Gjest Snart hjelpepleier! Skrevet 23. august 2005 #1 Skrevet 23. august 2005 Litt missvisende overskrift kanskje, for er egentlig ikke helt dette jeg lurer på. Dette er utrolig innviklet og jeg har aldri klart å få et klart svar fra rektoren min på skolen-tenkte kanskje jeg skulle høre her inne om noen vet/har erferinger med det samme. For å ta hele historien....Jeg er 17 år og går VK1 hjelpepleier. Jeg har tenkt å gå VK2 hjelpepleier neste år for så å ta ett år påbygning for å få generell studiekompetanse-siden jeg ønsker å bli sykepleier, vernepleier eller hesle-og treningsterapaut. På påbygginen har man matte, engelsk,norsk, historie og naturfag. Jeg ønsker å ta engelsk(dette året) og matte(neste år) og jeg har fått lov av rektoren på akolen å bruke valgfagtimene(2 t i uka) til å jobbe med dette. Han skal melde oss opp til brevkurs og vi skal ta eksamen som privatister på slutten av året. Hittil er alt greit-om jeg består får jeg jo eksamen godkjent,men jeg lurer på om det er slik at timene ikke blir godkjent. At de 2 timene jeg bruker på matte/engelsk i år og neste år, er jeg nødt til å bruke på noe annet eller de samme fagene på påbygging. Man er jo nødt til å ha så og så mange timer i løpet av 3 år som dere sikkert vet... Men hvis jeg da har GK 35 t+VK1 35 t(2 t eng)+VK2(2 t mat)+Påbygg 20 timer-2 timer matte-1 time eng= 17 timer/uka. Er det noen av dere sopm har gjort det på denne måten? Om dere har tatt et av påbyggingsfagene før dere tok påbygging, trengte dere da ha faget eller de timene? Håper på svar! Gjerne tips om hvor jeg kan spørre om dette... Rektoren på skolen hadde ikke helt oversikten!
Gjest i.i. sjiraffen Skrevet 23. august 2005 #2 Skrevet 23. august 2005 Hvis det er det samme som på høgskole/universitet, så trenger du ikke å fylle de timene. Der får man i hvert fall sånt godkjent. Må søke om godkjenning da, i ettertid. Der er tankegangen at man minst har så og så mange vekttall/studiepoeng pr. år, så hvis du tar engelsk og matte ekstra, på forhånd, så kan jeg ikke skjønne annet enn at det skulle gå bra! Men nå ser jeg at du tar det i stedet for valgfag ja... Jo, da må du nok fylle de timene ja. Du må ha et visst antall timer, sånn som du nevner. Finnes det ikke noen pingle-valgfag som man bare kan flyte gjennom da, som du kan ta ved siden av? Litt ekstra gym eller noe anna.. ? Beklager at jeg ikke vet noe mer konkret. Hmf... Rådgivere på videregåendeskole-nivå må være de folka som mesterer sitt yrke minst!!
Eliza Doalot Skrevet 25. august 2005 #3 Skrevet 25. august 2005 Må bare understreke først, at jeg ikke er sikker på noe!! Det er også noen år siden jeg gikk på vgs, men så vidt jeg husker så er poenget at du skal ha et visst antall timer tilsammen over alle skoleårene tilsammen, ikke hvert enkelt år. Og du tar jo timene i år...(jeg er 90% sikker på at du får godkjent timene også når du er privatist) Jeg kjenner en som tok hele 2. kl almenne fag som privatist samtidig med at han gikk på gk. Det var ikke noe problem i det hele tatt!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå