Gå til innhold

Er ikke BMI på 40-50 usunt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned fra BMI 50 til ca. 40 for jeg vil bli tynnere og sunnere. Tenkte å fortsette å gå ned. Men jeg så ei jeg tipper og ha veldig høy BMI si at sunnhet handler mer om hvordan man føler seg, og ikke så mye om størrelsen. Er det slik at BMI på 40-50 ikke er så usunt, og det handler mer om innstillingen sin?

Anonymkode: 2a801...5db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det er usunt. Selv om en person i 20-årene ikke merker store helseproblemer med BMI på 40 (annet enn problemer med å få barn og smerter i ledd av høy belastning), så betyr ikke det at det ikke er usunt. Det fører til at man lever relativt mye kortere, betydelig forhøyet risiko for kjempemange sykdommer som hjerte-karsykdommer og kreft, og vi vet også at overvektige har lavere livskvalitet. 

Anonymkode: 22580...93a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sunt, men det vet du jo egentlig.

Anonymkode: a9e7a...0ae

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har gått ned fra BMI 50 til ca. 40 for jeg vil bli tynnere og sunnere. Tenkte å fortsette å gå ned. Men jeg så ei jeg tipper og ha veldig høy BMI si at sunnhet handler mer om hvordan man føler seg, og ikke så mye om størrelsen. Er det slik at BMI på 40-50 ikke er så usunt, og det handler mer om innstillingen sin?

En BMI på 50 lever du ikke så lenge med så nei, ikke så sunt.  Innstillingen din forhindrer deg ikke fra å få slag dessverre. 

Anonymkode: 7c30c...99f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange kroppspositivister som sier sånne ting, men det er nok en selvforsvarsmekanisme. De er ikke akkurat kvalifiserte til å gi helseråd, de er vel mer opptatt av å ikke skamme seg over kroppen sin. 

Anonymkode: ec198...560

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

En BMI på 50 lever du ikke så lenge med så nei, ikke så sunt.  Innstillingen din forhindrer deg ikke fra å få slag dessverre. 

Anonymkode: 7c30c...99f

Å bli født menneske gjør at du også kan få et utall av sykdommer, og til slutt vil du dø du også, enten du vil eller ikke. 

Anonymkode: 6bb4b...813

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

BMI på 50 er jo ekstremt. 40 er høyt, det er vel alvorlig fedme. Du har gjort en kjempejobb med å gå fra 50 til 40 og det viktigste er at du klarer å holde deg nede. Fortsett med samme livsstil og antakeligvis vil du fortsette å gå ned. Det beste hadde vært om du kom deg under 30.

Anonymkode: 4f104...566

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Å bli født menneske gjør at du også kan få et utall av sykdommer, og til slutt vil du dø du også, enten du vil eller ikke. 

Allikevel er det mye større sjanse for å bli syk med høy bmi !

Anonymkode: 05204...3ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo kjempeflink! Det er klart det er sunnere med BMI på 40 enn 50. 

Anonymkode: c3184...071

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva er vitsen med å dø unødvendig tidlig pga sykelig fedme?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En skal jo ha det godt mens man lever og de fleste vil leve lengst mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Så vil dere anbefale å fortsette å gå ned, eller kan man ta det litt med ro nå og spise litt mer hva man vil?

AnonymBruker
Skrevet

BMI 40/50 er ikke sunt. Du kan jo likevel ha det fint. Du må ikke hate seg selv, selv om du er overvektig.

Kjempefint at du går ned i vekt nå. Bare fortsett med det hvis du vil, ikke la samfunnet bestemme. Du bestemmer over din egen kropp. 

Anonymkode: 69874...8ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

BMI 40/50 er ikke sunt. Du kan jo likevel ha det fint. Du må ikke hate seg selv, selv om du er overvektig.

Kjempefint at du går ned i vekt nå. Bare fortsett med det hvis du vil, ikke la samfunnet bestemme. Du bestemmer over din egen kropp. 

Anonymkode: 69874...8ff

Man har vel et samfunnsansvar å holde seg slank?

Anonymkode: 05204...3ed

Skrevet

Tråden er ryddet for selvmordstanker. Husk at selv om man kanskje ikke beskriver tanker som gjelder akkurat nå, kan dette virke triggende på andre som også sliter. 

Vi anbefaler dere som ønsker å diskutere dette å ta kontakt med Mental helse på 116 123 eller benytte nettsiden deres Sidetmedord.no, eller kontakte Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. Er du under 18 år kan du også kontakte Kors På Halsen.

Tråden er også ryddet for brukerdebatt.

Med vennlig hilsen,

Matas, moderator. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...