Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg er lett forkjøla, har negativ koronatest, så hva skjer nå? Skal jeg fortsatt i isolasjon? Karantene? 

Syns det er vanskelig å finne frem i mylderet av informasjon, men hva er riktig? 

Jeg har jo ikke korona, og tror ikke jeg er spesielt smittsom. Jeg har litt sår hals og det er alt. 

Anonymkode: 5303d...597

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er i karantene til du er symptomfri - på tross av negativ covid-test.

• Liker 3
Skrevet

Var testen negativ kan du leve som normalt. Det er ikke ulovlig å smitte folk med vanlig forkjølelse... 

• Liker 1
Skrevet
Sirinna skrev (Akkurat nå):

Du er i karantene til du er symptomfri - på tross av negativ covid-test.

Nei? Da jeg testet meg sto det på skrivet jeg fikk med hjem at så lenge testen er negativ trenger man ikke karantene. 

• Liker 1
Skrevet
Frøyamor skrev (Akkurat nå):

Nei? Da jeg testet meg sto det på skrivet jeg fikk med hjem at så lenge testen er negativ trenger man ikke karantene. 

Jøss, beklager - jeg antok praksisen var lik overalt. Her (middels stor by på Vestlandet med lite smittetrykk) fikk jeg nylig beskjed om karantene til symptomfri etter negativ test. 
Fordi det er lite smitte her antok jeg at det er minst like strengt i resten av landet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Karantene til du er symptomfri! Ikke isolasjon, men du skal i hvert fall ikke gå på jobb og omgås andre enn familien sosialt. 

Anonymkode: bbaf3...688

• Liker 1
Skrevet
Sirinna skrev (Akkurat nå):

Jøss, beklager - jeg antok praksisen var lik overalt. Her (middels stor by på Vestlandet med lite smittetrykk) fikk jeg nylig beskjed om karantene til symptomfri etter negativ test. 
Fordi det er lite smitte her antok jeg at det er minst like strengt i resten av landet. 

Det er det sykeste jeg har hørt. JA praksisen burde vær den samme over hele landet. Forøvrig over en mnd siden jeg tok testen, kan jo vær rettningslinjene er forandret. 

Ts, fikk ikke du med deg et skriv eller fikk beskjed? Jeg fikk med 2 ark med «instrukser». 

AnonymBruker
Skrevet

Fra FHI sine nasjonale retningslinjer.

Screenshot_20210309-014316_Chrome.jpg

Anonymkode: 9ef50...22e

• Liker 1
Skrevet
Frøyamor skrev (3 minutter siden):

Det er det sykeste jeg har hørt. JA praksisen burde vær den samme over hele landet. Forøvrig over en mnd siden jeg tok testen, kan jo vær rettningslinjene er forandret. 

Ts, fikk ikke du med deg et skriv eller fikk beskjed? Jeg fikk med 2 ark med «instrukser». 

Jeg reagerte på det selv, fordi jeg oppsøkte legevakt for å måle crp og evt starte opp antibiotika (er gravid og vil nødig føde på isolat - noe du må om du har luftveissymptomer). Fordi timen min angikk luftveiene ble jeg pålagt covid-test. Fikk med skriv hvor det sto at jeg er i karantene til symptomfri, noe som er ganske absurd når man flere ganger i året sliter med luftveisinfeksjon (for meg med helt andre symptomer enn covid) og oppsøkte legevakt for dette - og ikke for covid.

AnonymBruker
Skrevet

Det er lenge siden de sa at man skulle være hjemme til man var symptomfri. Det heter så lenge du er i dårlig form og/eller har feber. Ingen problem å dra tilbake på jobb med restsymptomer som hoste og snue, bare vær ekstra påpasselig med hygiene og avstand. 

Anonymkode: 542aa...6ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sirinna skrev (4 minutter siden):

Jeg reagerte på det selv, fordi jeg oppsøkte legevakt for å måle crp og evt starte opp antibiotika (er gravid og vil nødig føde på isolat - noe du må om du har luftveissymptomer). Fordi timen min angikk luftveiene ble jeg pålagt covid-test. Fikk med skriv hvor det sto at jeg er i karantene til symptomfri, noe som er ganske absurd når man flere ganger i året sliter med luftveisinfeksjon (for meg med helt andre symptomer enn covid) og oppsøkte legevakt for dette - og ikke for covid.

Du aner ikke hvor mange pasienter vi har på legevakt som sier nettopp det, fordi de er vant med astma, luftveisinfeksjoner etc, de blir sure fordi vi tester og ber de være i karantene, for de har "bare" en bronkitt, det VET de. Så vipps viser det seg at denne gangen var det faktisk covid. Covid gir utrolig mange symptomer, og mange tenker at nei dette er bare en vanlig forkjølelse, så baller det på seg da.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du aner ikke hvor mange pasienter vi har på legevakt som sier nettopp det, fordi de er vant med astma, luftveisinfeksjoner etc, de blir sure fordi vi tester og ber de være i karantene, for de har "bare" en bronkitt, det VET de. Så vipps viser det seg at denne gangen var det faktisk covid. Covid gir utrolig mange symptomer, og mange tenker at nei dette er bare en vanlig forkjølelse, så baller det på seg da.

Jada. Poenget mitt var bare at alle som er innom med luftveisproblematikk MÅ testes for covid (ved «luftveisklinikk») og at det for meg brått kunne ført til enorme ulemper (dersom fødsel hadde startet før utgangen av karantene). 

AnonymBruker
Skrevet
Sirinna skrev (1 time siden):

Jada. Poenget mitt var bare at alle som er innom med luftveisproblematikk MÅ testes for covid (ved «luftveisklinikk») og at det for meg brått kunne ført til enorme ulemper (dersom fødsel hadde startet før utgangen av karantene). 

Det hadde vel gitt enda større ulemper om det var en liten uoppdaget covid? 

Grunnen til at karantenen ikke opphører ved negativ test er jo fordi testen kan ha litt tatt for tidlig, noen har måtte ta mange tester før viruset har slått ut. Så så lenge sykdommen er aktiv (symptomer) er det en sjanse for at det er uoppdaget covid. 

Anonymkode: 9317c...148

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...