AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #1 Skrevet 9. mars 2021 Hei! Jeg satt inn hormonspiralen Mirena for en uke siden, og før det gikk jeg på Yasmin p-piller, helt frem til innsetting av spiralen. Jeg blør såpass at jeg kan kalle det lette mensenblødninger og lette mensensmerter. Hvor lenge er det vanlig å blø etter innsetting av spiral? Legene sier 2-3 måneder, men vil det si lette mensenblødninger så lenge? Eller mer spotting og brun utflod typ blødning? Min erfaring var at selve innsettelsen gikk raskt, var vondt og jeg er glad det er over. Tok 1g paracet og 400mg ibux halvannen time før innsett og tok resten av dagen fri. Lå i senga med varmeflaske på magen og tok 1g paracet 6timer etter innsett, ca. Også igjen før jeg la meg. Skriver alt dette i tilfelle noen skal sette inn spiral og trenger betryggelse og informasjon. Jeg fikk mensen som jeg skulle tre dager senere, og har mensen enda, nå har det gått 7 dager siden innsettingen :) Håper dette hjelper noen og starter en tråd, så vi kan informere og betrygge hverandre 😊 Anonymkode: 74ad0...ac5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #2 Skrevet 9. mars 2021 Jeg har et par tråder om samme spiral. Fikk den i januar. Spotter fortsatt. Anonymkode: 4c30a...e27
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #3 Skrevet 9. mars 2021 Jeg opplevde ikke disse smertene du beskriver. Trur ikke jeg tok noe smertestillende. Og var ikke veldig vondt å sette inn. Litt stikkende smerter innimellom, men gikk helt greit. Tok 1 uke ca ut en særlig smerter, og null blødning (kun litt den dagen jeg satt den inn). 1 uke etterpå starta blødningene, og mensmurringer. Og jeg blør enda litt. Ikke veldig mye. Men nok til at jeg ikke klarer noe sengekos, må konstant bruke bind, og blir snart gal av det. Satt den inn i midten av januar. Anonymkode: b888c...b3f
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #4 Skrevet 9. mars 2021 Tror det er denne jeg har. Har hatt den 10mnd nå. Hadde blødninger nesten hele tiden i 3-4 mnd, så ca hver 4.uke med vanlig mens i 2-3mnd. Mensblødningene ble mindre og kortere for hver gang. Etter ca 6-7mnd er mensen borte. Har kun hatt en dag eller to med litt spotting etter det. Anonymkode: 236f1...3e5
Sokkar Skrevet 10. mars 2021 #5 Skrevet 10. mars 2021 Miatet blødning helt etter noen få mnd... Hadde ikke blødning hver dag frem til det.. Kun litt en dag av og til.
Skyblue7 Skrevet 12. mars 2021 #6 Skrevet 12. mars 2021 Hei! Jeg satte inn Mirena for ett år siden. Hadde småblødninger i 2-3 mnd, og av å til mens lignende blødninger. Etter 3 mnd forsvant blødningene helt, og jeg har ikke hatt mensen de siste 9 mnd (herlig!) For min del gjorde det også veldig vondt, jeg fikk blodtrykksfall og ble kvalm, så måtte ligge på en seng på sykehuset en times tid etterpå (de klarte ikke å sette den inn hos fastlegen, så ble henvist til gyn på sykehuset). Bare vær tålmodig, så blir det bra! Kjæresten min kunne kjenne «tråden» de første mnd under samleie, men denne bøyde seg «bort» etterhvert, så nå kjenner han ikke noe av den.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #7 Skrevet 12. mars 2021 Alle reagerer forskjellig. Jeg satte inn min for 1 år siden og har fossblødd månedlig. I tillegg har livmora prøvd å støte den ut daglig, så jeg fikk så mye smerter at jeg ikke klarte å jobbe lenger. Gynekologen nektet å godta at spiralen var grunnen. Hun sendte meg heller gjennom lapraskopisk kirurgi, uten nytte. Tok den ut nylig og har ingen smerter lenger, blør også mye sjeldnere og mindre. Hvis spiralen gir plager; ikke la deg presse til å beholde den. Anonymkode: 69ee4...996 6
Hoppsideisy Skrevet 12. mars 2021 #8 Skrevet 12. mars 2021 Jeg småblødde hele første måneden, deretter har jeg hatt mensen ca hver 3 måned, med bare litt blødning. Gynekologen sa at de første 2-3 månedene måtte man regne med å småblø litt og at det var litt ujevnt. Har også en venninne som blødde masse i 4-5 måneder, og da ga hun opp og tok den ut. Så det er tydelig at det varierer litt, og at for det ikke passer for alle når man blør mye lenge etterpå.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #9 Skrevet 12. mars 2021 Jeg småblødde hele første mnd, deretter mensen månedlig (litt under en mnd, egt), og mensen min er veldig kraftig, vond og varer 10 dager- så lite fred å få. Var derfor jeg fikk spiral, men den funka ikke i det hele tatt, blødde som et uvær (som er vanlig for meg) hver eneste mnd i 7 mnd- så ble spiralen delvis utstøtt og jeg måtte til lege og fjerne den.. Anonymkode: 58514...bea
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #10 Skrevet 12. mars 2021 Jeg har hatt min nå i 46 dager, første dagen blødde jeg litt (hadde grusomt vondt også). Så gikk en hel uke uten antydning til blod, så ble det småblødninger daglig i ca 11 dager. Etter dette har det kun vært spotting, bruker truseinnlegg kun for å skåne undertøyet, men det er ikke snakk om mye. Har hatt mensen èn gang siden jeg fikk spiralen (tror jeg) og da trengte jeg kun truseinnlegg. Så alt foregår litt som gynekologen antydet. Anonymkode: 4c30a...e27
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #11 Skrevet 12. mars 2021 Hatt den i 3 og en halv mnd. Småblør omtrent hver dag, av og til et par dager uten blødning innimellom. Oftest bare spotting eller lett blødning. Blør alltid litt etter sex.. Får også lette kramper nesten daglig, men de er langt i fra så kraftige som i starten. Har ikke kontakter gyn som satte den inn, fordi jeg leser at det er normalt med slike bivirkninger i mange måneder etter innsettelse. Synes det er ganske plagsomt da, men orker liksom ikke å ta ut spiralen heller, når den var så dyr 😅 Forresten - fikk dere tilbud om oppfølgingstime og kontroll av at den sitter som den skal? Jeg fikk ikke det, og fikk generelt lite informasjon om hva jeg kunne forvente av smerter og blødninger, har måttet google meg fram til alt. Anonymkode: eadce...b06
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #12 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hatt den i 3 og en halv mnd. Småblør omtrent hver dag, av og til et par dager uten blødning innimellom. Oftest bare spotting eller lett blødning. Blør alltid litt etter sex.. Får også lette kramper nesten daglig, men de er langt i fra så kraftige som i starten. Har ikke kontakter gyn som satte den inn, fordi jeg leser at det er normalt med slike bivirkninger i mange måneder etter innsettelse. Synes det er ganske plagsomt da, men orker liksom ikke å ta ut spiralen heller, når den var så dyr 😅 Forresten - fikk dere tilbud om oppfølgingstime og kontroll av at den sitter som den skal? Jeg fikk ikke det, og fikk generelt lite informasjon om hva jeg kunne forvente av smerter og blødninger, har måttet google meg fram til alt. Anonymkode: eadce...b06 Jeg fikk time til oppfølging satt opp umiddelbart (i mai). Og fikk beskjed om at det ikke fantes dumme spm og at jeg skulle ringe om jeg lurte på noe. Det gjorde jeg og fikk en undersøkelse for å sjekke at alt var ok fordi jeg var litt engstelig. Anonymkode: 4c30a...e27
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #13 Skrevet 12. mars 2021 On 3/9/2021 at 11:08 PM, AnonymBruker said: Hei! Jeg satt inn hormonspiralen Mirena for en uke siden, og før det gikk jeg på Yasmin p-piller, helt frem til innsetting av spiralen. Jeg blør såpass at jeg kan kalle det lette mensenblødninger og lette mensensmerter. Hvor lenge er det vanlig å blø etter innsetting av spiral? Legene sier 2-3 måneder, men vil det si lette mensenblødninger så lenge? Eller mer spotting og brun utflod typ blødning? Min erfaring var at selve innsettelsen gikk raskt, var vondt og jeg er glad det er over. Tok 1g paracet og 400mg ibux halvannen time før innsett og tok resten av dagen fri. Lå i senga med varmeflaske på magen og tok 1g paracet 6timer etter innsett, ca. Også igjen før jeg la meg. Skriver alt dette i tilfelle noen skal sette inn spiral og trenger betryggelse og informasjon. Jeg fikk mensen som jeg skulle tre dager senere, og har mensen enda, nå har det gått 7 dager siden innsettingen Håper dette hjelper noen og starter en tråd, så vi kan informere og betrygge hverandre 😊 Anonymkode: 74ad0...ac5 Jeg er i min 2., eller er det 3.?, runde med hormonspiralen nå. Min erfaring er også at det gjør vondt å få satt den inn, til tross for at man tar smertestillende før timen. For min del gjør det ikke vondt lenge, men det var fastlegen min som gjorde det sist, og jeg har funnet ut at for min del er det betraktelig mer behagelig når en gynekolog gjør det da jeg føler de er mer empatiske. Jeg har aldri hatt ordentlig mensen i løpet av disse rundene mine med spiral. Kun noen få dager i løpet av alle årene der det har vært tilsvarende til at et enkelt truseinnlegg har vært nok. Det gjelder både etter innsettelsen, men også på generell basis. Jeg vil personlig også ikke på noen måte anbefale å ta celleprøve på samme legetime som man tar inn/ut&inn spiral, da kan det føles ganske mye på samme tid. Men celleprøve er selvsagt svært viktig å få tatt jevnlig når du er over 25 år. Anonymkode: 7f049...6d7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #14 Skrevet 12. mars 2021 Jeg blødde en stund ja, en måned eller to kanskje? Er du urolig, så er det lov å dra på kontroll 😊 Anonymkode: b0b33...04b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #15 Skrevet 12. mars 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Hatt den i 3 og en halv mnd. Småblør omtrent hver dag, av og til et par dager uten blødning innimellom. Oftest bare spotting eller lett blødning. Blør alltid litt etter sex.. Får også lette kramper nesten daglig, men de er langt i fra så kraftige som i starten. Har ikke kontakter gyn som satte den inn, fordi jeg leser at det er normalt med slike bivirkninger i mange måneder etter innsettelse. Synes det er ganske plagsomt da, men orker liksom ikke å ta ut spiralen heller, når den var så dyr 😅 Forresten - fikk dere tilbud om oppfølgingstime og kontroll av at den sitter som den skal? Jeg fikk ikke det, og fikk generelt lite informasjon om hva jeg kunne forvente av smerter og blødninger, har måttet google meg fram til alt. Anonymkode: eadce...b06 Jeg har aldri fått tilbud om en slik oppfølgingstime, men det var fastlegen min som satte det inn nå sist jf innlegget mitt over her. Flere årsaker gjorde at jeg selv kontaktet privat gynekolog for å be de sjekke at den var satt riktig inn. Det går helt an å ta initiativet til en slik time selv uavhengig av hvor du vil gjøre det. Anonymkode: 7f049...6d7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #16 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hatt den i 3 og en halv mnd. Småblør omtrent hver dag, av og til et par dager uten blødning innimellom. Oftest bare spotting eller lett blødning. Blør alltid litt etter sex.. Får også lette kramper nesten daglig, men de er langt i fra så kraftige som i starten. Har ikke kontakter gyn som satte den inn, fordi jeg leser at det er normalt med slike bivirkninger i mange måneder etter innsettelse. Synes det er ganske plagsomt da, men orker liksom ikke å ta ut spiralen heller, når den var så dyr 😅 Forresten - fikk dere tilbud om oppfølgingstime og kontroll av at den sitter som den skal? Jeg fikk ikke det, og fikk generelt lite informasjon om hva jeg kunne forvente av smerter og blødninger, har måttet google meg fram til alt. Anonymkode: eadce...b06 Jeg spurte selv om det var nødvendig med oppfølging, men gynekologen min sa det ikke var behov for det med mindre det ikke kjentes greit ut. Anonymkode: b0b33...04b
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #17 Skrevet 27. mars 2021 Til dere som måtte fjerne spiralen pga kraftige bivirkninger. Fikk dere noen penger tilbake?! Min kostet over 1700 kr og jeg måtte spare for å i det hele tatt ha råd til den. Tenkte det lønte seg fordi den skulle vare i noen år. Så nå når det ser ut til at jeg må fjerne den, føles det veldig som svært bortkastede penger😣 Burde jo vært en garanti på dem når gynekologen påstår de nesten ikke har kraftige bivirkninger. Og det står ikke en gang i pakningsvedlegget at den kan føre til kraftig nedsatt sexlyst og anorgasme. Anonymkode: 34850...658 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #18 Skrevet 27. mars 2021 Syns det var fint å ha denne tråden. Jeg fikk beskjed at jeg kunne oppleve ‘litt uregelmessige blødninger den første tiden’. Utrolig utydelig informasjon egentlig. Nå etter å ha lest denne tråden skjønner jeg jo at det er vanlig å blø mer eller mindre hver dag i flere måneder etter innsetting. Jeg tror mange flere hadde droppet hormonspiral om de hadde vist mer nøyaktig hvilke bivirkninger som var vanlige og hvordan.. Anonymkode: 34850...658
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #19 Skrevet 3. april 2021 Hvordan vet man status på syklus etter innsetting? Jeg har null ide om jeg spotter som bivirkning nå, eller om det er mensen. Noen andre som kjenner litt til dette? Fikk min i slutten av januar. Blødde litt første dagen. Så ingenting før etter en uke, da blødde jeg hver kveld i ca 10 dager. Deretter spotting hver dag frem til starten på denne uka. Vært fri for blod frem til akkurat nå. Dersom jeg er på syklusen min er dagen i dag «perfekt» mensen nummer to etter spiral (siste mens før spiral var lørdag for 12 uker siden). Selv om mensen nummer er litt mer mystisk eller blandet i bivirkninger osv. Jeg skal til GU for kontroll først i mai, så tenkte høre med andre om erfaringer før den tid ☺️ Anonymkode: 4c30a...e27
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #20 Skrevet 3. april 2021 Jeg fikk satt inn for 4 år siden, gjorde ikke særlig vondt, husker ikke om jeg blødde noe særlig etterpå. Var hvertfall ikke over lang tid, da ville jeg nok husket det. Har mistet mensen helt, har ikke hatt den på hvertfall 3 år. Denne typen prevensjon passer meg veldig godt hvertfall. 🙂 Synd å høre at mange har dårlig erfaring med det. Anonymkode: 75a8b...706
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå