Gå til innhold

Kake-oppskrift

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Har nettopp fått påvist cøliaki, og sliter litt med å lage ting jeg kan spise. Samboeren min har bursdag snart, og jeg skal lage kake.

Er det noen som har oppskrift på kake jeg kan spise? Enten uten mel, eller med glutenfritt mel?

(er ikke helt inne i hvordan glutefritt mel kan brukes ennå.)

Har allerede tenkt på ostekake, men det liker ikke min kjære. :forvirret:

Noen andre forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag en mandelbunn og ha på krem og frukt for eksempel.

Er egentlig ikke noe problem å lage hvilken som helst kake, så lenge du velger glutenfritt mel i stedet for vanlig mel. Og glutenfritt mel kan du jo kjøpe i butikken, Toro har blandt annet det.

Skrevet

Jeg har en hel haug oppskrifter på kaker som er naturlig glutenfrie. Skriver et par her, men om du har noen spesielle ønsker bare si ifra.

Jamie Oliver's nøttesjokoladekake

150 g skåldede mandler

150 g finmalte valnøtter

300 g god sjokolade

1 ss kakaopulver

250 g smør

100 g sukker

6 egg

salt

Legg bakepapir i en kakeform (diameter 22–24 cm for 8 porsjoner), smør bunn og sider, og strø deretter med mel. Ha nøttene i en food processor og finmal dem. Deretter har du i sjokolade og kakaopulver og kjører i 30 sekunder, slik at sjokoladen blir delt i småbiter. Sett det til side i en egen bolle. Ha smør og sukker i food processoren og pisk til det er lyst og luftig. Så tilsetter du eggeplommene en om gangen. Deretter blander du inn sjokolade og nøtter.

I en annen bolle pisker du eggehvitene med en klype salt til det danner seg stive topper. Vend forsiktig eggehvitene inn i sjokolade-, smør- og nøtteblandingen. Hell alt i formen, og stek ved 190 °C i ca. 1 time.

Bountykake

6 eggehviter

200 g melis

200 g kokosmasse

6 eggeplommer

150 g sjokolade

150 g smør

90 g melis

1 ts vaniljesukker

Pisk eggehviter og melis stivt. Rør inn kokos. Ha røren i bakepapirkledd langpanne eller to runde former à 24 cm. Stekes nederste rille i ovn på 150 grader i ca. ½ time. Sjekk før halvtimen er gått, kaken skal bare være bittelitt gyllen.

Fyll: Smelt sjokoladen sammen med smøret over svak varme. Rør sammen eggeplommer med siktet melis. Ha eggeblandingen i sjokoladeblandingen og rør med en skje til du har en fin krem. Det er viktig at sjokoladeblandingen ikke er varm ellers blir det suppe. Blir den for bløt setter du den i kjøleskapet til den tykner. Rør av og til mens du sjekker konsistensen. Del langpannebunnen i to, tvers over, eller legg de runde bunnene oppå hverandre, med fyll i midten oppå og gjerne på sidene.

Pynt: Pynt med kokos og lag gaffelmønster på toppen av kaken.

Gresk appelsin og honningkake m/yoghurt og pistasjnøtter

2 små appelsiner

125 g malte mandler

175 g mykt smør

175 g brunt sukker

3 store egg

250 g semulegryn

4 ½ ts bakepulver

2,25 dl honning

5 ss appelsinjuice

1 ½ ss sitronsaft

1 kanelstang

200 g gresk yoghurt

40 g usaltede pistasjnøtter

2 ss honning

Skjær appelsinene i biter (uskrelt), ta ut frøene. Mos i en foodprocessor. Bland smør, mandler, sukker, vispede egg, semulegryn og bakepulver i en bolle og bland godt med elektrisk håndmikser. Vent inn appelsinmosen og hell i en smurt og bakepapirkledt 25 cm springform. Stek på midterste rille ved 200 grader i 10 minutter, senk temperaturen til 180 grader i 40-45 minutter.

Bland honningen, 5 ss vann og kanelstangen i en kjele og kok opp over svak varme. La koke 5 minutter. Ta av varmen, plukk ut kanelstangen og rør inn appelsin- og sitronsaft.

Når kaken er stekt skal den avkjøles 5 minutter i formen, og så legges på rist. Stikk hull over hele kaken med en liten trepinne e.l. og hell sirupen over. Når kaken er helt kald legges den på fat, dekkes og settes i kjøleskap over natten. Rett før servering brer du yoghurt på toppen, drysser på nøttene og drypper honningen over.

Suksessterte

5 eggehviter

250 g melis

150 g malte mandler

5 eggeplommer

125 g sukker

1 dl fløte

1 ts vaniljesukker

150 g smør

½ plate kokesjokolade

Stivpisk eggehvitene og vend inn mandler og melis. Hell i to 20 cm former og stek ved 180 grader i ca 20 minutter. Bland eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker i en kjele og kok opp under svak varme. Rør hele tiden! Avkjøl kremen noen timer. Pisk romtemperert smør inn i kremen. Fordel kremen oppå kaken og pynt med raspet sjokolade, evt kan du dele eggekremen i to og blande smeltet sjokolade i den ene delen.

Skrevet (endret)

Du kan jo lage hva som helst (tror jeg) av kaker glutenfrie. Jeg har en kamerat med cøliaki, og jeg lager alltid kakene glutenfrie hvis han kommer på besøk. Jeg bare erstatter hvetemel med TORO glutenfri fin kakemix. Glimrende! Alle kaker jeg har prøvd det i har blitt vellykket, og ofte bedre og mer holdbare enn kaker med hvetemel.

Endret av iselin22
  • 4 år senere...
Skrevet
Prøv semulegrynkake.

Det er ekelt og godt.

Semulegryn er fine gryn av hvete og inneholder gluten!

Ellers så kan de fleste kaker lages glutenfritt! Bytt ut hvetemel (eller annet mel med gluten i) med glutenfritt, som er nevnt tideligere i tråden! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...