AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #1 Skrevet 7. mars 2021 Jeg har noe som hetter prediabetes, jeg ligger i grenseland før jeg får diabetes type 2. jeg har endret på kostholdet og går på lavkrabo. Men jeg har vært sjukemeldt nå i 4 månder siden jeg har mye smerter i kroppen og det føles ud som en betennelse i hele kroppen, jeg har heller ikke energi til å gjøre noe som helst.Har noen av dere andre hatt det slik før dere fikk diabetes eller når dere fikk? Føler at det går ingen vei, det svinger så mye med dagene mine.. og jeg syns 4 månder har vært litt lenge sykemeldt nå.. har prøvd og tatt jardiance og metarformin men det er for sterkt for meg og det er tydelig at jeg har insulin sensivitet på dette tidspunktet. Legen sier at dette kommer til og ta tid, og at jeg må bare holde på med dietten. Men har noen av dere hatt så mye smerte i kroppen og ingen energi? Anonymkode: d9096...4d7
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #2 Skrevet 7. mars 2021 Hva ligger langtidsblodsukkeret ditt på? Metformin tåles bedre etter hvert, man må gjennom en tilvenningsfase. Ta først bare 500mg metformin annenhver dag, og når det går bra, så prøv å ta en tabl daglig. Reagerer magen, så tar du pause en dag igjen. Plutselig tåler du helt fint den ene tabl daglig😊 Så kan du så smått begynne å venne kroppen til to tabl daglig, gradvis, på samme måte😊 Anonymkode: fed77...8fc
Blueberrymuffin Skrevet 8. mars 2021 #3 Skrevet 8. mars 2021 (endret) Man er ikke sykmeldt fordi man har prediabetes. Da hadde jo ingen med diabetes vært i jobb. Type 1 her, og kan love at blodsukkeret er langt mer utfordrende med type 1 enn hos noen med prediabetes. Likevell er man ikke sykmeldt. Diabetes er ikke akkurat en dødsdom. Jeg tror ikke verkingen eller betennelsesfølelsen du har i kroppen er relatert til blodsukker eller diabetes. Synes det er rart om fastlegge bare sykemelder i 4 mnd uten videre utredning. Isåfall ville jeg funnet ny fastlege. Endret 8. mars 2021 av Blueberrymuffin 1
Anonym1234456678( Skrevet 8. mars 2021 #4 Skrevet 8. mars 2021 @blueberrymuffins, du vet ikke hvordan jeg har det og det hørres ut som småtteri hos deg. Når man har prediabetes så jobber brystkjertelen på spreng, for å sende insulin ut i kroppen. Jeg har på en måte en betennelse i kroppen pga diabetesen som jobber, og jeg har ikke nokk energi i cellene mine. Jeg har byttet fastlege 2 ganger og begge holder med på det. Det er ikke altid blodsukker har så mye å si men lagtidsukker, som var veldig høyt hoss meg. Det er viktig å hørre på seg å kjenne på hva man kjenner!! Ingen vet bedre en meg❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #5 Skrevet 8. mars 2021 Blueberrymuffin skrev (4 timer siden): Man er ikke sykmeldt fordi man har prediabetes. Da hadde jo ingen med diabetes vært i jobb. Type 1 her, og kan love at blodsukkeret er langt mer utfordrende med type 1 enn hos noen med prediabetes. Likevell er man ikke sykmeldt. Diabetes er ikke akkurat en dødsdom. Jeg tror ikke verkingen eller betennelsesfølelsen du har i kroppen er relatert til blodsukker eller diabetes. Synes det er rart om fastlegge bare sykemelder i 4 mnd uten videre utredning. Isåfall ville jeg funnet ny fastlege. Du vet vel ikke hele historien her? Eller er du lege kanskje? Anonymkode: 31fac...525 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #6 Skrevet 8. mars 2021 Kan heldigvis greie seg uten insulin på lavkarbo! Anonymkode: 86325...3b3
Anonym1234456678( Skrevet 8. mars 2021 #7 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva ligger langtidsblodsukkeret ditt på? Metformin tåles bedre etter hvert, man må gjennom en tilvenningsfase. Ta først bare 500mg metformin annenhver dag, og når det går bra, så prøv å ta en tabl daglig. Reagerer magen, så tar du pause en dag igjen. Plutselig tåler du helt fint den ene tabl daglig😊 Så kan du så smått begynne å venne kroppen til to tabl daglig, gradvis, på samme måte😊 Anonymkode: fed77...8fc Langtidsblodsukkeret er på 3246, og det skal ligge rundt 270-129 😵
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #8 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Du vet vel ikke hele historien her? Eller er du lege kanskje? Anonymkode: 31fac...525 Voldsomt til krass og unødvendig kommentar? Nei, men jeg har diabetes, og vet at prediabetes ikke gir de symptomene, plagene eller i seg selv er grunn for sykemelding. Jeg sier ikke at ta ikke opplever de plagene, og at de plagene ta opplever ikke er sykemelding grunn. Men jeg sier at plagene ts opplever ikke skyldes prediabetes eller blodsukker. Det kan jeg faktisk uttale meg om, da jeg vet veldig godt hva høyt blodsukker gjør med kroppen, og hvordan det påvirker kroppen over lengre tid. Med type 1 diabetes så er ofte målet å få blodsukker ned i prediabetes verdier, da det er veldig uvanlig å klare normal verdi på hba1c, men likevell sykmelder man seg ikke fordi man har type 1 og høyere blodsukker enn folk flest. Vennligst les det det du kommenterer før du skriver. Tror jeg jeg vet mer om hvordan høyt blodsukker oppleves enn en lege (dersom legen ikke har diabetes så klart), så hvorfor du spør om jeg er lege er vel irrelevant. Da jeg kommenterer åssen høyt blodsukker oppleves. Anonymkode: 09f33...6b2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #9 Skrevet 8. mars 2021 Anonym1234456678( skrev (3 timer siden): @blueberrymuffins, du vet ikke hvordan jeg har det og det hørres ut som småtteri hos deg. Når man har prediabetes så jobber brystkjertelen på spreng, for å sende insulin ut i kroppen. Jeg har på en måte en betennelse i kroppen pga diabetesen som jobber, og jeg har ikke nokk energi i cellene mine. Jeg har byttet fastlege 2 ganger og begge holder med på det. Det er ikke altid blodsukker har så mye å si men lagtidsukker, som var veldig høyt hoss meg. Det er viktig å hørre på seg å kjenne på hva man kjenner!! Ingen vet bedre en meg❤️ Hvor høyt var langtidssukkeret ditt? Var det veldig høyt selv om du går på lavkarbo? Eller ble det målt før du startet opp på lavkarbo? Hvis det var veldig høyt, så er det kanskje diabetes du har, og ikke prediabetes? Jeg har som sagt diabetes 2, og før det kom så langt, var det prediabetes hos meg også. Man blir litt trøtt og sliten i kroppen når blodsukkeret er høyt, og når det svinger mye, men man blir ikke så gåen at man trenger å sykemelde seg. Mange med prediabetes og diabetes 2 aner ikke at de har det, nettopp fordi man ikke merker så mange symptomer, bortsett fra at man et mye tørst og må mye på do. Jeg tenker derfor at det kanskje må være en annen grunn til at du føler deg som du gjør. Kan det være fibromyalgi, f.eks? 🤔 Jeg er ikke lege, jeg bare tenker høyt😊 Anonymkode: fed77...8fc
Blueberrymuffin Skrevet 8. mars 2021 #10 Skrevet 8. mars 2021 Anonym1234456678( skrev (Akkurat nå): Langtidsblodsukkeret er på 3246, og det skal ligge rundt 270-129 😵 Tror du forveksler her. Langtidsblodsukker måles i % og mol. Normalverdi er 4.5-5.9 % eller 26-42 mol, som tilsvarer blodsukker på 4-6-7.0 mmol. 270-129 hørest ut som nedre verdi for c-peptid, som er noe helt annet. Da kan c-peptid måles mye høyere om man går på keto/lavkarbo eller ikke har vært fastende.
Anonym1234456678( Skrevet 8. mars 2021 #11 Skrevet 8. mars 2021 Jeg er ikke noe ekspert i dette og dette er helt nytt for meg, er derfor jeg spør her. Men ja det var c-pep tid. Jeg var fastende, og gikk ikke på lavkrabo da, begynte etterpå og tok et tak i det. Legen sier at de ikke altid viser på blodsukker men på c-pep tid. Som jeg sier jeg er ikke noe ekspert på dette.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #12 Skrevet 8. mars 2021 Anonym1234456678( skrev (3 minutter siden): Langtidsblodsukkeret er på 3246, og det skal ligge rundt 270-129 😵 Ja dette er nok noe helt annet, ts. Anonymkode: fed77...8fc
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #14 Skrevet 8. mars 2021 Prediabetes kan fortsatt reverseres, og nå når du går på lavkarbo, tenker jeg blodsukkeret ditt er helt fint😊 Så det er nok helt sikkert en annen årsak til at du ikke føler deg bra. Trenger ikke være noe alvorlig, kanskje du mangler jern eller noe annet, f.eks? Eller er utbrent? Eller kanskje det er fibromyalgi/me? Ville tatt en runde med legen ang dette😊 Anonymkode: fed77...8fc
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #15 Skrevet 8. mars 2021 Anonym1234456678( skrev (1 minutt siden): Hva som er noe helt annert? Prøvesvarene du nevnte, det er svar på noe helt annet enn langtidsblodsukker. Anonymkode: fed77...8fc
Anonym1234456678( Skrevet 8. mars 2021 #16 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Prediabetes kan fortsatt reverseres, og nå når du går på lavkarbo, tenker jeg blodsukkeret ditt er helt fint😊 Så det er nok helt sikkert en annen årsak til at du ikke føler deg bra. Trenger ikke være noe alvorlig, kanskje du mangler jern eller noe annet, f.eks? Eller er utbrent? Eller kanskje det er fibromyalgi/me? Ville tatt en runde med legen ang dette😊 Anonymkode: fed77...8fc Jeg har også fettlever, betennelse i tarmen, og urinsyregikt.. så det er jo en god del ting.. det kan jo også være dette som gjør alt verre
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #17 Skrevet 8. mars 2021 Anonym1234456678( skrev (13 minutter siden): Jeg har også fettlever, betennelse i tarmen, og urinsyregikt.. så det er jo en god del ting.. det kan jo også være dette som gjør alt verre Ja der har du årsaken. Både betennelse i tarmen og urinsyregikt kan gjøre at du blir slapp og trøtt, og kjenner på smerter i kroppen. Anonymkode: fed77...8fc
Blueberrymuffin Skrevet 8. mars 2021 #18 Skrevet 8. mars 2021 Anonym1234456678( skrev (1 time siden): Jeg har også fettlever, betennelse i tarmen, og urinsyregikt.. så det er jo en god del ting.. det kan jo også være dette som gjør alt verre Dette burde kommet med i hovedinnlegg, fordi dette forklarer smertene og plagene du opplever. Og hvorfor du er sykmeldt Fettlever kan føre til diabetes type 2, men diabetes type 2 kan ikke føre til de problemene du har og sykemelding, det er nok resultat av betennelse i tarm og urinsyregikt. Nå forstår jeg litt mer. C-peptid på over 3000 pmol, vil si at kroppen overproduserer insulin, men det i seg selv vil ikke gi plager eller påvirke annet enn blodsukkeret. Over tid kan så høye c-peptid verdier føre til insulinresistenst som igjen fører til diabetes type 2, og da blir blodsukkeret høyere. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #19 Skrevet 8. mars 2021 Heldige de som har diabetes2 og ikke diabetes1 da det kan kostholdsjusteres! Anonymkode: 86325...3b3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå