Gå til innhold

En ubrukelig manns ubrukelige svar

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 14123...612

AnonymBruker
Skrevet

Veldig useriøst, han svarer jo ikke på det Christina skriver. Flau lesing, og kjenner at mine fordommer mot norske menn bare styrkes. Hva skjedde med de reflektere mennene med selvinnsikt og nysgjerrighet, som kunne ta en diskusjon på strak arm uten å bli fornærma og grinete? 

Anonymkode: b1d0c...feb

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Veldig useriøst, han svarer jo ikke på det Christina skriver. Flau lesing, og kjenner at mine fordommer mot norske menn bare styrkes. Hva skjedde med de reflektere mennene med selvinnsikt og nysgjerrighet, som kunne ta en diskusjon på strak arm uten å bli fornærma og grinete? 

Det er jo nettopp det han gjør. Han sier at de aller aller fleste menn vet hvor klitten er, kan ta en oppvask, og ønsker å bli en bedre og mer omtenksom partner.

Samtidig påpeker han at tonen til Christina ikke ville vært akseptert andre vei, og setter søkelys på ordbruken og mannesynet hennes.

Hva er galt med det?

Anonymkode: 79c4f...a7f

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg oppfatter han da hverken som fornærmet eller grinete? heller at han faktisk er en av de reflekterte mennene... Men dermed har han et poeng, i forhold til kommunikasjon. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo nettopp det han gjør. Han sier at de aller aller fleste menn vet hvor klitten er, kan ta en oppvask, og ønsker å bli en bedre og mer omtenksom partner.

Samtidig påpeker han at tonen til Christina ikke ville vært akseptert andre vei, og setter søkelys på ordbruken og mannesynet hennes.

Hva er galt med det?

Men dette stemmer jo ikke med virkelighetsoppfatningen til mange kvinner. Det er ikke så mange gode menn der ute som han påstår, da hadde jo alle kvinner møtt en god mann i løpet av livet sitt, likevel er det ekstremt mange kvinner som kun har møtt dårlige menn. Jeg har aldri møtt en mann som ønsker å bli bedre i senga, ønsker å være en god partner for meg, kun møtt menn som kjører sitt eget løp. Og da er plutselig alt min feil? 

• Liker 4
Gjest Niek79
Skrevet

"Hvis jeg møter en dame som alltid har lyst på sex, som ikke har brekningsrefleks og som liker å diskutere engelsk fotball så vil jeg gi henne sjelen min."

Tipper den ville hatt trøbbel med å komme igjennom NRKs kjønnsfilter for å si det sånn.

AnonymBruker
Skrevet

Bare for å få det ut av veien: nei, jeg er ikke fornærmet eller grinete. Bryr meg ikke nok til det.

Om diskusjon er ønskelig, er det nok ikke så lurt å starte med nedsettende og angripende kommentarer. Det var tydelig at målet med den første artikkelen ikke var å skape diskusjon for å løse noe, men derimot skrevet for å få støtte og "hyllest" blant de som er enige (og gjerne irritere andre). 

Ellers synes jeg at artikkelene føyer seg inn i en voksende rekke av kronikker hos NRK, som egentlig hadde passet best som innlegg i sosiale medier eller forum. 

Anonymkode: b812a...8ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bare for å få det ut av veien: nei, jeg er ikke fornærmet eller grinete. Bryr meg ikke nok til det.

Om diskusjon er ønskelig, er det nok ikke så lurt å starte med nedsettende og angripende kommentarer. Det var tydelig at målet med den første artikkelen ikke var å skape diskusjon for å løse noe, men derimot skrevet for å få støtte og "hyllest" blant de som er enige (og gjerne irritere andre). 

Ellers synes jeg at artikkelene føyer seg inn i en voksende rekke av kronikker hos NRK, som egentlig hadde passet best som innlegg i sosiale medier eller forum. 

Anonymkode: b812a...8ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men dette stemmer jo ikke med virkelighetsoppfatningen til mange kvinner. Det er ikke så mange gode menn der ute som han påstår, da hadde jo alle kvinner møtt en god mann i løpet av livet sitt, likevel er det ekstremt mange kvinner som kun har møtt dårlige menn. Jeg har aldri møtt en mann som ønsker å bli bedre i senga, ønsker å være en god partner for meg, kun møtt menn som kjører sitt eget løp. Og da er plutselig alt min feil? 

Virkelighetsoppfatning er ikke det samme som virkelighet. Jeg bærer også på mye nag til kvinner som har vært utro mot meg, eller slått meg, men jeg forstår at de aller fleste kvinner er gode, omsorgsfulle, kompliserte mennesker som kan gjøre feil men likevel prøver sitt beste.

Mitt minimumskrav er at den offentlige kjønnsdebatten ser på mannen på lik måte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er galt med det?

Jeg synes ikke han egentlig svarer ut innlegget hennes. Det gikk mye mer på "hva kvinner forventer av menn" enn "hva menn faktisk klarer å gjøre". 

Hun ba kvinner tenke over hvorfor det er slik at de går inn i forhold med menn der de fra første dag av tenker at en masse ting i forholdet kun er deres ansvar. Og at mennene nærmest skal ha applaus for å bidra. 
Dette handler om både kvinners og samfunnets forventninger. 
Det snakkes mye om likestilling og likeverdige parter i et forhold. Likevel er det helt normalt at en kvinne "er hjemme med barna en kveld" mens en mann "må passe barna" . (I dette ligger det underforstått at HUN gjør noe det forventes av henne, mens HAN bare "hjelper til" med noe som egentlig ikke er hans ansvar.) 
Nå er ikke menn generelt så hjelpeløse. De aller fleste menn er fullt ut i stand til å ta sin andel av ansvaret for barn. 
Likevel forventer ikke kvinner, eller samfunnet rundt dem, at de har like mye ansvar for dette som sin partner. 

Hun kunne helt sikkert brukt bedre og mindre "angripende" språk, og fått en bedre debatt. 

Anonymkode: 7e371...a40

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ønsker du å bli en bedre partner? Du bør jo starte med deg selv før du ønsker endring til andre folk.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke han egentlig svarer ut innlegget hennes. Det gikk mye mer på "hva kvinner forventer av menn" enn "hva menn faktisk klarer å gjøre". 

Hun ba kvinner tenke over hvorfor det er slik at de går inn i forhold med menn der de fra første dag av tenker at en masse ting i forholdet kun er deres ansvar. Og at mennene nærmest skal ha applaus for å bidra. 
Dette handler om både kvinners og samfunnets forventninger. 
Det snakkes mye om likestilling og likeverdige parter i et forhold. Likevel er det helt normalt at en kvinne "er hjemme med barna en kveld" mens en mann "må passe barna" . (I dette ligger det underforstått at HUN gjør noe det forventes av henne, mens HAN bare "hjelper til" med noe som egentlig ikke er hans ansvar.) 
Nå er ikke menn generelt så hjelpeløse. De aller fleste menn er fullt ut i stand til å ta sin andel av ansvaret for barn. 
Likevel forventer ikke kvinner, eller samfunnet rundt dem, at de har like mye ansvar for dette som sin partner. 

Hun kunne helt sikkert brukt bedre og mindre "angripende" språk, og fått en bedre debatt. 

Anonymkode: 7e371...a40

Da er vi forsåvidt enige. Det poenget du og andre sikter til her drukner dessverre i et syrlig angrep på menn.

Jeg er relativt ung, og mann, så kjenner meg ikke igjen i det du beskriver. For meg og min krets er det naturlig å være hjemme med barna , og dette sees på som et gode. Samme med husarbeide. Derimot ser jeg at menn på 45 og oppover bærer på helt andre forventninger og kjønnsroller. Selv her tror jeg mannen blir misforstått, men kan godt se poenget ditt hva angår fordeling av arbeidsoppgaver :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Norske kvinncels må slutte å skylde på menn for at de ikke lykkes med kjærester eller bare får sex. Gå i dere selv i stedet for å spy ut hatet deres på Internett. Menn skylder dere ingenting 

Anonymkode: 4968c...59f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kanskje du skal se litt nøyere på hvilken type menn du blir sammen med? Jeg har hatt min andel menn opp gjennom årene, og de fleste har ønsket å ha meg i fokus i senga, og sørget for min orgasme før sin egen.

Jeg tror kommunikasjon er nøkkelen her, og der kan både kvinner og menn bli bedre.

Anonymkode: b1f1b...b54

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Niek79 skrev (32 minutter siden):

"Hvis jeg møter en dame som alltid har lyst på sex, som ikke har brekningsrefleks og som liker å diskutere engelsk fotball så vil jeg gi henne sjelen min."

Tipper den ville hatt trøbbel med å komme igjennom NRKs kjønnsfilter for å si det sånn.

Ikke hvis den var godt skrevet. Den er i hvert fall ikke ulovlig å publisere og du kan gå til en annen kanal enn nrk med den.

Anonymkode: 0700f...795

Skrevet

Christina Fraas traff visst spikeren på hodet. Ikke bare stiller samfunnet lave krav til menn, menn blir også pottesure når skjevheten påpekes.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg er helt atypisk, men jeg skjønner ikke noe av denne diskusjonen i det hele tatt.

Jeg er 53 år, har vært gift med hun jeg ble kjent med da jeg var 18, har to barn som er blitt voksne og vi har utdannelse og jobber begge to. Jeg er hjemme først og lager middag stort sett hver dag. Jeg er rett og slett den flinkeste kokken. Snør det, måler hun innkjørselen oftere enn meg - fordi hun synes jeg slurver og fordi jeg da kan lage middagen i stedet. Vi trenger ikke å vaske, for det gjør en vaskehjelp. Hun regjerer der vaskemaskinen er og jeg hjelper kun til innimellom, men oppvaskmaskinen er mitt ansvar. Vi har sex et par ganger i uken. Noen ganger har jeg mer lyst enn henne, men hun stiller opp likevel. Hvis jeg mangler sex blir jeg sur, da ler hun av meg og ber meg ta en runk, ellers så knuller vi neste morgen. Hun tjener mye mer enn meg, men jeg har bra pensjonsordning og hun har dårlig. Krangler vi så har vi en pakt om å avslutte krangelen før leggetid. Vi sovner aldri som uvenner og har aldri gjort det noen gang. Vi kan midt i en krangel minne hverandre på å tolke den andre i beste mening og ikke det motsatte. Så, nei, jeg skjønner ikke all denne bitterheten.

Anonymkode: 922ec...9f1

• Liker 5
Skrevet (endret)

Tanuki skrev (20 minutter siden):

Christina Fraas traff visst spikeren på hodet. Ikke bare stiller samfunnet lave krav til menn, menn blir også pottesure når skjevheten påpekes.

- Fargede liker ikke rasisme

- Homser liker ikke homo-hets

- Kvinner liker ikke å bli nedvurdert på gruppenivå.

Hvorfor skulle menn være annerledes?

Endret av Isambard
  • Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mulig jeg er helt atypisk, men jeg skjønner ikke noe av denne diskusjonen i det hele tatt.

Jeg er 53 år, har vært gift med hun jeg ble kjent med da jeg var 18, har to barn som er blitt voksne og vi har utdannelse og jobber begge to. Jeg er hjemme først og lager middag stort sett hver dag. Jeg er rett og slett den flinkeste kokken. Snør det, måler hun innkjørselen oftere enn meg - fordi hun synes jeg slurver og fordi jeg da kan lage middagen i stedet. Vi trenger ikke å vaske, for det gjør en vaskehjelp. Hun regjerer der vaskemaskinen er og jeg hjelper kun til innimellom, men oppvaskmaskinen er mitt ansvar. Vi har sex et par ganger i uken. Noen ganger har jeg mer lyst enn henne, men hun stiller opp likevel. Hvis jeg mangler sex blir jeg sur, da ler hun av meg og ber meg ta en runk, ellers så knuller vi neste morgen. Hun tjener mye mer enn meg, men jeg har bra pensjonsordning og hun har dårlig. Krangler vi så har vi en pakt om å avslutte krangelen før leggetid. Vi sovner aldri som uvenner og har aldri gjort det noen gang. Vi kan midt i en krangel minne hverandre på å tolke den andre i beste mening og ikke det motsatte. Så, nei, jeg skjønner ikke all denne bitterheten.

Anonymkode: 922ec...9f1

Min livserfaringer lignende, og den er ikke kortere enn din.

Det er dette som jeg tror stemmer bedre med det virkelige bildet, i stedet for å se på de atypiske eksemplene for så i kritisere 50% av befolkningen. Hva er det som gjør det legitimt, aller i det hele tatt ønskelig?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...