette spiller en stor rolle. men TS, hvis barnet ditt er rolig, snill, og klarer å ta ansvar for å lufte hunden, skal det ikke være noe problem
Gjest Smeltemann Skrevet 10. mars 2021 #20 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): En 9-åring burde nok ikke være alene hjemme med en valp, men burde ikke være noe problem med en voksen hund. Men det varierer selvsagt fra barn til barn og hund til hund Anonymkode: 11d28...c33 En valp skal ikke være hjemme alene uansett. Det tar tid å gjøre en hund trygg til å være hjemme alene. Må legge inn en god del jobb.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå