AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #1 Skrevet 8. mars 2021 Er det noen her som kan fortelle litt mer om hvordan en utredning på de to diagnosene egentlig foregår? Jeg leste noe om at foreldre blir kontaktet ifm utredning? Dette synes jeg er noe inngripende og ikke noe jeg er komfortabel med i det hele tatt. Jeg er en voksen dame i midten av 30-årene, med mann og barn. Dersom jeg skulle få en av diagnosene, er dette noe som kan ha noe å si for mine foreldrerettigheter? Anonymkode: e46e9...f47 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #2 Skrevet 8. mars 2021 Hva skal du med en sånn diagnose? Har du noen problemer isåfall hvordan påvirker de problemene deg og din hverdag? Anonymkode: 607d4...dd2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #3 Skrevet 8. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva skal du med en sånn diagnose? Har du noen problemer isåfall hvordan påvirker de problemene deg og din hverdag? Anonymkode: 607d4...dd2 Jeg er ikke TS men ønsker også utredning for adhd. Grunnen er vel at man har symptomer og problemer, og en diagnose kan gi en forklaring og mest viktig - hjelp i form av behandlingstilbud eller medisiner. Altså samme som alle andre diagnoser man gjerne vil ha utredning for dersom man er syk....man vil jo gjerne vite hva det er for å kunne gjøre det bedre. Anonymkode: 4c4dc...b00 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #4 Skrevet 8. mars 2021 Jeg har ikke svar på spm TS men jeg kan ikke se for meg at helsevesnet har lov å kontakt en voksen persons familie uten deres samtykke. Anonymkode: 4c4dc...b00 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #5 Skrevet 8. mars 2021 De vil snakke med en forelder/omsorgsperson for å se i forbindelse med en adhd problemstilling om dette er noe du kunne også ha som barn. Altså, at dette ikke er noe annet som ligger bak, som er i nyere tid. De spør om hvordan du var som barn, surrete, klønete, glemte ting, dag drømte, glemte lekser, vaske hender, vask generelt, flink på skolen, strever, gikk du normal skolegang, stadige påminnelser osv som normale barn ikke trenger for mye av. De Må ikke snakke med foreldrene dine dersom du vokste opp med noen andre som kan redegjøre for hvordan du var som barn. I min utredning snakket de med min søster pga min mor ikke hadde god nok oversikt over min barndom. Ja, det er inngripende, men det er jo for å få riktig diagnose. Anonymkode: 7018b...ddb
marleneK92 Skrevet 8. mars 2021 #6 Skrevet 8. mars 2021 Har skrevet litt om det i en annen tråd her før. Mulig jeg kan finne den (kanskje).
marleneK92 Skrevet 8. mars 2021 #7 Skrevet 8. mars 2021 Fant ikke helt det jeg tenkte på. Min mor var sjåfør når jeg ble utredet så hun ble snakket med da. Kan ikke si om personen du er hos vil kontakte familie eller ikke, men de må ha samtykke for å gjøre det. Men uten fullstendig informasjon vil du heler ikke få en fullstendig utredning. Det gjelder det samme her som personen som skriver om adhd utredningen vedrørende foreldre. Autisme er gjerne noe som kan være synlig fra rundt tre års alderen, og derfor vil de prate med en omsorgsperson for å høre om du hadde trekk som barn. Du vil få et spørreskjema du fyller ut hjemme med ulike scenarioer hvor du skal rangere hvordan disse passer deg. Personen vil også stille deg endel spørsmål ang din atferd f.eks. Du vil testes for finmotorikk, hukommelse og slikt gjennom enkle øvelser. Tror ikke jeg har glemt noe da.
Majer Skrevet 8. mars 2021 #8 Skrevet 8. mars 2021 Ved utredning skal man bruke tid på å utelukke at det er hjerneskade eller traumer som skapte utfordringene. Dernest skal man eliminere andre diagnoser før man setter den riktige diagnosen. Det varierer hvordan dette gjøres. Alt fra skjemautfylling og "intervju" hos psykiater til lange tester hos nevropsykolog.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #9 Skrevet 8. mars 2021 Mannen min er midt i ADHD-utredning nå. En del av det er at en person tett på deg må fylle ut noen skjemaer, og muligens også være med på noen samtaler. Du velger selv hvem dette er, og det kan være mannen min. Jeg gjorde dette for manne min. Vi venter riktignok fortsatt på siste del av utredning på DPS, men jeg kan ikke se for meg at det blir noe særlig annerledes der. Uansett kan de ikke gjøre noe uten ditt samtykke, så om du finner det ubehagelig, kan de ikke tvinge deg. Og nei, en slik diagnose gjør ingenting med foreldrerettighetene dine. Det er mange flotte foreldre rundt om i landet med ADHD, ADD, autisme og asperger. Anonymkode: 5fa34...c9e
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #10 Skrevet 8. mars 2021 Jeg ble utredet i 30åra, og det er bare masse spørsmål du skal svare på. Jeg hadde også med moren min en gang, og da gikk det mye på hvordan jeg var som barn, og sånne ting. Hvis hun blir med deg dit så er det jo ikke noe som skjer bak ryggen din, jeg regler med at hun bare stiller opp for å hjelpe deg å finne diagnose. Og nei, jeg tror ikke det har noe å si for barna dine. Du er ikke mindre funksjonell selv om du får en diagnose som du egentlig skulle ha hatt hele livet. Men det kan hjelpe deg å kanskje håndtere ting bedre. Anonymkode: 8b32f...cd6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #11 Skrevet 8. mars 2021 Majer skrev (9 minutter siden): Ved utredning skal man bruke tid på å utelukke at det er hjerneskade eller traumer som skapte utfordringene. Dernest skal man eliminere andre diagnoser før man setter den riktige diagnosen. Det varierer hvordan dette gjøres. Alt fra skjemautfylling og "intervju" hos psykiater til lange tester hos nevropsykolog. Sant. Og autisme er noe som en er født med så om en først har diffuse symptomer ved 30ærsalderen så må det heller være noe annet. Anonymkode: 607d4...dd2
marleneK92 Skrevet 8. mars 2021 #12 Skrevet 8. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sant. Og autisme er noe som en er født med så om en først har diffuse symptomer ved 30ærsalderen så må det heller være noe annet. Anonymkode: 607d4...dd2 Ingen har sagt hva slags trekk personen har om de er diffuse eller ikke. Var ikke alle som var klar over autisme for 20+ år siden. Kjenner mange (meg selv inkludert) som har blitt utredet i voksen alder. Personen har vel noe som gjør at h*n lurer på hvordan dette foregår. Hva personen velger å gjøre er opp til dem. @Majer Om det ikke er gjort allerede så vil de jo utelukke andre ting først. Det er også litt av denne samtalen med en omsorgsperson å gjøre. For de tar en titt på sykdomsforløpet til den som utredes både hos omsorgspersonen & seg selv. Jeg hadde utelukket mye allerede & ba selv om henvisning til utredning på bakgrunn av at noen andre i familien som hadde slitt med mye av det samme som meg hadde blitt utredet & fått diagnosen å jeg kjente meg igjen. Endret 8. mars 2021 av marleneK92 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #13 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sant. Og autisme er noe som en er født med så om en først har diffuse symptomer ved 30ærsalderen så må det heller være noe annet. Anonymkode: 607d4...dd2 Autisme og ADD/ADHD er noe som ofte ikke ble oppdaget hos jenter tidligere fordi fokuset alltid har vært på gutter med disse diagnosene. Mange har jo følt at de har vært annerledes uten at de har skjønt at de burde få en utredning av den grunn, fordi man det ikke hvordan andre har det osv. Og å utrede deg var nok ikke like vanlig på 90 tallet som det er nå.. Anonymkode: 8b32f...cd6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #14 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Autisme og ADD/ADHD er noe som ofte ikke ble oppdaget hos jenter tidligere fordi fokuset alltid har vært på gutter med disse diagnosene. Mange har jo følt at de har vært annerledes uten at de har skjønt at de burde få en utredning av den grunn, fordi man det ikke hvordan andre har det osv. Og å utrede deg var nok ikke like vanlig på 90 tallet som det er nå.. Anonymkode: 8b32f...cd6 Mange får også andre diagnoser først som ADHD, bipolar, borderline osv , men i voksen alder og blir utredet på nytt får autismediagnosen da vi idag har kunnskaper om denne diagnosen man ikke hadde tidligere. Jeg har et søsken som ble fulgt opp av BUP og PPT helt siden første klasse på barneskolen og som alltid har slitt ekstremt sosialt. Hum ble stemplet som en sjenert jente med skolevegring, og ingen hadde nok kunnskaper til å forstå at dette dreide seg om noe helt annet enn sjenanse og å mislike pensum.. Hun er ung ufør og klarer ikke å fungere i jobb eller skole. I voksen alder har de etter lengre innleggelse og en utredning som har gått over flere måneder nå slått fast at hun har det de kaller for høytfungerende autisme. Anonymkode: 03450...bca 1
Purple_Pixiedust Skrevet 8. mars 2021 #15 Skrevet 8. mars 2021 Du mister ingen foreldrerettigheter av å få en slik diagnose. Jeg har Asperger, borderline, tilbakevendende depressiv lidelse pluss litt til, og det er ikke diagnosene i seg selv som gjør at ungene mine ikke bor hos meg. Det er fordi jeg har så lavt funksjonsnivå etter at jeg knakk sammen for snart fem år siden. Men målet fra alle parter er jo at de i løpet av et par år kan bo hos meg igjen. Jeg har fortsatt juridisk foreldreansvar for øvrig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå