Gå til innhold

Feil oppskrift?


Lizca

Anbefalte innlegg

Jeg driver å strikker en vinterkongledress 1 år. Jeg har riktig antall masker, men. Når jeg strikker diagram så passer ikke mønsteret? Jeg leser at det skal være kantmaske, jeg teller fra kantmasken og til neste farge, det skal være 8 masker. Når jeg strikker 8 masker, så passer ikke diagrammet. Skal jeg ikke telle med kantmasken ellers i strikkinga? Om jeg strikker 7 masker, da passer det med mønsteret.. skjønner ingenting jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kantmaskene regnes av og til med i det totale antallet masker du skal strikke til et evt. mønster starter. Hvordan vedkommende som skrev mønsteret gjør det, er varierer fra designer til designer. Enkelte skriver: Strikk 8 masker, begynn på diagramm (her er kantmasken allerede inkludert); andre skriver "km (kantmaske), strikk 7 masker, begynn diagramm". I tillegg kan det være feil/slurv i oppskriften. 

I diagrammer er kantmasken som oftest tegnet med - så hvis du har åtte ruter før fargeskifte, så strikker du disse åtte, og følger så resten av rapporten (siden rapporten kan spenne seg over mindre masker enn begynnelsen og slutten på pinnen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...