Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor mye ville dere studenter ville betalt per person dersom dere skulle leid et hus? Vi vurderer å kjøpe et hus med 3 soverom (132 kvm boligareal) for å leie ut til 3 studenter. Huset er ca. 600 m fra høyskolen, har veranda/hage/stor stue og kjøkken. Strømutgifter kommer utenom leia. Dette er i Østfold. Er 2500 kr per student + strøm urealistisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror dette er ganske kurrant for en student, på mitt studiested, Kongsberg, må vi betale en minstepris på 2600 for ett rom, hvor 6 stk deler dusj, kjøkken og oppholdsrom. dette inkluderer jo strøm og internett, men allikevel.

Skrevet

Siden studenter stort sett får ca 6000kr pr mnd fra lånekassa, så vil jeg tro at smertegrensen for de fleste ligger på +-3000kr.

2500+strøm synes jeg i utgangspunktet ikke er urealistisk, men det kommer selvfølgelig an på hvor sentralt det er plassert. Enkelte er villige til å betale mer for å bo midt i bygryta.

Skrevet

Spørs jo veldig på standard og utstyr. Er det vaskemaskin, oppvaskmaskin, internett, tv og slike ting..så tror jeg de fleste er villige til å betale litt mer. Hvis man må opprette eget internetabonnement og/eller kabel-abonnement så ville ikke jeg vurdert å bo der.

Gjest ¤Chanela¤
Skrevet

Nå som får utbetalt 6000 kroner i måneden:

Maks 3000 kroner i husleie. Har 1000 kroner i faste utgifter utenom husleia, og trenger minst 2000 kr. til mat og andre ting.

Skrevet
Spørs jo veldig på standard og utstyr. Er det vaskemaskin, oppvaskmaskin, internett, tv og slike ting..så tror jeg de fleste er villige til å betale litt mer. Hvis man må opprette eget internetabonnement og/eller kabel-abonnement så ville ikke jeg vurdert å bo der.

Samme her.

Skrevet

Du bør kikke litt på annonsene på Finn.no for å se på liknende leietilbud i ditt område. Det er markedet som bestemmer prisen. Her i Oslo er det feks vanlig å betale mer enn 3000kr mnd. De aller fleste studenter har ekstrajobb for å finansiere de høye boutgiftene.

Her i Oslo er det altså dyrt, men vet det også er veldig dyrt i Bergen. I Bergen er det dårlig med studenthybler, derfor blir prisene på det private markedet veldig høyt. Vet ikke hvordan dette er der du bor, siden du ikke har oppgitt hvilken by du bor i.

Gjest ¤Chanela¤
Skrevet

Bergen er dyrt, ja.

Ikke bare månedsleia, men også det høye depositumet du må betale. Kan regne med en husleie på 4000 kroner og tre måneders depositum som kommer i tilegg. Sinnsyke priser :sur:

Skrevet

Isåfall, med slike høye priser og elendig studentbolig-utbygging i storbyene, har ikke studenter annet valg enn å ta en ekstra deltidsjobb ved siden av studiene.

Synd for det sliter ekstra på dem og karakterenen kan lide under det.

Skrevet

I Fredrikstad skal det godt gjøres å få tak i en 4 roms til den prisen. Pappa leide ut i sentrum for et par år siden og fikk 12 000 for huset med 3 soverom.

Men er det i sarpsborg eller Halden så er det kanskje mulig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...