Gjest Gjest Skrevet 23. august 2005 #1 Skrevet 23. august 2005 Hei! Har nettopp fått påvist cøliaki, og sliter litt med å lage ting jeg kan spise. Samboeren min har bursdag snart, og jeg skal lage kake. Er det noen som har oppskrift på kake jeg kan spise? Enten uten mel, eller med glutenfritt mel? (er ikke helt inne i hvordan glutefritt mel kan brukes ennå.) Har allerede tenkt på ostekake, men det liker ikke min kjære. Noen andre forslag?
Gjest 1111 Skrevet 23. august 2005 #2 Skrevet 23. august 2005 Lag en mandelbunn og ha på krem og frukt for eksempel. Er egentlig ikke noe problem å lage hvilken som helst kake, så lenge du velger glutenfritt mel i stedet for vanlig mel. Og glutenfritt mel kan du jo kjøpe i butikken, Toro har blandt annet det.
Gjest gjesten Skrevet 23. august 2005 #5 Skrevet 23. august 2005 Suksesskake burde vel kunne gå an. Søk etter den på http://www.detsoteliv.no/
Arkana Skrevet 23. august 2005 #6 Skrevet 23. august 2005 Jeg har en hel haug oppskrifter på kaker som er naturlig glutenfrie. Skriver et par her, men om du har noen spesielle ønsker bare si ifra. Jamie Oliver's nøttesjokoladekake 150 g skåldede mandler 150 g finmalte valnøtter 300 g god sjokolade 1 ss kakaopulver 250 g smør 100 g sukker 6 egg salt Legg bakepapir i en kakeform (diameter 22–24 cm for 8 porsjoner), smør bunn og sider, og strø deretter med mel. Ha nøttene i en food processor og finmal dem. Deretter har du i sjokolade og kakaopulver og kjører i 30 sekunder, slik at sjokoladen blir delt i småbiter. Sett det til side i en egen bolle. Ha smør og sukker i food processoren og pisk til det er lyst og luftig. Så tilsetter du eggeplommene en om gangen. Deretter blander du inn sjokolade og nøtter. I en annen bolle pisker du eggehvitene med en klype salt til det danner seg stive topper. Vend forsiktig eggehvitene inn i sjokolade-, smør- og nøtteblandingen. Hell alt i formen, og stek ved 190 °C i ca. 1 time. Bountykake 6 eggehviter 200 g melis 200 g kokosmasse 6 eggeplommer 150 g sjokolade 150 g smør 90 g melis 1 ts vaniljesukker Pisk eggehviter og melis stivt. Rør inn kokos. Ha røren i bakepapirkledd langpanne eller to runde former à 24 cm. Stekes nederste rille i ovn på 150 grader i ca. ½ time. Sjekk før halvtimen er gått, kaken skal bare være bittelitt gyllen. Fyll: Smelt sjokoladen sammen med smøret over svak varme. Rør sammen eggeplommer med siktet melis. Ha eggeblandingen i sjokoladeblandingen og rør med en skje til du har en fin krem. Det er viktig at sjokoladeblandingen ikke er varm ellers blir det suppe. Blir den for bløt setter du den i kjøleskapet til den tykner. Rør av og til mens du sjekker konsistensen. Del langpannebunnen i to, tvers over, eller legg de runde bunnene oppå hverandre, med fyll i midten oppå og gjerne på sidene. Pynt: Pynt med kokos og lag gaffelmønster på toppen av kaken. Gresk appelsin og honningkake m/yoghurt og pistasjnøtter 2 små appelsiner 125 g malte mandler 175 g mykt smør 175 g brunt sukker 3 store egg 250 g semulegryn 4 ½ ts bakepulver 2,25 dl honning 5 ss appelsinjuice 1 ½ ss sitronsaft 1 kanelstang 200 g gresk yoghurt 40 g usaltede pistasjnøtter 2 ss honning Skjær appelsinene i biter (uskrelt), ta ut frøene. Mos i en foodprocessor. Bland smør, mandler, sukker, vispede egg, semulegryn og bakepulver i en bolle og bland godt med elektrisk håndmikser. Vent inn appelsinmosen og hell i en smurt og bakepapirkledt 25 cm springform. Stek på midterste rille ved 200 grader i 10 minutter, senk temperaturen til 180 grader i 40-45 minutter. Bland honningen, 5 ss vann og kanelstangen i en kjele og kok opp over svak varme. La koke 5 minutter. Ta av varmen, plukk ut kanelstangen og rør inn appelsin- og sitronsaft. Når kaken er stekt skal den avkjøles 5 minutter i formen, og så legges på rist. Stikk hull over hele kaken med en liten trepinne e.l. og hell sirupen over. Når kaken er helt kald legges den på fat, dekkes og settes i kjøleskap over natten. Rett før servering brer du yoghurt på toppen, drysser på nøttene og drypper honningen over. Suksessterte 5 eggehviter 250 g melis 150 g malte mandler 5 eggeplommer 125 g sukker 1 dl fløte 1 ts vaniljesukker 150 g smør ½ plate kokesjokolade Stivpisk eggehvitene og vend inn mandler og melis. Hell i to 20 cm former og stek ved 180 grader i ca 20 minutter. Bland eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker i en kjele og kok opp under svak varme. Rør hele tiden! Avkjøl kremen noen timer. Pisk romtemperert smør inn i kremen. Fordel kremen oppå kaken og pynt med raspet sjokolade, evt kan du dele eggekremen i to og blande smeltet sjokolade i den ene delen.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2005 #7 Skrevet 23. august 2005 Suksesskake burde vel kunne gå an. Søk etter den på http://www.detsoteliv.no/ ← Tusen takk for link!!! Masse kaker uten gluten der jo! Takk!!!!!
Blueberry Skrevet 23. august 2005 #8 Skrevet 23. august 2005 (endret) Du kan jo lage hva som helst (tror jeg) av kaker glutenfrie. Jeg har en kamerat med cøliaki, og jeg lager alltid kakene glutenfrie hvis han kommer på besøk. Jeg bare erstatter hvetemel med TORO glutenfri fin kakemix. Glimrende! Alle kaker jeg har prøvd det i har blitt vellykket, og ofte bedre og mer holdbare enn kaker med hvetemel. Endret 23. august 2005 av iselin22
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2005 #9 Skrevet 23. august 2005 Tusen takk for svar, nå blir det baking!
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #10 Skrevet 20. oktober 2009 Prøv semulegrynkake. Det er ekelt og godt.
venus_ Skrevet 20. oktober 2009 #11 Skrevet 20. oktober 2009 Chocolate nemesis - verdens beste sjokoladekake
Idnar Skrevet 21. oktober 2009 #13 Skrevet 21. oktober 2009 Prøv semulegrynkake. Det er ekelt og godt. Semulegryn er fine gryn av hvete og inneholder gluten! Ellers så kan de fleste kaker lages glutenfritt! Bytt ut hvetemel (eller annet mel med gluten i) med glutenfritt, som er nevnt tideligere i tråden!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå