Gå til innhold

Hvordan var/er valpeperioden din?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

-          Hvor fort ble valpen stuerein? Hvor konsekvent var du? Gikk du ut om natten?

-          Ved fire måneders alder, hvor lenge kunne valpen være alene hjemme?

-          På hvilken måte trente du passeringstrening/rotrening, og var det verdt det? «Lander den» uansett etter tenåringsperioden?

-          Hva ønsker du at du hadde øvd og trent mer på/gjort annerledes i ettertid?

Anonymkode: 3197c...cfd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk valpen ved 16 uker, da var hun nesten helt stuerein. Gikk ut om natten til hun var 20 uker, da trengte hun det ikke mer. Nå er hun 6 måneder og holder seg når jeg står opp så jeg går kjapt på badet og tar på klær og linser, så tisser hun gjerne ikke før vi har gått et lite stykke. Var konsekvent på å ta henne ut etter hun hadde sovet og spist. 

Hun tålte fint å være alene hjemme et par timer, men måtte avgrense området hennes, så hun var i gangen der det ikke var noe hun kunne skade seg på, og hun kunne ikke gå til vinduene og "holde vakt". Vi har hjemmekontor begge to, så hun var derfor ikke alene mer enn et par timer, vi øvde en del på det på ettermiddagstid for å kunne være alene lengre perioder. 

Jeg mener at spesielt rotrening er høyst nødvendig å jobbe med, valper klarer ikke å "skru av" på samme måte som vi voksne gjør. De må lære å roe seg så de ikke blir ovestimulert og stressa. Nå har vi en rolig og fin hund som ligger og sover selv om ungene styrer på rundt henne. 

Vi går på valpekurs, det synes jeg vi har fått mye igjen for, man får konkrete tips å øve på, samt at valpen får omgås andre hunder. Vår valp elsker det :) 

Anonymkode: eba7d...21b

AnonymBruker
Skrevet

Den ene hunden: Helt jævlig. Måtte ut med han hver halvtime hver dag i 2 mnd. Så gikk det bra i 2 mnd, så var det nye 2 mnd med tisse inne hver halvtime. TOk nesten ett år før han lærte gå på do. Haha
Og han prøvde tygge på alt, hørte ikke på NOE.
Men heldigvis søt, og arbeidet ga resultater

Den andre hunden min var en drøm. Har såvidt lagt noe arbeid i det, han bare funker og lærer alt med en gang

Anonymkode: 7a9c9...332

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vi fikk valpen ved 16 uker, da var hun nesten helt stuerein. Gikk ut om natten til hun var 20 uker, da trengte hun det ikke mer. Nå er hun 6 måneder og holder seg når jeg står opp så jeg går kjapt på badet og tar på klær og linser, så tisser hun gjerne ikke før vi har gått et lite stykke. Var konsekvent på å ta henne ut etter hun hadde sovet og spist. 

Hun tålte fint å være alene hjemme et par timer, men måtte avgrense området hennes, så hun var i gangen der det ikke var noe hun kunne skade seg på, og hun kunne ikke gå til vinduene og "holde vakt". Vi har hjemmekontor begge to, så hun var derfor ikke alene mer enn et par timer, vi øvde en del på det på ettermiddagstid for å kunne være alene lengre perioder. 

Jeg mener at spesielt rotrening er høyst nødvendig å jobbe med, valper klarer ikke å "skru av" på samme måte som vi voksne gjør. De må lære å roe seg så de ikke blir ovestimulert og stressa. Nå har vi en rolig og fin hund som ligger og sover selv om ungene styrer på rundt henne. 

Vi går på valpekurs, det synes jeg vi har fått mye igjen for, man får konkrete tips å øve på, samt at valpen får omgås andre hunder. Vår valp elsker det :) 

Når hun var 4 mnd, hvor langt ville du si dere hadde kommet med alenetrening? Jeg vil vel tro det kommer mer naturlig for noen valper, mens andre trenger mer tid. 

Ja, valpekurs skal jeg dra på også :) Er litt i tenkeboksen på hundebarnehage, men vi får se. 

Anonymkode: 32c9f...d0d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Den ene hunden: Helt jævlig. Måtte ut med han hver halvtime hver dag i 2 mnd. Så gikk det bra i 2 mnd, så var det nye 2 mnd med tisse inne hver halvtime. TOk nesten ett år før han lærte gå på do. Haha
Og han prøvde tygge på alt, hørte ikke på NOE.
Men heldigvis søt, og arbeidet ga resultater

Den andre hunden min var en drøm. Har såvidt lagt noe arbeid i det, han bare funker og lærer alt med en gang

Anonymkode: 7a9c9...332

Gjorde du akkurat det samme for begge hundene, eller kan det ha vært uregelmessighet/slakking som gjorde at valpen fikk tilbakefall? Eller var det bare slik valpen var? 

Skrevet

Den siste skjønte poenget med å gå på do ute da jeg fikk den 8 uker gammel, så de gangene hun gikk på do inne var jeg for treig. Hun ble fort tørr om dagen, men måtte vel bli nærmere 4 mnd før hun kunne sove hele natta gjennom uten en tissetur. 

Ettersom jeg hadde god tid begynte jeg ikke hjemme alene trening før 4 mnd, men ved 6 mnd var hun hjemme alene opp til 5 timer om dagen. Hadde sikkert tålt en full arbeidsdag, men jeg er sjeldent borte så lenge. 

Jeg var ganske flink på å trene kontakt, innkalling, passering etc men bommet helt på ro-trening. Første gang jeg har en såppas "på" rase, så jeg skulle vært mye flinkere på ro tidligere. Har ihvertfall lært viktigheten av det til neste valp. 

Ser du skriver at du vurderer hundebarnehage, vær litt obs ser. Alle kan starte en, det er ingen krav om kompetanse om hund. Det finnes sikkert flere gode steder, men vær nøye når du velger så du finner et sted med kompetente folk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min er 11 uker. Noen ganger sier hun ifra ved å stille seg ved døra, andre ganger må jeg være litt obs og reagere med en gang hun begynner å sniffe på gulvet. Hun har dog ikke hatt et uhell inne på én uke nå.

Hun sover gjennom mesteparten natten, og må som oftest ut kl.6. Jeg har fokusert mye på rotrening, da min voksne hund ikke fikk nok av det, og hun har vært ganske slitsom på grunn av det. 

Anonymkode: f2292...790

AnonymBruker
Skrevet
Arx skrev (15 minutter siden):

Den siste skjønte poenget med å gå på do ute da jeg fikk den 8 uker gammel, så de gangene hun gikk på do inne var jeg for treig. Hun ble fort tørr om dagen, men måtte vel bli nærmere 4 mnd før hun kunne sove hele natta gjennom uten en tissetur. 

Ettersom jeg hadde god tid begynte jeg ikke hjemme alene trening før 4 mnd, men ved 6 mnd var hun hjemme alene opp til 5 timer om dagen. Hadde sikkert tålt en full arbeidsdag, men jeg er sjeldent borte så lenge. 

Jeg var ganske flink på å trene kontakt, innkalling, passering etc men bommet helt på ro-trening. Første gang jeg har en såppas "på" rase, så jeg skulle vært mye flinkere på ro tidligere. Har ihvertfall lært viktigheten av det til neste valp. 

Ser du skriver at du vurderer hundebarnehage, vær litt obs ser. Alle kan starte en, det er ingen krav om kompetanse om hund. Det finnes sikkert flere gode steder, men vær nøye når du velger så du finner et sted med kompetente folk. 

Kan det være at på grunn av at du startet alenetreningen ved 4 måneder, så tilpasset hun seg raskere på grunn av alderen? Leser at mange har problemer med valp som ikke takler alenetreningen, og jeg undrer om alderen spiller en større rolle i det store bildet?..

Ja, jeg vipper helt klart mot "ikke-hundebarnehage", men klarer ikke å legge fra meg tanken om at det hadde jo tross alt vært en god sosialiseringsmulighet. Er bare redd for at det blir "for hundeparkete". Med andre ord, plutselig så hogger en hund til og sosialiseringsaspektet rakner fullstendig. Dumt at man må øve så så så mye på det positive aspektet, men én negativ hendelse sitter i minnet til bikkja for alltid...

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kan det være at på grunn av at du startet alenetreningen ved 4 måneder, så tilpasset hun seg raskere på grunn av alderen? Leser at mange har problemer med valp som ikke takler alenetreningen, og jeg undrer om alderen spiller en større rolle i det store bildet?..

Ja, jeg vipper helt klart mot "ikke-hundebarnehage", men klarer ikke å legge fra meg tanken om at det hadde jo tross alt vært en god sosialiseringsmulighet. Er bare redd for at det blir "for hundeparkete". Med andre ord, plutselig så hogger en hund til og sosialiseringsaspektet rakner fullstendig. Dumt at man må øve så så så mye på det positive aspektet, men én negativ hendelse sitter i minnet til bikkja for alltid...

Kan være. Min forrige måtte være alene hjemme tidligere og det gikk også bra, så jeg vet ikke helt. 

Ang sosialisering får min ikke hilse på fremmede på tur, I hundeparker eller lignende. Hun har et antall faste hundevenner som vi går tur og leker med jevnlig. 

• Liker 2
Gjest Linny111
Skrevet

Hun er litt over 4 måneder nå, så vi er midt i det.

Hvor fort ble valpen stuerein? Hvor konsekvent var du? Gikk du ut om natten?
Hun er nesten helt stuerein nå. Vi har hatt et par uhell når det fossregner, da hun ikke er så glad i regn, men ellers går det veldig bra. Den første uka gikk vi ut flere ganger, så ble det færre og færre. Nå har hun sovet hele natten en god stund.

-          Ved fire måneders alder, hvor lenge kunne valpen være alene hjemme?
Hun er ikke alene hjemme ennå, da vi begge er hjemme på grunn av pandemien. Jeg jobber hjemmefra utenom pandemi og typen har heller ikke "vanlig" jobb, men vi ønsker å venne henne til det, da vi selvsagt vil kunne dra på kino eller finere restaurant innimellom i løpet av de neste 12 årene. Vi har så vidt begynt nå som hun er 4 måneder.

-          På hvilken måte trente du passeringstrening/rotrening, og var det verdt det? «Lander den» uansett etter tenåringsperioden?
Vi jobber veldig mye med kontakttrening og innkalling med langline. Hun har blitt utrolig flink til å ignorere distraksjoner og følge etter oss, men det er selvsagt work in progress med så ung valp.

-          Hva ønsker du at du hadde øvd og trent mer på/gjort annerledes i ettertid?
Dette får vi se. Vi har ikke vært så flinke til å trene på å gå fint i bånd, da vi liker å gå tur med langline i skogen og heller jobbe med kontakt og innkalling, men føler at det hører litt sammen. Vi bør nok også bli flinkere med ro-trening, da vi ikke var forberedt på hvor utrolig energisk hun skulle bli (jaktlabrador med flere field champions i slekta). Vi visste det ville være mye, men det er MYE 😂 Vi jobber mye med det nå da.

AnonymBruker
Skrevet
Linny111 skrev (17 minutter siden):

Hun er litt over 4 måneder nå, så vi er midt i det.

Hvor fort ble valpen stuerein? Hvor konsekvent var du? Gikk du ut om natten?
Hun er nesten helt stuerein nå. Vi har hatt et par uhell når det fossregner, da hun ikke er så glad i regn, men ellers går det veldig bra. Den første uka gikk vi ut flere ganger, så ble det færre og færre. Nå har hun sovet hele natten en god stund.

-          Ved fire måneders alder, hvor lenge kunne valpen være alene hjemme?
Hun er ikke alene hjemme ennå, da vi begge er hjemme på grunn av pandemien. Jeg jobber hjemmefra utenom pandemi og typen har heller ikke "vanlig" jobb, men vi ønsker å venne henne til det, da vi selvsagt vil kunne dra på kino eller finere restaurant innimellom i løpet av de neste 12 årene. Vi har så vidt begynt nå som hun er 4 måneder.

-          På hvilken måte trente du passeringstrening/rotrening, og var det verdt det? «Lander den» uansett etter tenåringsperioden?
Vi jobber veldig mye med kontakttrening og innkalling med langline. Hun har blitt utrolig flink til å ignorere distraksjoner og følge etter oss, men det er selvsagt work in progress med så ung valp.

-          Hva ønsker du at du hadde øvd og trent mer på/gjort annerledes i ettertid?
Dette får vi se. Vi har ikke vært så flinke til å trene på å gå fint i bånd, da vi liker å gå tur med langline i skogen og heller jobbe med kontakt og innkalling, men føler at det hører litt sammen. Vi bør nok også bli flinkere med ro-trening, da vi ikke var forberedt på hvor utrolig energisk hun skulle bli (jaktlabrador med flere field champions i slekta). Vi visste det ville være mye, men det er MYE 😂 Vi jobber mye med det nå da.

Så kult at hun har kommet langt med innkalling allerede!

Når pleier dere å "stå opp"/hva er deres definisjon av "hele natten"? Jeg sitter og planlegger å sprette opp halv fire om natta med min kommende valp, og deretter halv sju 🤪

Gjest Linny111
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så kult at hun har kommet langt med innkalling allerede!

Når pleier dere å "stå opp"/hva er deres definisjon av "hele natten"? Jeg sitter og planlegger å sprette opp halv fire om natta med min kommende valp, og deretter halv sju 🤪

Vi har nok relativt sene døgnrytmer i forhold til andre pga. jobben vår, så vi legger henne rett etter 11 en gang og står opp rundt ni. Det er faktisk litt tidlig, da typen jobber i underholdningsbransjen og noen ganger jobber til 3-4 om natta, og jeg jobber med kunder i USA og foretrekker derfor å jobbe ganske sent på kvelden. Det kan være vi forskyver det litt etter hvert.

Halv fire og halv sju høres bra ut. Den første uka var utrolig slitsomt, så var den første måneden littegrann slitsom, og nå er det ikke noe styr om natta lenger.

Problemene nå er biting (ante ikke at labradorvalper bet SÅ mye) og bjeffing i bil, men begge deler har blitt utrolig mye bedre bare de siste par dagene. Ting går veldig fort med valp. Noe som virker umulig i dag, blir erstattet av et nytt umulig problem i morgen 😂 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg stemmer mot hundebarnehage. Man vet ikke hvilke andre hunder som vil være der, og selv om det ikke blir slossing, så kan stemningen bli anspent om noen hunder ikke liker hverandre, og da kan hunden fort lære at andre hunder = ukomfortabelt. Så kan det også gå andre veien, hvor det blir alt for mye vilter lek og lite ro.

Jeg lar ikke mine hunder hilse på fremmede hunder. De har noen forskjellige faste hundevenner de møter for tur og lek, og det er det. Kvalitet over kvantitet 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

-          Hvor fort ble valpen stuerein? Hvor konsekvent var du? Gikk du ut om natten?

-          På hvilken måte trente du passeringstrening/rotrening, og var det verdt det? «Lander den» uansett etter tenåringsperioden?

-          Hva ønsker du at du hadde øvd og trent mer på/gjort annerledes i ettertid?

Han var stueren da har var ca et halvt år gammel. Var hundre prosent konsekvent og var ute tre ganger om natten før han begynte å sove natta igjennom. 

Fire måneder kunne han være alene ca en time. Har slitt helt ekstremt med alene hjemme trening etter at brannvarsleren gikk da han var alene og han ble livredd. Han har aldri kunnet være alene mere enn noen få timer etter det, og jeg tar ut batteriene i brannvarsleren før jeg drar noe sted så vi ikke havner helt tilbake til start igjen. Han er 13 nå. 

Anonymkode: 93600...1ac

Skrevet

- Hvor fort ble valpen stuerein? Hvor konsekvent var du? Gikk du ut om natten?
Det gikk et par måneder før hun var stuerein, og kanskje seks måneder før hun sluttet med spredte uhell her og der. I starten sto jeg opp tidlig om morgenen (altså rundt 05-06) for å gå ut med ham. Var ellers veldig konsekvent med å gå ut hver gang hunden hadde sovet, lekt, spist og drukket. Vår hund er ganske stor da, og større hunder har også større blære. Har du en liten hund må du nok oftere ut med den enn vi måtte.

- Ved fire måneders alder, hvor lenge kunne valpen være alene hjemme?
Testet ikke noen "masksimumsgrense", men valper under 4 måneder skal ikke være alene i mer enn én time av gangen. Vi øvde på at han skulle være alene hjemme, men bare noen minutter og opp mot et kvarter her og der. Så økte vi gradvis.

- På hvilken måte trente du passeringstrening/rotrening, og var det verdt det? «Lander den» uansett etter tenåringsperioden?
Passering: ga beskjed til hundeeiere vi møtte om at jeg ikke ville at hundene skulle hilse, og belønnet hunden da den ble med meg heller enn å søke kontakt med den andre hunden. Gjorde meg interessant med lyder og fakter og sånt slik at hunden heller skulle fokusere på meg.
Rotrening: begynte tidlig med å "ignorere" ham f.eks. mens vi spiste, slik at han ikke skulle vende seg til å tigge, og heller gå og legge seg eller leke. Har vært konsekvent på det, og det funket. Etterhvert som han ble større lærte vi ham å gå på plassen sin når vi skulle spise, så ble han belønnet når vi var ferdige med maten og han hadde vært flink og sitte i ro. Trente også på å sitte på kafé, på en benk i byen, på kollektivtrafikk etc og belønne ham når han la seg ned eller var rolig. Samme greien hjemme, ignorerte ham innimellom og belønnet det når han la seg ned eller var rolig. VELDIG verdt det. Har nå en selvstendig hund som ikke maser om oppmerksomhet, men heller tar seg en lur eller finner en leke å holde på med.

- Hva ønsker du at du hadde øvd og trent mer på/gjort annerledes i ettertid?
Skulle ønske jeg hadde våget å være strengere mot hundeeiere og andre mennesker vi møtte på tur i starten. Mange lot hundene løpe rett bort til vår hund når jeg egentlig hadde tenkt til å trene passering, og det var ikke alltid jeg orket å si fra. Det skjedde også OFTE at tilfeldige mennesker kom bort til oss på tur og løftet opp hunden uten å spørre for å kose med ham. Veldig irriterende. Det er viktig å lære hunden at man ikke alltid må hilse på alle hunder og mennesker man møter. Er man konsekvent med det fra starten av får man mye gratis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Når hun var 4 mnd, hvor langt ville du si dere hadde kommet med alenetrening? Jeg vil vel tro det kommer mer naturlig for noen valper, mens andre trenger mer tid. 

Ja, valpekurs skal jeg dra på også :) Er litt i tenkeboksen på hundebarnehage, men vi får se. 

Valpen vår bodde med mor frem til hun var 16 uker, da var oppdretter borte på jobb en hel arbeidsdag, men ble luftet midt på dagen, men hun hadde moren sin der, da. Hos oss er det litt annerledes siden vi jobber hjemmefra. Hun hadde nok klart lengre perioder enn vi hadde da hun var 4 mnd og, men det ble bare ikke sånn pga situasjonen :) 

Skrevet
venus24 skrev (6 timer siden):

- Hvor fort ble valpen stuerein? Hvor konsekvent var du? Gikk du ut om natten?
Det gikk et par måneder før hun var stuerein, og kanskje seks måneder før hun sluttet med spredte uhell her og der. I starten sto jeg opp tidlig om morgenen (altså rundt 05-06) for å gå ut med ham. Var ellers veldig konsekvent med å gå ut hver gang hunden hadde sovet, lekt, spist og drukket. Vår hund er ganske stor da, og større hunder har også større blære. Har du en liten hund må du nok oftere ut med den enn vi måtte.

- Ved fire måneders alder, hvor lenge kunne valpen være alene hjemme?
Testet ikke noen "masksimumsgrense", men valper under 4 måneder skal ikke være alene i mer enn én time av gangen. Vi øvde på at han skulle være alene hjemme, men bare noen minutter og opp mot et kvarter her og der. Så økte vi gradvis.

- På hvilken måte trente du passeringstrening/rotrening, og var det verdt det? «Lander den» uansett etter tenåringsperioden?
Passering: ga beskjed til hundeeiere vi møtte om at jeg ikke ville at hundene skulle hilse, og belønnet hunden da den ble med meg heller enn å søke kontakt med den andre hunden. Gjorde meg interessant med lyder og fakter og sånt slik at hunden heller skulle fokusere på meg.
Rotrening: begynte tidlig med å "ignorere" ham f.eks. mens vi spiste, slik at han ikke skulle vende seg til å tigge, og heller gå og legge seg eller leke. Har vært konsekvent på det, og det funket. Etterhvert som han ble større lærte vi ham å gå på plassen sin når vi skulle spise, så ble han belønnet når vi var ferdige med maten og han hadde vært flink og sitte i ro. Trente også på å sitte på kafé, på en benk i byen, på kollektivtrafikk etc og belønne ham når han la seg ned eller var rolig. Samme greien hjemme, ignorerte ham innimellom og belønnet det når han la seg ned eller var rolig. VELDIG verdt det. Har nå en selvstendig hund som ikke maser om oppmerksomhet, men heller tar seg en lur eller finner en leke å holde på med.

- Hva ønsker du at du hadde øvd og trent mer på/gjort annerledes i ettertid?
Skulle ønske jeg hadde våget å være strengere mot hundeeiere og andre mennesker vi møtte på tur i starten. Mange lot hundene løpe rett bort til vår hund når jeg egentlig hadde tenkt til å trene passering, og det var ikke alltid jeg orket å si fra. Det skjedde også OFTE at tilfeldige mennesker kom bort til oss på tur og løftet opp hunden uten å spørre for å kose med ham. Veldig irriterende. Det er viktig å lære hunden at man ikke alltid må hilse på alle hunder og mennesker man møter. Er man konsekvent med det fra starten av får man mye gratis.

Du sier mye bra her.  Det du peker på her gjør ting mye enklere ikke minst når du får hunden til å gå på kommando. Tenker,rett frem,høyre , venstre, stoppp, snu , tilbake, andre siden, ned. Her går det fort et par tre år. Dette har du igjenn for når du går i tett krattog ulendt terreng.

Jeg lærte mine hunder å ignorere folk og, fremmede hunder.  Dette fikk jeg mange posetive tilbake meldinger på. Ingen fikk  lov å hilse på eller klappe hundene mine med untak av dyrelege. Dette lærte hundene seg. ( det tok tid ) De fikk ikke oppmerksomhet fra fremmede og følgelig brydde seg lite om fremmede til slutt. Hvis folk forsøkte klappe hundene uten å spørre meg (svaret var nei uansett ) ble det gjort klinke at dette gjør du bare ikke engang til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har hatt flere valper, og jeg er oppdretter. Det tar kortere tid å få valpen stueren jo mer arbeid du legger i det. Ut hver gang den har lekt, spist og sovet, ellers ca 1 gang i timen. Om natten har jeg valpen alltid i bur slik det er enklere å ha kontroll, og valpen lærer fortere at den må lage lyd for å komme seg ut for å gjøre fra seg siden den konsekvent ikke ønsker å gjøre fra seg på sovestedet sitt. Den nåværende valpen jeg har gikk jeg ut 1-2 ganger om natten de to-tre første ukene før hun fikk litt bedre kontroll på blæra.

Det kommer helt an på hvor mye dere har trent, og det finnes ingen fasitsvar. Jeg har aldri hatt valpene mine alene hjemme og har forsåvidt aldri trent noe særlig på det. Har valper og voksne mye med på jobb, da de ligger i bur i bilen og jeg har mulighet for å lufte de i pausen. 

Passeringstrening bruker jeg kindereggmetoden. Først og fremst må du finne en godbit som er skikkelig god - kylling, fiskekake, kjøttkake eller whatever hunden liker bedre enn fristende forstyrrelser. Deretter trener jeg inn et kontaktord, enten det er en klikker eller «ja» eller «her». Ordet bestemmer du selv, lurt å bruke et kort ord. Jeg bruker entusiastisk «ja!». Når hunden har lært at «ja!» betyr godbit så er det på tide å prøve det ut i praksis ute på gaten. Avtal med en trygg hund, gjerne en hunden din ikke kjenner, at de går forbi dere, først på god avstand, deretter nærmere og nærmere. Når hunden din retter oppmerksomheten mot forstyrrelsen (her: den andre hunden), sier du «ja!» og gir den godbit. Dette gjentar du gang på gang på gang, og hunden vil til slutt assosiere forstyrrelser med at den får godbit og vil automatisk rette oppmerksomheten mot deg for å få godbit.

Rotrening kan vi trene feks på hundetrening med andre hunder. Da sitter vi bare og lærer å kjede oss. Dette er lurt å gjøre i ulike miljøer til hunden mestrer dette. 

Passeringstrening på de eldre hundene jeg har :) 

Anonymkode: b3345...ea9

Skrevet
Linny111 skrev (23 timer siden):

Vi har nok relativt sene døgnrytmer i forhold til andre pga. jobben vår, så vi legger henne rett etter 11 en gang og står opp rundt ni. Det er faktisk litt tidlig, da typen jobber i underholdningsbransjen og noen ganger jobber til 3-4 om natta, og jeg jobber med kunder i USA og foretrekker derfor å jobbe ganske sent på kvelden. Det kan være vi forskyver det litt etter hvert.

Halv fire og halv sju høres bra ut. Den første uka var utrolig slitsomt, så var den første måneden littegrann slitsom, og nå er det ikke noe styr om natta lenger.

Problemene nå er biting (ante ikke at labradorvalper bet SÅ mye) og bjeffing i bil, men begge deler har blitt utrolig mye bedre bare de siste par dagene. Ting går veldig fort med valp. Noe som virker umulig i dag, blir erstattet av et nytt umulig problem i morgen 😂 

Dette er nesten litt godt å høre, jeg har en tendens til å henge meg opp i problemer og tenke at "dette kan aldri bli bedre", enten det gjelder valp eller andre ting :laugh: 

Foreløpig er vi på første uka, så jeg skal ikke ta sorgene på forskudd, det går jo tross alt ganske bra. Og han er jo bitte liten baby enda.

AnonymBruker
Skrevet
Wolfmoon skrev (1 time siden):

Dette er nesten litt godt å høre, jeg har en tendens til å henge meg opp i problemer og tenke at "dette kan aldri bli bedre", enten det gjelder valp eller andre ting :laugh: 

Foreløpig er vi på første uka, så jeg skal ikke ta sorgene på forskudd, det går jo tross alt ganske bra. Og han er jo bitte liten baby enda.

Det er veldig sant at ting går fort med valp. Da min nå voksne hund var valp, så var hun ekstrem på å bite. Hun ble helt gal og hang seg på buksebena mine hele tiden. Hendene mine var fulle av sår, bena mine var fulle av blåmerker. Det var mye gråt og fortvilelse fra min side. Men så en dag gikk det plutselig opp for meg at hun ikke hadde bitt meg på mange dager. Hun bestemte seg sånn plutselig for å stoppe 😅 Jeg hadde selvfølgelig trent på å ikke bite, men hun stoppet ikke før hun var klar for det, tydeligvis. Sånn er det med valper. Impuls og fokus er underutviklet, og de er totalt blottet for gode manerer. De må få tid til å lære, og for å la hjernen utvikle seg.

Med valpen jeg har nå, så er jeg langt mer avslappet og blir ikke usikker og redd for at jeg skal mislykkes med å oppdra henne hver gang hun ikke "oppfører" seg. Så lenge man trener lydighet (basic lydighet, kontakttrening, passering, miljøtrening) , rotrening og legger inn gode rutiner, så blir det hund av valper 😊 Hvor lydig man vil at valpen skal bli som voksen, avhenger av hvor mye tid man legger inn, selvfølgelig. Men de fleste hunder blir stuerene så lenge man passer på å ta de med ut. Noen trenger lengre tid, andre blir stuerene med en gang. Ting skjer når valpen er klar 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...